صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۵  ، 
کد خبر : ۳۱۸۵۰۹

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شنبه 2 آذر

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): نیروى مقاومت بسیج، نماد این نهضت عظیم عمومىِ فراگیرِ ملى است؛ نماد نظم و انضباط و جهت‌گیرى درست و تعلیم و تربیت است.(1393/9/6) ***سومین روز هفته بسیج، روز «بسیج؛ علم و فناوری» گرامی باد***

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

 

▼ حرف روز

پاسخگویی در برابر بی‌تدبیری!
بنزین مقوله‌ای مهم در اقتصاد ملی کشورهاست که به دلیل داشتن نقش مستقیم در سبد خانوار، تغییرات نرخ آن همواره پیامدهای اقتصادی و اجتماعی بسیاری دارد. قیمت بنزین در کشورمان در سال‌های اخیر و به دنبال جهش بزرگ ارزی اختلاف قابل توجهی با قیمت‌های جهانی و از جمله قیمت بنزین در کشورهای همسایه پیدا کرد و به یکی از دغدغه‌های اقتصادی نظام تبدیل شد. در این بین، دو نگاه نسبت به اصلاح این روند به وجود آمد که از نظر کارشناسان اقتصادی این دو نگاه قابل جمع نبود؛ یک نگاه معتقد به حل ریشه‌ای موضوع از طریق کنترل نقدینگی و تورم بود که فرایندی درازمدت یا حداقل میان‌مدت را شامل می‌شد و افزایش قیمت حامل‌های انرژی را در گام‌های پایانی انجام می‌داد و نگاه دوم که افزایش قیمت حامل‌های انرژی را به عنوان اولین گام پیشنهاد می‌داد. نکته مهم این است که اصل اصلاح قیمت بنزین مورد اتفاق همه صاحب‌نظران اقتصادی بوده و اختلاف تنها درباره شیوه و زمان این اقدام وجود داشته است. به هر حال، سران سه قوه نظرات آن دسته از کارشناسانی را پذیرفتند که به افزایش قیمت حامل‌های انرژی در گام اول قائل بودند. از نگاه این دسته از کارشناسان، مدیریت مصرف سوخت امری اجتناب‌ناپذیر بوده و برخی از دلایل آن عبارتند از: 1ـافزایش بی‌رویه مصرف بنزین؛ 2ـ افزایش قاچاق بنزین؛ 3ـ توزیع ناعادلانه یارانه بنزین؛ 4ـ تغییر موازنه مصرف از بنزین به گاز؛ 5ـ دشواری تأمین بنزین؛ 6ـ کسری بودجه دولت و ضرورت حرکت به سمت بودجه بدون نفت و... .
اگرچه مدیریت مصرف بنزین بسیار ضروری و لازم‌الاجرا بوده و مورد اتفاق همه کارشناسان و دلسوزان نظام و حتی اکثریت مردم نیز بوده است؛ ولی انتقادات بسیار زیادی به نحوه انجام این کار از سوی دولت وجود دارد. اعتمادسازی در جامعه و در میان گذاشتن موضوع با مردم، هماهنگی بیشتر با مسئولان کشور به ویژه نمایندگان مجلس، استفاده از ظرفیت رسانه ملی و دیگر رسانه‌های مکتوب و مجازی برای کاهش نگرانی مردم، از جمله کارهایی بود که باید انجام می‌شد؛ ولی متأسفانه صورت نگرفت و زمینه‌ساز سوءاستفاده بدخواهان نظام و فرصتی برای ضربه زدن به ساختارهای اقتصادی جامعه شد. با توجه به اینکه چنین بی‌تدبیری‌ها و تصمیمات غلطی در گذشته‌ نیز سابقه داشته، سؤالی که در اینجا به ذهن خطور می‌کند، این است که آیا دولتمردان به علت تصمیمات عجولانه‌ای، همچون عرضه ارز 4200 تومانی و اجرای ضعیف طرح سهمیه‌بندی بنزین مؤاخذه می‌شوند؟

 


▼ گزارش روز

دلخوشی آمریکا به حمایت از چند آشوبگر
روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» در توصیه‌ای به مقامات غربی نوشت: «به رغم آمارهای ارائه شده، اقتصاد ایران مقاومت بالایی از خود در برابر تحریم و فشارهای خارجی نشان داده است. اقتصاد مقاومتی که استراتژی اصلی رهبری ایران برای عبور از تحریم‌ها بوده، توانسته پس از شوک اولیه ناشی از تحریم نفتی وضعیت اقتصاد ایران را به ثبات برساند. با گذشت بیش از یک سال از اعمال سیاست «فشار حداکثری» علیه اقتصاد ایران، مردم عادی برای اعتراض به خیابان‌ها نیامدند. افزایش قیمت بنزین در ایران امری اجتناب‌ناپذیر بوده است، زیرا بر اساس برآوردها، دولت ایران سالیانه حدود 69 میلیارد دلار، یعنی حدود 15 درصد تولید ناخالص داخلی کشور را به عنوان یارانه سوخت هزینه می‌کند.» ناکارآمدی سیاست فشار حداکثری موضوعی است که بارها دولتمردان آمریکایی به آن اعتراف کرده‌اند. وقتی ترامپ برای مذاکره با ایران گدایی می‌کند، در واقع تیر خلاصی بر پیکره سیاست فشار حداکثری است. این روزها نیز همزمان با ایجاد ناآرامی دو روزه از سوی عده‌ای از اشرار در برخی از نقاط کشور، «پمپئو» وزیر خارجه آمریکا در تلاش بود با ایجاد فشار دیپلماسی، تنفس مصنوعی به فتنه و فتنه‌گری بدهد. تقلیل سیاست به اصطلاح فشار حداکثری با آن همه تبلیغات به حمایت از چندین اغتشاشگر و آشوبگر در مرحله اول اعترافی به شکست سیاست‌های قبلی آمریکا و حامیانش بود و در مرحله بعدی نشان از سردرگمی عجیب ایالات متحده در نحوه برخورد با جمهوری اسلامی ایران است. نکته سوم این است که سیاست نظامی آمریکا به علت ناتوانی این کشور وارد مرحله امنیتی شده و همه تلاش‌های آمریکایی‌ها برای ایجاد ناآرامی و بی‌ثباتی در داخل و پیرامون جمهوری اسلامی متمرکز شده است. خنثی‌سازی فتنه در مدت 48 ساعت در داخل مرزهای کشورمان، ناکامی بزرگ دیگری برای سیاست امنیتی‌سازی آمریکا بود که به اعتراف خودشان چندین ماه در تلاش برای مخدوش‌سازی امنیت نظام اسلامی بودند.


▼ اخبار ویژه

خبری در راه بود
یک‌ هفته قبل از اجرای طرح دولت مبنی بر گرانی بنزین، رسانه‌ها خبری را منتشر کردند که توجه کسی به آن جلب نشد و آن، اینکه پلیس پیشگیری تهران بزرگ در قالب سلسله طرح‌های رعد برای پاکسازی مناطق تهران از مجرمان و فعالیت‌های مجرمانه توانست ۱۶۰ دستگاه بی‌سیم غیرمجاز را در منطقه مولوی تهران کشف و ضبط کند. اما کسی سؤال نکرد این کشف عجیب چه معنایی دارد و آیا خبری در راه است یا خیر؟! قضیه وقتی جالب‌تر می‌شود که در جریان اغتشاشات اخیر، خبرهای متعددی مبنی بر فعالیت تیم‌های منافقین، هدف قرار گرفتن اغتشاشگران از پشت سر، حمله مسلحانه به پایگاه‌های بسیج و حوزه‌های علمیه و استفاده لیدرهای آشوب از بی‌سیم به گوش رسید.


اغتشاشگران غافلگیر شدند!
جانشین فرمانده کل سپاه گفت: در حوادث اخیر 48 ساعته اغتشاشات جمع شد، یعنی از بعدازظهر روز شنبه که شروع شد، 48 ساعت بعد این اغتشاشات تمام شد. این درحالی بود که در روز اول 28 استان و 100 محله و شهر درگیر این موضوع بودند. دریادار فدوی افزود: برای نمونه بنده با فرماندهان سپاه برخی شهرها که صحبت می‌کردم، در برخی مواقع این اغتشاشات انسان را یاد کربلای 4 می‌انداخت. وی ادامه داد: بعد از چند ساعت اغتشاشگران غافلگیر شده بودند و خیلی تلاش کردند سریع به پای کار بیایند و ابزارهایی نیز فراهم کرده بودند اما نتوانستند کاری انجام دهند. ما به واقع 48 ساعت جنگ کردیم.

 

▼ اخبار
1ـ خبرسازی برای جبران شکست سخت!
در پی انتشار خبری به نقل از «مهدی چمران» درباره پرسش یکی از طلبه‌ها در درس خارج فقه رهبر معظم انقلاب و پاسخ ایشان، در تماس با مهندس چمران مشخص شد که این خبر صحت ندارد. چمران در این تماس تلفنی اعلام کرد، به نقل از یک توئیت اقدام به انتشار این خبر کرده است! یکی از طلاب حاضر در کلاس امام خامنه‌ای هم در کانال شخصی خود نوشت: «نمی‌دانم آقای چمران کدام درس و کدام طلبه و کدام سؤال را می‌گوید. آنچه بنده دیدم و شنیدم نه کسی چنین سؤالی کرد، نه رهبری چنین پاسخی داد و نه کسی گریه کرد! طلبه‌ای گفت مردم به دولت اعتماد ندارند، که رهبری در پاسخ فرمودند: باید اعتماد کنند، این قضیه هم مربوط به دولت و یک وزارتخانه نیست، تصمیم سران نظام است.» به نظر می‌رسد اکنون که توطئه آشوب هدفمند خنثی شده است، بازنشر چنین شایعاتی در راستای تثبیت این انگاره و تحلیل کذایی و ناصحیح است که رهبری از موضع ضعف محکوم به اخذ تأیید طرح مدیریت سوخت شده‌اند!


2ـ مسائل ایران ناشی از اقدامات آمریکایی‌ها علیه ایران است
«ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه در نشست خبری هفتگی خود اعلام کرد: ادعای «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا مبنی بر حمایت از مردم ایران سبب تعجب مقامات روسیه شده است. سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت‌: «این اظهارات ما را بهت‌زده کرد؛ زیرا بیشتر چیزهایی که باعث بروز نارضایتی و سایر مسائل در ایران شده‌اند، در واقع ناشی از اقداماتی هستند که خود آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران انجام داده است.» وی تصمیم دولت ایران برای افزایش قیمت سوخت را ناشی از «تحریم‌های سنگین و غیرقانونی آمریکا» خواند و افزود: «وقتی آنها تصمیم گرفتند، سیاست تحریم و فشار را علیه ایران اجرا کنند، هدف‌شان همین بود. واشنگتن از یک طرف می‌گوید از خواسته‌های مردم ایران حمایت می‌کند، اما از طرف دیگر هر کاری که ممکن باشد، انجام می‌دهد تا مردم این کشور را دچار رنج کند.»


3ـ کتمان موضوع از سوی مسئولان برای مردم غیر قابل قبول بود
«محمدحسین صفارهرندی» درباره تجربه اجرای طرح مدیریت سوخت در گذشته گفت: آن زمان قبل از اجرای طرح کلیت قضیه را همه می‌دانستند و از مدت‌ها قبل منتظر اجرای چنین تصمیمی بودند. وی افزود: به نظرم آن چیزی که بیشتر از هر اتفاق دیگری برای مردم و بعضاً برای دست‌اندرکاران غیرقابل قبول جلوه کرد، کتمان ‌کردن موضوع از سوی مسئولان دولتی و اجرایی بود و این کتمان ‌کردن مدام صورت می‌گرفت؛ در حالی که توقع این بود بدون افشای زمان دقیق اجرای طرح، اصل ماجرا برای مردم توضیح داده شود. صفارهرندی ادامه داد: همان‌طور که اعلام شده واریز مبالغی به حساب مردم آغاز شده است، بهتر بود این مبالغ قبل از اجرای طرح به حساب خانوارها واریز می‌شد که اگر چنین بود می‌توانست در ترقیق این رنج مؤثر واقع شود.


4ـ تک‌تک اغتشاشگران شناسایی خواهند شد
«دریابان علی شمخانی» دبیر شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه منافقین، اوباش، سلطنت‌طلب‌ها و اراذل هرگز نمی‌توانند در اراده ملت ایران در رسیدن به هدف خود خللی ایجاد کنند، افزود: دشمنان قصد سوءاستفاده از اعتراض ملت ایران در خصوص مسائل معیشتی را داشتند که با هوشیاری ملت با شکست مواجه شدند. دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: نباید اجازه داد اعتراض مردم به آشوبگری تبدیل شود و هوشیاری ملت به همه نشان داد، صف آشوبگران از معترضان جداست. وی از برخورد قاطع با اغتشاشگران در سراسر کشور خبر داد و افزود: تک‌تک اغتشاشگران در هرجای ایران که باشند، شناسایی شده و به سزای عمل خود خواهند رسید.


▼ اخبار کوتاه
اندیشکده «مرکز امنیت نوین آمریکایی» اعلام کرد: «محتمل‌ترین سناریو در خصوص تنش‌ها آن است که یک درگیری طولانی‌مدت، اما کم‌شدت ادامه یابد. سناریوی دوم حملات موشکی شدیدتر ایران به تأسیسات نفتی در عربستان و امارات و سومین سناریو جنگ تمام‌عیار بین آمریکا و ایران با بسته شدن تنگه هرمز است.» این اندیشکده افزود: «آمریکا مجبور به استقرار درازمدت تجهیزات هوایی و دریایی بسیاری در خاورمیانه خواهد بود که میلیاردها دلار برای این کشور هزینه خواهد داشت.» در پی شکست‌های پی‌درپی آمریکا، اتاق فکرهای این کشور حضور پرهزینه را بهانه‌ای برای خروج آمریکا از منطقه می‌دانند.
وزارت بهداشت دولت نجات ملی یمن اعلام کرد: بیش از ۳۲۰ بیمار در یمن هستند که به دلیل محاصره و بسته بودن فرودگاه صنعا امکان سفر به خارج برای مداوا را ندارند. همچنین بیش از ۴۳ هزار مورد فوت در یمن به دلیل نبود امکان سفر به خارج اتفاق افتاده و بیش از ۲۸ هزار مورد فوتی نیز به دلیل سرطان در یمن ثبت شده که به علت محاصره، امکان ارائه درمان‌ها و امکانات ضروری برای آنها وجود نداشته است.
«عادل آذر» رئیس دیوان محاسبات گفت: پرونده کشت و صنعت مغان در دیوان محاسبات مطرح بوده و تا دو ماه آینده رأی آن صادر می‌شود. وی افزود: درباره پالایشگاه کرمانشاه نیز به این نتیجه رسیده‌ایم که اهلیت در واگذاری آن رعایت نشده و پرونده ماشین‌سازی تبریز هم در دست بررسی است. عادل آذر اضافه کرد: این پرونده‌ها در بازداشت رئیس سابق سازمان خصوصی‌سازی بی‌تأثیر نبوده است.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت کشور، «سیدسلمان سامانی» سخنگوی وزارت کشور در واکنش به برخی مطالب منتشر شده درباره عدم امکان تجمع با استفاده از شیوه‌های قانونی گفت: در یک سال گذشته ۳۳۱ تجمع و راه‌پیمایی با استفاده از این سازوکار در سراسر کشور برگزار شده است.
مراسم تشییع پیکر سردار حاجی محمدزاده، اولین مسئول دفتر سیاسی و عضو شورای فرماندهی سپاه با حضور فرمانده کل سپاه، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، مسئول دفتر نظامی فرمانده کل قوا و جمعی از فرماندهان، مسئولان و همرزمان وی و اقشار گوناگون مردم برگزار شد.
«امیر صباحی‌فرد» فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش با بیان اینکه اگر دشمن خیالی به سرش زد ما در میدان مقابله دشمنان را از کرده خود پشیمان می‌کنیم، گفت: دشمنان خود می‌دانند ورودشان به فضای ایران بر عهده خودشان است؛ اما خروج‌شان قطعاً با آنها نخواهد بود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات