صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۰۳ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۳  ، 
کد خبر : ۳۱۹۱۵۷

رزمایش مشترک ایران و روسیه

تعدادی از شناورهای متعلق به ارتش این کشور برای برگزاری یک رزمایش در روزهای آینده با نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران و چین، عازم ایران شده و به سمت بندر چابهار ایران حرکت کرده اند. این ناوگان دریایی اول اکتبر پایگاه خود را به مقصد اقیانوس هند ترک کرد و شامل کشتی های "یاروسلاو مودری"، "ویکتور کونتسکی" و "یلنیا" است.
آنطور که رسانه های روسی به نقل از سرویس مطبوعاتی ناوگان دریایی بالتیک این کشور نوشته اند، تعدادی از شناورهای متعلق به ارتش این کشور برای برگزاری یک رزمایش در روزهای آینده با نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران و چین، عازم ایران شده و به سمت بندر چابهار ایران حرکت کرده اند. این ناوگان دریایی اول اکتبر پایگاه خود را به مقصد اقیانوس هند ترک کرد و شامل کشتی های "یاروسلاو مودری"، "ویکتور کونتسکی" و "یلنیا" است.
روابط نظامی ایران در چند سال اخیر با دو کشور روسیه و چین وارد مرحله راهبردی شده و ملاقات های زیادی که بین مقامات نظامی عالی رتبه دو کشور صورت گرفته است. اما حالا در یک اقدام مهم که در ماه های اخیر واکنش های زیادی را نیز خصوصا از طرف غربی ها به دنبال داشته  ایران ، چین و روسیه دست به یک رزمایش مشترک دریایی به اسم کمربند امنیت دریایی در تاریخ ششم دی ماه خواهند زد که در تاریخ دیپلماسی دفاعی و برنامه های مشترک کشورمان، یک اتفاق خاص محسوب می شود چراکه 2 قدرت مهم دریایی در جهان، علاقمند به این همکاری و مانور هستند.
 بر اساس اخبار رسیده، پرچم دار نیروی دریایی روسیه در این تمرین نظامی یکی از شناورهای تخصصی این نیرو در بحث جنگ ضد زیردریایی است که در اصل در ناوگان دریای بالتیک روسیه حضور داشته و اخیرا نیز برای انجام یک تمرین مشترک با نیروی دریایی هند در منطقه بوده و حالا در حال عزیمت به نقطه مورد نظر برای تمرین با یگان های چینی و ایرانی است. در عین حال تا لحظه تنظیم این گزارش از ترکیب تیم چینی خبری در دسترس نیست.
با شکارچی متخصص روسی آشنا شوید
کشتی اصلی رزمی روسیه که در کنار چند شناور در این رزمایش با طرف ایرانی و چینی وارد تمرین می شود Yaroslav Mudry نام دارد. این ناو محافظ یک شناور تخصصی در زمینه جنگ ضد زیردریایی است که به عنوان کلاس Neustrashimyy شناخته می شود. قبل از معرفی خود ناو شاید جالب باشد بدانید که نام Yaroslav Mudry مربوط به یک نجیب زاده روس معروف به یاروسلاو خردمند است که در حدود سال های 1054 پس از میلاد مسیح از دنیا رفته و در آن دوران دو سرزمین ولیکی نووگورود و کی یف را تحت فرمان خود متحد کرده بود.
ناو Yaroslav Mudry در ابتدا دارای شماره بدنه 777 و سپس 727 شده است
در دهه 1980 میلادی نیروی دریایی شوروی به دنبال نسل جدیدی از شناورهای ضد زیردریایی جدید بود و طرح ناوهای کلاس Neustrashimyy طرح برنده در این زمینه بود. قرار بود شوروی سابق 7 فروند از این ناوها را در اختیار بگیرد که البته در این بین به دلیل فروپاشی شوروی سابق در نهایت 2 فروند از این ناوها در نهایت آمده شدند که در هر حال حاضر هر دو ناو های این کلاس در ناوگان دریای بالتیک نیروی دریایی روسیه حضور دارند. یکی از ناوها Neustrashimyy و دیگری هم که Yaroslav Mudry نام دارد. این ناو در سال 1991 میلادی به آب انداخته شد ولی تکمیل آن به دلیل مشکلات ناشی از فروپاشی شوروی شدیدا به تاخیر افتاده و در نهایت در سال 2009 میلادی وارد خدمت نیروی دریایی روسیه شده است.
این ناو روسی در حالت استاندارد 3800 تن و در حالت بارگیری کامل 4400 تن وزن دارد. طول آن 129 متر و عرض آن نیز 15.6 متر است. کل سیستم پیشران این ناو روسی قدرتی در حدود 110 هزار اسب بخار را تولید می کند. سیستم پیشران این ناو بر اساس سیستم ترکیبی توربین گازی – توربین گازی است که دارای 2 توربین و 2 میله انتقال نیرو به پره ها بوده و سرعت این ناو 56 کیلومتر بر ساعت و خدمه آن نیز 210 نفر است.
این شناور روسی در بخش سیستم های راداری و سونار از این سامانه هایی مثل رادار جستجوی هوایی سه بعدی مدل MR-760 ، رادار جستجوی سطحی و هوایی مدل MR-352 Pozitiv ، رادار کنترل آتش MR-360 Podkat و همچنین سیستم سونار نصب شده در بنده با نام MGK-345 Bronza و همچنین سیستم سونار با قابلیت غوطه وری و پایین رفتن در آب معروف به دم گاو را دارد. این سونار در فرکانس پایین فعالیت می کند.
در بخش تسلیحات ناو Yaroslav Mudry به 8تیر موشک کروز ضد کشتی سری KH-35 مجهز شده که در دو سری پرتابگر 4 تایی بر روی این ناو نصب شده است. این موشک کروز روسی در حدود 130 کیلومتر برد داشته و وزن سر جنگی آن نیز 145  کیلوگرم است. سرعت آن نیز در زمان حرکت به سوی هدف در حدود 0.9 ماخ است. البته دیگر ناو این کلاس یعنی Neustrashimyy فاقد موشک های ضد کشتی است. این ناو همچنین به 32 سلول پرتاب عمودی برای شلیک مدل دریایی سامانه دفاع نزدیک هوایی تور مجهز شده که برد آن در حدود 15 کیلومتر و ارتفاع درگیری آن نیز در حدود  6 الی 10 کیلومتر است.
در این ناو یک توپ 100 میلی متری در جلوی ناو نصب شده که مدل AK-100 نام دارد و همچنین دو سیستم ترکیبی توپ و موشک دفاع نزدیک کاشتان نیز بر روی این شناور نصب شده است. اما در بخش تسلیحات ضد زیردریایی شاهد یک چینش بسیار سنگین هستیم که شامل یک پرتابگر 12 تایی برای راکت های ضد زیردریایی RBU 6000 با برد بین 4 تا 5 کیلومتر ، 6 پرتابگر اژدر 533 میلی متری و موشک های ضد زیردریایی سری RPK-7 است. در این ناو همچنین یک فروند بالگرد کاموف 27 نیز حضور دارد و آشیانه لازم برای آن نیز در نظر گرفته شده است.
در یک نگاه کلی می توان این ناو روسی را ترکیبی از قدرت ضد زیردریایی بسیار بالا ، آتش ضد کشتی بسیار سنگین و در عین حال قوی در بحث دفاع هوایی در فاصله نزدیک دانست و این شناور به نوعی پرچمدار مهمترین و مدرن ترین برنامه شوروی سابق برای مقابله با تهدید زیردریایی های ناتو به حساب می آید. ناو روسی که در حال عزیمت برای برگزاری یک رزمایش با ایران و چین است در عین حال سابقه یک برخورد نزدیک با نیروی دریایی آمریکا در ژوئن 2016 در دریای مدیترانه نیز دارد. این ناو و ناوشکن آمریکایی USS Gravely به فاصله زیر 300 متری یکدیگر رسیدند و هر دو طرف نیز طرف مقابل را برای این نزدیکی بیش از حد مقصر معرفی کردند که در زمان خود، اتفاق مهمی در رویارویی ناوگان دریای طرفین محسوب می شد.
چنین شناوری می تواند در راستای تمرین ها و ارتقاء تجارب پرسنل نیروی دریایی کشورمان در حوزه شناسایی و مقابله با زیردریایی های متخاصم و ناشناخته در منطقه دریایی عمان و شمال اقیانوس هند، یک سلاح مناسب و کارامد محسوب شود و در عین حال، کلاس نیروی دریایی کشورمان را در میان ارتش های منطقه و جهان به علت انجام چنین مانور و تمرین مهمی، بالاتر ببرد.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات