صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۲۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۱:۵۶  ، 
کد خبر : ۳۲۰۴۰۲

از طریق گمرگ می توان قوی شد

یکی از مهمترین شاخصه های  قوی شدن کشور و شکست تحریم های ظالمانه آمریکا  توجه اساسی  به تولید ملی و اتکا به توانایی های داخلی است. تقویت اقتصاد داخلی که از آن به عنوان اقتصاد مقاومتی نیز یاد می کنند باعث خواهد شد جایگاه اقتصادی کشور در منطقه و جهان ارتقاء یابد.
پایگاه بصیرت / گروه اقتصادی / صابر محمدی

یکی از مهمترین شاخصه های  قوی شدن کشور و شکست تحریم های ظالمانه آمریکا  توجه اساسی  به تولید ملی و اتکا به توانایی های داخلی است. تقویت اقتصاد داخلی که از آن به عنوان اقتصاد مقاومتی نیز یاد می کنند باعث خواهد شد جایگاه اقتصادی کشور در منطقه و جهان ارتقاء یابد.

با این مفروض که روابط بین کشورها  و مذاکرات صورت گرفته در جامعه بین المللی بر اساس رویکرد واقع گرایانه اتفاق می افتد؛ یعنی قدرت چه در حوزه نظامی، چه در حوزه فناوری و چه در حوزه اقتصادی نقش بی بدیل در چانه زنی بین کشورها در گرفتن امتیاز  و حق قانونی مردم خود در مقیاسی منطقه ای و بین المللی دارد  به ناچار باید در همه حوزه ها قوی بود. جمهوری اسلامی ایران به واسطه عدم توجه کافی به اقتصاد داخلی خود سالهاست که مورد دشمنی غرب قرار گرفته است. لذا ایران عزیر باید در قوی شدن اقتصاد خود به طور شبانه روزی تلاش کند. یکی از مهمترین ابزار تحقق اقتصاد قوی و پویا و درون گرا توجه اساسی به گمرک است. از آنجایی که مهمترین مأموریت گمرک ایجاد تعادل در بازار یک کشور از طریق صادرات و واردات کالاست، بنابراین گمرگ می تواند محرک اصلی اقتصاد یک کشور باشد.

از این رو سیاستهای اقتصادی دولت ها باید طوری طراحی و اجرا گردد که بخش اصلی اقتصاد( گمرگ) در راستای اجرای تقویتی تولیدکشور باشد که در غیر اینصورت عامل عقب ماندگی اقتصاد خواهد بود؛ یعنی فعالیت های گمرکی باید در مسیری قرار گیرد که منجر به بهبود و شتاب دهی در توسعه پایدار اقتصاد یک کشور گردد. اداره گمرکی در یک کشور سهم قابل توجهی در میزان بازیگری یک کشور در فرایند جهانی شدن دارد ؛ به این معنی که ادارات گمرکی می توانند محرکی برای اجرای استراتژی اقتصادی یک کشور در حوزه های ملی، منطقه ای و بین المللی باشد. امروزه اهمیت و تأثیر گمرک در اقتصاد کشورها تا جایی است که کارشناسان مکاتب مختلف مهمترین علل توسعه آلمان را وجود سیاست گمرکی موثر و مفید می دانند. کشور آلمان با وضع سیستم تعرفه ای مناسب از صنایع تولیدی خود حمایت نمود و هرگز اجازه ورود کالاهای بی کیفیت و ارزان کشورهای دیگر را نداد. در واقع نبود سیستم گمرکی مناسب باعث آن خواهد شد که اقتصاد کشورها توسط رقبای خارجی بلعیده شود، بلایی که امروز بر سر کشورهای جهان سوم آمده است. کشورهایی آسیایی و افریقایی که به خاطر نبود سیستم گمرگی مناسب تبدیل به بازار مصرفی قدرت های بزرگ اقتصادی شده اند نمونه ای واضح از نقش گمرگ را در اقتصاد بین کشورها نشان می دهد. بانک جهانی در سالهای اخیر وضعیت گمرگی کشورهای جهان را مورد بررسی  قرار داد تا ازآن طریق بتواند بازده گمرگی و شفافیت مرزی کشورها را مورد ارزیابی قرار دهد. در گزارش بانک جهانی  توسعه یافته ترین کشور ها در ردیف اول یا دهم بازده گمرگی قرار گرفته اند . در واقع این گزارش از تأثیر شگرف گمرگ در توسعه اقتصادی حکایت  دارد. یکی از پپشرفته ترین کشور در امر گمرگ، کشور سنگاپور می باشد. این کشور از سال 2003 با تغییر ساختار در اداره گمرگی خود توانست بهترین سیستم گمرگی دنیا را راه اندازی نماید و با ایجاد پست های  بازرسی در زمین، هوا و دریا نقش قابل توجهی در توسعه امروزی سنگاپور بر عهده بگیرد. با نگاهی به وضعیت اقتصاد ج. ا. ایران به خوبی قابل درک است که قاچاق کالا عامل مهم در عدم توسعه اقتصادی کشور می باشد. در واقع با مقایسه اعلام گمرگ کشور های صادر کننده کالا به  مقصد ایران  با آمار کمرگ ایران نشان می دهد که در سال 95 نزدیک 2 میلیارد دلار کالای قاچاق وارد ایران شده است.  قاچاق کالا باعث گردیده است که تولید در کشور به حاشیه رانده شود. به بیان بهتر ، عدم توجه به گمرگ باعث شده که قاچاق کالا از طریق مبادی گمرگی به سهولت انجام گیرد و در نتیجه گمرگ به جای توجه به صادرات، مشغول خدمات دهی به قاچاق کالا باشد. رونق تولید ملی همواره باید سیستم گمرکی و مرز اقتصادی کشور با جامعه بین المللی را تقویت نماییم. این سیستم باید طوری طراحی شود که به سهولت صادرات صورت گیرد و در عین حال از سیستم تعرف ای مناسبی نیز برخوردار شود. درپایان پیشنهاد می گردد که دولت محترم به جای تمرکز بر مذاکره با کشورهای غربی به تقویت اقتصاد کشور توجه اساسی نماید و با راه اندازی مدرن ترین سیستم گمرگی در کشور، اولا به تقویت تولید با صادرات کالای های داخلی همت گمارد و ثانیا جلوی قاچاق کالا  و محصولات بی کیفیت کشورهای دیگر را بگیرد. پیشرفت و کیفیت سازی اقتصاد در گرو وجود سیستم گمرگی قوی می باشد. بدون اقتصاد قوی، نه تنها مذاکره نتیجه نخواهد داد بلکه بیشترین تحریم نیز عاید کشور خواهد شد.

 
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات