صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۹:۲۴  ، 
کد خبر : ۳۲۱۰۴۷

رقیبان نتانیاهو برای نخست وزیر نشدن وی چه می‌کنند؟

با انتشار نتایج 99 درصد آراء انتخابات کنست رژیم صهیونیستی، راستگرایان به رهبری «بنیامین نتانیاهو»، با کسب 58 کرسی در مقابل 55 کرسی چپگرایان و میانه ها، به رهبری «بنی گانتس»، پیروز انتخابات شدند. با شرایط موجود، پس از ابلاغ دستور رئیس رژیم صهیونیستی نتانیاهو باید برای تشکیل کابینه جدید خود دست به کار شود. رقبای چپگرای او بی کار ننشسته اند و در حال ایجاد شرایط تصویب قانونی هستند که مانع نخست وزیر وی شود.
قانون منع متهمان قضایی و اتهام پراکنی های رسانه ای
بر اساس اعلام رسانه های رژیم صهیونیستی، پس از شکست احزاب چپگرا و میانه در انتخابات 2 مارس 2020 کنست، این احزاب در حال ارائه لایحه ای برای تصویب در کنست جدید هستند تا براساس آن کسب پست نخست وزیری برای کسانی که اتهام قضایی دارند ممنوع شود. تصویب این قانون سبب خواهد شد تا نتانیاهو که در حال حاضر 4 پرونده قضایی در دستگاه قضایی رژیم صهیونیستی دارد نتواند نخست وزیر کابینه جدید شود و شخص دیگری جایگزین او شود. با این اقدام چپگرایان موجی از اتهام پراکنی بین راستگرایان و چپگرایان به وجود آمد.
پیغام نتانیاهو به چپگرایان
نتانیاهو در افتتاحیه جشن پیروزی در انتخابات که با حضور هم پیمانان راستگری او تشکیل شده بود در خصوص اقدامات چپگرایان برای تصویب قانون منع متهمان قضایی از رسیدن به پست نخست وزیری ادعا کرد: این اقدام دموکراسی و اراده رأی دهندگان را تضعیف خواهد کرد. او غیر مستقیم، «بنی گانتس» را متهم کرد و گفت: گانتس می خواهد نتایج انتخابات را سرقت کند. گانتس با حامیان تروریسم در «فهرست مشترک عربی» برای خواسته های مردم متحد شده است. من با دوستانم و میلیون ها نفری که ما را انتخاب کردند اجازه نمی دهیم چنین چیزی اتفاق بیفتد. گانتس انتخابات را باخته است باید این فکر را کنار بگذارد.
پاسخ گانتس به پیغام نتانیاهو
پس از اظهارات مستقیم نتانیاهو به «بنی گانتس» او نیز پاسخ نتانیاهو را مستقیماً خطاب به او در صفحه توئیترش اینگونه نوشت: «بیبی، یک لیوان آب بنوش، منتظر نتایج حقیقی باش و متعهد باش که به آن احترام بگذاری». این پاسخ گانتس از شروع یک درگیری دامنه دار خبر می دهد. او نتایج انتخابات را در پاسخش زیر سؤال برده است و به نظر می رسد ادامه خواهد داشت.
مصونیت حقوقی اعضای کنست و نخست وزیر
بر اساس قوانین قضایی رژیم صهیونیستی، اعضای کنست از مصونیت قضایی برخوردارند و تا زمانی که جرم یا فساد قانونی آنها اثبات نشود نه از پست خود محروم می شوند و نه اینکه امکان بازداشت آنها وجود دارد. اما کسی که نخست وزیر شود از مصونیت قضایی برخوردار است و تا زمانی که در این پست قرار دارد امکان برگزاری دادگاه وی وجود ندارد و پس از پایان دوره نخست وزیری دادگاه می تواند دادگاه اثبات جرایم او را برگزار کند. با این شرایط، نتانیاهو به دنبال آن است، پیش از اثبات جرایمی که علیه او در چهار پرونده قضایی اش مطرح شده، به پست نخست وزیری برسد تا پرونده های قضایی او تا پایان دوره نخست وزیری به تعویق بیفتد.
درگیری جدید
چپگرایان علاوه بر اینکه به دنبال تصویب قانون جدیدی برای منع متهمان از پست نخست وزیری هستند در صحت انتخابات هم تردید دارند و زمزمه هایی در خصوص تقلب در انتخابات را مطرح کرده اند. اظهارات بنی گانتس و درگیری های لفظی رسانه ای بین او و نتانیاهو مؤید این مسئله است و به نظر می رسد شرایط جدیدی را ایجاد کرده است که فضای سیاسی این رژیم را تغییر خواهد داد.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات