صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۸  ، 
کد خبر : ۳۲۰۹۹۷

از توافق صلح آمریکا و طالبان تا معامله قرن

1ـ معامله قرن، میوه تلخ مذاکره با دشمن

«اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) معامله قرن آمریکا را طرحی دانست که همه ارکان آرمان فلسطین را هدف قرار داده است و از این رو، گروه‌های مقاومت در فلسطین باید در راستای رد و محکومیت آن و ارائه راهبرد ملی، موضع واحدی اتخاذ کنند. اسماعیل هنیه درباره طرح صلح ادعایی آمریکا نیز گفت: این طرح چهره زشت سیاست آمریکا و همچنین میوه تلخ مسیر راه‌حل سیاسی را نشان داد، آن هم بعد از ۳۵ سال از اجرای توافق اسلو بین تشکیلات خودگردان و رژیم صهیونیستی. رئیس دفتر سیاسی حماس همچنین از تلاش‌های آمریکا برای برقراری تماس با این جنبش خبر داد و گفت که رهبران حماس با تماس‌ها مخالفت کردند؛ چراکه بر این باور بودند و هستند که تماس‌های سیاسی با دولت آمریکا هرگز مفید نخواهد بود.

2ـ بدنه رأی اصول‌گرایی افزایش یافته است

«غلامرضا مصباحی‌مقدم» سخنگوی جامعه روحانیت مبارز در تحلیل آرای جبهه اصولگرایی در انتخابات اخیر گفت: «بخشی از آرا، معروف به آرای خاکستری است که اصولگرایان توانستند آن را جذب کنند. رأی خاص جریان اصولگرا بین ۱۵ تا ۲۰ درصد است و هرچه بیشتر از آن کسب شده، بالطبع رأی خاکستری به حساب می‌آید. اگر اصولگرایان در مجلس یازدهم بتوانند وعده‌های خود را دنبال کنند، نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری هم باید مشابه انتخابات مجلس باشد. بدنه رأی اصولگرایان بیشتر از ۱۶ میلیون در سال 1396 شده است. آن ۱۶ میلیون را باید رأی سنتی تلقی کرد. مابه‌التفاوت ۱۶ میلیون رأی در انتخابات 1396 و ۲۴ میلیون رأیی که در این انتخابات به صندوق‌ها ریخته شد، افزوده‌ای است که اصولگرایان به دست آوردند.»

3ـ گزارش تازه آژانس درباره ایران

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی عصر دیروز (سه‌شنبه) در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرد ذخایر غنی‌شده ایران پنج ‌برابر محدودیت تعیین‌شده در توافق هسته‌ای است. «رافائل گروسی» مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز سه‌شنبه به ابراز نگرانی از برنامه هسته‌ای ایران، از ایران خواست درباره ذرات اورانیوم کشف‌شده در یک سایت اعلام‌نشده در تهران «شفاف‌سازی» کند. او گفت: «ایران باید تصمیم بگیرد که به شیوه‌ای شفاف با آژانس همکاری کند و توضیحات لازم را بدهد.» هم‌زمان نماینده ایران در آژانس در واکنش به این گزارش گفت: «نظارت و راستی‌آزمایی آژانس در ایران در رابطه با برجام ادامه دارد و هم‌زمان گام‌های کاهش تعهدات برجامی ایران در حال اجراست.»

4ـ توافقی که مصداق عقب‌نشینی کامل است!

نشریه «تایم» در گزارشی توافق صلح آمریکا با طالبان را تحلیل کرد و نوشت: «بین صلح و عقب‌نشینی تفاوت وجود دارد. توافق دولت ترامپ با طالبان مصداق عقب‌نشینی کامل است. در توافق، امتیازهایی ملموس و قابل اندازه‌گیری به طالبان اعطا شده است. نیروهای متحد آمریکا به سرعت از منطقه خارج می‌شوند‌. شمار نیروهای آمریکایی ظرف ۱۳۵ روز به 8 هزار و 600 نیرو کاهش خواهد یافت. مابقی نیروهای آمریکا و ائتلاف ظرف ۱۴ ماه افغانستان را ترک خواهند کرد. آزادسازی 5 هزار زندانی طالبان از زندان‌های افغانستان و خارج کردن طالبان از فهرست تحریم‌های سازمان ملل متحد از جمله آنهاست.»

5ـ کاهش اختیارات جنگ‌افروزانه ترامپ علیه ایران

«استنی هویر» رهبر اکثریت دموکرات در مجلس نمایندگان آمریکا گفته است این مجلس به زودی طرح محدود کردن اختیارات جنگ‌افروزانه «ترامپ» علیه ایران را به رأی خواهد گذاشت. او همچنین از مصوبه مجلس سنا در این موضوع حمایت کرده است. مجلس سنای آمریکا ماه گذشته طرح تهیه‌‌شده سناتور «تیم کین» را به تصویب رساند. این قطع‌نامه خواستار ملزم کردن دونالد ترامپ به کسب اجازه از کنگره پیش از آغاز هر گونه اقدام نظامی علیه ایران است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات