صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۶  ، 
کد خبر : ۳۲۴۰۲۹

نشریه اخبار و تحلیل‌های چهارشنبه، ۲۲ مرداد‌ماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): ما مردم ایران به هدایت و رهبری امام خمینی کبیر، با چنین شوقی قدم در راه گذاشتیم و موفّق شدیم. ادعا نمی‌کنیم که توانسته‌ایم آنچه را که می‌شناسیم و دوست می‌داریم یکسره تحقّق بخشیم، ولی ادّعا می‌کنیم که در این راه بسی پیش رفته و موانع بسیاری را از سر راه برداشته‌ایم. (۱۳۹۹/۰۵/۱۰) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز    

فرصت‌سازی تهدیدات با فروش اوراق سلف موازی

«گشایش اقتصادی» کلیدواژه‌ایست که چند روز پیش رؤسای قوه مجریه و مقننه وعده آن را داده‌اند و از همان روز تحلیل‌ها و گمانه‌زنی‌های مختلفی در رسانه‌ها، شبکه‌های اجتماعی و محافل مختلف در خصوص اینکه این وعده چه می‌تواند باشد، صورت گرفت؛ برخی خبر از رفع احتمالی تحریم‌ها می‌دادند، عده‌ای از پیوستن ایران به FATF گفتند و موضوعات دیگری هم به‌صورت پراکنده مطرح شد؛ اما به نظر می‌رسد گشایش اقتصادی از طریق هیچ‌کدام از مسائل یاد شده صورت نخواهد گرفت، بلکه یک مسئله و موضوعی است که کاملاً منشأ داخلی دارد و در صورت همراهی مردم، تا حدود زیادی احتیاجات کشور در شرایط تحریم در زمینه تأمین نقدینگی را برطرف کند. در این طرح دولت قصد دارد که اوراق سلف موازی با پشتوانه نفت خام را عرضه کند. شنیده‌های اولیه حاکی از آن است که در این طرح ۲۲۰ میلیون بشکه (به‌طور میانگین روزی ۶۰۰ هزار بشکه) در فاصله یک‌ساله پیش‌فروش می‌شود. اجرای صحیح طرح می‌تواند دستاوردهای خوبی به همراه داشته باشد که به‌صورت فهرست‌وار به دو مورد اساسی آن اشاره می‌شود:

1- با خروج آمریکایی‌ها از برجام، جمهوری اسلامی تحت شدیدترین فشارهای اقتصادی و بین‌المللی از سوی ایالات‌متحده قرار گرفته است. تحریم‌ها و فشارهای ظالمانه‌ای که قرار بود در عرض چند ماه ایران را به زانو درآورد و پای میز مذاکره‌ای بکشاند که رئیس‌جمهور و مقامات آمریکایی جزئیات آن را تعیین می‌کنند، اما اکنون باوجود همه سختی‌ها، این خواب آشفته آمریکایی‌ها تعبیر نشده است و درنهایت منجر به تغییر «برایان هوک» مسئول میز ایران انجامید. به نوعی می‌توان گفت جمهوری اسلامی ایران ظرفیت‌های خاص اقتصادی دارد که در صورت آزادسازی ظرفیت‌ها، هم از حربه دشمن خلاصی یابد و هم آن تهدید را به فرصت تبدیل نماید. 2- تأمین نقدینگی بودجه یکی دیگر از دستاوردهای این طرح است که در برآورد اولیه، حدود ۱۹۰ هزار میلیارد تومان تأمین مالی از اجرای این طرح عاید دولت می‌شود که در صورت تحقق، بخش زیادی از کسری بودجه دولت برای سال 99 جبران می‌گردد.

نکته مهم در طرح‌هایی در این سطح که از سوی دولت مطرح می‌شود، اعتماد سرمایه‌گذاران، به‌ویژه سرمایه‌گذاران خرد بسیار تعیین‌کننده است. اگرچه در این اوراق، ریسک نوسان قیمت دلار و نفت وجود دارد، اما دولت در این مورد تضمین می‌دهد که سرمایه‌گذاران در هیچ شرایطی متضرر نمی‌شوند و حداقل به میزان سقف سود سپرده بانکی، نفع می‌برند؛ اما سوابق عملکردی دولت در مواردی همچون؛ سپرده‌های ارزی، حواشی ایجاد شده در خصوص عرضه صندوق دارا دوم و سابقه فروش سکه برخلاف مواضع اعلامی، استقبال جدی مردم از این طرح را در هاله‌ای از ابهام قرار داده است. (نویسنده: علی قاسمی)

▼گزارش روز                 

کفش آهنی جریان تحریف

افول آمریکا یک واقعیت است و نیاز به اثبات ندارد، حتی آمریکایی‌ها خودشان هم می‌گویند که در حوزه‌های مختلف، روند آمریکا، روند افت قدرت است. بااین‌حال آمریکا تلاش می‌کند ایران را وجه‌المصالحه نجات خود قرار دهد و با طرح‌های مختلف فشار حداکثری و میز مذاکره به دنبال رهایی از فشارهای درونی و بیرونی است.

گزاره‌های خبری: آمریکا برای عبور از مشکلات در سال‌های اخیر به اقداماتی متوسل شد و در داخل پاسخ‌هایی هم داده شد که عبارت‌اند از: 1- فشار حداکثری: پمپئو گفت ما به دنبال تشدید تحریم‌ها در حوزه‌های مختلف هستیم و ایرانی‌ها اگر می‌خواهند فشارها برداشته شود، در ۱۲ مورد باید اقداماتی را انجام دهند. وقتی شما آن ۱۲ مورد را نگاه می‌کنید، می‌بینید که باید استقلال، عزت، هویت، توانمندی‌ها و ابزار دفاع و ... را به آمریکایی‌ها تقدیم کنیم تا گوشه‌ای از تحریم‌ها را بردارند. 2- دام  مذاکره: نگاه آمریکایی‌ها این است تا به آنچه در طی این ۴۱ سال گذشته نتوانسته‌اند برسند، با مذاکره برسند که آن‌هم متوقف کردن حرکت ملت ایران، گرفتن هویت دینی ملت ایران و ... است. چون وقتی آمریکایی‌ها کشوری را تحت‌فشار و تحریم وادار به مذاکره می‌کنند، یعنی باید پای میز مذاکره خواسته‌های آن‌ها را بپذیرید. 3- اعتماد به مذاکره : نگاهی در کشور وجود داشت که می‌گفت با مذاکره می‌توانیم سرمایه کشورهای غربی را وارد کشور کنیم و به رشد اقتصادی ۸ درصد برسیم. بعد از مدتی دیدیم که هیچ اتفاقی که نیفتاد، تحریم‌ها هم تشدید شد.

نکته‌های راهبردی: اثرات زیان‌بار مذاکره در برجام هنوز برای برخی‌ها مایه عبرت نشده است و با تحریف دستاوردهای مذاکره به دنبال برجام‌های بعدی هستند: 1- جریان تحریف برای انتخابات آمریکا کفش آهنی پوشیده است و این‌گونه فکر می‌کنند که منتظر انتخابات آمریکا باشیم تا اگر دموکرات‌ها بیایند، ما می‌توانیم به میز مذاکره برگردیم، چون آمریکا هم به برجام باز خواهد گشت. این مانند همان داستانی است که پس از خروج آمریکا از برجام گفته شد ما برجام را با کشورهای اروپایی دنبال می‌کنیم و پس از مدتی هیچ نتیجه‌ای حاصل نشد. 2- بخشی از این‌ها کسانی هستند که از ابتدا این موضوع را به‌عنوان یک راه‌حل اساسی مطرح کردند و نمی‌خواهند بپذیرند که تحلیلشان تحلیل اشتباهی بوده و می‌خواهند بگویند راهی به‌جز مذاکره با آمریکا نداریم. 3- همان‌گونه که مقام معظم رهبری فرمودند؛ اگر تحریف شکست بخورد،تحریم‌ها قطعاً برطرف می‌شود. باید به این نکته توجه داشت، آنچه می‌تواند بر تحریف‌های مذاکرات سابق غلبه کند، بحث روشنگری و تبیین است و در این شرایط راهکار شکست سد تحریف، نگاه نافذ تبیین است.

▼ خبر ویژه                       

دولت در غربت

«اشرف بروجردی»، از فعالین سیاسی اصلاح‌طلب و رئیس کتابخانه ملی که در ستاد انتخاباتی آقای روحانی نیز فعال بوده، به‌تازگی نوشته است: «دولت دوازدهم در یک سال پایانی خود قرار دارد و در این زمان هم در حالت غربت قرار گرفته و همه کسانی که امروز کار و وظیفه‌ای را در دولت به عهده دارند، تقابل با دولت را آغاز کرده‌اند و برخی هم نوعی تهاجم دارند که مجموع این رفتار و عملکردها برای دولت سنگین تمام شده است!» دراین‌باره باید گفت که تنهایی دولت اگر صحت داشته باشد، به دلیل جدایی اطرافیانی است که روزگاری حامی وی بوده‌اند و اینک که کار به پایان رسیده و دیگر قدرت دولت فرصتی برای آینده سیاسی آنان نیست، ترجیح داده‌اند که خرج خود را از دولت جدا سازند؛ ضمن آنکه بخشی از این جدایی به دلیل عملکرد پرانتقادی است که از دولت و حامیان وی وجود دارد؛ عملکردی که آثار آن را در اقتصاد کشور بیش از عرصه‌های دیگر می‌توان مشاهده نمود. این حامیان، امروز ترجیح می‌دهند که ژست منتقد دولت را بگیرند تا عملکرد دولت به پایشان نوشته نشود. به‌واقع خانم بروجردی باید با صراحت بیشتری با همفکران خود در اردوگاه اصلاح‌طلبی سخن بگوید و مطالبه‌گر این حقیقت باشد که چرا دولتی که با حمایت این جریان به قدرت رسیده را در سال پایانی، در غربت رها کرده‌اند و دیگر حاضر به حمایت از او نیستند!

▼ اخبار

براندازان خارجی خطرناک‌ترند یا فرماندهان «فتنه داخلی»؟

«علیرضا علوی‌تبار»‌ از فعالین اصلاح‌طلب در یادداشتی با عنوان «آزمون میهن‌دوستی»، نوشت: «در تجربه تاریخی ما یک‌بار اکثریت مخالفان برانداز حکومت برای سرنگون کردن حکومت و با باور به قدرتمندی حکومت بعثی عراق، در کنار قدرتی قرار گرفتند که فقط مخالف حکومت ایران نبود و حاکمیت ملی و تمامیت ارضی ایران را نیز نشانه گرفته بود. پرسش من این است؛ آیا بازهم مخالفان برانداز حکومت ایران با امید به توانمندی مثلث امریکا، اسرائیل و عربستان می‌خواهند در کنار آن‌ها قرار گرفته و با کسانی متحد شوند که نه فقط دشمن حکومت ایران هستند، بلکه مخالف ایران و پیشرفت و یکپارچگی و آرامش آن هستند؟ آیا غیرمردم‌سالار بودن حکومت ایران توجیه مناسبی برای همسویی و تلاش به‌منظور محاصره اقتصادی ایران، تهدید مداوم نظامی آن و بستن مجاری کسب دانش و اطلاعات و ارتباط با جهان برای مردم آن است؟ آنچه در رسانه‌های فارسی‌زبان خارج از کشور و بیانیه‌ها و ملاقات‌های ایرانیان با مقام‌های آمریکایی مشاهده می‌کنیم، گویای تکرار یک خطای راهبردی و البته ضداخلاقی در میان مخالفان برانداز حکومت است. باید آرزو کرد همه از خواب غفلت برخیزند.» نظر علوی‌تبار درباره گروهی سیاسی در داخل کشور که دائماً مردم را به اغتشاش فرا می‌خوانند، از روش‌های غیرقانونی برای اصلاح حکومت حرف می‌زنند، داعیه «حق براندازی» دارند و مردم را به اشغال مراکز حساس نظام در هنگام اعتراض خیابانی دعوت می‌کنند! چیست؟ آیا همان‌طوری که او می‌گوید؛ رفتار این گروه خطرناک‌تر است یا پیرمردهایی که اسلحه به دست گرفتنشان در خارج از کشور بیشتر شبیه به یک جوک خنده‌دار است!؟

سردار سلامی: سپاه برند انقلاب اسلامی است

سردار سلامی در جلسه هیئت‌رئیسه فرماندهی و نمایندگی اظهار داشت: «سپاه یک شجره‎ای است برآمده از یک میدان گسترده از جهاد؛ اما شکل این جهاد مدام تغییر می‌کند و هرچه زمان پیش می‌رود، نقش خود پاسداران در استمرار این مسئله گسترش پیدا می‌کند و نقش سلاح‎ها کمتر می‌شود. ما آنچه به‌عنوان تفاضل بین سپاه و سایر نیروهای مسلح متعارف در جهان می‎شناسیم، ابزار نیست؛ یعنی هیچ‌وقت ابزارهای ما معیار فضیلت ما نسبت به دیگران نیست.» وی خاطرنشان کرد: «حوزه نمایندگی در سپاه هم یک دستگاه مرجع است که دیگران موقعیت خودشان را در انقلابی بودن، ولایی بودن، اعتقادی بودن و مکتبی بودن با آن می‌سنجند.» فرمانده کل سپاه با بیان اینکه حوزه نمایندگی نقش برجسته و ممتازی را در صیانت از سپاه دارد، ادامه داد: «در سپاه اعتقاد و ایمان و بصیرت و بینش، سلسله مراتبی نیست؛ یعنی این قاعده وجود ندارد که حتماً فرمانده کل سپاه باید به‌اندازه‌ای که از یک درجه‌داری یا سربازی که در موقعیت سازمانی بالاتر است، حتماً ایمان بالاتر، درک بالاتر، بینش و بصیرت بالاتری داشته باشد. همه آدم‌های سپاه باید بصیر، مؤمن و متقی باشند.» فرمانده کل سپاه در پایان گفت: «نمایندگی موظف به تبلیغ و ترویج معارف دین در سپاه است و چون سپاه باید آینه معارف اسلامی باشد، این کار بسیار مهمی است. سپاه یک نهاد الگوست، میزان نماد انقلاب و آینه تمام‎نمای فضائل انقلاب است؛ به تعبیر امروزی، برند انقلاب اسلامی است.»

جریمه‌خوری دولت از جیب ملت

«روزنامه جوان» درباره گران‌فروشی‌ها گزارش داده است: «لبنیاتی‌ها کراراً محصولات خود را در طول سال گران کرده‌اند. مردم هزینه این گران‌فروشی و بعضاً کم‌فروشی را داده‌اند و می‌دهند. دولت در لباس حامی مردم وارد می‌شود و کسری از آن همه گران‌فروشی را به‌عنوان جریمه از لبنیاتی‌ها می‌گیرد. لبنیاتی‌ها پول جریمه را با طیب خاطر در پاکت می‌گذارند و روی آن می‌نویسند «تقدیم به دولت با عشق!» دولت پول جریمه را در جیب مبارک می‌گذارد. هرچند آن‌قدرها نیست که بشود در چنین دولت پرخرجی، کوری را شفا داد، اما آن‌قدر هست که هم صنایع لبنی راضی باشند و هم دولت ژست بگیرد، مردم هم به کنار! این بی‌شباهت به قانون جنگل نیست! پستان صنایع لبنی باید سفره مردم را پرمایه کند، اما حالا یک طرف آن در دهان صنایع گران‌فروش و یک سمت دیگر آن دهن دولت است. این آخر ماست‌مالی نظارت است، آخر «سرشیر» ‌خوری دولت از گران‌فروشی شیر به ملت و آخر مظلومیت مردم.»

▼ اخبار کوتاه

بالن‌های آتش‌زا!/ نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در ادعایی، آتش‌سوزی‌های اخیر در جنوب مناطق اشغالی به دلیل پرواز بالن‌های آتش‌زا از نوار غزه را به ایران نسبت داد. نتانیاهو ادعا کرد همه بازوهای نظامی ایران ازجمله در غزه هزینه سنگینی را به دلیل بالن‌های انفجاری و آتش‌زا که در روزهای اخیر به سمت مناطق اشغالی به پرواز درآمدند، پرداخت خواهند کرد. وی همچنین مدعی شد «۹۵ درصد این تهدیدات از طرف ایران است ازجمله نیروهای نیابتی آن در لبنان و غزه که همچنین با سلاح‌های هسته‌ای و موشک‌های بالستیک خود اسرائیل را تهدید می‌کنند.» به نوشته روزنامه صهیونیستی «جروزالم پست»، بیش از ۳۵ آتش‌سوزی در فلسطین اشغالی در دو روز گذشته به دلیل پرواز این بالن‌ها از نوار غزه، ایجاد شده است.

قطعنامه‌ای که آب رفت!/ دولت آمریکا متن پیش‌نویس قطعنامه برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران را از ۳۵ پاراگراف به ۲ یا ۴ پاراگراف تقلیل داده است. در پیش‌نویس جدید، آمریکا درخواست برای تحریم مقام‌های سپاه را نیز حذف کرده است. واشنگتن همچنین از درخواست تمدید تحریم‌ها برای مدت نامعلوم نیز عقب‌نشینی کرده و صرفاً خواستار تمدید تحریم‌های تسلیحاتی تا زمانی شده که شورای امنیت تصمیم دیگری اتخاذ کند. بندی که خواستار بازرسی از کشتی‌های حامل کالاهای ایرانی بود نیز از متن قطعنامه کنار گذاشته شده است.

هوک: ملت ایران شعار مرگ بر آمریکا سر نمی‌دهند!/ نماینده مستعفی دولت آمریکا در امور ایران گفت: «از زمان روی کار آمدن ترامپ حکومت ایران تضعیف شده است. ترامپ این سیاست را در دور دوم ریاست‌جمهوری هم ادامه خواهد داد. ترامپ مایل به توافق جدید با ایران است. مردم ایران و آمریکا مشترکات بسیاری دارند. ملت ایران شعار مرگ بر آمریکا سر نمی‌دهند، بلکه این حکومت ایران است!»

پنج تیم جاسوسی توسط وزارت اطلاعات متلاشی شد/ وزارت اطلاعات خبر داد: «این افسران اطلاعاتی بیگانه درصدد انجام جاسوسی نسبت به پروژه‌های هسته‌ای و نظامی، خرابکاری در زیرساخت‌ها و همچنین ایجاد چالش در روابط ایران با کشورهای همسو بودند.»

پرداخت حقوق کارگران هفت‌تپه با همکاری قوه قضائیه/ استاندار خوزستان خبر داد: «با دستور دادستان کل کشور، مبالغ و منابعی که باید آزاد می‌شد برای پرداخت حقوق کارگران هفت‌تپه، انجام شد. امیدواریم که در چند روز آینده حقوق کارگران هفت‌تپه پرداخت شود.»

احکام سیاسی (سؤال 18): در مورد افرادی که به اتهام اختلاس و کلاه‌برداری و مانند آن، بازداشت می‌شوند، ولی هنوز جرم آن‌ها اعلام نشده، اظهارنظر چه حکمی دارد؟ پاسخ: جرمی که اثبات نشده است، نباید افشاء شود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات