صفحه نخست >>  عمومی >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۲۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۵۲  ، 
کد خبر : ۳۲۴۱۶۶
کارشناس مسائل منطقه مطرح کرد:

عادی سازی روابط امارات متحده و رژیم صهیونیستی را در راستای امنیت و ثبات در منطقه است

نکته اول اینکه مقامات امارات می خواهند با تکیه بر همکاری های بین المللی و درآمدهای تجاری و نفتی که دارند در عرصه های فراتر از اندازه ی کشور خود بازیگری و نقش آفرینی داشته باشند.
 مقامات رژیم صهیونیستی و کشور امارات متحده در هفته‌های آتی برای امضای توافقات دوجانبه در زمینه‌های مختلف مانند امنیت، سرمایه‌گذاری، توریسم، انرژی، فناوری، تأسیس سفارتخانه‌های دوجانبه و سایر حیطه‌های دارای منافع دوطرفه دیدار خواهند کرد.
 
بر این اساس امارات بعد از مصر و اردن سومین کشور عربی خواهد بود که روابط رسمی و علنی با رژیم اسرائیل را آغاز می‌کند. در همین راستای خبرنگار گروه بین الملل سایت بصیرت برای بررسی عادی سازی روابط بین اعراب و رژیم صهیونیستی گفتگویی با هادی محمدی کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا ترتیب داده است که در ادامه می‌خوانید.

هادی محمدی، کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا، دلایل عادی سازی روابط بین کشور امارات متحده عربی و رژیم صهیونیستی و اینکه رابطه دو طرف چه تأثیری بر معادلات منطقه خواهد داشت؟ اظهار داشت:
تقریبا از دهه هفتاد، همزمان با عملیات نظامی ناتو علیه یوگسلاوی در جریان جنگ کوزوو، در بخش لجستیکی همکاری هایی بین امارات متحده با ناتو شروع شد و در جریان این همکاری لجستیکی، ارتباطات میان کشور امارات متحده و رژیم صهیونیستی شکل گرفت.
 
اما عادی سازی روابط بین دو طرف اماراتی و صهیونیستی از چند سال پیش آغاز شده است؛ در سال 2009 به یک بازیکن تنیس اسرائیلی اجازه داده شد تا در مسابقات ابوظبی شرکت کند و پرچم رژیم صهیونیستی برای اولین بار در نشست آژانس انرژی های تجدید پذیر در حضور مسئولان صهیونیستی برافراشته شود.

آقای هادی محمدی افزود: ایالات متحده از یک سازوکار مشخصی که در تمامی عرصه های دیپلماسی، مسائل امنیتی و نظامی در سراسر دنیا دارد، بستری را برای رژیم صهیونیستی فراهم می کند تا کشورهایی که دارای ارتباطات دیپلماتیک رسمی با این رژیم نیستند از طریق سازوکارهایی مثل ناتو و یا نشست های بین المللی و یا همکاری های اقتصادی و سیاسی توسط ایالت متحده برای رسمیت و مشروعیت رژیم صهیونیستی استفاده شود.
 
همچنین امکان گسترش مناسبات با دیگر کشورها فراهم می کند. همان طور که اشاره شد در خلال آن جنگ، کشور امارات متحده در بخش لجستیکی با آمریکایی ها و ناتو همکاری می کرند و از خلال همان همکاری ها، ارتباطات با رژیم صهیونیستی شکل گرفت. این همکاری ها طی بیش از بیست سال گذشته یک منحنی تدریجی در ابعاد امنیتی و نظامی به شکل پنهان پشت سر گذاشته و به ابعاد ورزشی، اقتصادی حتی همکاری های دو جانبه امنیتی کشیده شده است که نمونه آن را در سال های قبل در ترور یکی از رهبران جهادی حماس شاهد بودیم که این نوع همکاری ها در مناطق مختلف میان امارات متحده و رژیم صهیونیستی ادامه داشته است.

محمدی با تاکید بر اینکه در تحولات اخیر منطقه ای، مناسبات و روابط پنهان بین امارات متحده و رژیم اسرائیل گسترش پیدا کرده است. گفت: در روابط پنهان میان امارات متحده و رژیم اسرائیل دو نکته وجود دارد:

نکته اول اینکه مقامات امارات می خواهند با تکیه بر همکاری های بین المللی و درآمدهای تجاری و نفتی که دارند در عرصه های فراتر از اندازه ی کشور خود بازیگری و نقش آفرینی داشته باشند.

نکته دوم اینکه کشور امارات متحده دارای چشم‌اندازی ناظر به تحولات بزرگ اقتصادی است. چون طی یک چشم انداز ده ساله در تجارت جهانی، بنادر تجاری این امارت عربی در سایه قرار می گیرد و رونق امروز خودش را از دست خواهد داد.
 
مسلما کشور امارات متحده نیازمند این است که بتواند جایگاه و نفوذ جدیدی در شرایط فرا ملی خودش داشته باشد. از این رو در جنگ یمن، یکی از طرف اصلی جنگ تحمیلی به مردم یمن هستند و در این جنگ برای خودشان مطالباتی از جمله بنادر جنوبی یمن انتظار دارند.
 
تا وقتی که دوبی و امارات در بن بست اقتصادی و تجارت دریایی قرار می گیرد و بنادر جدیدی مثل مناطق جنوبی استان سیستان و بلوچستان جمهوری اسلامی ایران و یا بنادر جدیدی که در پاکستان ساخته می شود جایگزین این بندر بزرگ تجارت دریایی قرار می گیرد، امارات در مناطق جنوبی یمن به دنبال یک نقطه تنفس جدیدی است.
 
از جمله این مناطق، جزیره فوق استراتژیک «سُقَطره» است. جزیره سقطره در جنوب یمن و نزدیکی دهانه باب المندب قرار دارد. این جزیره دارای شرایط فوق العاده استراتژیک از لحاظ امنیتی و نظامی و هم از جهت تجارت دریایی می باشد. به همین جهت می تواند موقعیت جدیدی را به امارات متحده ببخشد.

وی افزود: طی دو ماهه گذشته شاهد این هستیم که اماراتی ها با پوشش گروه های داخلی از مناطق استان های یمن جنوبی وارد جزیره سقطره شدند. با وارد شدن به این جزیره استراتژیک جدالی با عربستان سعودی شکل گرفت. قرار شد بخشی از این جزیره در اختیار اماراتی ها قرار بگیرد، حتی زمزمه هایی بر حضور نظامی ترکیه در این جزیره وجود دارد.

این کارشناس مسائل بین الملل تاکید کرد: آن چیزی که از همه مسائل جالب تر است حضور امنیتی نزدیک و همکاری بین رژیم صهیونیستی با امارات در این جزیره است. رژیم اسرائیل برای استقرار سیستم های امنیتی و رهگیر کنترل دریایی و تجسس خود از طریق پوشش حضور نیروهای وابسته به این کشور استفاده کرده تا بتوانند حضور و نفوذ خود را در این جزیره مستحکم و مستمر کند.

هادی محمدی خاطر نشان کرد: اماراتی ها نیازمند این هستند که از طریق یک واسطه یا یک دلال بین المللی، توسعه همکاری‌های دیپلماتیک، تجاری و امنیتی خود را به آمریکا نشان دهند و آنها را قانع کنند تا این جایگاه را به اماراتی ها بدهند و در مقابل بتوانند سعودی ها را راضی کنند، رژیم صهیونیستی این نقش را بازی می کند.
 
به این شکل اماراتی ها با آغوش باز به سمت همکاری های علنی تر با رژیم صهیونیستی پیش می روند. در همین روابط مسالمت آمیز علنی میان امارات و رژیم اسرائیل به تازگی یک کِنیسه یهودی در امارات افتتاح و مقامات مذهبی رژیم صهیونیستی در آن حضور داشتند تا از این طریق بتوانند روابط پنهان در مسائل فرهنگی، اقتصادی، تجاری و مناسبات امنیتی به شکل علنی تبدیل شود و حتی قرار است که دفاتر تجاری و دیپلماسی دو طرف در پایتخت های ابوظبی و تل آویو افتتاح شود.

این تحلیلگر مسائل بین الملل در پاسخ به این سوال که، این عادی سازی روابط با وساطت ترامپ بوده و قرار است این توافق در کاخ سفید هم امضا شود. در پاسخ به این سؤال که ترامپ از این موضوع چه استفاده تبلیغاتی در انتخابات ریاست جمهوری خواهد داشت. گفت:
 
ترامپ در دوره چهار ساله ریاست جمهوری خودش مثل همه روسای جمهوری آمریکا برای اینکه بتواند در انتخابات دور دوم ریاست جمهوری را با موفقیت پشت سر بگذارد نیازمند این است که کارنامه موفقی در عرصه داخلی و خارجی ارائه کند و افکار عمومی قانع کند تا به وی رای دهند. ترامپ طی دوره چهار ساله حکومتی خود به جزء ماجراجویی و رفتارهای پر تنش در محیط های داخلی و خارجی، کارنامه جدی را از خودش ارائه نداده و حتی آن بخشی که با عنوان باج خواهی و افزایش نرخ گمرکی کالاهای وارداتی یا صادرات در مناسبات با دیگران مورد استفاده قرار می داد و حتی توانسته بود در سال گذشته تا حدودی بخشی از اقتصاد را بهبود ببخشد و اشتغال ایجاد کند اما در دوره کرونا با توجه به کارنامه بسیار بد از مدیریت بهداشتی و اجتماعی و هم در سرکوب های امنیتی و نظامی که در جریان اعتراضات ضدنژادپرستی در ایالات مختلف آمریکا انجام گرفت، این کارنامه را برای خودش صفر کرد.

آقای محمدی اضافه کرد: یکی از عناصری که در نتایج انتخابات برای یک رئیس جمهور در ایالت متحده نقش اساسی دارد، لابی صهیونیسم بین الملل و رژیم صهیونیستی است یعنی این دو عنصر و دو بازیگر ممکن است از طریق ابزارهای رسانه ای، نفوذ و ابزارهای غیر مستقیم در مراکز رهگیری برای ایالات متحده آمریکا تاثیرگذاری کند.
 
برای اینکه وضعیت ترامپ از این شرایط بسیار اسفباری که نتایج و نظرسنجی ها نشان می دهد، نجات یابد نیازمند این واسطه گری و دلالی بین المللی است. از همین رو مقامات امارات متحده را تشویق کردند تا روابط خودشان را با رژیم صهیونیستی علنی کنند. ترامپ می خواهد با این نوع توافقات و خوش خدمتی برای مجامع صهیونیسم بین الملل و رژیم صهیونیستی بتواند حمایت های آنها را در انتخابات پیش روی جلب کند.

هادی محمدی در ادامه اظهار داشت: این خیلی واضح است که نتانیاهو در آستانه انتخابات چهارم داخلی پارلمانی با بحران های زیادی در عرصه داخلی و خارجی مواجه است و برای حل مشکلات نیازمند نوعی دستاورد و کارنامه مثبت است و علنی شدن این مناسبات خائنانه بین امارات و رژیم صهیونیستی برای وی می تواند در انتخابات دستاورد داشته باشد.

هادی محدی خاطر نشان کرد: خوشبختانه این مسئله یعنی روابط بین امارات و رژیم اسرائیل با واکنش جدی مجامع فلسطینی و محور مقاومت و کشورهای مستقل مواجه شده و آن را نوعی خیانت به آرمان فلسطین می دانند و حتی مواضع شرافتمندانه و مطالبه گر برای عدالت و حقوق مردم فلسطین ممکن است در آینده نزدیک و میان مدت به شکل های مختلفی ظهور پیدا کند و آثاری را بر جای بگذارد.

 این کارشناس مسائل غرب آسیا در خصوص اینکه بیشتر کشورهای ارتجاع عرب، عادی سازی روابط امارات متحده و رژیم صهیونیستی را در راستای امنیت و ثبات در منطقه می دانند، گفت: این یک دروغ بزرگ است؛ کارنامه رژیم صهیونیستی چه قبل از تاسیس و چه بعد از تاسیس این رژیم جعلی مخالف این ادعا را اثبات می‌کند.
 
در واقع هر جای جهان که یک جنایت، جنگ افروزی و ویرانی، کشتار، ترور و انواع جلوه های غیر انسانی وجود دارد باید ردپای صهیونیسم بین الملل و رژیم صهیونیستی در آن جستجو کرد. این رژیم در هر نقطه ای از جهان برای مشروعیت دادن به خود و ارتقاء بازیگری در تمامی عرصه های جهانی به ویژه منطقه؛ بی ثباتی، هرج و مرج، کشتار و جنگ سازی در دستور کار اول دپیلماسی پنهان و آشکار خودش قرار داده است.
لذا عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی مفهومی جزء بی ثباتی، جنگ افروزی، شکاف، فتنه و نا امنی در بر نخواهد داشت. در این زمینه باید دیپلماسی جمهوری اسلامی واکنش های دقیق و محاسبه شده از خودش داشته باشد تا مقامات امارات متحده احساس کنند در گفتگوهای آشکار و پنهان دیپلماسی خود با رژیم صهیونیستی به شکل علنی تهدید برای امنیت ملی جمهوری اسلامی تلقی می شود. مسلما جمهوری اسلامی در مقابل این توافق ساکت نخواهد ماند و مقامات امارات متحده باید پاسخگوی این توافق جدید باشند، چرا که همکاری های نظامی و امنیتی و حتی مشارکت امارات در مانورهای نظامی در بر می گیرد. به این معنا است که به شکل رسمی پای رژیم صهیونیستی به داخل آب های خلیج فارس و دریای عمان باز می شود و به شکل علنی تهدید جدی علیه امنیت و منافع ملی جمهوری اسلامی است. باید در این زمینه مراکز دیپلماتیک، نظامی و امنیتی کشور واکنش های لازم و متناسب را از خودشان نشان دهند.
 
 
 
 

گفتگو از وحید قاسمی
 
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات