صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۰ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۹  ، 
کد خبر : ۳۲۷۳۱۴

نشریه اخبار و تحلیل‌های چهار‌شنبه، ۱۰ دی ماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): شما جوان‌ها در درجه اول به این نکته توجه داشته باشید که بنا به گفته امام سجاد (ع)، نیروی مسلح، دژ امنیت ملی است. این دژ، اگر قدرتمندانه - چه از لحاظ تجهیزات و چه از لحاظ روحیه - خود را سربلند و استوار بدارد، ملت احساس امنیت و آرامش خواهد کرد. (1387/02/12) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز      

تصویب کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۰

دیروز سه‌شنبه نهم دی‌ماه با بررسی نامه رئیس‌جمهور درباره اصلاح لایحه در کمیسیون تلفیق بودجه مجلس شورای اسلامی و بیان نقطه نظرات نمایندگان مخالف و موافق لایحه بودجه، رأی‌گیری درباره کلیات بودجه در دستور کار جلسه قرار گرفت و درنهایت لایحه بودجه با 25 رأی موافق و 19 رأی مخالف اعضای کمیسیون به تصویب رسید. از جلسات بعدی، اعضای کمیسیون بررسی جزئیات لایحه بودجه را در دستور کار خواهند داشت. بااینکه کمیسیون‌های تخصصی مجلس از همان ابتدا با دقت لایحه بودجه سال آینده را بررسی و نقدهای مبنایی اساسی خود را نسبت به آن اعلام کردند و علاوه بر این، فضای عمومی مجلس و کمیسیون تلفیق، رد کلیات بودجه به دلیل وجود ایرادات فراوان در آن بود، اما تصویب نهایی آن دلایلی داشت که به برخی از آن‌ها اشاره می‌شود.

نکات تحلیلی: 1- ارسال نامه رئیس‌جمهور به رئیس مجلس مبنی بر اینکه تراز منابع و مصارف لایحه بودجه اصلاح شده است، همچنین برگزاری جلسه سران قوا، گفت‌وگوها و تعاملات درونی مجلس و حضور مسئولان دولتی در نشست کمیسیون تلفیق بودجه و ارائه استدلال‌های مختلف موجب شد تا سرانجام کلیات بودجه در کمیسیون تلفیق تصویب شود.2- الیاس نادران رئیس کمیسیون تلفیق بودجه 1400 مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت تأکید کرده است، رأی کمیسیون تلفیق به کلیات لایحه بودجه معنادار بود و امیدواریم بعدازاین اصلاحات مدنظر نمایندگان مخالف و موافق نسبت به بودجه به نفع معیشت مردم انجام شود. 3- نگاه دیگر رئیس کمیسیون تلفیق این است که دولت با اصلاحات کارشناسی با مجلس همراهی کند؛ اما اگر دولت بر روی مواضع خود ایستادگی کند، در این صورت مجلس اصلاحات لازم را انجام می‌دهد و لایحه را برای تأیید نهایی به شورای نگهبان ارسال می‌کند و اگر در شورای نگهبان تصویب نشد، به‌ناچار اصلاحات را کنار گذاشته و بودجه را چند دوازدهم به دولت می‌دهد تا امور دولت برای چند ماه اول سال اداره شود و با رایزنی با دولت درباره بودجه تصمیم‌گیری شود.

نکته راهبردی: اگرچه کلیات لایحه بودجه سال آینده مخالفین جدی در کمیسیون تلفیق داشت و درنهایت به خاطر برخی مصالح و نگاه تعاملی دولت و مجلس به تصویب اعضا رسید، به این معنا نیست که نمایندگان از موضع کارشناسی خود عقب‌نشینی کرده‌اند، بلکه لازم است نمایندگان برخی از راهبردها همچون انضباط مالی دولت، توزیع عادلانه منابع، کاهش وابستگی بودجه به نفت، کم کردن آثار تورمی از بودجه و ... را مدنظر داشته باشند تا تبعات اشکالات لایحه بودجه کاهش یابد. (نویسنده: علی قاسمی)

▼گزارش روز         

ما را از رژیمی که با بادبادک شکست می‌خورد، نترسانید

اخیراً جریانات معاند و پادوهای داخلی جبهه استکبار در تلاش برای القای قدرتمندی نظامی دشمنان درجه یک ایران (آمریکا و رژیم صهیونیستی) با بازتاب گسترده خبرهایی همچون حضور زیردریایی نظامی رژیم صهیونیستی و ناوهای هسته‌ای آمریکایی در خلیج‌فارس یا عادی‌سازی روابط برخی کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی هستند.

گزاره‌های خبری: در همین زمینه رسانه‌های اصلاح‌طلب در حال بزرگنمایی از قدرت اقدامات رژیم صهیونیستی هستند، به‌گونه‌ای که روزنامه جمهوری اسلامی می‌نویسد: «متأسفانه رژیم صهیونیستی قفل‌های 70 ساله روابط با کشورهای منطقه را یکی پس از دیگری می‌شکند و علائم هشداردهنده‌ای از نفوذ اطلاعاتی و رخنه امنیتی این رژیم نامشروع و جنایت‌پیشه را حس می‌کنیم». روزنامه آرمان وابسته به جریان اصلاح‌طلب نیز نوشته است: «اسرائیلی‌ها و برخی از اعضای تیم ترامپ و مشخصاً پمپئو بارها هم اعلام کردند که خواهان جنگ با ایران هستند. لذا نباید بهانه‌ای به دست آورند تا ترامپ را وادار به تصمیمی کنند که در آخرین روزها دست به کاری بزند که دست بایدن را برای اقداماتی که می‌خواهد انجام دهد، ببندد».

گزاره‌های تحلیلی: القای قدرت برتر دشمن و ضعف جبهه داخلی، تحریف آشکار قدرت این رژیم است که با مشکلات عدیده اجتماعی و توان نظامی مواجه است و به‌هیچ‌وجه توانایی مقابله نظامی با ایران اسلامی را ندارد؛ به اذعان مقامات رژیم صهیونیستی، پایه‌های این رژیم به‌شدت در حال تضعیف و فروپاشی از درون است. 1- روزنامه اسرائیلی هاآرتص به قلم «هاموس هرئیل» تحلیلگر صهیونیست می‌نویسد: «ما به دلیل ناکارآمدی بنیامین نتانیاهو وارد یک گرداب پیچیده شده‌ایم. کابینه نتانیاهو فاسد بوده و شکست خورده است. این چهارمین انتخابات در اسرائیل طی ۲ سال گذشته است». رژیم صهیونیستی از 6 ماه پیش درگیر اعتراضات گسترده اجتماعی است. 2- ارتش پوشالی رژیم صهیونیستی در حال حاضر حتی در مقابله با بادبادک‌های آتش‌زای جوانان فلسطینی هم عاجز و ناتوان است و برای متوقف کردن آن بیش از ده جلسه شورای امنیت برگزار کرد. شبکه دو تلویزیون رژیم صهیونیستی چندی پیش به نقل از یک مسئول نظامی اسرائیلی اعلام کرد: «ارتش اسرائیل با پرتاب‌کنندگان بادبادک‌های آتشین برخورد خواهد کرد، چراکه این بادبادک‌ها مانند موشک بوده و پدیده‌ای خطرناک به شمار می‌روند». 3- «اسحاق بریک»، ژنرال بازنشسته صهیونیستی وضعیت آمادگی نظامی این رژیم را این‌گونه به تصویر می‌کشد: «ارتش اسرائیل آماده جنگ نیست و در هر جنگ احتمالی هزینه بسیار هنگفتی را پرداخت خواهد کرد». وی تأکید می‌کند که در صورت درگیری نظامی، رژیم صهیونیستی 4 جبهه جنگی را در مقابل خود خواهد داشت، «حماس در غزه، حزب‌الله در لبنان، ده‌ها هزار نظامی مسلح در کرانه باختری و ارتش سوریه که خود تهدیدی اساسی در مرزهای شمالی خواهد بود»؛ این گفته خود گواهی بر برد منطقه‌ای و تأثیر نگاه راهبردی جمهوری اسلامی ایران در گسترش جغرافیای جبهه مقاومت و افزایش امنیت مرزی با ناامن سازی جبهه دشمن است. (نویسنده: رضا زین‌العابدین)

▼ خبر ویژه                        

سرباز گمنامی که توسط موساد سر بریده شد

شهید «سید علی حسینی» سرباز گمنام امام زمان (عج)، فرزند شهید «سید ابوالقاسم حسینی» شهید دوران جنگ تحمیلی است. او متولد یکم بهمن‌ماه ۱۳۴۱ و از سربازان گمنام امام زمان (عج) بود که پس از نفوذ به لایه‌های حساس در سرویس جاسوسی اسرائیل شناسایی و توسط موساد سر بریده شد و پیکرش بعد از چند سال طی مبادله‌ای به وطن بازگشت. این شهید عزیز در تاریخ بیست و سوم دی‌ماه ۱۳۹۲ به شهادت رسید و در قطعه ۲۶ بهشت زهرای تهران به خاک سپرده شد.

▼ اخبار

مطمئنی دیپلمات ایران هستی؟!

دکتر کوشکی، عضو هیئت‌علمی دانشگاه تهران در خصوص اظهارنظر اخیر محسن بهاروند، معاون وزیر امور خارجه که گفته بود «موضوع حقوق بشر يكی از محورهای گفتگو در مذاكرات احتمالی آينده ايران و آمريكا است. موضوع اعدام و مواجهه با زندانيان سياسی بيشتر موردتوجه است. من با مجازات‌هايی مثل اعدام موافق نيستم»، نوشت: «۱- اشتباه نشود! این آقا معاون «ظریف» است اما به‌جای معاون وزارت خارجه آمریکا حرف زده است. ٢- اين جناب و همفکران ایشان در وزارت خارجه برای هر روز سفر به اروپا و آمریکا بین ٢٠٠ تا ٣٠٠ یورو از بیت‌المال مسلمین حق مأموریت می‌گیرند تا درباره «نقض حقوق بشر در ج. ا. ا» به حافظان چشم‌آبی و موطلایی حقوق بشر، حساب پس داده و برای حذف مجازات اعدام از قوانین ایران تعهد بدهند. ٣- جالب اینجاست که این دیپلمات بلندپایه می‌خواهد درباره حذف مجازات اعدام و نحوه رفتار با زندانیان سیاسی در ایران با آمریکایی مذاکره کند که هرسال رکورد اعدام در جهان را می‌شکند و با زندانیان سیاسی به شیوه «گوانتانامو» برخورد می‌کند. ۴- حالا می‌توان معنی این جمله را بهتر فهمید: «من انقلابی‌ام، دیپلمات نیستم»! ۵- متأسفانه در وزارتخانه ظریف از این دیپلمات‌ها فراوان پیدا می‌شود؛ چون انقلاب هنوز به وزارت امور خارجه صادر نشده است! ۶- به برکت وجود امثال ایشان است که برجام و قراردادهایی شبیه برجام توسط وزارت امور خارجه پذیرفته شده است‌. ٧- سکولاریسم یعنی این‌که در یک نظام دینی و تابع شریعت و فقاهت، یک دیپلمات برجسته بگوید: «من با اعدام موافق نیستم»! مگر قرار است شما موافق باشی؟ مگر قوانین مملکت تابع نظر شماست؟ مگر مردم مثل شما مقلد آمریکا و اروپا هستند؟ در یک نظام دینی فقط «دین» تعیین می‌کند اعدام باشد یا نباشد و این نکته‌ای است که دیپلمات‌ها نفهمیده و نخواهند فهمید!».

درنهایت هیچ کاری نمی‌کنند!

سید مصطفی هاشمی‌طبا، فعال اصلاح‌طلب و نامزد انتخابات سال 96 در گفتگویی به کاندیداتوری اسحاق جهانگیری که این روزها به نقل محافل اصلاح‌طلبان تبدیل شده پرداخته است. وی گفت، اصلاح‌طلبان مگر نمی‌گویند ما می‌خواهیم مملکت را اداره کنیم، برنامه بدهند. اگر قرار باشد که بیایند فقط حرف‌های گُنده گُنده بزنند که فایده ندارد. البته این برای سایر جریانات سیاسی اعم از اصولگرا، پایداری و معتدل هم صادق است. هر کسی این کار را انجام داد، نشان می‌دهد که به جنبه‌های مختلف مسئولیت ریاست جمهوری فکر کرده است و فقط از جنبه سیاسی نمی‌خواهد وارد شود. در زمان انتخابات همه نامزدها برنامه شفاهی می‌دهند، اما در حوزه اجرا به هرکدام می‌خواهند عمل کنند با تبعاتی مواجه می‌شوند و به همین خاطر از پیگیری آن برنامه منصرف می‌شوند. درنهایت هم هیچ کاری نمی‌کنند.

افزایش قیمت خودرو برای چندمین بار در سال جاری

رئیس شورای رقابت گفت: «با آزادسازی ۴۵ درصد قیمت خودروهای داخلی موافقت شد. برای قیمت‌گذاری ۵۵ درصد خودرو‌ها از فرمول قدیمی شورای رقابت و برای ۴۵ درصد مابقی از فرمول جدید استفاده خواهد شد. فرمول به این شکل است که هرچقدر تولید افزایش پیدا کند قیمت افزایش می‌یابد؛ یعنی برای افزایش قیمت، باید تا یک ماه آینده متوسط افزایش ۵۰ درصدی تولید سالانه محقق شود تا بتوان افزایش قیمت را شامل این خودروها نماییم. در این فرمول کیفیت و افزایش تولید، عوامل اصلی در افزایش قیمت هستند. با این روش به دنبال آن هستیم تا تفاوت قیمت و به‌اصطلاح برخی‌ها رانت را کم و دلال‌بازی و واسطه‌گری را در بازار خودرو حذف کنیم. قیمت جدید از بهمن‌ماه روی خودرو اعمال می‌شود. تا امروز تمام کسانی که در قرعه‌کشی ثبت‌نام کرده‌اند مشمول فرمول قدیمی قیمت‌گذاری می‌شوند و از ۱۰ دی به بعد از فرمول جدید استفاده می‌شود».

▼ اخبار کوتاه

انتقاد وزیر از واگذاری دارایی‌های دولت در قالب رد دیون/ وزیر اقتصاد در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم گفت: «واگذاری دارایی‌های دولتی به شیوه رد دیون، مشکلات مختلفی را برای اقتصاد کشور در پی داشته است. یکی از این مشکلات دور کردن شرکت‌ها از نظارت‌های مستقیم توسط نهادهای تخصصی آن‌ها است. یکی از مشکلات اصلی ما در واگذاری‌ها، مقاومت مدیران دولتی و حتی شرکت‌های در حال واگذاری است. در برخی از این شرکت‌ها پیش از واگذاری، اتفاقاتی رخ می‌دهد که عملاً واگذاری آن با شیوه پیش‌بینی‌شده و در زمان تعیین‌شده دشوار می‌گردد. خصوصی‌سازی شرکت‌های دولتی از طریق عرضه در بورس، منافع بیشتر و چالش‌های کمتری دارد.

جبران کل درآمد نفت فقط با ۵ درصد معادن/ «شکوری» معدن‌کار باسابقه می‌گوید: «فقط با توسعه ۵ درصد معادن می‌توان به اندازه کل نفت درآمد داشت. آقای رئیس‌جمهور اگر راست می‌گوید ۹۵ درصد پهنه معدنی کشور را از حبس آزاد کند، به‌راحتی داریم ظرفیت ۳ میلیارد تنی سنگ‌های تزیینی را از دست می‌دهیم؛ در دنیا از پساب معدن هم نمی‌گذرند. فقط 2.5 درصد معادن کشور تا ۱۴۰۴ می‌تواند به‌اندازه ۶۰ درصد نفت درآمد ایجاد کند.

تعهد مکتوب دولت به مجلس/ دکتر روحانی در نامه‌ای که به رئیس مجلس نوشته است، دولت با توجه به نظر رهبر انقلاب در خصوص سهم صندوق توسعه از درآمد نفت، اصلاحیه لازم را در مورد درآمد بودجه ارائه کند. چندی پیش رهبر انقلاب در پاسخ به نامه روحانی مبنی بر کاهش سهم صندوق توسعه ملی به ۲۰ درصد در بودجه ۱۴۰۰، برداشت مازاد بر ۲۰ درصد از صندوق را فقط تا سقف ۱ میلیون بشکه در روز و برای هزینه‌های عمرانی مجاز دانستند.

شبکه چینی: ایران با ساخت «واکسن کرونا» موجب شگفتی در جهان شد/ شبکه ملی چین گزارش داد: «ایران با ساخت «واکسن کرونا» اهداف به ظاهر غیرممکن را محقق کرده و در پیشرفت‌های تحقیقاتی در خصوص کرونا، در کنار چین، آمریکا، روسیه و اروپا قرار گرفته است؛ این امری است که انسان را به شگفتی و تحسین وا‌می‌دارد. آنچه موجب قدرت و پیشرفت ایران شده، روحیه عدم ظلم‌پذیری ایرانی‌هاست».

احکام سیاسی (سؤال 112): در جلسات روشنگری بسیج در حوزه‌ها و پایگاه‌ها معمولاً بسیجیان و مسئولین سیاسی و رابطین و هادیان سیاسی با امکانات و خودروی شخصی برای برگزاری جلسات تلاش می­کنند، آیا اگر فردی راضی نباشد و نتواند آن را مطرح کند به لحاظ شرعی ما می­توانیم فرد را به اجرای نشست­ها ملزم کنیم؟ پاسخ: ملاک در این‌گونه موارد قوانین و مقررات است و به‌طورکلی نمی­توان افراد را ملزم به اقدام، در خارج از چارچوب وظایف محوله و یا مصالح سازمان نمود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات