صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۳  ، 
کد خبر : ۳۲۷۹۱۲

نشریه اخبار و تحلیل‌های دوشنبه، ۶ بهمن ماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) جبهه غرب و دشمنان ما موظّف‌اند که این حرکت خباثت‌آمیز -یعنی تحریم ملّت ایران را- خاتمه بدهند و آن را فوراً متوقف کنند؛ این وظیفه آن‌ها است که باید همه تحریم‌ها را بردارند؛ نه‌فقط با نظام جمهوری اسلامی یا با دولت، [بلکه]با ملّت ایران دارند دشمنی می‌کنند. (۱۳۹۹/۱۰/۱۹) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf 

▼حرف روز          

دلایل سیگنال‌های کاهشی ارز

قیمت ارز این روزها با نوسانات زیادی روبه‌رو است و حداقل سه موج نزولی را تجربه کرده است. در بررسی این روند تحلیل‌های مختلفی وجود دارد که به اهم آن‌ها به‌صورت اجمال اشاره می‌گردد.

نکات تحلیلی: 1- تأثیرگذاری نتایج انتخابات بر بازار ارز را می‌توان به‌عنوان یک اتفاق و مؤلفه پذیرفت. به‌طور مثال زمانی که اعلام شد برخلاف نظرسنجی‌ها، ترامپ در ایالت فلوریدا پیروز شده است، خریداران به بازار هجوم آوردند و اسکناس آمریکایی را تا مرز ۳۰ هزار تومان بالا بردند. مدت کوتاهی نگذشت که در خبرها عنوان شد بایدن در ایالت‌های ویسکانسین، میشیگان و پنسیلوانیا شانس پیروزی بالایی دارد. با اعلام این خبر، دلار بلافاصله در مسیر ریزشی قرار گرفت و به کانال ۲۷ هزارتومانی رفت و با قطعی شدن پیروزی بایدن، دلار تا مرز ۲۳ هزارتومانی نیز عقب‌گرد کرد. زمانی که کنگره آمریکا نتایج انتخابات این کشور را تأیید کرد، موج جدیدی از فروش‌ها در بازار ارز و سکه به شکل هیجانی صورت گرفت. این موضوع موجب شد که ظرف ۴ روز کاری دلار بیش از ۳ هزار تومان کاهش قیمت را به ثبت برساند. 2- به باور برخی از معامله‌گران، پایان فشار حداکثری و ورود بایدن به کاخ سفید، سمت‌وسوی انتظارات در بازار ارز داخلی را تحت تأثیر قرار داده است. عده‌ای از معامله‌گران از احتمال بازگشت آمریکا به برجام و لغو تحریم‌ها صحبت می‌کنند و گروهی اعتقاد دارند که پول‌های بلوکه شده ایران ممکن است آزاد شود. چنین امیدواری‌هایی موجب شده است که برخی از معامله‌گران تمایل بیشتری به فروش ارز خود پیدا کنند. 3- بخش زیادی از نوسانات قیمت ارز در گذشته ناشی از جو روانی حاکم بر جامعه بر اثر شرایط سیاسی کشور همچون تحریم‌ها، تهدیدات و fatf بود که این‌گونه مسائل تا حدی فروکش کرده است. 4- وضعیت فروش نفت طبق اعلام وزیر، نسبت به گذشته بهتر شده و هم‌زمان برخی از رایزنی‌ها جهت انتقال و دریافت ارز حاصل از آن نسبت به قبل بهتر شده است که عوامل مذکور هرکدام به نحوی در کاهش نرخ ارز خودش را نشان می‌دهد.

نکته راهبردی: در راستای تقویت ارزش پول ملی در داخل ضرورت دارد چند اقدام صورت گیرد؛ اول از همه با تسهیل حوزه کسب‌وکار، کاهش هزینه‌ها، ‌سیاست‌های کنترل تقاضا و سیاست‌های مدیریت عرضه و بهبود بهره‌وری عوامل تولید و ... زمینه‌سازی صورت گیرد تا ارزش پول ملی با ابزارهای داخلی تقویت گردد و کمتر تحت تأثیر التهابات بیرونی قرار گیرد. (نویسنده: علی قاسمی)

▼گزارش روز                                   

پروژه ناامن‌سازی عراق

از زمان اشغال عراق و بر پایه ایجاد ناامنی گسترده در سطح این کشور به علت حضور کشورهای خارجی و اشغالگر، فعالیت گروه‌های تروریستی ابعاد و شکل‌های جدیدی به خود گرفت. حضور آمریکا و عدم وجود دولت در عراق زمینه‌های لازم را برای احیای این گروه‌ها فراهم کرد. البته در کنار این مسائل، آمریکا خود در تجهیز و حمایت از این گروه‌ها سنگ تمام گذاشت و کمک‌های نظامی و مالی زیادی را برای قدرت گرفتن داعش در مناطق مختلف عراق انجام داد. در راستای این حمایت‌ها، داعش توانست مناطق وسیعی از عراق را به کنترل خود درآورد و اقدامات تروریستی زیادی را انجام دهد. امروزه هرچند داعش نابود شده است، اما همچنان هسته‌های خفته این گروه در مناطقی از عراق حضور دارند که با انجام اقدامات ایذایی و تروریستی مترصد ایجاد یک جو ناامنی در عراق هستند؛ اما در رابطه با انفجار اخیر در یکی از بازارهای روز عراق، اقداماتی که داعش طی چند وقت اخیر در این کشور انجام داده است و آخرین نمونه آن‌که قصد حمله به شرق استان صلاح‌الدین توسط بقایای این گروه تروریستی شرور بود و توسط گروه‌های مردمی حشد‌الشعبی خنثی شد، ذکر چند نکته لازم و ضروری است.

گزاره‌های تحلیلی: 1- داعش به دنبال القای یک جو ناامنی در عراق برای رسیدن به یک موجودیت واقعی است. سازمان و ساختار این گروه توسط شهید حاج قاسم سلیمانی و یارانش به‌طور کامل متلاشی شده است، اما تنفس‌های مصنوعی که به این گروه داده می‌شود برای احیای آن در راستای ناامن جلوه دادن عراق است. 2- در راستای ناامن‌سازی عراق، راهبرد کلان آمریکایی‌ها مبتنی بر حضور بلندمدت در این کشور است. به‌بیان‌دیگر می‌توان گفت که آمریکا با حمایت از داعش و انجام اقدامات تروریستی در عراق به دنبال ایجاد ناامنی در عراق برای رسیدن به دو هدف است: اول؛ احیای داعش در یک بستر ناامنی و خلأ امنیتی؛ دوم، درگیر کردن عراق در مسائل امنیتی و به فراموشی سپرده شدن مصوبه اخراج نیروهای آمریکایی از عراق است. این هدف دوم برای آمریکایی‌ها بسیار مهم است؛ زیرا واشنگتن تمام توان خود را به کار گرفته تا مصوبه قانونی مجلس عراق مبنی بر خروج نیروهای آمریکایی به منصه ظهور نرسد. 3- داعش یک تهدید بالفعل برای عراق نیست. آنچه تهدید اصلی و مهم برای عراق است، حضور نیروهای بیگانه در این کشور است و تا زمانی که حضور داشته باشند، همچنان تهدیدات امنیتی برای عراق متصور است؛ بنابراین در یک نگاه کلی، حضور آمریکا در عراق یعنی تقویت داعش و انجام عملیات تروریستی. (نویسنده: محمدرضا فرهادی)

▼ خبر ویژه                       

برجام پلاس؛ مسیر جدید آمریکا برای ایران

«محمد مرندی» تحلیلگر و کارشناس مطالعات آمریکا در گفت‌وگو با پایگاه خبری تحلیلی بصیرت، بازگشت ایالات‌متحده آمریکا به بسیاری از تعهدات بین‌المللی، به‌خصوص معاهده برجام را از اصلی‌ترین محوریت‌های اصلی سیاست خارجی آمریکا دانست و افزود: «در برهه زمانی 4 ساله، ترامپ با خروج آمریکا از تفاهم‌نامه‌ها و معاهدات، وجهه آمریکا در نظام بین‌الملل دچار خدشه شد و بایدن به دنبال ترمیم آبروی آمریکا در نظام بین‌الملل است». این تحلیلگر سیاسی ادامه داد: «آمریکایی‌ها به دنبال برجام پلاس هستند و دنبال زیاده‌خواهی و باج‌خواهی طی مذاکرات آتی هستند و متأسفانه در داخل نیز عده‌ای مواضع آنان را دنبال کرده و باعث جسورتر شدن طرف آمریکایی می‌شوند».

▼ اخبار

دولت مخالفت نکند، رانت باید متوقف شود

«سید محسن دهنوی» در برنامه پرونده ویژه بودجه ۱۴۰۰ به بیان دلایل مخالفت مجلس با لایحه بودجه دولت پرداخت و گفت: «در سال ۹۷ دلار جهانگیری اختراع شد. از آن زمان تا امروز بیش از ۵۸ میلیارد دلار ارز جهانگیری توزیع شد که بیش از ۵۰۰ هزار میلیارد تومان رانت در پی داشت. با توزیع این دلار، طبقه‌ای جدید به نام جهانگیری شکل گرفت و آن‌ها صاحب ثروت‌های بادآورده شدند. ما در مجلس می‌گوییم این رانت باید متوقف شود». دهنوی با بیان اینکه عده‌ای دلار ۴۲۰۰ را گرفتند و بدون واردات، آن را در بازار آزاد فروختند، افزود: «یکی از نتایج این اقدامات برهم خوردن بازار ارز بود». وی با بیان اینکه ارزهای دولتی بی‌ضابطه پرداخت شد، تصریح کرد: «گزارشی اعلام شد که ۲۸ میلیون دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی در امارات فروخته شده است. در یکی از مواردی که پیگیری شد، متوجه شدیم کسی که با نام او دلار دولتی دریافت کرده بودند، گچ‌کار بوده و به اسم او کارت بازرگانی دریافت شده بود. بحث ما جلوگیری از توزیع رانت سنگینی است که پول مردم است». دهنوی با بیان اینکه اهداف اختصاص ارز دولتی محقق نشد، گفت: «باوجود اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی، قیمت مرغ با دلار ۱۶ هزارتومانی به دست مردم می‌رسد». وی با اشاره به عصبانیت‌ها از انجام اصلاحات بودجه، اظهار داشت: «حالا که می‌خواهیم این رانت را حذف کنیم، صدا از جایی که انتظار نداریم درمی‌آید».

سوژه جدید برای تسویه‌حساب سیاسی!

انتشار ویدیویی از یک مأمور راهنمایی و رانندگی که گفته بابت انجام‌وظیفه در جلوگیری از تردد خودروی یک نماینده مجلس از مسیر خط ویژه، از آن نماینده سیلی خورده، به بمب خبری دیروز تبدیل شد و حواشی و واکنش‌های بسیاری به دنبال داشت؛ اما نکته جالب آن است که جریان اصلاح‌طلب خود را مدعی و حامی این سرباز معرفی می‌کنند. این در حالی است که هنوز تصاویر برهنه سازی و ضرب و شتم مأموران ناجا در فتنه ۸۸ در سایت‌های اینترنتی موجود است، صحنه‌های محاصره، خلع سلاح و برهنه‌سازی و ضرب‌وشتم به‌قصد کشت مأموران جان‌برکف نیروی انتظامی در حوالی پل کالج که روی دوربین‌های موبایل فتنه‌گران ثبت شد، شاید زشت‌ترین و غمناک‌ترین یادگاری آن روز تلخ بود که عمق وطن‌فروشی طراحان، رهبران و مجریان فتنه را در ایجاد شکاف و وحدت‌شکنی در ملت ایران نشان می‌داد. آن روزها فتنه گران در خیابان انقلاب نیز مأموران پلیس را محاصره و ضمن خلع سلاح، آن‌ها را مورد ضرب و شتم قرار دادند. تمامی آن مأموران نیز در حال انجام‌وظیفه کتک خوردند، اما در کمال تأسف آن زمان از حلقوم هیچ چهره جریان اصلاحات برای محکوم کردن این اتفاقات صدایی شنیده نشد. برای همین این سؤال مطرح است که آیا تلاش امروزشان برای حمایت از سرباز وظیفه‌شناس است یا ایجاد سوژه جدید برای تسویه‌حساب با جریان رقیب؟!

نفوذ «قاتل» و «وحشی» به جریان فرهنگی کشور

در روزهای گذشته‌ حمایت برخی سلبریتی‌ها، چهره‌های مشهور و برخی جریانات رسانه‌ای در فضای مجازی در حمایت فیلم قاتل و وحشی منتشر شد و در بسیاری از متون منتشرشده توأم با تشویق و تهدید هیئت‌داوران فجر، اصرار بر برجسته شدن «قاتل و وحشی» دارد. بر اساس اطلاعات دریافتی، فیلم قاتل وحشی اثری است که در ادامه سیاست توسعه خشونت در آثار نمایشی ساخته شده است و نخستین اثر سینمایی تاریخ سینماست که به صورتی آشکار به موضوع بردگی جنسی می‌پردازد؛ اما توسعه خشونت از دریچه‌های سینما نیاز به‌مرور آثار پیشین و حمایت‌های وزارت‌ ارشاد از این آثار دارد. قاتل و وحشی که این روزها توسط جریانی مجازی و آلوده تبلیغ می‌شود و حلقه‌ای خاص قصد دارد بر روند انتخاب این فیلم تأثیر بگذارند، فیلمی است که بر اساس عدم اجرای سیاست‌های نظارتی وزارت ارشاد ساخته شده و ترویج خشونت فراوان به همراه خط القاء اشاعه بردگی جنسی روی پرده سینما در این فیلم دنبال می‌شود.

▼ اخبار کوتاه

سربازان حاج قاسم در میدان مبارزه با کرونا/ سردار غلامرضا سلیمانی در جلسه قرارگاه امام رضا (ع) با حضور فرمانده کل سپاه، اظهار کرد: «تاکنون در قالب طرح مقابله با کرونا موسوم به طرح شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی، ۶۱ میلیون نفر از جمعیت کشور غربالگری شده‌اند و در این چارچوب بیش از ۲۶۰ هزار بسیجی به‌کار گرفته شده‌اند که هنوز با توجه به ظرفیت موجود ۵۰۰ هزارنفری بسیجیان در این طرح، ظرفیت‌های بیشتری برای به‌کارگیری داریم». سردار سلامی نیز با بیان اینکه طرح شهید سلیمانی توانسته است در مدتی کوتاه اعجازگونه عمل کند، از بسیجیان سراسر کشور که در اجرای این طرح ایفای نقش کرده‌اند، تشکر کرد.

مهم‌ترین مشکل کشور از منظر مردم/ بر اساس یک نظرسنجی مردمی صورت گرفته درباره مهم‌ترین مشکل کشور، 70.8 درصد مردم مشکلات اقتصادی نظیر گرانی و بیکاری، 8.2 درصد مفاسد اقتصادی و اداری در دستگاه‌های دولتی، 2 درصد تحریم و فشارهای خارجی، 2 درصد تبعیض و بی‌عدالتی، 0.3 درصد کافی نبودن آزادی‌ها و عدم رعایت حقوق شهروندی را مهم‌ترین مشکل کشور دانسته‌اند. در این نظرسنجی 14.9 درصد سایر موارد را مطرح کرده‌اند و 1.8 درصد نیز جوابی نداده‌اند.

برنامه‌ریزی بقایای داعش برای حمله به نجف و کربلا/ سخنگوی رسمی مقاومت اسلامی نجبا در گفتگویی تلویزیونی با شبکه «الاتجاه» عراق گفت: «این جنبش اطلاعاتی در دست دارد كه ثابت می‌كند گروه تروریستی داعش در حال بازیابی خود برای هدف قرار دادن نجف، كربلا و پایتخت است. یکی از دو عامل انتحاری عملیات اخیر، از مرز سوریه و درست از نقطه‌ای به خاک ما نفوذ کرد که در اقدامی شبه‌عمد، یگان‌های عراقی از آن نقطه جابجا شده بودند!».

آخرین خبرها از فاز 2 و 3 نیروگاه اتمی بوشهر/ «هادی‌بیگی‌نژاد»، عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون انرژی مجلس گفت: «قرارداد فاز دوم و سوم ساخت نیروگاه بوشهر با روس‌ها با مدت ۱۰ ساله و ۸ ساله منعقد شده است. ستون‌های فاز دوم این نیروگاه در حال بالا آمدن است و کار‌های تسطیح فاز ۳ هم آغاز شده است.

اولین چماق بایدن!/ سخنگوی شورای امنیت ملی دولت بایدن در گفتگو با شبکه الجزیره گفت: «تهدید‌های ایران را نمی‌پذیریم و رفتار‌های این کشور را به‌شدت محکوم می‌کنیم. وی افزود، با دوستان و شرکای خود برای مقابله با آنچه نفوذ مخرب ایران می‌خواند، همکاری خواهیم کرد.

احکام سیاسی‌(سؤال 127): شرکت در اعتراضات و تجمعات قانونی مردمی علیه مسئولان یا وضع قانونی جدید، از لحاظ شرعی چه حکمی دارد؟ پاسخ: اگر قانونی باشد، مانعی ندارد، مگر این‌که موجب تضعیف نظام اسلامی شود که در این صورت جایز نیست.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات