صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۴  ، 
کد خبر : ۳۲۷۹۵۸

نشریه اخبار و تحلیل‌های سه‌شنبه، ۷ بهمن ماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) ما فرض کنیم تحریم برداشته نخواهد شد -البتّه تحریم به‌تدریج دارد بی‌اثر هم می‌شود؛ یعنی دارد به‌صورت یک‌چیز لغوی درمی‌آید، امّا حالا گیرم که تحریم باقی بماند- ما باید اقتصاد کشور را جوری برنامه‌ریزی کنیم که با رفتن و آمدن تحریم و با بازیگری‌های دشمن، در امر اقتصاد کشور دچار مشکل نشویم. (۱۹/۱۰/۱۳۹۹) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf 

 ▼حرف روز          

ادراکی غلط از سیاست بایدنی!

با خروج مفتضحانه دونالد ترامپ از کاخ سفید و استقرار دولت بایدن، چیستی و چگونگی سیاست خارجی مستأجران جدید این کاخ به‌ویژه در قبال جمهوری اسلامی ایران و آینده برجام، سؤال محوری و کانون تحلیلی اصلاح‌طلبان در این روزهاست. هر چه به انتخابات خرداد 1400 نزدیک‌تر می‌شویم، فراوانی این قبیل مطالب نیز بیشتر می‌شود.

نکات تحلیلی: 1- موضوع آینده مناسبات ایران و آمریکا و موضع حاکمیتی نظام جمهوری اسلامی دراین‌باره چیز پیچیده و گنگی نیست و بارها در سخنان رهبر معظم انقلاب تبیین شده است؛ اما آیا جریان اصلاحات و اعتدال موضوعی با این درجه از وضوح و سهولت را ادراک نمی‌کنند یا نمی‌خواهند ادراک کنند؟ 2- بزرگان این جریان خواهان مذاکره با غرب نه می‌توانند از چرب و شیرین قدرت در جمهوری اسلامی عبور کنند و نه حاضرند عذر تقصیر به درگاه ملت به دلیل انبان خالی از دستاورد و انجام وعده‌های گذشته آورند. آن‌ها با گامی به جلو، می‌خواهند امروز که به انتهای دو دوره عملکرد ضعیف و اما پر چالش و کم دستاورد دولت موردحمایت همه‌جانبه خود نزدیک ‌شده‌اند، زمین بازی جدیدی با شوت کردن توپ قصورها و سوءمدیریت‌ها به زمین رقیب، برای خود تعریف کنند. دست‌وپا زدن‌های این روزهای آن‌ها برای تطهیر آمریکای بایدن در راستای مدیریت افکار عمومی و اغوای مجدد رأی‌دهندگان پشیمان با امیدآفرینی واهی تازه‌ای به نام دولت بایدن صورت می‌گیرد! 3- این در حالی است که توجه به مبنایی بودن سیاست خنثی‌سازی تحریم‌ها و عدم انتظار سریع رفع تحریم‌ها به‌واسطه روی کار آمدن بایدن، نکته‌ آشکاری است که بارها تأکید و تکرار شده و تجارب گذشته نیز مؤید این واقعیت است که تا زمانی که قوی نشویم نمی‌توانیم آرمان‌های امام و انقلاب را محقق نماییم. ضمن این‌که توجه به مشکلات داخلی آمریکا و میراث وحشتناک ترامپ برای بایدن در زمینه افزایش رادیکالیسم در جامعه آمریکا، بحران مهاجران، بحران کرونا، بحران دوپارگی آمریکای پساترامپ و... امید زیادی برای اولویت قائل شدن به برجام در ماه‌های نزدیک آینده به‌جا نمی‌گذارد.

نکته راهبردی: مرور مواضع بایدن در زمینه اتخاذ مواضع «سخت‌گیرانه و هوشمندانه» نسبت به ایران و تلاش برای تبدیل برجام به سکویی برای ایجاد محدودیت‌های منطقه‌ای و موشکی ایجاب می‌کند با اتحاد و انسجام ملی و تکیه به توانمندی‌های داخلی، با حداکثر هوشمندی به خنثی‌سازی تحریم‌ها بیندیشیم و از این مرحله نیز همانند فشار حداکثری ترامپ عبور نماییم. (نویسنده: فتح‌الله پریشان)

▼گزارش روز                                     

تعامل دولت و مجلس

لایحه بودجه 1400 امسال در حالی از طرف حسینعلی امیری «معاون پارلمانی رئیس‌جمهور» تقدیم مجلس شد که تاکنون اعتراضات زیادی را با خود در بر داشته و گاهاً موجب موضع‌گیری‌های دولت و مجلس علیه یکدیگر شده است.

گزاره‌های خبری: 1- سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی (نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی) با بیان اینکه ازیک‌طرف این بودجه، یک بودجه کاملاً سیاسی است و انتظارات را در جامعه بالا می‌برد و از طرفی دیگر منابع بودجه کاملاً ناپایدار و بی‌ثبات است، هدف آن را تحمیل خواست دولت به نظام اعلام کرد. 2- نهاوندیان (معاون رئیس‌جمهور) با اشاره به بودجه سال 1400 گفت: «پیام این بودجه احیای مسیر ثبات و رشد اقتصاد ایران است و ما با تکیه به این سابقه می‌توانیم در سال آینده تأکید بر زیرساخت‌های اقتصادی و حمایت‌های اجتماعی را از سر بگیریم و این پیام در بودجه سال 1400 رویکرد افزایش سرمایه اجتماعی و زیرساخت‌سازی است». 3- با توجه به اعتراضاتی که نمایندگان از کلیات لایحه بودجه 1400 داشته‌اند، ورود کمیسیون تلفیق مجلس و اعمال بیش از 30 مصوبه برای ایجاد تغییر بر آن می‌تواند موجبات رضایت نمایندگان را در بر داشته باشد. ازجمله مهم‌ترین این مصوبات عبارت‌اند از: افزایش وام ازدواج به میزان 100 میلیون تومان؛ افزایش یارانه‌های نقدی برای مراکز تحت پوشش حمایتی؛ عرضه 10 میلیارد مترمکعب گاز طبیعی مانند سایر فراورده‌های نفتی در بورس انرژی؛ تکلیف به دولت برای واگذاری 7 میلیون سهام عدالت به افراد واجد شرایط؛ افزایش 25 درصدی حقوق کارکنان دولت و ...

گزاره‌های تحلیلی: 1- کشور در شرایط حساسی قرار دارد؛ مسئولین می‌بایست در اتاق‌های فکر خود راهی برای مشکلات پیدا کنند و آن را به رسانه‌ها و عموم مردم نکشانند. کشاندن موضوعات ملی به عرصه رسانه‌ها هیچ مشکلی را حل نخواهد کرد. 2- سال‌هاست که نخبگان سیاسی از اصلاحات ساختاری بودجه سخن می‌کنند، موضوعی که مطالبه رهبر معظم انقلاب نیز می‌باشد؛ ایشان در سال 98 و در دیدار با کارگزاران نظام، در مورد ضرورت اصلاح ساختار بودجه فرمودند: «این یکی از کارهای اساسی و مهمی است که بایستی انجام شود». هنوز که هنوز است اصلاح ساختار بودجه انجام نپذیرفته است؛ موضوعی که قرار بود با همکاری دولت کنونی و مجلس گذشته تا پایان تیرماه همان سال‌(سال 98) انجام گیرد. عمده اختلافات مجلس و دولت بر سر بودجه، ناشی از عدم اصلاح همین ساختار است؛ موضوعی که رئیس مجلس چندین بار بر سر به نتیجه رساندن آن توسط نمایندگان تأکید کرده است. (نویسنده: فرهاد کوچک‌زاده)

▼ خبر ویژه                 

شکست فاجعه‌بار کارزار فشار حداکثری ترامپ علیه ایران

«کریس مورفی»، سناتور دموکرات ایالت «کنتیکت» آمریکا می‌گوید: «کارزار فشار حداکثری ترامپ یک شکست فاجعه‌بار بود، ولی تندرو‌های آمریکایی مخالف ایران، پشیمان نیستند. حال آن‌ها می‌خواهند گزینه‌های جو بایدن را برای تصدی پست‌ها دیکته کنند. فرضیه تندرو‌ها این بود که اگر ما از توافق هسته‌ای ایران خارج شویم و به تحریم‌ها و لفاظی‌های تند بازگردیم، ایران به میز مذاکره نه‌فقط درباره تسلیحات هسته‌ای بلکه درباره موشک‌ها، حقوق بشر، تروریسم و سایر موارد می‌آید. ترامپ این فرضیه را آزمود، چهار سال روی آن کار کرد و سرانجام موفق نشد. در عوض، همه شرکای برجامی ما راه‌های میانبری برای زنده نگه‌داشتن اقتصاد ایران پیدا کردند و تهران بخش‌های تعطیل شده برنامه هسته‌ای خود را از سر گرفت. حال تندرو‌ها که مخالف موافقت‌نامه ایران بودند و ترامپ را درگیر یک راهبرد شکست‌خورده کردند، می‌خواهند به بایدن بگویند نمی‌تواند افرادی را برای کار روی پرونده ایران جذب کند که از دیپلماسی حمایت می‌کنند؛ این دیوانگی است».

▼ اخبار

لشکر سلبریتی‌ها در خدمت شریک ترامپ

چند روز پیش، انتشار ویدیویی از «سیدجواد هاشمی»، بازیگر سینما و تلویزیون کشورمان (که عمدتاً نقش‌های ارزشی ایفاء کرده) و به‌عنوان یک چهره مذهبی و متعهد شناخته می‌شود، به‌شدت جنجالی شد. هاشمی در این ویدیو، با ادبیاتی که کاملاً در تضاد با چهره مأنوس و شناخته ‌شده او برای مخاطبان است، مردم ایران را به خرید ملک در دوبی از شرکت اماراتی «داماک» دعوت می‌کرد. حجم واکنش‌ها و موضع‌گیری‌های منفی نسبت به این ویدیو که در شرایط تنگنای اقتصادی کشور و مشکلات مالی بخش بزرگی از هم‌وطنان، مردم را به خروج ارز از کشور و سرمایه‌گذاری در خاک یکی از دشمنان مرموز و پلید ایران که اخیراً برادری خود را با رژیم صهیونیستی آشکار کرده، دعوت می‌کند، آن اندازه زیاد بود که هاشمی بعد از تنها ۴۸ ساعت، در ویدیوی دیگری، با عذرخواهی از ملت ایران با لحنی احساسی، نادم و بغض‌آلود، مدعی شد که گول یک دوست را برای حضور در این تبلیغ خورده است؛ اما بخش بسیار مهم‌تر ویدیوی عذرخواهی سیدجواد هاشمی آنجا بود که او خبر داد که علاوه بر او، ۱۵۰ نفر از سلبریتی‌ها و چهره‌های معروف ایرانی هم برای این شرکت ویدیوی تبلیغاتی ضبط کرده‌اند. شرکت «داماک» که بزرگ‌ترین شرکت ساخت‌وساز و املاک در حوزه خلیج‌فارس است، برای یک میلیاردر اماراتی به نام «حسین سجوانی» است که شرکت را به‌صورت خانوادگی اداره می‌کند. روزنامه «تایمز اسراییل» در گزارشی با موضوع حذف تدریجی قوانین اسلامی در امارات، به بهانه احیای رونق اقتصادی این کشور، از حسین سجوانی، مالک بزرگ‌ترین شرکت ساخت‌وساز در دبی، نقل‌قول می‌کند و شرکت او را شریک تجاری ترامپ و سازنده «باشگاه و زمین گلف ترامپ» در دوبی معرفی می‌کند.

کشورهای همکار با رژیم صهیونیستی، اهدافی آسان برای موشک‌های ایرانی

«عبدالباری عطوان» نویسنده و تحلیلگر سرشناس عرب در سرمقاله روزنامه «رأی‌الیوم» نوشت: «توافق‌های ابراهام بین امارات و بحرین با رژیم‌صهیونیستی مقدمه ائتلاف نظامی و امنیتی بین اسرائیل و کشورهای عرب حاشیه خلیج‌فارس تحت نظارت آمریکا، به بهانه مبارزه با خطر ایران است. اقدامات متعددی پس‌ازاین توافق‌ها ازجمله اعلام استقرار سکوهای سامانه گنبد آهنین در پایگاه‌های نظامی آمریکا در منطقه خلیج‌فارس، ماهیت واقعی این توافق‌ها را نشان داد. خطر این تحولات نظامی در اینجاست که کشورهای میزبان پیوند خود را با جهان عرب و اسلامی به‌کلی قطع کرده و کلاً خود را زیر چتر حمایت رژیم اسرائیل قرار داده‌اند و ناچارند که همه دیکته‌های ارباب اسرائیلی را موبه‌مو اجرا کنند. امروز سامانه موشکی وارد منطقه می‌شود و فردا زیردریایی‌های اتمی و سپس رزمایش‌های هوایی و دریایی و زمینی مشترک آغاز می‌شود، این تحولات ممکن است باعث تحریک همسایه‌ها شده و کشورهای میزبان را تبدیل به هدفی آسان برای کشورهای همسایه کند. گنبد آهنین که نتوانسته از تل‌آویو و شهرک‌های صهیونیست نشین در برابر موشک‌های غزه و جنوب لبنان حفاظت کند، هیچ کمکی به این کشورها در برابر موشک‌هایی که از عراق و یمن و ایران شلیک می‌شوند و به‌مراتب قوی‌تر و دقیق‌تر هستند، نخواهد کرد».

نتیجه حضور آمریکایی‌ها در عراق؛ کربلا دوباره امنیتی شد

استان کربلا از روز دوشنبه شاهد افزایش تدابیر امنیتی گسترده و نصب ایست و بازرسی‌های موقت در تمامی خیابان‌های اصلی و فرعی این استان برای مقابله با موارد غیرمنتظره بود. خبرنگار المعلومه در این خصوص اعلام کرد: «خیابان‌های اصلی و فرعی استان کربلا و از زمان انفجاری که در میدان الطیران مرکز بغداد، پایتخت عراق رخ داد، شاهد حضور گسترده نیروهای امنیتی و نصب ده‌ها ایست و بازرسی موقت بود». بر اساس این گزارش؛ در استان کربلا پس از چندی قبل به دلیل ثبات امنیتی که تجربه کرده بود و بیشتر کنترل‌های داخلی برداشته شده بود، دوباره تدابیر امنیتی ویژه‌ای را اجرا کرد. شایان ذکر است که استان کربلا ازجمله استان‌هایی است که ثبات امنیتی بالایی دارد و فرماندهان عملیات، پلیس و حشد شعبی عملیات‌هایی را ویژه پیگرد عناصر تروریستی در مناطق بیابانی غرب این استان و مناطقی که در نزدیکی بابل است، انجام می‌دهند.

▼ اخبار کوتاه

دیدار خانواده شهید فخری‌زاده با رهبر معظم انقلاب/ رهبر معظم انقلاب در این دیدار با تجلیل از برجستگی‌های علمی و فنی شهید فخری‌زاده گفتند: «علوّ مقامی که خداوند با شهادت به آن بزرگوار عطا کرد، مزد زحمات و اخلاص کم‌نظیر او بود و این مقام با هیچ‌یک از مقام‌های دنیوی قابل‌مقایسه نیست. رهبر معظم انقلاب عظمت یافتن نام شهید فخری‌زاده در میان عموم مردم و ابراز تأسف بسیاری از جوانان از ناشناخته بودن او در زمان حیاتش را از دیگر آثار اخلاص شهید دانستند». ایشان همچنین گفتند: «همسران شهدا در اجر آن‌ها شریک هستند و از خداوند می‌خواهیم که صبر و آرامش خود را بر دل‌های شما نازل فرماید و به توفیق الهی بتوانید حرکت خود را متناسب با شأن شهید ادامه دهید».

پیشرفت جمهوری اسلامی در یک عرصه جدید/ رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه وارد عرصه فعالیت کوانتومی شدیم، گفت: «با فناوری کوانتومی توانستیم سلول‌های سرطانی را شناسایی کنیم و در یک افق چهارساله می‌توانیم در ماهواره این فناوری را پیاده کنیم». علی‌اکبر صالحی افزود: «کاربرد این فناوری در وزارت مخابرات، دفاع، ارتش، وزارت اطلاعات و ... است. کسانی که نیاز دارند اطلاعات خود را رمز شده ارسال کنند می‌توانند این اطلاعات را با انتقال اطلاعات به روش کوانتومی ارسال کنند؛ بدون اینکه کسی بتواند این اطلاعات را هک کند».

ویزیت ۳۵۰۰ هرمزی توسط جهادی‌های دندان‌پزشک/ گروه جهادی «منتظران ظهور» متشکل از ۳۰ دندان‌پزشک و پزشک عمومی بیش از ۳۵۰۰ نفر از اهالی جزیره هرمز را ویزیت کردند. آن‌ها این ماه به شهرستان دلگان سیستان و بلوچستان خواهند رفت. این گروه بزرگ‌ترین گروه جهادی دندانپزشکی است که با ۵۰۰ عضو فعال، ۱۳ سال است مشغول خدمت‌رسانی در ۲۰ استان بوده و تاکنون بیش از ۳۰۰ اردو برگزار کرده است.

آمریکا ۴ هزار داعشی را وارد عراق کرد/ منابع عراقی اعلام کردند، بازجویی‌‌های امنیتی از یکی از تروریست‌های داعشی حاکی از حضور چندین عامل انتحاری در عراق است که منتظر صدور دستور برای اجرای مأموریت هستند. یک کارشناس امنیتی فاش کرد نظامیان آمریکایی تا پایان سال ۲۰۲۰، حدود چهار هزار تروریست داعشی را با خودروهای حامل پرچم آمریکا به عراق منتقل کردند. نیروهای امنیتی عراق اجازه بازرسی خودروهای نظامی آمریکا را ندارند و با ادامه حضور نظامیان آمریکایی، عراقی‌ها نمی‌توانند داعش را نابود کنند.

احکام سیاسی (سؤال 128): شرکت در جلسات سخنرانی که موجب از بین بردن وحدت در جامعه اسلامی شود، چه حکمی دارد؟ پاسخ: جایز نیست؛ به هم زدن انسجام و نظم اجتماع حرام و حفظ وحدت لازم است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات