صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۷  ، 
کد خبر : ۳۲۷۹۷۹

نشریه اخبار و تحلیل‌های چهار‌شنبه، ۸ بهمن ماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) نظام جمهوری اسلامی موظّف است طوری رفتار کند که دوستانش و هوادارانش در منطقه تقویت بشوند؛ این وظیفه ما است. حضور ما به معنای تقویت دوستانمان و تقویت هوادارانمان است. (۱۹/۱۰/۱۳۹۹) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf 

 ▼حرف روز    

گامی مهم در هدایت نقدینگی به سمت تولید

مشکلات اقتصادی ایران تحت تأثیر عوامل بسیاری شکل گرفته‌اند اما کارشناسان اقتصادی در ارائه راهکار برای رفع آن‌ها یک دستورالعمل مشترک دارند و آن هدایت نقدینگی سرگردان در جامعه به سمت تولید است. غول نقدینگی در ایران روزبه‌روز بزرگ‌تر و مهار آن سخت‌تر می‌شود. بنا بر گزارش منتشرشده توسط اتاق بازرگانی تهران فقط طی آذرماه 98 هزار میلیارد تومان به نقدینگی کشور افزوده شده است. یکی از ابزارهای هدایت نقدینگی به سمت تولید بازار سرمایه است. بازار سرمایه به چند طریق این هدف را محقق می‌کند: افزایش سرمایه از محل آورده نقدی، تأمین سرمایه از طریق تغییر سهام شناور و ... . یکی از ابزارهای مهم این کار تشکیل شرکت پروژه است. در جلسه روز گذشته هیئت‌مدیره سازمان بورس اوراق بهادار کشور، دستورالعمل تشکیل شرکت سهامی عام پروژه به تصویب رسیده است. شرکت پروژه شرکتی است که به شکل سهامی عام و با مکانیزم پذیره‌نویسی عمومی و به‌منظور تکمیل و بهره‌برداری از پروژه‌های کلان اقتصادی که دارای توجیه فنی و اقتصادی است تشکیل خواهد شد.

اگرچه این اقدام گامی مهم در هدایت نقدینگی به سمت تولید است ولیکن برای عملیاتی شدن آن الزامات و ملاحظاتی باید در نظر گرفته شود. نکته اول اینکه افزایش حجم نقدینگی در کشور به حدی است که چنین اقداماتی نمی‌تواند تأثیر محسوسی بر روند افزایش نقدینگی در کشور بگذارد. وقتی که فقط در یک ماه حدود صد هزار میلیارد تومان (صد همت) به نقدینگی کشور افزوده می‌شود باید حدود 200 هزار میلیارد تومان در این نوع شرکت‌ها سرمایه‌گذاری شود تا بتواند این حجم از نقدینگی را جذب کند درحالی‌که چنین اتفاقی را می‌توان محال دانست! بنابراین نباید به این اقدام برای هدایت نقدینگی بسنده کرد بلکه باید طرح‌هایی راهبردی و جامع برای مدیریت این بخش از اقتصاد کشور ارائه و اجرایی نمود.

یکی از الزامات اجرای این طرح، اعتماد صاحبان سرمایه به شرکت‌های پروژه است. اتفاقات ماه‌های اخیر در بازار سرمایه باعث شده که اعتماد عمومی به بازار سرمایه و شرکت‌هایی تأسیسی در آن تا حد زیادی کاهش یابد. اگرچه انجام این کار بسیار سخت به نظر می‌رسد اما می‌توان با ایجاد ضمانت‌های اجرایی معتبر، تصویب قوانین حمایتی برای سرمایه‌گذاران خرد و ... این اعتماد را بازگرداند. نکته دیگر در مورد تشکیل این شرکت‌ها اینکه باعث ایجاد اشتغال شده و هم‌راستا با اقتصاد مقاومتی باعث توسعه کشور می‌شوند بنابراین نباید به دلیل مسیر سختی که در پیش دارد به‌راحتی کنار گذاشته شوند بلکه با جدیت و حمایت دولت، مجلس و سرمایه‌گذاران متعهد دنبال شود. (نویسنده: علی کارگر)

▼گزارش روز                                     

مؤلفه‌های قدرت یمن

نزدیک به شش سال از جنگ یمن می‌گذرد و هرروز مؤلفه‌های جدیدی از قدرت در این کشور بروز و ظهور می‌یابد. جنگی که عربستان شعار پیروزی در عرض چهل روز را در آن داده بود، اکنون به باتلاقی برای ائتلاف سعودی تبدیل شده است.

گزاره‌های خبری: 1- راهبرد عربستان برای جنگ یمن از دو اصل پیروی می‌کند: اول؛ جنگ همه‌جانبه در قالب فشار مضاعف و تحریم با مشارکت کشورهای دیگر. دوم؛ به حاشیه رفتن جنبش انصارالله در یمن و حمایت از بازیگران جدید داخلی. در راهبرد اول ائتلاف سعودی کاملاً شکست‌خورده و به دنبال دو راهکار برای خروج از آن است: الف) پایان جنگ به‌صورت آبرومندانه و بدون شکست نظامی، ب) آغاز مذاکرات سیاسی برای رسیدن به یک توافق دلخواه. لازم به ذکر است که این توافق سه گزاره مهم باید برای عربستان داشته باشد: اول؛ خلع سلاح انصار الله، دوم؛ بازگشت انصارالله به مناطق شمالی و سوم؛ به رسمیت شناختن دولت منصور هادی. با این گزاره‌ها و این پیشنهادها که از سوی عربستان سعودی مطرح شده، انصارالله با آن‌ها مخالفت کرده و تنها راه پایان جنگ و آغاز مذاکرات سیاسی را پایان حملات و محاصره اعلام کرده است. در راهبرد دوم ائتلاف سعودی به دنبال مدل‌سازی برای جایگزین کردن انصارالله در یمن است؛ یعنی یک گروهی را به‌جای انصارالله در یمن به رسمیت بشناسد. تنها گزینه عربستان فعلاً منصور هادی است. عربستان برای پیشبرد این راهکار خود طرح تروریستی اعلام کردن انصارالله را کلید زد که با آمدن دولت جدید آمریکا تا حدودی این عمل با مشکل مواجه شده است. 2- عربستان برای پیاده‌سازی این دو راهبرد، به یک کاتالیزوری به نام افکار عمومی احتیاج داشت. این مؤلفه نه‌تنها کمک‌کننده نبوده بلکه به یک مؤلفه اقتدار برای انصارالله و گروه‌های مقاومت یمنی تبدیل شده است. تظاهرات روزهای گذشته مردم یمن در حمایت از انصارالله و مخالفت با آمریکا به‌خوبی نشان‌دهنده حمایت‌های مردمی از انصارالله در یمن است.

نکته پایانی: مؤلفه‌های اقتدار در هر کشوری از ابعاد سخت و نرم تشکیل شده است. یمن اکنون در ابعاد سخت به بازدارندگی بالایی رسیده و حمایت‌های مردمی از مقاومت در این کشور بازدارندگی نرم را ایجاد کرده است. تلفیق بازدارندگی سخت و نرم منجر به ایجاد بازدارندگی کامل برای هر کشوری خواهد شد. با این حمایت‌ها و این قدرت بازدارندگی، تنها راه عربستان برای پایان جنگ در یمن، به رسمیت شناختن انصارالله و مقاومت در یمن است. (نویسنده: محمدرضا فرهادی)

▼ اخبار ویژه                        

بالاترین فروش نفت در اوج تحریم‌ها

رستم قاسمی، وزیر سابق نفت گفت: «در زمانی که پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس را با ۷۰ درصد پیشرفت به دولت روحانی دادیم، هم تحریم آمریکا بودیم، هم تحریم اتحادیه اروپا و هم تحریم سازمان ملل؛ الآن فقط تحریم آمریکا هستیم. تحریم‌ها الآن خیلی شُل‌تر و آسان‌تر از تحریم سال‌های ۹۱-۹۰ شده است. بالاترین میزان فروش نفت در یک‌صد سال اخیر را در اوج تحریم‌های ۹۱-۹۰ داشتیم».

اسماعیلی: احضار وزیر برای انسداد فضای‌مجازی نبود/ سخنگوی قوه قضاییه گفت: «تبلیغ خودکشی، مواد مخدر و اعمال دیگر در فضای مجازی بیداد می‌کند؛ اقدامات قضایی انجام شده و سخنان مقامات قضایی همگی ناظر بر ساماندهی، مدیریت و پالایش این فضا از مصادیق مجرمانه است، نه انسداد فضای مجازی. انتظار این است که مسئولان فضای مجازی نسبت به مدیریت، بومی‌سازی و پالایش آن اقدام کنند و نسبت به قصور خود پاسخگو باشند. وظیفه دادستانی رسیدگی به ترک فعل‌ها برابر ضوابط است و البته درباره شخص موردنظر موارد دیگری مطرح است که در آینده رسیدگی می‌شود تا متوجه شویم فرد مقصر است یا خیر».

▼ اخبار

قاچاقچی حرفه‌ای حتی یک لکه خاکستری نداشت!

دیروز‌(۷ بهمن) سخنگوی دستگاه قضا خبر داد: «مهدی جهانگیری به جرم قاچاق ارز با ارزش ریالی ۲۶ میلیارد ریال به تحمل ۲ سال حبس و ضبط ارز قاچاق شده و پرداخت جزای نقدی ۴ برابر بهای ریالی محکوم شده است. همچنین برای تحصیل مال نامشروع به تحمل ۲ سال حبس و رد مال محکوم شده است و در رابطه با خودداری از ارائه اطلاعات به سازمان بورس، به تحمل ۷۴ ضربه شلاق محکوم شده است». اسحاق جهانگیری، معاون اول روحانی (۱۵ مهر ۹۶) در واکنش به دستگیری برادرش گفته بود: «امروز با فعالان بخش خصوصی برخورد امنیتی می‌شود! هیچ‌کس حق ندارد به بهانه مبارزه با فساد تسویه‌حساب سیاسی کند! نهادهای حاکمیتی باید در چارچوب قانون حرکت کنند! من بهتر از هر کسی فساد و رانت‌های فساد را می‌شناسم! فرق بین برخورد با فساد و برخورد سیاسی را می‌دانم! چرا با برخورد امنیتی با سرمایه‌گذاران اقتصادی، آن‌ها را از مشارکت در توسعه ناامید می‌کنیم؟! وی پیش‌ازاین در ۲۰ اردیبهشت همان سال نیز گفته بود: «در پرونده‌ خودم و خانواده‌ام حتی یک لکه خاکستری وجود ندارد، همه هم به این موضوع واقف هستند». انجام حرفه‌ای قاچاق توسط مهدی جهانگیری به‌گونه‌ای بود که وی در ۵ مهر ۹۵ توسط دولت روحانی، کارآفرین برتر صنعت گردشگری معرفی شد!

پیام جنگ فرسایشی اخیر داعش، به عراق و سوریه چیست؟

ارتش سوریه زمانی که هزاران تروریست داعشی را از مناطق تحت اشغال خود اخراج کرد، آنان به اطراف الشرقیه دیرالزور یعنی مرزهای عراق و سوریه رفته و تسلیم نیروهای آمریکایی و نیروهای جدایی‌طلب قسد شدند. این تروریست‌ها پس از تسلیم، به سه مکان منتقل شدند، نخست اردوگاه الهول در الحسکه تحت حفاظت مستقیم شبه‌نظامیان جدایی‌طلب قسد، و منطقه دوم التنف که امریکا اشغال کرده و اردوگاه الرکبان و منطقه سوم وادی العزیز در ریف شمال غربی استان حماه یعنی منطقه حدفاصل حماه، حلب و ادلب. ناظران می‌گویند: «گروه‌های تروریستی طی دو سال گذشته کاملاً بازسازی شده‌اند و هم‌اکنون نیز روش داعش پس از اشغال اراضی و اعلام خلافت در آن مناطق تغییر یافته و بر روش مبارزاتی متمرکز شده به‌گونه‌ای که دو ماه پیش عملیات داعش گسترده شد و در البادیه سوریه و البادیه عراق مستقر شدند. گروه‌های تروریستی؛ گروه‌های جنگجویی هستند که نیروهای اشغالگر آمریکایی و نیروهای جدایی‌طلب قسد تأمین امنیت آنان و حمایت لجستیکی آن‌ها را به‌سوی گذرگاه‌های سوریه و عراق برای ایجاد جدایی میان دو کشور و تحقق اهداف سیاسی امریکا و گروه‌های کردی بر عهده دارند». برخی تحلیلگران سیاسی نیز تأکید کردند، گروه وهابی داعش به الحشدالشعبی عراق حمله می‌کند؛ زیرا به‌خوبی می‌داند الحشد قدرت واقعی است بنابراین هدف‌گیری الحشد پیامی دارد مبنی بر اینکه آنان در مناطقی هستند که فعالیت نظامی کمرنگ است و در مناطق گسترده‌ای از جزیره انبار؛ مسئله‌ای که مستلزم تقویت امکانات نظامی و لجستیکی برای از بین بردن افراد باقیمانده داعش است.

توافق امنیت اطلاعات میان ایران و روسیه

وزیر امور خارجه کشورمان و «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه روز سه‌شنبه و در جریان سفر ظریف به مسکو موافقت‌نامه همکاری در حوزه امنیت اطلاعات را امضا کردند که امضای این موافقت‌نامه نقطه عطف مهمی در حوزه همکاری دو کشور در امنیت سایبری محسوب خواهد شد. از مزایای این موافقت‌نامه، هماهنگی و همکاری طرفین در مجامع منطقه‌ای و بین‌المللی برای تضمین امنیت ملی و بین‌المللی اطلاعات است. در گروه امنیت اطلاعات سازمان ملل، ایران و روسیه مواضع مشترک و همکاری نزدیکی دارند. حوزه‌های خاص همکاری دو کشور وفق این موافقت‌نامه، شامل تقویت امنیت اطلاعات، مبارزه با جرائم ارتکاب یافته با استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات، کمک‌های فنی و فناوری، همکاری بین‌المللی شامل شناسایی، هماهنگی و انجام همکاری لازم در مجامع منطقه‌ای و بین‌المللی برای تضمین امنیت ملی و بین‌المللی است. مفاد این موافقت‌نامه حوزه‌های مقابله با تهدیدات و تبادل اطلاعات و همکاری در حوزه اجرای قانون با هدف پیگیری، کشف، مبارزه، تحقیق و پیگرد قضائی جرائم با استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات برای اهداف تروریستی و واکنش به حوادث رایانه‌ای را شامل می‌شود.

▼ اخبار کوتاه

جولان تروریست‌های تکفیری در توئیتر/ هم‌زمان با تلاش‌های حامیان داعش برای احیا و سازماندهی مجدد این گروهک تروریستی در عراق، شبکه‌های اجتماعی آمریکایی نیز فضا را برای خودنمایی این جنایتکاران باز کرده‌اند. رسانه‌های عراقی با بازنشر برخی از تبلیغات دروغین تروریست‌ها در فضای مجازی، تصریح کردند ادعاهایی ازجمله آماده شدن کودک داعشی برای عملیات انتحاری در بغداد یا انتقال یک خودرو بمب‌گذاری شده به منطقه المنصور، صحت ندارد و فقط با هدف وحشت‌آفرینی و دامن زدن به ناامنی منتشر می‌شود تا ارتش امریکا بهانه‌ای برای ماندن در عراق داشته باشد.

طرح ترور یا کودتای آمریکایی علیه ولیعهد جوان!؟/ کارمندان سابق سازمان سیا معتقدند که اگر شاهزادگان مخالف بن‎سلمان طرحی برای ترور یا کودتا علیه وی داشته باشند، مقامات آمریکایی حداقل به سخنانشان گوش خواهند داد. بوریس ریدل، تحلیلگر سابق سیا می‎گوید اگر اراده واقعی [برای کودتا] وجود داشته باشد، ما نمی‌توانیم کار زیادی برای کمک انجام دهیم. به‌جز اینکه به آن‌ها می‌گوییم که اگر موفق به کودتا شدید، ما شما را می‌پذیریم. جیمز کلابر، مسئول سابق اداره اطلاعات آمریکا هم معتقد است که پیشبرد کودتا علیه بن‎سلمان از لحاظ لجستیکی پیچیده است و نیاز به عواملی مختلفی دارد، یکی اینکه کدام‌یک از شاهزادگان آمادگی مشارکت در کودتا را دارد.

سردار باقری: رزمایش‌های اخیر دشمن را عقب راند/ رئیس ستاد کل نیروهای مسلح گفت: «در دو ماه گذشته کشورمان با تنش‌هایی از جانب رئیس‌جمهور کم‌خرد قبلی آمریکا مواجه بود و در این رابطه حتی تهدید‌هایی هم علیه کشورمان مطرح شد؛ البته تحرکات فراوانی نیز در جنوب غرب آسیا انجام دادند و تنش‌هایی ایجاد کردند. آنچه در رزمایش‌های اخیر اتفاق افتاد، نمایش قدرت و بر هم زدن توطئه‌های احتمالی و نیز تهدید‌های دشمنان و همچنین عقب راندن تهدید دشمنان و ایجاد قوت قلب در میان ملت ایران بود».

BBC: سپر موشکی اسرائیل ناتوان است/ کارشناس شبکه انگلیسی BBC اعتراف کرد: «اگر ایران صد یا صدها موشک بالستیک شلیک کند، گنبد آهنین نمی‌تواند با آن‌ها مقابله کند. موشک‌ها و پهپادهای انتحاری ایران نشان داده‌اند که می‌توانند به طور دقیق مواضع دشمن را هدف قرار دهند».

احکام سیاسی (سؤال 129): حکم شرعی ناسزاگویی به مسئولین کم‌کار در جامعه چیست؟ پاسخ: ناسزاگویی جایز نیست، باید مطابق با قانون، تذکر و یا گزارش داده شود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات