صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۲ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۳:۵۹  ، 
کد خبر : ۳۲۹۲۴۶

موضع تند همتی به صندوق بین المللی پول

رييس کل بانک مرکزي درباره لابي هاي موجد در صندوق بين المللي گفت: انتظار داريم، صندوق بين‌المللي پول بدون تبعيض و نفوذهاي ايجاد شده توسط لابي‌هاي سياسي يا فشارهاي وارده از سوي آمريکا، هر چه سريع‌تر به درخواست قانوني ايران پاسخ دهد.

 همتي عصر امروز و در جلسه‌ مجازي که در ادامه سلسله نشست‌هاي جانبي اجلاس بهاره صندوق بين‌المللي پول و بانک جهاني و با حضور رييس صندوق بين‌المللي پول، وزرا، روساي کل بانک‌هاي مرکزي و روساي موسسات مالي منطقه‌اي حوزه مناپ (MENAP) برگزار ‌شد، گفت: از زمان شيوع بيماري کويد-۱۹، اقتصاد همه کشورها به ويژه کشورهاي در حال توسعه به شدت آسيب ديده‌ است و ايران يکي از کشورهايي است که بيشترين آسيب را از اين بيماري همه‌گير در منطقه تجربه کرده است.



وي با اشاره به تحريم‌هاي آمريکا عليه کشورمان افزود: با اين حال و با وجود تحريم‌هاي اعمال شده توسط آمريکا و سياست فشار حداکثري آن کشور، ايران توانسته بر مشکلات غلبه کرده و تدابير مناسبي را اتخاذ کند و آخرين رشد اقتصادي کشور در ۹ ماهه سال ۱۳۹۹، در سطح ۲.۲ درصد بوده است. اما همانند اکثر کشورهاي درحال توسعه، براي پيشبرد سياست‌هاي خود به منابع مالي نياز دارد.

عالي‌ترين مقام بانک مرکزي با اشاره به اقدامات موسسات مالي بين‌المللي در اين زمينه يادآور شد: در همين راستا، مؤسسات مالي بين‌المللي براي کمک به کشورهاي نيازمند نسبت به ارائه برخي تسهيلات مالي اقدام کردند تا آثار منفي بيماري ياد شده را کنترل و رشد اقتصادي‌شان را احيا کنند.

همتي با بيان اينکه صندوق بين‌المللي پول تاکنون بيش از ۱۰۰ ميليارد دلار به ۸۵ کشور وام ارائه کرده، تصريح کرد: صندوق به کشورهاي منطقه مناپ نزديک ۱۶ ميليارد دلار وام داده است اما ايران که از نخستين کشورهايي بود که تقاضاي وجوه اضطراري کرد، تاکنون هيچ‌گونه تسهيلاتي را بدون ارائه هرگونه دليل منطقي دريافت نکرده است.

وي افزود: متأسفانه، در يادداشت اداري مورخ ۱۵ اکتبر ۲۰۲۰، به مدير اجرايي گروه آمريکا دستور داده شده با درخواست ايران براي دريافت تسهيلات مخالفت کند. به اين ترتيب، تمايل يک کشور موجب سلب دسترسي کشور ديگر به منابع مالي موردنياز براي مقابله با تأثيرات بيماري کويد-۱۹ مي‌شود.

رييس کل بانک مرکزي اين امر را تناقضي آشکار با روح و اهداف يک سازمان بين‌المللي دانست و عنوان کرد: ما انتظار داريم، صندوق بين المللي پول بدون تبعيض و نفوذهاي ايجاد شده توسط لابي‌هاي سياسي يا فشارهاي وارده از سوي آمريکا؛ هر چه سريع‌تر به اين درخواست قانوني پاسخ دهد.

گفتني است مقصود از کشورهاي حوزه مناپ (MENAP) منطقه خاورميانه، شمال آفريقا، افغانستان و پاکستان است.

منا (MENA - Middle East and North Africa) به معني خاورميانه و شمال آفريقا اصطلاحي است که براي ناميدن کشورهاي عمده توليدکننده نفت که در منطقه خاورميانه و شمال آفريقا قرار دارند به کار مي‌رود.

از ماه آوريل سال ۲۰۰۳ ميلادي، صندوق بين‌المللي پول واژه MENAP را در تحليل‌هاي آماري خود به کار برد که شامل کشورهاي منا (MENA خاورميانه و شمال آفريقا) به علاوه‌ افغانستان و پاکستان است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات