سیاسی >>  انتخابات >> تیتر یک سیاسی
تاریخ انتشار : ۲۲ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۷  ، 
کد خبر : ۳۲۹۴۵۹

انتظار از خانواده بزرگ ن.م. در انتخابات سیزدهمین دوره ریاست‌جمهوری

پایگاه بصیرت / کتابچه انتخابات ریاست‌جمهوری 1400
خانواده بزرگ نیرو‌های مسلح با انتساب به فرماندهی معظم کل قوا (مدظله­ العالی) از یک‌سو موظف به رعایت قوانین و ضوابط مرتبط با فعالیت­های سیاسی بوده و از سوی دیگر به‌عنوان شهروندان نظام مقدس جمهوری اسلامی، دارای حق استفاده از رأی خود در انتخابات می­باشند. درواقع انتظار کلی از نیرو‌های مسلح این است که نسبت به تحقق راهبرد‌های انتخاباتی فرماندهی معظم کل قوا (مدظله­ العالی) یعنی مشارکت حداکثری، انتخاب هوشمندانه و آگاهانه، و افزایش کارایی و کارآمدی نظام کمک کرده و از سویی ضوابط و چارچوب­های قانونی تعیین‌شده برای نیرو‌های مسلح را مراعات نمایند. این ضوابط عبارت‌اند از:

۱- عدم ورود به دسته­ بندی­ها و جناح­های سیاسی

۲- عدم استفاده از موقعیت، امکانات و اموال دولتی در اختیار برای تبلیغ له یا علیه نامزد‌های انتخاباتی

همچنین بخشی از نیرو‌های مسلح وظیفه تأمین امنیت انتخابات و حفظ ثبات و آرامش و امنیت عمومی کشور را برای برگزاری انتخابات بر عهده‌دارند که انجام آن مستلزم رعایت ضوابط و قواعد قانونی مشخص و ابلاغی است.

رعایت ضوابط و قوانین مشخص­شده برای فعالیت­های سیاسی نیرو‌های مسلح که امری لازم، مطاع و قطعی است، مغایرتی با مشارکت آگاهانه و مؤثر نیرو‌های مسلح نداشته و اتفاقاً همسو با رسالت و اهداف کلانی است که در رأس آن حفظ و ارتقاء اقتدار و امنیت ملی قرار دارد. در شرایطی که دشمنان با به­کارگیری تهدید ترکیبی و پیچیده به دنبال بی­ثبات­سازی و یا نفوذ و فشل­سازی مجموعه­ها و دستگاه­های راهبردی نظام می­ باشند، انتخابات با کارکرد‌های زیر می‌تواند در خنثی­ سازی راهبرد دشمن و تقویت امنیت کشور ایفای نقش کند:

۱- اثبات برخورداری نظام از پشتوانه مردمی و داشتن مقبولیت با مشارکت حداکثری مردم در انتخابات

۲- اثبات برخورداری نظام از اجماع همه جناح­ها و علایق سیاسی بر قابل‌اعتماد بودن نظام و امکان رقابت سیاسی درون آن

۳- اعتماد رأی­ دهندگان به امکان گردش قدرت و پاسداشت رأی آن‌ها توسط نظام

۴- امکان افزایش کارآمدی با گردش قدرت و تغییر افراد از طریق رأی در راستای حضور افراد شایسته و توانمند در قدرت

با توجه به موارد فوق، از خانواده بزرگ نیرو‌های مسلح انتظار می­رود:

۱- تمامی آنان نه‌تن‌ها در انتخابات شرکت داشته باشند، بلکه بستگان و اطرافیان را نیز تشویق و ترغیب به شرکت نمایند.

۲- با شناخت شرایط و اوضاع داخلی، منطقه­ ای و بین­ المللی و نیاز‌ها و مسائل اساسی کشور، معیار‌ها و     شاخص­های رئیس­ جمهور و دولت در تراز انقلاب را دقیق و عمیق بشناسند.

۳- حضور آنان کاملاً فعال و آگاهانه بوده و فرد موردنظر خود را با شناخت و آگاهی انتخاب و توان آگاهی­ بخشی و بصیرت­افزایی به سایرین را داشته باشند.

۴- در نگاه به انتخابات از منافع مادی صرف عبور کرده، مصالح نظام و منافع ملی و افزایش کارآمدی را مدنظر قرار دهند.

۵- از هرگونه گرایش و رفتار احساسی خودداری و به مصالح نظام و منافع ملی توجه نمایند.

۶- در فضای مسموم رسانه­ای و تبلیغی علیه نظام، با هوشمندی و بصیرت حاضر شده و با تلاش برای افزایش سواد رسانه ­ای، در خصوص ابزارها، ترفند‌ها و اقدامات دشمنان و معاندان برای سایر وابستگان نیز روشنگری نمایند.

۷- ازآنجاکه متأسفانه در سالیان اخیر، دشمنان به دنبال سوءاستفاده از شرایط انتخاباتی برای اهداف شیطنت­ آمیز خود هستند، مجموعه نیرو‌های مسلح باید به حفظ فضای آرامش کمک نمایند.

برآورده شدن انتظارات فوق قبل از هر چیز درگرو آگاهی و بصیرت نافذ است که از طریق آن ضمن شناخت جریانات سیاسی و نامزد‌های انتخاباتی، شاخص­ها و معیار‌های معطوف به صیانت از ارزش­ها و آرمان‌های انقلابی و در همان حال، نیاز‌ها و مسائل اساسی مردم و کشور معلوم شود تا امکان انتخاب و تعیین رأی دقیق، آگاهانه و مؤثر برای کارآمدی، استحکام، اقتدار و امنیت کشور فراهم گردد. یک عامل اساسی در چنین فرایندی توجه به آثار شرکت در انتخابات و رأی آگاهانه است که موجب انگیزه حضور و دقت در رأی می‌شود. حضرت امام خمینی (ره) برای جلوگیری از انفعال نیرو‌های مؤمن و انقلابی و تقویت انگیزه و اهتمام آنان در انتخابات، سال‌ها قبل از آن­که نگاه ابزاری دشمنان انقلاب به انتخابات معلوم شود به‌صراحت هشدار دادند که: «اگر مؤمنین کنار بروند، آن‌هایی که متعهد به اسلام هستند کنار بروند و این‌ها بیایند و قبضه کنند، مثل صدر مشروطه که رفتند کنار اشخاصی که متعهد بودند و قبضه کردند مشروطه را آن‌هایی که متعهد به اسلام نبودند، اسلام را به آنجا کشاندند که همه دیدید. اگر در صدر مشروطه علما آمده بودند در میدان، مؤمنین آمده بودند، روشنفکر‌های متعهد آمده بودند و مسلمان­های متعهد آمده بودند و قبضه کرده بودند مجلس را و نگذاشته بودند که دیگران بیایند مجلس را بگیرند، ما به این روزگار نمی­رسیدیم، ما مملکتمان خراب نمی­شد.» (صحیفه نور، ج ۱۲، ص ۷)

خانواده بزرگ نیرو‌های مسلح، با نگاه به نقش و پیامد شرکت پرشور در انتخابات و انتخاب اصلح در سرنوشت کشور، نه­تن‌ها با شورونشاط و آگاهی پای صندوق­های رأی می­آیند، بلکه در پیوند با زیربنای فکری دینی خود و سنت الهی که «انّ الله لایغیّر ما بقومٍ حتّی یغیّروا ما بانفسهم»، این حضور را جهاد و ایفای نقش در جهت تقویت نظام می­دانند. ازاین­رو، این مشارکت همراه با آگاهی و تلاش برای انتخاب اصلح همراه با شورونشاط خواهد بود، چرا که این اقدام در اتصال به عقیده دینی به نصرت الهی، هرگونه کسالت و خستگی را می­تاراند و هم­راستا با این پیام الهی که «اِن تنصروالله ینصرکم و یثبّت اقدامکم»، او را به آینده اقدامش نیز امیدوار می­سازد.
نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات