صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۵  ، 
کد خبر : ۳۳۰۴۶۲

نشریه اخبار و تحلیل‌های سه‌شنبه، ۲۱ اردیبهشت‌ماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) امکانات دفاعی و قدرت‌های دیپلماسی و امثال این‌ها به کشور اقتدار می‌دهد، در این شکی نیست، امّا بیش از همه‌ی این‌ها مردم یک کشورند، ملّت‌اند که اقتدار می‌دهند... حضور مردم موجب اقتدار کشور خواهد شد و انتخابات، مظهر حضور مردم است. (۰۱/۰۱/۱۴۰۰) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

 ▼حرف روز            

ايستگاه ثبت‌نام و احراز صلاحيت

قطار انتخابات 1400 سرانجام به ايستگاه ثبت‌نام نامزدهاي انتخاباتي رسيده و از امروز تا شنبه، نامزدهاي انتخاباتي مي‌توانند به وزارت کشور مراجعه کرده و ثبت‌نام کنند. در اين مرحله ديگر گمانه‌زني‌ها در مورد نامزدها به پايان مي‌رسد و فضاي رقابت‌هاي انتخاباتي عینی‌تر خواهد شد. بعدازاین مرحله، سؤال اصلي اين خواهد بود که کدام‌یک از نامزدها مصداق رجل سياسي بوده و شوراي نگهبان صلاحيت چه کساني را احراز خواهد کرد؟

گزاره‌هاي تحليلي: 1- نحوه رسيدگي به صلاحيت نامزدهاي رياست‌جمهوري همواره يکي از مباحث پرمناقشه بوده است. مفهوم رجل سياسي و تعيين مصاديق آن و تطبيقش با نامزدهاي ثبت‌نام کننده، فرآيندي است که حاصل آن تأیید بخشي و عدم‌تأیید بخش ديگر بوده است؛ لذا طبيعي است که هميشه احراز صلاحيت نشده‌ها و هواداران آن‌ها نسبت به عملکرد شوراي نگهبان معترض باشند! 2- مطابق منطق حکومت ديني و آموزه‌هاي اسلامي و آنچه در قانون اساسي کشور آمده، هیچ‌کس نمي‌تواند صاحب قدرت باشد، مگر آنکه در تراز حدود اختيارات خود صاحب صلاحيت باشد، وگرنه حق اعمال آن قدرت را نخواهد داشت. در نظام جمهوري اسلامي، تعیین افراد صاحب صلاحیت بر عهده شوراي نگهبان گذاشته شده است. 3- آنچه بر عهده شوراي نگهبان گذاشته شده بررسي کف صلاحيت‌ها است. به‌واقع اگر براي صلاحيت نامزدها نمره صفر تا 20 قائل باشيم، شوراي نگهبان آن افرادی را که نمره قبولی 10 به بالا را کسب کرده باشند، به‌عنوان منتخب معرفی می‌کند و درنهایت فردی که با بيشترين اقبال مردمي مواجه گردد، رئیس‌جمهور منتخب خواهد بود؛ خواه این رئیس‌جمهور منتخب نمره 10 این شورا را کسب کرده باشد یا نمرات بالاتر! 4- شوراي نگهبان اين روزها وظايف خطيري بر عهده دارد و به‌عنوان داور و فصل‌الخطاب رقابت‌هاي انتخاباتي بايد موردحمایت قرار گيرد. متأسفانه جریان‌های سياسي خاصي که تلاش دارند تا افراد ساختارشکن و فاقد صلاحیتشان را وارد ميدان انتخابات کنند، اين روزها شوراي نگهبان را به نقض قانون، مهندسي انتخابات و ... متهم مي‌کنند. اين در حالي است که وظيفه قانوني شوراي نگهبان، بررسي صلاحیت‌ها است و شوراي نگهبان بر اساس سیاست‌های کلی نظام، موظف است سازوکار و چارچوب عمل به این وظیفه قانوني را مشخص کند. مصوبه اخیر این شورا و تعیین برخی شروط برای نامزدها، در راستای شفاف‌سازی هرچه بیشتر فرآیند احراز صلاحیت‌هاست.

جالب آن است، آن‌هایی که با تأیید صلاحيت شوراي نگهبان به مسند قدرت رسیده‌اند، امروز در تحقق کارآمدي، چندان موفق نبوده‌اند و بخش عمده مشکلات امروز کشور محصول سوء مديريت و ناتواني آن‌ها است. حال فرض کنيد که همين نظارت شوراي نگهبان هم نباشد، در آن صورت کشور با چه مشکلاتي مواجه خواهد شد؟! (نویسنده: مهدی سعیدی)

▼گزارش روز             

وضعیت جنگی در قدس شریف؛ پیروزی میدان بر دیپلماسی

در روزهای اخیر از یک‌سو صهیونیست‌های افراطی در سایه حمایت نظامیان این رژیم، با حمله به نمازگزاران فلسطینی، مانع ادای فریضه دینی آنان در مسجدالاقصی شدند و از سوی دیگر صهیونیست‌ها برای تصاحب محله الشیخ جراح در قدس شرقی و اخراج فلسطینی‌ها، با اتکا به حکم یک دادگاه، دست به خشونت علیه خانواده‌های بی‌دفاع این محله زدند. این اقدامات موجب افزایش اعتراض‌ها توسط مردم فلسطین و مسلمانان ممالک اسلامی‌شده و منطق دستیابی به اهداف فلسطینی با تکیه بر مقاومت را بیش‌ازپیش تقویت کرده است.

گزاره‌های خبری: 1- خبرگزاری فلسطینی «معا» دراین‌باره نوشت: «۲۸۷ نفر در جریان درگیری‌های صبح دیروز (دوشنبه) در مسجدالاقصی و اطراف شهر قدیمی قدس، زخمی‌شده‌اند که شماری از آن‌ها از کادر درمان و امدادرسان هستند و حال پنج نفر از آن‌ها بسیار وخیم است. پیش‌بینی می‌شود که شمار مجروحان این سرکوب صهیونیست‌ها افزایش یابد». 2- حملات وحشیانه به مسجدالاقصی باعث واکنش‌های گسترده و مختلف مردمی در مصر، اردن، لندن، ترکیه و هلند شد و حتی آمریکایی‌ها نیز مجبور به واکنش شدند. «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی کاخ سفید در گفت‌وگوی تلفنی با «مئیر بن شبات» همتای اسرائیلی خود، «نگرانی جدی واشنگتن را از برخوردهای خشونت‌آمیز به‌ویژه خشونت‌ها در حرم شریف در بیت‌المقدس در روزهای ماه رمضان» ابراز کرد. سالیوان همچنین درباره اخراج خانواده‌های فلسطینی از خانه‌های خود در محله شیخ جراح، ابراز نگرانی کرد. 3- همان‌گونه که پیش‌بینی می‌شد، گروه‌های مقاومت فلسطینی در غزه به خشونت رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان قدس اشغالی بی‌تفاوت نماندند؛ جنبش مقاومت اسلامی حماس در پاسخ به خشونت‌های رژیم صهیونیستی، با تعیین ضرب‌الأجل به این رژیم، اعلام کرد در صورت ادامه خشونت‌ها علیه فلسطینی‌ها، پاسخ متقابل خواهد داد. در راستای معتبرسازی این تهدید، حماس تصاویری از توانمندی‌های موشکی خود را منتشر کرد. با اتمام ضرب‌الأجل اعلام‌شده، شبکه خبری «الجزیره» گزارش داد؛ از ساعت ۶ عصر دوشنبه حدود ۱۵۰ راکت از نوار غزه به سمت شهرک‌های صهیونیستی اطراف نوار غزه شلیک شده است.

گزاره تحلیلی: تجربه دهه‌ها مذاکره میان تشکیلات خودگردان فلسطین با رژیم صهیونیستی و نتایج خفت‌بار آن؛ ازجمله، گسترش روزبه‌روز شهرک‌های صهیونیستی و کوچ دادن مردم مظلوم فلسطین از سرزمینشان، نشان می‌دهد حق فلسطین صرفاً با مقاومت قابل بازستاندن است و هرزمانی جریان مقاومت اقدام میدانی انجام داده به دستاوردهای مهمی دست‌یافته است. در درگیری روزهای اخیر نیز زمانی که اتاق عملیات مشترک گروه‌های مقاومت در بیانیه‌ای، خبر از تسویه‌حساب با رژیم اسرائیل داد، این رژیم با متوقف کردن بزرگ‌ترین رزمایش نظامی خود و عقب‌نشینی از مسجدالاقصی، بار دیگر نشان داد که در فلسطین، میدان بر دیپلماسی پیروز می‌شود. (نویسنده: فرهاد کوچک زاده)

خبر ویژه           

قاضی‌زاده: بازنده بازی دولت با نرخ ارز، مردم هستند

نایب‌رئیس مجلس در خصوص شیب نزولی نرخ ارز طی هفته‌های اخیر در کشور، گفت: «همه ما از پایین آمدن قیمت ارز استقبال می‌کنیم، اما اگر این پایین آمدن موقتی باشد نه‌تنها بر معیشت مردم اثر مثبتی ندارد، بلکه منجر به خسارت به تولید و صادرات خواهد شد. عمده اشکالاتی که در سیاست‌گذاری ارزی کشور وجود دارد ناشی از انگیزه‌های رانت‌جویانه‌ای است که به گلوگاه‌های تصمیم سازی کشور نفوذ کرده‌اند. ما نمی‌خواهیم از واژه مافیا استفاده کنیم، اما کسانی که از این واژه استفاده می‌کنند، بهتر از همه می‌دانند کدام مافیاها ارز ۴۲۰۰ را تصویب کردند و بعد خود بر سر سفره تخصیص آن نشستند. مردم می‌دانند که بازنده بازی دولتمردان با نرخ ارز، مردم هستند؛ چه ارز بالا برود و چه پایین بیاید».

▼ اخبار

مخالفت روحانی با مصوبه جدید شورای نگهبان

در پی ابلاغ مصوبه شورای نگهبان در خصوص شرایط داوطلبان ثبت‌نام در انتخابات ریاست‌جمهوری به وزارت کشور؛ رئیس‌جمهور به وزارت کشور دستور داد که در برگزاری انتخابات بر اساس جمع‌بندی نظریه تفسیری معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری و طبق قوانین موجود عمل نماید. معاونت حقوقی در جمع‌بندی نظریه خود وزارت کشور را مکلف دانسته تا وظایف اجرایی خود در انتخابات ریاست‌جمهوری را بر اساس قوانین موجود و آئین‌نامه‌ها و قوانین مربوطه انجام دهد. عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان در واکنش به این مخالفت‌ها، در توئیتی نوشت: «مصوبه شورای نگهبان در خصوص شرایط ثبت‌نام کنندگان انتخابات ریاست جمهوری برای وزارت کشور و دیگر مجریان لازم‌الاجراست. بدیهی است کسانی از نظر این شورا ثبت‌نام کننده تلقی می‌شوند که مدارک مذکور در مصوبه این شورا را هنگام ثبت‌نام ارائه کرده باشند. ره‌پیک، دیگر عضو حقوقدان شورای نگهبان نیز اظهار داشت: «بر اساس سیاست‌های کلی، شورا موظف به اعلام معیارها شده است. این موضوع قانون‌گذاری نیست؛ چراکه در سیستم حقوقی هنجارهای الزام‌آور فقط قانون مجلس نیست. مثلاً آیین‌نامه‌ای که دولت می‌نویسد اگر شرایط قانونی داشته باشد الزام‌آور است اما قانون نیست. در مصوبه اخیر امکان اعتراض نیز ذکرشده، یعنی اگر فردی ۳۸ سال سن داشت اما سایر شرایط را داشت می‎تواند اعتراض کند و اگر شورا تشخیص داد، وی صلاحیت دارد استثنائاً او را می‌پذیرد».

مقدم‌فر: اگر‌ قدرت میدان نبود کسی برای دیپلماسی تره خرد نمی‌کرد

«حمیدرضا مقدم‌فر» در گفت‌وگو با جمعی از نیروهای انقلاب، گفت: «دیپلماسی بدون میدان ناممکن و پوچ است. اگر قدرت ملّی که یکی از مهم‌ترین وجوه آن قدرت در میدان نظامی است را نداشته باشید، کسی برای شما تره هم خرد نمی‌کند، چه رسد به آنکه با شما پشت میز مذاکره بنشیند. اگر طرف غربی احترامی برای مذاکره‌کننده‌های ایرانی قائل است، این را از صدقه‌سر تولید قدرتی داریم که قدرت ملی ایران ایجاد کرده و بخش بسیار درخشانی از آن مرهون تلاش‌های حاج قاسم سلیمانی است. حاج قاسم جامع میدان و دیپلماسی بود و همه آن‌ها را در خدمت قدرت ملی می‌دانست؛ او مثل برخی‌ها ساده‌انگارانه این دو را فدای یکدیگر نمی‌کرد، بلکه هم در میدان بی‌نظیر بود و هم خودش یک دیپلماسی فوق‌العاده داشت و هم دست دیپلمات‌های‌ کشور را برای مذاکره پر می‌کرد. در ماجرای اخیر، ظلم بزرگی به حاج قاسم شد؛ متأسفانه حرف دشمنان، تکرار و حاج قاسم دوباره ترور شد؛ اما علی‌رغم این ظلم بزرگ، عذرخواهی هم صورت نگرفت و در توضیحات بعدی نیز آن‌چنان که باید اصلاح نشد».

محصولی: اصلاح‌طلبان منتظر دوپینگ انتخاباتی از طرف غرب هستند!

دبیرکل جبهه پایداری گفت: «اصلاح‌طلبان منتظر دوپینگ انتخاباتی از طرف غرب هستند که متأسفانه حتی بحث برجام و تحریم‌ها را در آن چارچوب دنبال می‌کنند. وزیر آمریکایی و وزیر امور خارجه فرانسه علناً می‌گویند برای اینکه بر انتخابات ایران تأثیر بگذاریم باید تحریم‌ها را قبل از انتخابات ایران برداریم. اگر آمریکا قبل از انتخابات تحریم‌ها را بردارد، بعد از انتخابات اگر جریان غرب‌گرا سر کار بیاید قطعاً تحریم‌ها را برمی‌گرداند و بیشتر هم خواهد نمود. کسی که تجربه‌اش فقط در دیپلماسی است و در همین بخش بیش‌ترین ضربه را به کشور زده است حالا چگونه می‌خواهد اقتصاد کشور را درست کند؟ ظریف با سخنان اخیر و مشخصاتی که از خود بروز داد روشن کرد که نمی‌شود مسئولیت یک کشور را در دست کسی قرار داد که نگاهش به کشور این‌گونه است».

همه 14 نامزد اصلاحات در انتخابات ثبت‌نام می‌کنند!

قرار بود از بین نامزدهایی که احزاب به جبهه اصلاحات ایران معرفی کرده‌اند، رأی‌گیری صورت گرفته و نامزدهای حائز رأی اکثریت به مرحله بعد راه یافته و برنامه‌های خود را معرفی کنند؛ اما دیروز یک عضو جبهه اصلاحات ایران گفت: «با توجه به اینکه برخی از نامزدها برنامه انتخاباتی خود را به جبهه اصلاحات ایران ارائه نکرده‌اند؛ بنابراین رأی‌گیری به بعد از ثبت‌نام‌ها و بررسی صلاحیت‌ها موکول شده است». فهرست افرادی که پیشنهاد شده‌اند؛ عباس آخوندی، مسعود پزشکیان، مصطفی تاج‌زاده، اسحاق جهانگیری، صادق خرازی، زهرا شجاعی، محمد شریعتمداری، محمود صادقی، محمد صدر، جواد ظریف، محمدرضا عارف، مصطفی کواکبیان، شهیندخت مولاوردی و محسن هاشمی است.

اخبار کوتاه

وضعیت دریاچه ارومیه در آخرین روزهای دولت تدبیر/ «سمیه رفیعی»، رئیس فراکسیون محیط‌زیست مجلس در این‌ باره می‌گوید: «دولت یازدهم بر اساس شعارهای محیط زیستی روی کار آمد و اولین مصوبه‌اش هم احیای دریاچه ارومیه بود، اما حالا بعد از گذشت ۸ سال می‌گوید احیا منوط به‌حق آبه است، واقعاً سؤال اینجاست که بعد از یک فرصت ۸ ساله و هزینه کرد ۱۱ هزار میلیارد تومان کشور این صحبت چه معنی می‌دهد؟ از دیوان محاسبات خواسته‌ایم که گزارش عملکردی هزینه کرد بودجه را در حوزه دریاچه ارومیه به ما بدهد تا ببینم این پول‌ها کجا هزینه شده است، در کنار آن گزارشی از معاونت نظارت بر قوانین مجلس و مرکز پژوهش‌ها درباره عملکرد ستاد احیا خواسته شده است».

شهردار تهران: انتشار فیش حقوقی مدیران به صلاح نیست/ «حناچی» در خصوص دلایل عدم انتشار فیش حقوقی مدیران مجموعه‌اش، گفت: «تشویقی برای مدیران در صورت موفقیت‌ها در نظر می‌گیریم که میزان ثابتی نیست. انتشار فیش مدیران به صلاح نیست و برخی نمی‌خواهند فیششان منتشر شود، چون یا وام گرفته‌اند یا مسائل دیگری مطرح است!».

میزان ارز بلوکه کشور چقدر است؟ / «احسان خاندوزی» نایب رئیس کمیسیون اقتصادی درباره میزان پول‌های بلوکه شده ایران، گفت: «بنا بر اعلام بانک مرکزی، نزدیک به ۷ میلیارد دلار در کره جنوبی و حدود ۴ میلیارد دلار در عراق بلوکه شده که با سایر کشور‌ها درمجموع، به حدود ۱۵ میلیارد دلار می‌رسد».

انهدام باند سازمان‌یافته فروش رأی قضایی/ رئیس حفاظت اطلاعات قوه‎قضائیه خبر داد: «یک باند فساد که دو قاضی تجدیدنظر در آن حضور داشتند، در قالب یک شرکت با دریافت پول‌های کلان به‎صورت تضمینی برای خودشان و دیگران رأی می‎گرفتند که در این رابطه ۳۸ نفر دستگیر شدند. همچنین یک باند ۱۱ نفره جعل سند در البرز که یکی از معاونین ثبت شهرستان‌ها و دو کارمند و سردفتر عضو آن بودند، بازداشت شدند».

حمایت اردوغان از حق فلسطین/ رئیس‌جمهور ترکیه در تماس تلفنی با رئیس تشکیلات خودگردان و رئیس دفتر سیاسی حماس بر حمایت ترکیه از حق فلسطین در دفاع از قدس تأکید کرد. به گزارش شبکه الجزیره، «رجب طیب اردوغان» در تماس با «محمود عباس» و «اسماعیل هنیه» گفت: «همه تلاشم را به کار می‌گیرم تا جامعه بین‌الملل و دنیای اسلام را به توقف تروریسم اسرائیل وادار کنم».

خبر خوش برای زائران اربعین حسینی/ «جهانپور» سخنگوی سازمان غذا و دارو گفت: «این نوید را به مردم می‌دهیم که ان‌شاءالله با واکسیناسیون جمعی، امسال مردم ایران را در پیاده‌روی اربعین پرشورتر از سال‌های گذشته خواهیم دید».

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات