صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۶  ، 
کد خبر : ۳۳۰۸۲۳

نشریه اخبار و تحلیل‌های دوشنبه، ۳ خردادماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) جوری حرف بزنید که اگر نوار سخنان امروزتان را پخش کردند، شرمنده نشوید و تقصیر را گردن دیگران نیندازید... قول بدهند که به مسئله اقتصاد خواهند پرداخت و حاشیه‌سازی نمی‌کنند و دست کسان و اطرافیان خود را باز نخواهند گذاشت. (۱۴/۰۳/۱۳۹۲) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز            

ابهام در حرکت نقدینگی!

یکی از موضوعاتی که همواره توسط کارشناسان و تحلیل‌گران اقتصادی رصد می‌شود، جریان نقدینگی است. این موضوع یکی از مهم‌ترین معیارها برای پیش‌بینی آینده فضای اقتصادی به شمار می‌رود.

نکات تحلیلی: معمولاً 5 تا 6 بازار ظرفیت جذب نقدینگی را دارند و یک یا چند مورد از آن‌ها مقصد جریان نقدینگی هستند؛ این بازارها عبارت‌اند از طلا، ارز، مسکن، بورس، خودرو و جدیداً ارزهای مجازی. در حال حاضر خروج نقدینگی تقریباً در تمام این بازارها وجود دارد! بازار مسکن در ماه‌های اخیر شاهد افزایش عرضه و کاهش قیمت مسکن (ولو با میزان بسیار کم) بوده است و چشم‌انداز افزایشی در آینده کوتاه برای آن وجود ندارد. قیمت خودرو در بازار آزاد به‌رغم افزایش قیمت کارخانه، در حال کاهش است؛ ضمن اینکه این بازار ظرفیت جذب بسیار بالای نقدینگی مثل سایر بازارها را ندارد. بازار طلا و ارز که بسیار به هم چسبیده حرکت می‌کنند، چشم‌انداز جهش قیمتی بزرگ در دو سال آینده را ندارند، مخصوصاً در حال حاضر و تحت تأثیر مذاکرات وین، روند کاهشی داشته‌اند. بازار ارزهای مجازی نیز با افت بیش از 30 درصدی در ایام اخیر، جذابیتی برای نقدینگی ندارد؛ زیرا پیش‌بینی ادامه این روند کاهشی نیز وجود دارد. بازار بورس نیز که هر روز و در پی همه تحولات سیاسی همواره روند منفی خود را حفظ کرده است! و شاخص کل به پایین‌ترین میزان خود از 18 خرداد سال 1399 رسیده است؛ این در حالی است که بازهم افت‌وخیزهای بورس تاکنون این اندازه کاهش را تجربه نکرده است؛ یعنی در سال 97 که شاهد رشد شاخص و سپس ریزش آن بودیم، فقط حدود 23 درصد شاخص نسبت به اوج خود سقوط کرد درحالی‌که در شرایط فعلی، شاخص کل نزدیک به 50 درصد سقوط کرده است. البته این سقوط در بسیاری از سهم‌ها بالای 70 درصد است. در مورد میزان خروج پول حقیقی از بازار بورس همین میزان کفایت می‌کند که از 5 بهمن 1399 تا 29 اردیبهشت 1400 فقط 8 روز به میزان بسیار کم شاهد ورود پول حقیقی به این بازار بوده‌ایم و بقیه ایام به میزان بسیار زیاد، خروج پول حقیقی از بازار اتفاق افتاده است. نکته دیگر اینکه جریان نقدینگی همواره در مقایسه بازدهی بین بازارها حرکت می‌کند و تا زمانی که بازار جذابی برایش نداشته باشد، به آن روی خوش نشان نمی‌دهد.

نکته پایانی: در حال حاضر هیچ بازار جذابی برای نقدینگی وجود ندارد و اتفاقاً ازنظر اقتصادی در جذاب‌ترین بازار، یعنی بازار سرمایه نیز روند شدید خروج پول وجود دارد. با توجه به مطالب فوق، می‌توان این احتمال را مطرح کرد که اتفاقات بازار سرمایه و خروج نقدینگی از این بازار طبیعی نبوده و عوامل مداخله‌گری با سناریو و اهداف خاص این روند را مدیریت می‌کنند! (نویسنده: علی کارگر)

▼گزارش روز                                      

انتخابات فرصت ساز!

انتخابات ریاست جمهوری سوریه روز چهارشنبه ۵ خرداد، با رقابت سه نامزد اصلی برگزار می‌شود. این انتخابات برای سوریه در ابعاد داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی بسیار حائز اهمیت است.

گزاره‌های تحلیلی: 1- انتخابات سوریه ازنظر داخلی از دو بعد دارای اهمیت است: الف) ایجاد یک ثبات پایدار در داخل سوریه و نشان دادن این امنیت و ثبات در اذهان بین‌المللی. ب) مشارکت مردم سوریه در تعیین سرنوشت خود. 2- این انتخابات از منظر منطقه‌ای نیز دارای سه پیام مهم است: الف) این کشور میان کشورهای غربی به‌عنوان یک دولت-ملت شناخته می‌شود؛ این گزاره بدین معنی است که رئیس‌جمهور در این کشور، برخلاف سایر کشورهای عربی، با رأی مستقیم مردم انتخاب می‌شود. ب) این پیام به برخی کشورهای عربی مرتجع منطقه‌ای داده می‌شود که به فکر تهدید و ایجاد مشکلات امنیتی برای سوریه نباشند؛ زیرا برخی از همین کشورها در حمایت و تجهیز گروه‌های تروریستی در سوریه نقش فعالی داشتند. ج) سوریه با این انتخابات به یکی از ارکان مهم دموکراسی مردم‌سالار تبدیل می‌شود و همین می‌تواند قدرت چانه‌زنی این کشور را در مسائل منطقه‌ای افزایش دهد. 3- انتخابات آینده از منظر بین‌المللی هم ازنقطه‌نظر کاهش مشکلات امنیتی و ایجاد شرایط دشوار برای این کشور بسیار مهم است. این انتخابات مطمئناً نقشه‌های بین‌المللی را علیه سوریه خنثی خواهد کرد.

انتخابات آینده سوریه با انتخابات سال ۲۰۱۴ بسیار متفاوت است. این تفاوت در بحث سرزمینی آن است. در سال ۲۰۱۴ بیشتر مناطق سوریه در اختیار گروه‌های تروریستی بود، اما در مقطع فعلی بیشتر مناطق اشغال‌شده، آزاد شده و همین عامل مهمی در تشکیل یک دولت قوی و فراگیر است.

در کنار این مسائل، طرح غربی-عربی برای سوریه از بین خواهد رفت؛ بر اساس این مدل ترسیم‌شده، کاهش مشارکت و تشکیل یک دولت حداقلی، زمینه‌ساز تداوم فشارهای اقتصادی و سیاسی بر سوریه خواهد بود. از سوی دیگر، تقویت سوریه و ایجاد ثبات سیاسی در این کشور، تأثیر مهم و بلندمدتی بر پیشبرد برنامه‌های محور مقاومت نیز خواهد داشت. بعد از پیروزی مقاومت در فلسطین، این انتخابات دومین پیروزی جبهه مقاومت در منطقه خواهد بود که ابعاد آن می‌تواند بسیار فراتر از مسائل منطقه‌ای باشد. (نویسنده: محمدرضا فرهادی)

خبر ویژه            

خدمات «حاج قاسم سلیمانی» برای غزه و آرمان فلسطین

وبگاه «الخبر الیمنی» نوشت، موشک‌های ضدتانک کورنت، در جنگ ١٢ روزه نقش مهمی در ممانعت از حمله زمینی رژیم صهیونیستی به غزه داشت؛ اما این موشک‌ها چگونه به دست مقاومت فلسطین رسیده است؟ پاسخ این سؤال را سید حسن نصرالله در مصاحبه‌ای در هفتم آذرماه ۱۳۹۹ به شبکه المیادین گفت. دبیرکل حزب‌الله لبنان می‌گوید: «وزارت دفاع سوریه این موشک‌ها را با پول خود از روسیه خرید بود. شهید سلیمانی ازجمله کسانی بود که خواستار تحویل این موشک‌ها به گروه‌های مقاومت در غزه بود. پس از کسب نظر بشار اسد، حاج قاسم و نیروهای سپاه قدس و حزب‌الله، موشک‌ها را به غزه منتقل کردندم. احمد عبدالهادی، نماینده حماس در لبنان نیز اخیراً از خدمت دیگر شهید سلیمانی برای آرمان فلسطین خبر داد و گفت: «حاج قاسم سلیمانی از طراحان تونل‌های غزه بود. او بارها به غزه رفت‌وآمد داشت!». تونل‌های مخفی غزه، رگه‌های حیاتی این باریکه در دوران تحریم بوده و پاشنه آشیل رژیم صهیونیستی در برابر گروه‌های مقاومت است.

▼ اخبار

تأکید بر مذاکرات وین؛ از خوش‌خیالی تا واقعیت!

رئیس‌جمهور در سخنان دیروز خود اظهار داشت که طرف‌های مذاکره‌کننده در وین، «به‌صراحت آمادگی خود را برای رفع تحریم‌ها وفق برجام اعلام کرده‌اند و ما به مذاکرات تا توافق نهایی ادامه خواهیم داد». بعد از نزدیک به 6 سال بدعهدی طرف‌های غربی، بخصوص آمریکا در عمل به تعهدات برجامی، این میزان خوش‌خیالی دکتر روحانی جای تأمل دارد! علی‌رغم این موضع رئیس‌جمهور، طرف آمریکایی همچنان بر موضع ثابتی حرکت می‌کند و از لزوم بازگشت کشورمان به تعهدات برجامی و زمینه‌سازی برای برجام پلاس سخن می‌گوید؛ وزیر خارجه آمریکا در آخرین اعلام نظر خود می‌گوید: «واشنگتن باید برنامه هسته‌ای ایران را در چارچوبی مشخص قرار دهد و سپس از آن به‌عنوان یک سکو برای توافق در خصوص موضوعات دیگر استفاده کند. آمریکا هنوز اقدامی از ایران مبنی بر آماده بودن و تمایل برای انجام اقدامات لازم به‌منظور بازگشت به تعهدات برجامی مشاهده نکرده است». وضعیت عینی مذاکرات وین نیز چیزی خلاف گفته دکتر روحانی مبنی بر «آمادگی برای برداشتن تحریم‌ها وفق برجام» حکایت دارد؛ عمویی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز دیروز گفت: «عراقچی در مجلس گفت که طرف‎های غربی پذیرفته‎اند بخش زیادی از تحریم‎ها رفع شود، اما کماکان بخش مهمی از تحریم‎ها باقی‌مانده که محل مناقشه است و آمریکایی‎ها آن‎ها را به موضوعات منطقه‎ای و حقوق بشری گره زده‎اند». با این توصیف، باید مراقب بود که دیگربار خروجی چنین مذاکراتی، مشابه برداشته شدن بالمره همه تحریم‌ها که رئیس‌جمهوری قول آن را در ماجرای امضای برجام به مردم داده بود، نشود.

شکست طرح اختلاف‌افکن عربستان بین شیعه و سنی

«جعفر قنادباشی» کارشناس مسائل غرب آسیا درباره جنگ دوازده‌روزه رژیم صهیونیستی با مقاومت فلسطین، اظهار داشت: «شکست رژیم صهیونیستی هم ازنظر نظامی و هم ازنظر سیاسی در این جنگ اخیر کاملاً مشخص است. آن‌ها قصد داشتند با حملات خود به مناطق فلسطین نشین و از بین‌ بردن زیرساخت‌های این مناطق، فلسطینیان را وادار به ترک سرزمین خود کنند ولی با توجه به کاهش قدرت بازدارندگی صهیونیست‌ها در برابر رزمندگان مقاومت و حملات موشکی و پهپادی مقاومت، این رژیم در فشار سختی قرار گرفت و مجبور به پذیرش آتش‌بس شد». وی گفت: «ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرد که می‌خواهد به‌صورت زمینی وارد غزه شود ولی نتوانست که به این منطقه حمله کند. آشکار شدن ناتوانی ارتش رژیم صهیونیستی در برابر رزمندگان مقاومت باعث تغییر نگاه صهیونیست‌های مهاجر ساکن سرزمین‌های اشغالی به این رژیم و افزایش انتقادها نسبت به نخست‌وزیر این رژیم یعنی بنیامین نتانیاهو شد». قنادباشی با اشاره به نامه‌های اسماعیل هنیه به رهبر انقلاب درباره حوادث قدس اشغالی، گفت: «آل سعود و جریان وهابی از جانب انگلستان مأمور هستند و پیوسته در حال اختلاف‌افکنی در جهان اسلام می‌باشند. این‌همه هزینه شد برای اینکه وحدت شیعه و سنی در عراق، سوریه و لبنان از بین برود که در این زمینه هم موفق نبودند».

نیکزاد: دیدگاه ما به روابط خارجی، قطع ارتباط با دنیا نیست

«علی نیکزاد» نائب رئیس مجلس شورای اسلامی، در همایش ستاد انتخابات ائتلاف جوانان انقلابی گفت: «انتخاب غلط دلیل شرایط فعلی جامعه است. انتخاب غلط یعنی اینکه کل اقتصاد کشور را در وزارت امور خارجه و موضوعی به نام مذاکره و برجام محدود کنید. ریشه تمام مشکلات کشور تحریم نیست و این حرف که تحریم هیچ مشکلی هم ایجاد نکرده باز غلط است؛ اما وابسته کردن همه موضوعات به تحریم اشتباه بزرگ است. مشکلی مانند مسکن در کلان‌شهرها که برای جوانان به آرزو تبدیل شده است، ربطی به تحریم‌ها ندارد، صفر تا صد مسکن به مسائل داخلی ربط دارد و وابسته به عزم مسئولان دارد». نیکزاد تصریح کرد: «دیدگاه ما به روابط خارجی قطع ارتباط با دنیا نیست، بلکه معتقدیم که با همه کشورهای دنیا به‌غیراز یک رژیم غاصب باید روابط فعال داشت، روابطی که بر اساس عزت، اقتدار و قدرت باشد». نائب رئیس مجلس با تأکید بر اینکه می‌شود کشور را با تکیه بر جوانان انقلابی و مدیریت جهادی اداره کرد، گفت: «کسی که گرین کارت دارد نباید در جمهوری اسلامی مسئول شود، کسی که فرزندانش در آمریکا ساکن شوند و شهروند آمریکا باشد نباید در جمهوری اسلامی مسئولیت داشته باشد».

اخبار کوتاه

انهدام سه تیم تروریستی در شرق و غرب کشور/ دیروز خبر انهدام سه تیم تروریستی توسط سربازان گمنام امام زمان (عج) رسانه‌ای شد؛ عناصر یک تیم متلاشی‌شده، آموزش نظامی را در یک کشور خارجی دیده است. یک تیم دیگر نیز که در سیستان و بلوچستان شناسایی و منهدم شد، با هدایت یک گروهک تروریستی مستقر در اروپا، به دنبال اقدامات تروریستی در استان، برای تفرقه‌افکنی و اختلافات مذهبی بود. تیم سوم هم برای اخاذی و اقدام تروریستی مسلحانه، از منطقه کردستان عراق وارد کشور شده بود که پس از درگیری در منطقه مرزی ارومیه، دو نفر از آن‌ها کشته و یک نفر متواری شد.

احتمال تمدید توافق دولت با آژانس/ به نقل از خبرگزاری‌های داخلی، یک مقام مطلع در دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی گفته است: «با توجه به پایان یافتن ضرب‌الاجل سه‌ماهه ایران به آژانس، احتمال تمدید مشروط توافق قبلی برای یک ماه وجود دارد». در صورت قطعی شدن این احتمال، انتظار می‌رود طرف‌های مذاکره‌کننده از حسن نیت ایران و این فرصت مجدد، استفاده و با پذیرش مطالبات قانونی ایران، روند دستیابی به توافق را تسهیل کنند.

قطعی برق باعث شکست شطرنج‌بازان ایرانی شد/ در مسابقات آنلاین انفرادی شطرنج قهرمانی آسیا، پرهام مقصودلو نفر اول شطرنج ایران، روز گذشته با قطع ناگهانی برق در تهران، از حریف مغولستانی شکست خورد. سه شطرنج‌باز دیگر ایران نیز روز گذشته شکست خوردند. شادی پریدر به‌عنوان برگزارکننده این رقابت‌ها دراین‌باره نوشت: «وزیر نیرو، امروز اسطوره‌های شطرنج در مهم‌ترین مسابقه سال، قهرمانی بزرگ‌سالان آسیا که سهمیه جهانی را باید کسب کنند، حضور دارند که مسابقات آنلاین برگزار می‌شود اما به‌دلیل قطعی برق رقابت‌های خود را از دست دادند و شکست خوردند. آن‌ها با چشمان گریان بدون هیچ اعتراضی به محل هتل خود رفتند. به‌خاطر آبروی کشور در این مسابقات، لطفاً در این ۱۰ روز برق فدراسیون شطرنج را قطع نکنید!».

پرچم سپاه در دست انگلیسی‌ها!/ شرکت‌کنندگان در تظاهرات گسترده ضد اسراییلی در پایتخت انگلیس، پرچم‌های محور مقاومت و سپاه پاسداران را به اهتزاز درآوردند.

دیدار وکلای ملت با رهبر معظم انقلاب/ «علیرضا سلیمی» عضو هیئت‌رئیسه مجلس اظهار داشت: «نمایندگان در روز پنج‌شنبه ششم خردادماه و پس از انتخابات هیئت‌رئیسه به ‌صورت ویدیو کنفرانسی با رهبر معظم انقلاب دیدار خواهند داشت».

کدام وزرا این هفته به مجلس می روند؟/ کمیسیون‌های تخصصی مجلس این هفته میهمان تعدادی از وزرای دولت خواهند بود. وزرای امور اقتصادی، نفت، اطلاعات و نیرو و آموزش‌وپرورش میهمان مجلسی‌ها خواهند بود و به سؤالات آنان پاسخ خواهند داد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات