صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۴  ، 
کد خبر : ۳۳۰۷۸۸

نشریه اخبار و تحلیل‌های یکشنبه، ۲ خردادماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) دولت یک مجموعه وسیعی است که صد‌ها مدیریت مؤثر و تعیین‌کننده در آن وجود دارد و این‌ها می‌تواند میزبان جوان‌های مؤمن و نخبه و انقلابی ما باشد و این کاری است کاملاً شدنی. اگر یک چنین دولتی سر کار بیاید، به نظر من مشکلات خیلی زود حل خواهد شد. (۲۱/۰۲/۱۴۰۰) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز     

دوقطبی‌های مثبت و فرهنگ انتخاباتی!

انتخابات خرداد 1400 همچنان مهم‌ترین مسئله سیاست داخلی است و طبیعی است که مسئولان کشور به هر میزان که می‌توانند باید در مسیر تمهید برگزاری خوب و دعوت از مردم برای مشارکت حداکثری در این انتخابات تلاش نمایند؛ اما مرز بایدها و نبایدهای این تلاش‌ها کجاست؟ مشارکت‌آفرینی آن‌هم از نوع حضور باشکوه حداکثری مردم، لازم است؛ اما آیا می‌توان با هزینه منکر به این معروف توصیه کرد؟!

نکات تحلیلی: 1- رئیس‌جمهور هفته گذشته در جلسه هیئت دولت، اظهاراتی داشت که به شائبه دخالت در انتخابات، دوگانه‌سازی و تغییر دغدغه‌های مردم دامن زد! آقای روحانی در فرازی از سخنانش تصریح کرد: «کاندیداها استراتژی‌شان را بیان کنند، مردم باید بفهمند که این فرد دنبال تعامل با جهان است و یا به دنبال دعوا با جهان!»؛ قطبی‌سازی جامعه در کنار رقیب‌هراسی، دو شگرد مهم و البته نخ‌نمای هر رقابت انتخاباتی در دنیا به‌ویژه در انتخابات کشورمان در سال‌های اخیر است که در گستره و طیفی وسیع از رسانه‌های بیرونی تا رسانه‌های زنجیره‌ای اصلاحات و اعتدال تا بالاترین مقام دولت در این دوره و برای انتخابات پیش رو دنبال می‌شود. 2- البته دوقطبی سازی هم بر دو گونه است؛ مثبت و انگیزشی و منفی و مخرب! طبعاً، دوگانه‌های مثبت خود عاملی برای مشارکت‌آفرینی بوده و مستحسن است، اما دوگانه‌سازی مخرب می‌تواند افراد، شخصیت‌ها و هنجارها و ایستارهای نظام و مردم را تخریب نماید و بر دشمنی‌ها به‌جای حل مسائل بیفزاید. 3- دوقطبی‌سازی منفی جامعه چراغ سبز به رقیب هراسی و حاکمیت دروغ، فریب و اغواگری است و به‌تبع آن‌ها متضرر اصلی مردمی است که در این زمین و زمینه قرار می‌گیرند و حل مشکلاتشان در حاشیه قرار می‌گیرد. 4- دوقطبی‌سازی‌های مخرب در انتخابات زمینه کنشگری و تأثیرگذاری برخی جریان‌ها، عوامل خارجی و ضدانقلاب در انتخابات را تقویت می‌کند. دوقطبی‌سازی‌های مخرب آن‌هایی‌اند که اولاً میان منافع حقیقی و مجازی مردم تضاد ایجاد می‌کنند و ثانیاً در خلال آن‌ها، سیاست‌ها، راهبردها، آرمان‌ها، شعارها و رفتارهای نظام به کانون منازعه تبدیل می‌شود.

نکته راهبردی: رقیب هراسی و دوقطبی‌سازی‌های مخرب در انتخابات، ابزار دشمن برای جلوگیری از تحقق راهبردهای نظام به‌ویژه در بحث مشارکت حداکثری و انتخاب اصلح در انتخابات است. ترس کاسبان قطبی‌ساز این است که نگاه انقلابی که بیشتر به دوقطبی‌های عملی مثل کارآمدی در برابر ناکارآمدی و فسادستیزی در برابر فساد انگیزی فکر می‌کند، پیروز شود. برای پرهیز از دوقطبی‌های مخرب، باید مطالبه دوقطبی‌های مثبت از سوی مردم را به فرهنگ انتخاباتی تبدیل کرد. (نویسنده: فتح‌الله پریشان)

▼گزارش روز                                    

درس ذلت‌ناپذیری!

در تجاوزات نظامی اخیر رژیم صهیونیستی به نوار غزه، ۲۰۰۰ واحد مسکونی به‌طور کامل تخریب شد و ۱۵ هزار واحد دیگر خسارت دید. همچنین وزیر اقتصاد ملی فلسطین اعلام کرد که در جنگ ۱۱ روزه رژیم صهیونیستی علیه غزه، ۱۱ کارخانه و کارگاه در منطقه صنعتی نوار غزه تخریب شد و خسارت‌های اولیه آن نیز میلیون‌ها دلار برآورد شده است. طبق گزارش‌های رسیده، شمار شهدا به 260 تن و تعداد مجروحین بیش از 6 هزار نفر بوده است؛ حال سؤال این است که در مقابل این صدمات و آسیب‌ها، چه چیزی نصیب ملت فلسطین شد؟

گزاره‌های تحلیلی: در جنگ نابرابر اخیر، نیروهای مقاومت فلسطینی بیش از 4 هزار موشک و راکت به سمت اراضی اشغالی پرتاب کردند که بخشی از این موشک‌ها با کاربردهای بسیار بالا، پیچیدگی‌های بیشتر و از نوع پیشرفته بود که به 280 کیلومتری شمال اراضی اشغالی رسیده و حتی یکی از شمالی‌ترین شهرهای اراضی اشغالی را مورد هدف قرار داد. درنتیجه این اقدامات دفاعی، فرودگاه بین‌المللی «بن گوریون» 12 روز درگیر شده و بخشی از پالایشگاه حیفا نیز آتش گرفت؛ آب آشامیدنی اراضی اشغالی به دلیل مورد هدف قرار گرفتن تصفیه‌خانه و آب‌شیرین‌کن حیفا، جیره‌بندی شد؛ اتوبوس‌های حامل نظامیان صهیونیستی هدف قرار گرفت و تعدادی از صهیونیست‌ها نیز کشته و زخمی شدند. این موارد برای اولین بار است که در اراضی اشغالی دیده شد. توان و ظرفیت اثرگذاری موارد فوق که منجر به عزتمندی بیش‌ازپیش فلسطین مظلوم و روسیاهی بیش‌ازپیش خودفروختگان عرب شد را در باور و عمل به گزاره‌های مهم و کلیدی زیر دانست: توکل بر خداوند متعال و اعتماد به وعده‌های الهی؛ داشتن روحیه ذلت ناپذیری و عزتمندی؛ ظلم‌ستیزی توأم با دشمن‌شناسی قوی؛ زمان‌شناسی دقیق و اقدام به‌موقع؛ آمادگی، شجاعت و ثبات قدم در این نبرد نابرابر.

نکته پایانی: برای صهیونیست‌ها رفاه و امنیت، خط قرمز حضور در فلسطین اشغالی است. این جنگ نابرابر معامله‌های قرن را به کما و نابودی کشاند و خط قرمزهای ذاتی صهیونیست‌ها را برای همیشه زیرسوال برد و باطل کرد. بدیهی است با تداوم این روند، صهیونیست‌ها ناچار خواهند شد از ظرفیت تابعیت دوگانه خود، استفاده و اراضی اشغالی را به سمت اروپا و امریکا ترک کنند. باید نگرانی جدی اروپا و آمریکا نسبت به آینده رژیم اسرائیل را از همین منظر دانست و این همان نوید پیروزی بزرگ جبهه مقاومت است که تحقق صددرصدی آن درگرو این فرمایش رهبر معظم انقلاب در پیام پیروزی مقاومت فلسطین در جنگ دوازده روزه با رژیم صهیونیستی بیان شد: «آماده‌سازی و حضور قدرتمندانه درصحنه، تعطیل‌بردار نیست». (نویسنده: حسین عباسیان)

خبر ویژه              

استفساریه نمایندگان مجلس درباره قانون لغو تحریم‌ها

مجلس با تدوین استفساریه‌ای برای رفع ابهام از نحوه بازگشت آمریکا به برجام در قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها، به دنبال رفع ابهام ایجادشده در این قانون است. متن این استفساریه که باید به تأیید نمایندگان در صحن علنی پارلمان برسد، به شرح زیر است: «موضوع استفساریه- آیا مقصود از عبارت «تعیین تکلیف» در انتهای ماده ۷ قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران، مصوب 12/۹/1399 این است که پذیرش بازگشت آمریکا به برجام و هرگونه اقدام دولت جمهوری اسلامی ایران مبنی بر بازگشت کلی یا جزئی به تعهدات برجامی و یا تعطیل، تعلیق، وقفه و یا تأخیر در اجرا و استمرار اجرای تمام و یا هر بخش و جزئی از مفاد قانون یادشده باید با تصویب مجلس شورای اسلامی باشد؟».

▼ اخبار

معامله قرنی که با موشک‌های مقاومت فروریخت

«عبدالباری عطوان» سردبیر رأی الیوم و تحلیلگر برجسته عرب می‌گوید: «امروز عید مقاومت و عید پیروزی و روز به خاک مالیده شدن بینی نتانیاهو و اسرائیل است، مقاومت با موشک سخنش را بیان کرد و این اتفاقی بی‌سابقه تلقی می‌شود. در حال حاضر تمامی برنامه‌ها فروافتاد، معامله قرن فروافتاد، عادی‌سازی و توافقنامه‌های ابراهیم فروافتاد. همزیستی با صهیونیست‌ها فروافتاد، حتی دشمن اسرائیلی فروافتاد. شلیک چهار هزار موشک از مهم‌ترین دستاوردهاست. ما روزگاری فقط باید با تفنگ، چند گلوله شلیک می‌کردیم. نتانیاهو به دروغ‌گویی پناه برد و گفت ما دویست تروریست را در نوار غزه کشته‌ایم، کدام تروریست؟ آن‌هایی که کشته شدند همه از زنان و کودکان بودند، پیروزی به چه بهایی؟ می‌گوید تونل‌ها را ویران کردیم، زیرساخت‌ها را ویران کردیم، همه دروغ است؛ آنان خانه‌های مردم را ویران کردند؛ برج‌های مسکونی را ویران کردند؛ برج‌هایی را که محل استقرار خبرنگاران بود، ویران کردند تا نتوانند شکست اسرائیل را پوشش خبری دهند».

سؤالات انتخاباتی و پاسخ‌های قرآنی

۱- چرا رأی بدهیم؟ جواب: «ان‌ّالله لا یغیر ما بقوم حتی یغیروا ما بانفسهم»؛ خدا سرنوشت قومی را تغییر نمی‌دهد مگر زمانی که خودشان تصمیم بگیرند که سرنوشتشان را تغییر دهند. ۲- من وقتی نمی‌دانم به چه کسی رأی بدهم باید چکار کنم؟ جواب: «فاسئلوا اهل الذکر ان کنتم لا تعلمون»؛ از اهلش بپرسید. ۳- اگر پرسیدم و دیدم هرکسی از پیش خودش اخباری می‌دهد و تحلیلی می‌کند آن‌وقت چه کنم؟ جواب: نگاه کن به شخصی که خبر می‌دهد که آیا عادل است یا فاسق؛ قرآن می‌فرماید: «هرگاه فاسقی برای شما خبری آورد در مورد آن تحقیق کنید». ۴- اگر در جامعه موقع تبلیغات موجی ایجاد شد چه کنم؟ جواب: «و لا تتبعان سبیل الذین لا یعلمون»؛ راه کسانی را که علم ندارند پیروی نکن. ۵- چگونه افراد را تشخیص دهیم؟ جواب: به دنبال کسانی که از چاپلوسی و تعریف و تمجید لذت می‌برند نروید. قرآن می‌فرماید: «یحبون ان یحمدوا بما لم یفعلوا»؛ دوست دارند به خاطر کارهایی که در حیطه وظایف آن‌ها بوده و انجام نداده‌اند، مورد ستایش قرار گیرند. ۶- به چه کسی رأی بدهیم؟ جواب: به کسی رأی بدهیم که از سرزنش هیچ ملامتگری نمی‌هراسد؛ «ولا یخافون لومه لائم».

مدیریت ناکارآمد که همه را متخلف می‌کند!

«عباس قبادی» دبیر کارگروه تنظیم بازار کشور در مورد برخی شایعات مبنی بر افزایش قیمت نان گفت: «فعلاً هیچ تصمیمی درباره قیمت نان اتخاذ نشده و هرگونه افزایش قیمت نان قبل از تأیید و اعلام رسمی مراجع ذی‌ربط تخلف محسوب می‌شود». اگر صحبت‌های این مقام مسئول را حمل بر صحت و قانون کنیم، در حال حاضر اکثر نانوایی‌ها متخلف محسوب می‌شوند و باید با آنان برخورد شود! چون‌که در اکثر نانوایی‌ها، نان به قیمت مصوب ابلاغی عرضه نمی‌شود؛ یا نان گران فروخته می‌شود و یا وزن چانه آب رفته است! حال چرا با این تخلف آشکار برخورد نمی‌شود، یا ضعف در قانون است یا حقی است که مجری قانون در عین تخلف دانستن آن، بر نانوا قائل است؛ به‌این‌ترتیب نانوا کار خود را کرده و مجری قانون فقط در لفظ به تخلف بودن گرانی نان بسنده می‌کند؛ اما این وسط تنها کسی که رنج می‌برد، مردم هستند که این وسط افکارشان به بازی گرفته می‌شود و فرهنگ اجتماعی که مدام آسیب می‌بیند از این‌که تخلف در جامعه فراوانی دارد، پس تخلف کن چون با آن برخوردی نمی‌شود!

محمد جان، دلبندم حرف بی‌مبنا نزن!

«محمد شریعتمداری»، وزیر رفاه و نامزد انتخابات ریاست جمهوری در توییتی نوشت: ‌«نفت ملی شد ولی تبدیل به ثروت مردم نشد. دولتی شفاف و پاسخگو تشکیل می‌دهم و به‌فوریت طرحی را اجرا می‌کنم که مالکیت این سرمایه ملی به خود مردم اعطا شود و همه از تمامی عواید فروش مطلع و منتفع شوند. جزئیات آن به‌زودی منتشر خواهد شد!». عباس آخوندی وزیر سابق راه، دیگر نامزد انتخابات ۱۴۰۰ در پاسخ به دوست اصلاح‌طلب خود گفت: ‌«محمد جان! نفت، ثروت میان‌نسلی ایرانی‌هاست، نه بودجه ستاد تبلیغاتی که هر کی براش یک برنامه‌ای بریزه. ‌به فکر افزایش رفاه ‎ملت از طریق افزایش ظرفیت تولید و ‎رشد اقتصادی و ‎اشتغال باش، نه این حرف‌های پوپولیستی و بی‌مبنا».

اخبار کوتاه

آیا دولت به حرف خود عمل می‌کند؟!/ «مسعود براتی» کارشناس مسائل حوزه تحریم در توئیتی نوشت: «دیروز مهلت سه‌ماهه ایران به غرب (مدت تفاهم ایران و آژانس) برای رفع تحریم‌ها پایان یافت. از امروز دوربین‌ها باید خاموش و حافظه‌ها پاک شوند. آیا دولت که به قانون مجلس عمل نکرد، به حرف خود عمل می‌کند؟». البته تا پیش‌ازاین سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان تلویحاً سخن از تداوم توافق دولت با آژانس به میان آورده بود و آژانس نیز جدیداً اعلام کرده است که برای دستیابی به توافق جدید با دولتمردان کشورمان در حال رایزنی است!

اقبالی برای رأی آوری نداریم!/ «فرزانه ترکان» عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی، درباره رویکرد جبهه اصلاح‌طلب برای پیش رفتن به سمت «نامزد اجاره‌ای» در انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم، گفت: «نسبت به فعالیت اصلاح‌طلبان در بحث انتخابات خوش‌بین نیستم، از سوی دیگر هیچ جایگاه مردمی برای جبهه اصلاحات وجود ندارد». ترکان در ادامه بیان کرد: «اگر بهترین فرد اصلاح‌طلب را هم به مردم معرفی کنیم، باز اقبالی برای رأی‌آوری نداریم».

تخلف در تاریکی و بغض در میان مردم!/ «نصراله پژمان فر» رئیس ‌کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی در صفحه توئیترش نوشت: «اسناد تخلفات اسحاق جهانگیری که منجر به رأی دادگاه شده است، جهت بررسی در تأیید صلاحیت‌ها، به شورای محترم نگهبان ارسال کردم. کاندیداهای ریاست جمهوری نمی‌توانند در تاریکی تخلف کنند و در برابر مردم نسبت به وضعیت فعلی، بغض نمایشی داشته باشند».

دستور کار دائمی ایران در قبال رژیم صهیونیستی/ «سرلشگر باقری» رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح گفت: «حمایت از فلسطین و قدرت‌افزایی برای انتفاضه، دستور کار دائمی نیروهای مسلح است. اطمینان داریم شمارش معکوس برای تحقق وعده برچیده شدن بساط رژیم صهیونیستی به صفر نزدیک می‌شود».

مقصر دلار ۳۰ هزارتومانی/ «حسین صمصامی» سرپرست اسبق وزارت اقتصاد و دارايی می‌گوید: «بانک مرکزی متولی اصلی تعیین قیمت دلار است و اینکه می‌گویند قیمت‌ها دست ما نیست بهانه است. بانک مرکزی ۳۰ میلیارد دلار به بهانه کنترل قیمت ارز به بازار تزریق کرد و باعث افزایش قیمت ارز و هدر رفت منابع ارزی شد».

راهکاری برای آزمون‌های غیرحضوری در زمان قطعی برق!/ سخنگوی صنعت برق اعلام کرد: «قبل از قطعی برق، تغییر محل دهید تا به امتحانتان لطمه نخورد! ما برنامه خاموشی را از برنامه برق من و سایت شرکت‎های برق اعلام می‎کنیم تا دانش‎آموزان مطلع شوند و از شارژر استفاده کنند و یا تغییر محل دهند.

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات