صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۸  ، 
کد خبر : ۳۳۱۴۸۴

نشریه اخبار و تحلیل‌های چهارشنبه، ۲۶ خردادماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) ملّت عزیزمان انتخابات را نماد وحدت ملّی قرار بدهند، نماد دودستگی و نماد تفرقه قرار ندهند، نماد دوقطبی‌گری قرار ندهند؛ این تقسیم‌های غلط «چپ» و «راست» و امثال این‌ها را کنار بگذارند. آنچه مهم است آینده کشور است، آنچه مهم است آینده نسل ما است، آنچه مهم است نظام باعزت اسلامی در کشور است؛ این‌ها مهم است. (۰۱/۰۱/۱۴۰۰) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز           

منطق رأی در 28 خرداد

زمان آزمون بزرگ ملت ایران در 28 خرداد 1400 فرارسید و جهانیان، بیش از هر زمان دیگری رفتار انتخاباتی ایرانیان را نظاره می‌کنند. اگرچه دشمنان در چهار دهه اخیر،‌ همواره برای تأثیرگذاری بر انتخابات در جمهوری اسلامی تلاش کرده‌اند؛ ولی انتخابات 28 خرداد 1400، دومین انتخابات مورد طمع بیگانگان و جریان ضدانقلاب برای پیاده‌سازی یک نقشه شیطانی در بستر آن است. اولین توطئه بزرگ با الگو قرار دادن کودتاهای مخملی در بستر انتخابات دهمین دوره ریاست‌جمهوری اسلامی، طراحی شد و با اجرای آن، فتنه عمیق آمریکایی‌- صهیونیستی با خسارت‌های فراوان پدید آمد. در آن انتخابات،‌ دروغ بزرگ «تقلب» پیش از انتخابات و شعار «رأی من کو؟» بعد از انتخابات، از رمزهای فتنه و آشوب بود.

انتخابات 28 خرداد نیز به دلیل شکست‌های راهبردی دشمن از یک‌سو ‌و مشکلات داخلی کشور از دیگر‌ سو، مورد طمع جبهه استکبار واقع‌شده و تلاش می‌کنند تا در بستر آن، برنامه‌ها و سناریوهای تدارک دیده شده از قبل را به اجرا درآورند. در این انتخابات، دشمنان،‌ جریان ضدانقلاب خارج‌نشین و منحرفان داخلی،‌ به طور هم‌زمان، میزان مشارکت، ‌سلامت و امنیت انتخابات را نشانه رفته‌اند. شعار «رأی بی‌ رأی» قبل از انتخابات و شعار «دولت تحمیلی» برای بعد از انتخابات، ازجمله رمزهای فتنه و آشوب برای این انتخابات است. در این انتخابات جبهه مقابل انقلاب و نظام اسلامی، دو هدف عمده را دنبال می‌کند: 1- کاهش مشارکت برای چالش‌آفرینی‌های بعدی، 2- جلوگیری از تشکیل یک دولت انقلابی و تحول‌گرا. تمام نظرسنجی‌های معتبر انجام‌گرفته،‌ حکایت از آن دارد که دشمنان، ضدانقلاب و منحرفان داخلی،‌ آرزوی مشارکت پایین در این انتخابات را به گور خواهند برد و به حول و قوه الهی مشارکت قابل قبولی شکل می‌گیرد.

و اما برای ناکام گذاشتن دشمنان برای جلوگیری از پدیدآیی یک دولت انقلابی که تنها راه علاج دردهای مزمن کشور است، هوشمندی بالایی لازم است. نیروهای جبهه انقلاب و دلسوزان کشور، باید به منطق رأی خود توجه داشته باشند؛ منطق درست برای رأی دادن به یکی از کاندیداها، درحالی‌که همه آنان قابل‌احترام بوده و هر یک برای جبهه انقلاب ظرفیتی به شمار می‌آیند، آن است که کدام‌یک براساس نظرسنجی‌ها، از اقبال مردمی بیشتری برخوردار است و احتمال رأی‌آوری و پیروزی او در انتخابات بیش از دیگران است. با این منطق رأی، می‌توان از توزیع آرا جلوگیری کرد. (نویسنده: یدالله جوانی)

▼گزارش روز                                       

فرصت پرواز!

جریانی سیاسی در کشور با دارا بودن قدرتمندترین رسانه ها در داخل و خارج از کشور، در سال 1392 با نشان کلید، وارد عرصه انتخابات شد و چون ادعای بلد بودن مذاکره و زبان بین‌المللی را داشت، در صدد بود که همه مشکلات را در مذاکره با کدخدا حل کند؛ اما روند مذاکرات نشان داد که آمریکا هم دارد پیچ تحریم‌ها را محکم‌تر می‌کند و هم اجازه تنفس از دولت غرب‌گرای ایران را گرفته، به‌گونه‌ای که روزنامه شرق حامی دولت در مطلبی نوشت: «در دولت روحانی... تحمیل بزرگ‌ترین تحریم‌های تاریخ بشر به‌قصد فروپاشی اقتصاد ایران صورت گرفت». 2- دولت برآمده از حمایت جریان اصلاح‎طلب، در همه امور دستش باز بود و هیچ مانعی در نسخه‌پیچی برای حل مشکلات نداشت که نمونه‌های بارز مبسوط‌الید بودن دولت، تصمیم دلار رانتی ۴۲۰۰ تومانی، دلار جامعه برانداز 30 هزارتومانی، پراید 120 میلیونی، سکه ۱۶ میلیونی، فساد صندوق ذخیره فرهنگیان، حقوق‌های نجومی، امضای برجام، قرارداد توتال، خسارات کرسنت و افتخار عباس آخوندی به تحویل ندادن حتی یک مسکن مهر، پرونده دختر، برادر، خواهرزاده، داماد و... مسئولین است. این اختیارات بیش از حد دولت باعث شد که مشکلات افزایش یابد. با این حال، اصلاح‌طلبان هیچ‌گاه به ناکارآمدی اندیشه‌ها و عملکرد سیاسی، اقتصادی و اجتماعی خود اعتراف نمی‌کنند و در طول این 8 سال همواره مشکلات کشور را به مثلث دولت قبل، دولت ترامپ و دولت پنهان منتسب کرده اند. 3- در دولت‌های میرحسین موسوی، هاشمی رفسنجانی، خاتمی و روحانی که مجموعا 32 سال در مصدر امور اجرایی کشور بوده اند، همواره یک زنجیره کوتاه که هر سال قطورتر شده است، در میان وزارتخانه‌ها در رفت‌وآمد بوده‌اند. مثلاً فردی در دولت میرحسن موسوی 7 سال وزیر کشاورزی و یک سال وزیر نیرو، در دولت هاشمی رفسنجانی 8 سال وزیر نیرو، در دولت خاتمی و روحانی 8 سال وزیر نفت بوده است. بسیاری دیگر از وزرا و معاونین نیز عضو این زنجیره‌ها هستند که هیچ‌گاه از طیف اصلاحات جدا نشده اند، بلکه از حالتی به حالت دیگر درآمده اند.

نکته پایانی: اگر کشور دچار مشکلات اقتصادی مانند فقر، تورم، بیکاری، پارتی‌بازی و جناح‌بازی است، صرفا به خاطر ایده‌ها و برنامه‌های یک زنجیره قطور زنگ‌زده است که 32 سال با برنامه‌های غیرکارشناسی، کشور را اداره کرده اند. اگر در 28 خرداد یک دولت انقلابی انتخاب شود و این زنجیر زنگ‌زده را از دست و پاهای کشور باز شود، فرصت امید و پرواز و شکوفایی کشور بی‌شمار است و در کوتاه‌مدت خواهیم دید که نبود نشاط و ناامیدی فقط به خاطر عملکرد گروه معدودی بوده است که اوامر رهبری و خواسته‌های برحق ملت را در حل مشکلات نادیده گرفته اند. این جمعه رای می دهیم و مطمئن هستیم که این رای، آغازی برای تحولات بی‌شمار در ایران عزیزمان خواهد بود. (نویسنده: فرهاد مهدوی)

▼خبر ویژه                

افزایش مشارکت مردمی در آخرین نظرسنجی‌های انتخاباتی

بر اساس آخرین نظرسنجی‌های انجام‌شده، بعد از مناظره سوم میان نامزدهای انتخابات سیزدهمین دوره ریاست‌جمهوری، ‌کف مشارکت 55 درصد برآورده شده و احتمال افزایش آن به بالای 60 درصد نیز وجود دارد. باوجود گلایه‌ها از وضعیت اقتصاد و معیشت، تمایل مردم برای رأی دادن طبق بسیاری از نظرسنجی‌های معتبر انجام‌شده از سوی مراکز رسمی، از قبیل؛ صداوسیما، دانشگاه تهران و سازمان بسیج، همچنان رو به افزایش است و این نشان‌دهنده امید ملت برای اصلاح روند و اصلاح معضلات اقتصادی با روی کار آمدن دولتی پرانگیزه و جهادی است.

▼ اخبار

آخرین مواضع نامزدهای ریاست جمهوری

رئیسی: درست نیست که معلم گرفتار حقوق و معیشت خود باشد، رسیدگی به معیشت معلمان ضروری است. مشاغلی مانند اساتید و معلمان نمی‌توانند شغل دوم و سوم داشته باشند و باید مشکل معیشت این عزیزان را حل کنیم. همه باید در انتخابات شرکت کنند و بدانند که هرچه پشتوانه دولت بیشتر باشد، قدرتمندتر مسائل را حل می‌کند. با فعال کردن صنایع پایین‌دستی و واحدهای فرآوری و تبدیلی، از خام‎فروشی‎ها در حوزه‎های معادن، نفت، پتروشیمی و ... جلوگیری می‎کنیم. زاکانی: دولت فعلی ۳۴۰ هزار میلیارد تومان دولت آینده را پیش‌خور کرده. دولت یک ویرانه را تحویل دولت آینده می‌دهد، اما به‌واسطه فرصت‌های طلایی که در کشور وجود دارد، دولت آینده می‌تواند مشکلات کشور را حل کند. ما خودروسازی را با شرکت «کیا» کره شروع کردیم، آن‎ها دنیا را فتح کردند و ما در پراید مانده‎ایم. معتقدم ۵ نامزد کنونی جبهه انقلاب همه در یک جبهه هستند و عقلانیت حکم می‌کند که این ۵ نفر با هم تصمیم بگیرند. تشتت یک خطر است و وحدت نیز یک ضرورت عقلی است. امثال آقای همتی به‌جای پاسخ به سؤالات اساسی، می‌گویند اینترنت امن یعنی چه؟ اینترنت امن یعنی همان کاری را کنیم که انگلیسی‌ها می‌کنند و نگران فرزندانشان در اینترنت هستند. اینترنت امن یعنی همان کاری که خانم اوباما برای فرزندانش می‌پسندد و نگران فعالیت آن‌ها در فضای مجازی است. جلیلی: (برای کنترل قیمت‌ها) باید از چرخه تولید تا چرخه توزیع، برنامه و نظارت کامل داشته باشیم. دولت سایه یعنی سایه مردم بر سر دولت؛ به‌گونه‌ای که قدم‌به‌قدم عملکرد دولت را دنبال کند. همتی: من اقتصاددان هستم و ایستاده‌ام و کنار نمی‌روم. برخی اعضای ارشد اصلاح‌طلب رأساً از من حمایت کردند. قاضیزاده هاشمی: کسی که می‌خواهد با مردم دنیا صحبت کند، اول باید با مردم خودش صحبت کند. زمانی می‌توانیم بگوییم کشور رشد کرده که امکانات میان همه تقسیم شده باشد. به جای اینکه اختیارات و منابع در تهران و مراکز استان‌ها متمرکز باشد باید آن‌ها را در اختیار مدیران و فرمانداران شهرستان‌ها قرارداد. رضایی: سریال گاندو، سریال خوبی بود. این آلودگی امنیتی جدی است. ما از صدر تا پایین را پاک‌سازی و سالم‌سازی امنیتی می‌کنیم. در جمهوری اسلامی برای رئیس‌جمهور هیچ بن‌بستی وجود ندارد، مگر آنکه خود فرد برای خود و دولتش بن‌بست ایجاد کند.

دعوت چهره های سیاسی، ورزشی و هنری از مردم برای حضور در پای صندوق‌های رأی

«علی لاریجانی» در پیام انتخاباتی خویش به مردم نوشت: «روز ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ را به‌روز ملی سرنوشت بدل کنیم». عارف، چهره برجسته اصلاح طلب نیز در پیامی نوشت: «برای آینده ایران رأی می‌دهم و حضور آگاهانه جوانان، زنان و همه ایرانیان را در پای صندوق‌های رأی در روز ۲۸ خرداد، موجب پایداری و تداوم امنیت، یکپارچگی و پیشرفت ایران می‌دانم». صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان نیز در پیامی به ملت ایران، تأکید کرد: «اینجانب به زمان‌شناسی و هوشمندیِ جبلّی و تاریخیِ مردمان ایران‌زمین ایمان دارم و بر این باورم که به‌رغم کوشش مذبوحانه مدّعیان و نامحرمان، ملّت بزرگ ایران یک‌بار دیگر، باصلابت و پرتوان در عرصه تعیین سرنوشت و صیانت از ارکان مردم‌سالاری دینی حضور خواهد یافت». خانواده شهید حاج قاسم سلیمانی نیز با صدور بیانیه‌ای انتخاباتی و تذکر بیانی از این شهید بزرگوار که گفته اند: «نظام جمهوری اسلامی حرم است، حزب و جناح فرع است. اصل، جمهوری اسلامی است»، از ملت عزیز ایران خواستند با مشارکت حداکثری و انتخاب اصلح خود در انتخابات، از نظام مقدس جمهوری اسلامی صیانت کنند. خداداد عزیزی، پیشکسوت فوتبال کشورمان با اعلام این که، «حضور در انتخابات ۲۸ خرداد مسئله مهمی است و من به‌شخصه جمعه در این حماسه بزرگ شرکت می‌کنم»، گفته است: «سعی کرده‌ام از بین کاندیداهای موجود فردی را بتوانم انتخاب کنم که مشکلات مردم را در دولتش کاهش و ایران را به سمت پیشرفت بیشتر سوق دهد». رضا رفیع، طنزپرداز و مجری برنامه‌های قندپهلو و منبع موثق نیز با تک بیت، خدا آن ملتی را سروری داد که تقدیرش به دست خویش بنوشت، از مردم خواست در 28 خرداد، انتخاب درست داشته باشند.

اخبار کوتاه

وعده جدید دولت برای برداشتن تحریم‌ها!/ درحالی‌که کمتر از دو ماه به پایان مهلت هشت‌ساله دولت باقی مانده است و اقتصاد کشور حال‌وروز خوبی نداشته و قیمت کالاها روز به‌روز در حال افزایش است؛ سخنگوی دولت همچنان مردم را به آینده بهتر نوید می‌دهد! ربیعی دیروز در جمع خبرنگاران گفت: «مردم طی ماه‌های آینده زندگی بدون تحریم را تجربه می‌کنند!». احتمالاً منظور ربیعی از این سخن، دوره دولت بعدی خواهد بود، وگرنه دولت فعلی که با داشتن هشت سال فرصت، نتوانست نه چرخ زندگی مردم و نه چرخ هسته‌ای را بچرخاند.

دست رد «دایی» و «فردوسی‌پور» به سینه همتی/ فردوسی‌پور گفته: «همانطور که قبلاً هم گفته بودم از هیچ یک از نامزد‌های ریاست‌جمهوری حمایت نکرده و نمی‌کنم و هیچ وعده و پستی را هم نمی‌پذیرم.» او ازجمله کسانی بود که همتی نام او را در سومین مناظره برد. علی دایی نیز در صفحه اینستاگرام خود نوشت: «مردم بدانند از هیچ کاندیدایی حمایت نمی‌کنم و آنچه از قول من نقل می‌کنید فراتر از دروغ است». همتی در آخرین مناظره گفته بود: «همه می‌توانند در کنار من باشند؛ از تاج‌زاده و جنیدی تا صفایی‌فراهانی، از فردوسی‌پور و دایی تا آذری‌جهرمی، از طیب‌نیا تا پزشکیان، از کرباسچی تا فرجی‌دانا، از مسجدجامعی تا ظفرقندی و محمدجواد ظریف همه می‌توانند کنار من باشند».

ابتکار «مادران میدان» برای گرم‌تر کردن تنور انتخابات/ هم‌زمان با گرم‌تر شدن تنور انتخابات، چندهفته‌ای است پویش خودجوش مادرانه‌ای در نقاط مختلف کشور شکل گرفته و گروهی از مادران خوش‌فکر و آگاه، با حضور داوطلبانه در مراکز عمومی، تلاش می‌کنند از طریق گفت‌وگو، بانوان مردد را برای شرکت پرشور در انتخابات دعوت کنند.

انسجام رأی در جبهه اصلاحات با کنار رفتن مهرعلیزاده/ «محسن مهرعلیزاده» در نامه‌ای به وزیر کشور، از ادامه حضور در رقابت‌های انتخاباتی انصراف داد. گفته می‌شود، این انصراف دقیقه نودی برای انسجام سبد آرای جریان اصلاحات بر روی همتی است. جریان اصلاحات در دوره‌های گذشته ریاست‌جمهوری نیز چنین رویه‌ای را برای به دست گرفتن قدرت انجام داده اند. در انتخابات 96 جهانگیری از ابتدا اعلام کرد که برای حمایت از دولت کاندید شده و در نهایت به نفع روحانی کنار کشید. در انتخابات 92 نیز عارف به نفع روحانی کنار کشیده بود.

خسارت ۶۰۰ میلیاردی آذر‌ جهرمی به خزانه دولت!/ نمایندگان مجلس در قانون بودجه ۱۴۰۰ وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات را موظف کردند تا کلیه تجهیزات دارای سیم کارت مشمول طرح رجیستری شوند؛ اما باوجود گذشت سه ماه از سال تاکنون وزارت ارتباطات نسبت به انجام تکلیف قانونی خود در این رابطه اقدامی نکرده است. با توجه به اینکه قاچاقچیان تبلت و دیگر موبایل‌واره‌‎ها هیچ‌گونه مالیات و عوارضی به دولت نمی‌دهند، پیش‌بینی می‌شود که سالانه بیش از ۶۰۰ میلیارد تومان از حقوق بیت‌المال به دلیل عدم پرداخت مالیات به دولت تضییع می‎‌شود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات