صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۳۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۹  ، 
کد خبر : ۳۳۱۵۳۷

نشریه اخبار و تحلیل‌های یکشنبه، ۳۰ خردادماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) مقصود ما از تحوّل، ایجاد یک حرکت جهشی و جهادی است در همه‌ی بخش‌های اداری کشور و بخش‌های حکمرانی کشور و همچنین در بخش‌هایی از سبک زندگی عمومی و به‌طور خلاصه، حفظ و تقویت اصول و خطوط اساسی انقلاب و نوآوری در شیوه‌ها و روش‌ها و کارکردها. (۲۱/۰۲/۱۴۰۰) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز              

انتخابات تمام شد اما...

متمایزترین انتخابات جمهوری اسلامی در 28 خرداد با مشارکت تقریباً نیمی از واجدین شرایط برگزار شد. درس‌ها و عبرت‌های این دوره از انتخابات به‌ویژه پیام‌های مساعی ملت عزیز ایران در خلق صحنه‌های شورانگیز، فراوان است که در رأس آن‌ها، «نه» بزرگ به طراحی‌ها و بافته‌های آمریکا، صهیونیزم و ارتجاع عربی منطقه است. لبیک مردم زمان‌شناس ایران به آرمان‌های انقلاب و دعوت همگانی رهبری معظم انقلاب، باوجود شرایط و موانع موجود، آب پاکی را روی دستان کسانی ریخت که با پنداری واهی، گسست و شکاف مردم و حاکمیت را دنبال می‌کردند. از این منظر، پیروز واقعی صحنه انتخابات مردم هستند. انتخابات با همه تلخی‌ها و شیرینی‌هایش تمام شد، اما کارها و اقدامات بزرگی باقی مانده که سالیانی است به تأخیر و تعویق افتاده باید یکی‌یکی سامان یابند و قطار گره‌گشایی از مردم به ریل اصلی انقلاب که «خدمت بی‌منت» به مردم است، برگردد. برخی از این اقدامات و نکات لازم برای طی کردن این مسیر یادآوری می‌شود:

1-ساماندهی انقلابی اقتصاد رنجور و بیماری‌های مزمن معطوف به آن از قبیل افسارگسیختگی گرانی‌ها و تورم، اشتغال و مسکن جوانان که مضاف بر تبعات و تأثیرات سوء بر روح و زندگی آن‌ها، پیامدهای اجتماعی، فرهنگی و سیاسی نیز به‌جا گذاشته و بر سرمایه اعتماد مردم به نظام اسلامی نیز سایه انداخته است. 2- تعیین تکلیف تحریم‌ها؛ به نظر می‌رسد به موازات پیشبرد روند مذاکرات عزت‌بخش با کشورهای 4+1 برای احقاق حقوق مردم ایران و تلاش مجدانه برای رفع تحریم‌ها، فاز خنثی‌سازی تحریم‌ها باید جدی‌تر از همیشه در دستور کار قرار گیرد. در این راستا، احیای دیپلماسی اقتصادی و تجاری با کشورهای دنیا به‌ویژه همسایه‌ها مهم است. 3- فکر عاجل برای کاهش روند آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی که از دغدغه‌های مشترک رهبری و مردم است و نیاز به عزمی راسخ برای تغییر وضعیت دارد. 4- واکسیناسیون عمومی ضرورت دیگری است که می‌تواند دو نتیجه رضایت‌بخش به دنبال داشته باشد؛ ایمن‌سازی و حفظ سلامت شهروندان و ایمن‌سازی و احیای شرایط کسب‌وکار تعطیل شده مردم و به‌تبع آن، رونق واحدهای تولیدی و خدماتی.

نکته راهبردی: همه مشکلات و موانع فوق در صورتی راه به حل شدن می‌پیماید که همه به دولت منتخب کمک کنند. مطمئناً اگر همه مردم، جریانات سیاسی، رسانه‌ها و نهادها و قوای دولتی و حاکمیتی، هم‌افزا و همگرا در امتداد گفتمان خدمت بی‌منت عمل نمایند، نتیجه می‌گیرند. شاهد مثال این ادعا، 42 سال عمر با برکت انقلاب اسلامی است که از سد مشکلات بزرگ‌تر از امروز نیز عبور کرده است. (نویسنده: فتح‌الله پریشان)

▼گزارش روز                         

آدرس غلط پای صندوق رأی!

رئیس‌جمهور روحانی روز جمعه، بعد از حضور در وزارت کشور و انداختن رأی خویش در صندوق، همچون اظهارات سابق، بدون اشاره به تأثیر بی‌سابقه عملکرد هشت‌ساله دولت تدبیر و امید بر کاهش مشارکت مردم در انتخابات، با فرافکنی آشکار، قصد سیاسی جلوه دادن آن را داشت. وی کاهش مشارکت را به موضوع عدم احراز صلاحیت‌ها گره زد و گفت: «مشکلات و مسائلی که از مراحل قبلی انتخابات در ذهن مردم مانده است را نباید مدنظر قرار دهیم. به‌هرحال انتخابات مهم است و علی‌رغم آن مشکل، ما بازهم باید پای صندوق انتخابات حاضر شویم، رأی دهیم. ای کاش ما هیچ مشکلاتی از روز ثبت‌نام تا امروز نمی‌داشتیم و امروز شاهد حضور بیشتر مردم بودیم!».

گزاره‌های تحلیلی: چرا «آدرس غلط» دادن از فرهنگ دولتمردان حذف نمی‌شود؟ به نظر می‌رسد هدف اصلی دکتر روحانی از طرح این موضوع، منحرف کردن افکار عمومی از توجه به دو موضوع است: الف- نقش دولت در وضعیت نابسامان اقتصادی کشور؛ ب- نقش برجام در تشدید تحریم‌ها و به باد رفتن تمام وعده‌های 8 ساله، با اجرای ناقص و یک‌طرفه بندهای برجامی توسط دولت. دولت روحانی در حین مذاکرات هسته‌ای، به خاطر اینکه استراتژی مشخصی برای اداره کشور و حل مشکلات ساختاری و کلیدی اقتصادی مثل کاهش وابستگی بودجه به نفت و اصلاح نظام مالیاتی نداشت و حتی مشکل آب خوردن مردم را منوط به رفع تحریم‌ها کرده بود، اقدام خاصی برای حل این مشکلات انجام نداد و محصول کدخداباوری، بی‌تدبیری و ناکارآمدی، چیزی جز متوسل شدن به اعلام آدرس‌های غلط نبود و نخواهد بود.

نکته پایانی: روزی شاه‌عباس صفوی از وزیـر خـود پرسیـد: «امسال اوضـاع اقتصـادی کشـور چگونـه است؟»، وزیـر گفت: «الحمداللـه به‌گونه‌ای است که تمـام پینه‌دوزان توانستنـد به زیـارت کعبـه رونـد!». شاه‌عباس گفت: «اگـر اوضـاع مالـی مـردم خـوب بود، می‌بایست کفاشـان به مکــه می‌رفتند نه پینه‌دوزان…، چون مردم نمی‌توانند کفش بخرند، ناچار به تعمیرش می‌پردازند، بررسی کن و علت آن را پیدا نما تا کار را اصلاح کنیم». نگرانی ایجادشده در باب مشارکت مردم را باید در ناکارآمدی مسئولان اجرایی و ایجاد مشکلات جدی معیشتی برای مردم جستجو کرد. بدتر از تحمل مشکلات اقتصادی امروز، دادن آدرس‌های غلط و بی‌ثمری است که در آخرین روزهای قدرت، از سوی دولتمردان به مردم القاء می‌شود. درحالی‌که حقیقت ماجرا را باید در کف جامعه یافت. رهبر معظم انقلاب در تاریخ 26/3/1400 اشاره فرمودند: «بعضی از قشرهای محروم جامعه هستند که این‌ها خب توقّعات به‌جایی دارند و گلایه دارند از اینکه این توقّعات برآورده نشده؛ مسئله‌ی معیشت، مسئله‌ی مسکن، مسئله‌ی اشتغال که خب واقعاً بایستی مسئولین کشور به این مسائل برسند و باید می‌رسیدند به این مسائل؛ این‌ها گلایه‌مندند، لذا دست‌ودلشان به انتخابات نمی‌رود؛ می‌گویند خب حالا مثلاً شرکت کردیم چه فایده! به نظر من گلایه‌ی این‌ها بجا است، امّا تصمیم‌گیری‌شان بجا نیست». (نویسنده: حسین عباسیان)

▼ خبر ویژه            

۱۰۰۰ شکایت از عملکرد وزارت کشور در برگزاری انتخابات

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس در گزارشی اعلام کرد: «حدود ۱۰۰۰ شکایت درباره طرز کار وزارت کشور در برگزاری انتخابات سراسری ۲۸ خردادماه به کمیسیون اصل ۹۰ واصل شده است. تشابه ظاهری تعرفه‌های اخذ رأی در حوزه‌هایی که قرار بود یک کاندیدا برای سه انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس، خبرگان رهبری و ریاست جمهوری از سوی مردم انتخاب شوند مشکلاتی را ایجاد کرده بود. یکی از دلایل میزان بالای آرای باطله و مخدوش در این دوره نسبت به ادوار گذشته انتخابات، وجود همین مشکل در روند برگزاری بوده است. کمیسیون طی نامه‌ای خطاب به وزیر کشور خواستار پاسخگویی به این بی‌تدبیری شد و در این رابطه تشکیل پرونده داد».

▼ اخبار

رهبر معظم انقلاب: فرصت خدمتگزاری به کشور و ملت را قدر بدانید

در پی حضور حماسی ملت بزرگ ایران در انتخابات ۲۸ خرداد، رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی پیروز بزرگ انتخابات را ملت ایران دانستند. در بخشی از متن پیام رهبر معظم انقلاب آمده است: «در میانه‌ی عواملی که هریک به‌گونه‌ای می‌توانست مشارکت در انتخابات را کم‌رنگ کند، مناظر چشم‌نوازِ اجتماعات شما در مراکز رأی‌گیری در سراسر کشور، نشانه‌ی آشکاری از عزم راسخ و دلِ امیدوار و دیده‌ی بیدار بود. پیروز بزرگ انتخابات دیروز، ملت ایران است که یک‌بار دیگر در برابر تبلیغات رسانه‌های مزدور دشمن و وسوسه‌ی خام‌اندیشان و بدخواهان، قد برافراشت و حضور خود در قلب میدان سیاسی کشور را نشان داد. نه گلایه از دشواری معیشت طبقات ضعیف، نه دلتنگی از تهدید بیماریِ فراگیر، نه مخالف‌خوانی‌هائی که با انگیزه‌ی دلسرد کردن مردم از ماه‌ها پیش آغاز شده بود و نه حتی برخی اختلالات در جریان رأی‌گیری در ساعاتی از روزِ انتخاب، هیچ‌یک نتوانست بر عزم ملت ایران فائق آید. به ملت ایران شادباش میگویم و به حضرات محترمی که با انتخاب مردم به مسئولیت والای ریاست‌جمهوری یا عضویت شوراها در سراسر کشور دست یافته‌اند، همراه با عرض تبریک، قدردانی از این ملت باوفا و پایبندی کامل به وظائفی را که در قانون برای آنان شمرده شده است، یادآوری می‌کنم. فرصت خدمتگزاری به کشور و ملت را قدر بدانید و انگیزه‌های خدائی را همواره مدّ نظر داشته باشید».

رئیسی: دولتی پرکار، انقلابی و ضدفساد تشکیل می‌دهم

رئیس‌جمهور منتخب ملت، پس از پیروزی در انتخابات، با صدور بیانیه‌ای تأکید کرد: «منتخب این انتخابات بر اساس قاعده مردم‌سالاری دینی، منتخب همه ملت و خادم همه جمهور است؛ چه آنانی که بنده را برگزیدند و چه عزیزانی که به نامزدهای دیگر رأی دادند و چه آنانی که به هر دلیلی در پای صندوق‌های رأی حاضر نشدند. آن‌چنان که در این انتخابات مستقل وارد شدم، به پشتوانه آراء بالا و اعتماد کم‌نظیر شما، دولتی پرکار، انقلابی و ضدفساد را تشکیل می‌دهم و به‌سوی بسط عدالت، به‌عنوان مأموریت محوری انقلاب اسلامی حرکت خواهیم کرد. لازم می‌دانم از همه نامزدهای محترم، چه آنانی که به هر دلیلی تا انتهای رقابت باقی نماندند و چه کاندیداهایی که تا روز آخر با حضورشان گرمی‌بخش انتخابات بودند قدردانی نمایم و ان‌شاء‌الله از دیدگاه‌هایشان برای تدبیر امور استفاده خواهم کرد». رئیسی همچنین در دیدار با رئیس‌جمهور فعلی گفت: «حتماً با مجلس، نخبگان و صاحب‌نظران، برای شکل دادن دولت جدید به‌منظور باز کردن گره‌های کشور تلاش خواهیم کرد، به‌گونه‌ای که امیدی که در مردم عزیزمان نسبت به آینده ایجادشده است، افزون شود. در دولت جدید همه تلاش خود را برای باز کردن گره‌های کشور به‌ویژه در زمینه مشکلات معیشتی مردم به کار خواهیم بست».

تلاش آمریکا برای بستن توافق با دولت روحانی

پایگاه خبری اکسیوس روز جمعه به نقل از یک منبع آگاه گزارش داد که جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا قصد دارد تا شش هفته دیگر که رئیس‌جمهور جدیدی در ایران به روی کار خواهد آمد، توافق هسته‌ای را احیا کند. به نوشته این پایگاه، دولت بایدن نگران است که نهایی کردن مذاکرات بر سری احیای توافق هسته‌ای با ایران تا پیش از روی کار آمدن دولت جدید در تهران سخت‌تر شود. دیروز وزیر امور خارجه کشورمان نیز با تأیید تلویحی روند توافق هسته‌ای پیش از روی کار آمدن دولت منتخب، اعلام کرد: «احتمال خوبی وجود دارد تا قبل از پایان دوران تصدی ما، توافق حاصل شود. ما اواسط مرداد کنار می‌رویم و فکر می‌کنم به‌احتمال‌زیاد خیلی قبل از این تاریخ بتوانیم به توافق برسیم. مسئله‌ای که باقی‌مانده، این است که چطور ما اجرای تعهدات ایالات‌متحده را راستی‌آزمایی کنیم. طرفی که باید به ما اطمینان دهد، ایالات‌متحده است و این یک مانع در مسیر مذاکرات است و در حال حاضر بر روی این موضوع کار می‌شود. دولت بایدن به این درک رسیده که سیاست‌های دولت ترامپ شکست خورده اما بازهم تلاش دارد از آن به‌عنوان اهرم استفاده کند و به همین دلیل است که مشکل ادراکی به وجود می‌آید. آمریکا باید بداند که به‌طور کامل منزوی شده است».

اخبار کوتاه

پیام تبریک شخصیت‌های داخلی و خارجی به رئیسی/ دکتر روحانی، جهانگیری، ظریف، تولیت آستان قدس رضوی، ولایتی، فتاح، شمخانی، صالحی، جلیلی، رضایی، حداد عادل، مولوی عبدالحمید و تعداد زیادی از چهره‌های مختلف سیاسی، نظامی، فرهنگی و ورزشی پیروزی سید ابراهیم رئیسی در جلب آرای مردم را تبریک گفتند. نخست‌وزیر پاکستان، رئیس پارلمان لبنان، سید حسن نصرالله، سید عمار حکیم، رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر عراق، دبیرکل جنبش نجباء عراق، اردوغان رئیس جمهور ترکیه، پوتین رئیس جمهور روسیه، مادورو رئیس جمهور ونزوئلا، حماس، سلطان عمان، حاکم امارات، بشار اسد رئیس جمهور سوریه و برخی چهره‌های سیاسی خارجی نیز پیروزی رئیسی در انتخابات ریاست‌ جمهوری را تبریک گفتند.

روحانی: دولت کاملاً در کنار رئیس‌جمهور منتخب است/ روحانی در دیدار با هشتمین رئیس‌جمهور منتخب مردم گفت: «از ۱۲ مرداد آقای رئیسی رئیس‌جمهور همه ماست و همه به‌طور کامل از او و دولت قانونی او حمایت خواهند کرد. دولت از امروز تا ۴۵ روز دیگر که باید مسئولیت در اختیار دولت جدید قرار گیرد، کاملاً در کنار رئیس‌جمهور منتخب است و برای هرگونه همکاری، همراهی و اقدام لازم در این زمینه آمادگی کامل دارد. الحمدالله رئیس‌جمهور منتخب ما امروز شخصیتی است که در سال‌های اخیر در مناصب مهمی به‌ویژه در جایگاه ریاست قوه قضائیه حضور داشته است، ایشان کاملاً از اوضاع کشور باخبر است».

قالیباف: امیدوارم بتوانیم به حمایت مردم پاسخ دهیم/ رئیس مجلس در دیدار با رئیسی، رئیس‌جمهور منتخب مردم گفت: «مردم نشان دادند که به کشور و نظامشان علاقه دارند. با تشکیل دولت جدید، ضمن حفظ اصل استقلال قوا و با رعایت قوانین، امیدوارم بتوانیم در اوج همدلی و همکاری با تلاش جهادی به حمایت مردم پاسخ دهیم».

قدردانی سپاه از حضور ملت پای صندوق‌های رأی/ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بیانیه‌ای با قدردانی از مشارکت حماسی ملت ایران در انتخابات ۲۸ خرداد و تبریک به رئیس‌جمهور منتخب، بر آمادگی همه‌جانبه خود برای تعامل و همکاری با دولت آینده تأکید کرد.

سفیر انگلیس احضار شد/ سخنگوی وزارت خارجه گفت: «به‌دنبال اخلال در برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در برخی شهرهای انگلیس ازجمله لندن و برمینگهام که با توهین به رأی‌دهندگان و عوامل اجرایی و ضرب و شتم یکی از رأی‌دهندگان از سوی عناصر تروریست ضدانقلاب و مخالف دموکراسی همراه بود، «راب مک‌ایر» به وزارت خارجه احضار و مراتب اعتراض شدید به این تحرکات آشوبگرانه و تروریستی به او اعلام شد».

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات