صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۲  ، 
کد خبر : ۳۳۱۴۳۳

نشریه اخبار و تحلیل‌های دوشنبه، ۲۴ خردادماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) من قبلاً گفتم کسانی که سخن نافذی دارند، مردم را به حضور در انتخابات تشویق کنند، حالا می‌خواهم علاوه بر آن عرض بکنم، تک‌تک آحاد مردم خودشان را موظّف بدانند که علاوه بر شرکت در انتخابات، دیگران را هم به شرکت در انتخابات دعوت کنند. (۱۴/۰۳/۱۴۰۰) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز                  

هفته طلايي!

هفته طلايي انتخابات فرارسیده است. در طول ادوار انتخابات، تحولات و تحرکات اين هفته پاياني بوده که سرنوشت رئیس‌جمهور منتخب را رقم‌زده است. ائتلاف‌ها و کناره‌گیری‌ها در هفته پایانی بوده و احياناً سونامي رأی در آن شکل گرفته است. در اين روزها بايد به چند نکته توجه نمود:

نکات تحلیلی: 1- حقيقت آن است که مهم‌ترین توصيه به رأی‌دهندگان، مراقبت از منطق رأی دادن صحيح و عقلاني و پرهيز از دچار شدن به خطاي محاسباتي است. رأی آگاهانه و هوشمندانه در فضايي آرام و با حساب‌وکتاب دقيق، مبتني بر نيازها و ضرورت‌هایی که براي فرد وجود دارد، شکل مي‌گيرد و فهم و آگاهي که به‌تدریج شکل گرفته است. بايد تلاش نمود در دقايق پاياني دچار غفلت نشد و نيازهاي کاذب در ذهن ما جايگزين نيازهاي واقعي نشود! 2- معمولاً جريان حامي نامزدي که خود را بازنده انتخابات مي‌بيند، تلاش دارد تا در اين روزها با ايجاد «عمليات شوک» ميزان رأی عقب‌مانده خود را جبران کند و با تحريک عواطف و احساسات، بخشي از جامعه را که يا قصد رأی ندارند و يا فرد ديگري را براي خود انتخاب کرده‌اند، تحريک کرده و به ميدان بياورد. لذا از انواع و اقسام شگردهاي رسانه‌ای براي اغواگري و فريب بهره می‌گیرد که بايد نسبت به نيفتادن در اين دام هوشيار بود. در اين ايام بايد منتظر انتشار شايعات و دروغ‌پردازی‌های شاخ‌داری باشيم که مي‌تواند افکار عمومي را تحريک کرده و رأی آنان را بدزدد. از اين قبيل شگردها در ادوار گذشته انتخابات کم ندیده‌ایم. 3- جلوگيري از میدان‌داری برخي غضنفرها در اين روزها نيز اقدام مهمي است که بايد نسبت به آن هوشيار بود. افراد خام و کم‌توجهی که نسنجيده سخناني بر زبان مي‌آورند که بدون شک چيزي جز بازي در زمين رقيب و خدمت به قدرت گرفتن گفتمان رقيب نخواهد بود. مولانا در وصف چنين اقداماتي سروده است که: «عالمي را يک سخن ويران کند/ روبهان خفته را شيران کند!»

سخن پایانی: اقدام جرياني که تلاش دارد تا در دقايق پاياني، مردم را از حضور در انتخابات مأیوس کند و اجازه ندهد تا بيشترين آرا در صندوق‌هاي رأی ريخته شود، همان سناريوي تحريم است که بدون شک دشمنان انقلاب اسلامي طراحان آن هستند. انقلاب اسلامي در آستانه تحولي عظيم براي تحقق «دولت جوان حزب‌اللهی» است و اين فرصت تاريخي نبايد با خطاهاي دقايق پاياني ما از دست برود! (نویسنده: مهدي سعيدي)

▼گزارش روز                          

استراتژی محکوم به شکست!

رژیم صهیونیستی مدت‌هاست استراتژی خاصی را در برابر محور مقاومت اتخاذ کرده که به استراتژی جنگ بین جنگ‌ها شناخته می‌شود.‌ این استراتژی ابعاد و اهداف مختلفی دارد که در ادامه، بیشتر درباره آن بحث خواهد شد.

گزاره‌های خبری: 1- استراتژی «جنگ بین جنگ‌ها» بر این فرض استوار است که رژیم صهیونیستی هر چند سال یک درگیری قابل‌توجه و موقتی را با محور مقاومت اعم از حماس یا حزب‌الله تجربه می‌کند. هدف این استراتژی کاهش توان نظامی حریف و تقویت موقعیت استراتژیک این رژیم به‌منظور آماده شدن برای دور بعدی تنش‌ها است. 2- این استراتژی برخلاف تصور مقامات صهیونیستی ابعاد و نقاط ضعف بسیاری دارد: الف) رژیم صهیونیستی از این استراتژی برای کاهش چالش‌های امنیتی و ایجاد یک وضعیت پایدار استفاده می‌کند؛ بنابراین در صورت تغییر شرایط و تغییر وضع موجود، این استراتژی کارایی ندارد. ب) این استراتژی به‌صورت مقطعی و کوتاه‌مدت است، در راستای جنگ پیش‌دستانه صهیونیست‌ها طراحی‌شده و اهداف بلندمدت در آن دیده نشده است. درنتیجه در بلندمدت نقطه‌ضعف آن بسیار مشهود است؛ مخصوصاً زمانی که یک نقطه قوت در بازیگران موجود به وجود آید. ج) در یک نگاه، این استراتژی یک استراتژی جنگ محور است تا امنیتی و همین عاملی در جهت افزایش هزینه‌ها است.

گزاره نهایی: استراتژی جنگ بین جنگ‌ها یک استراتژی موقتی و دارای ابعاد نظامی است که برای تهدیدات موجودیتی تدوین شده است. این استراتژی موازی‌سازی استراتژی بن‌گورین و جنگ پیش‌دستانه است. بن‌گورین طرح استراتژی پیرامونی را ذکر کرد که بر اساس آن از طریق پیرامون خود باید بازیگران مخالف پیرامون را در یک جهت قرار دهد. جنگ پیش‌دستانه هم به این موضوع پرداخت که باید از ایجاد تهدیدها و جنگ‌های آینده جلوگیری کرد. اکنون استراتژی جنگ بین جنگ‌ها هم همین موضوعات را مطرح می‌کند، با یک تفاوت و آن هم تکیه صرف بر ابعاد نظامی است. اگرچه استراتژی بن گورین و پیش‌دستانه هم نظامی هستند، اما تأکید صرف آن‌ها بر مسئله نظامی نیست. درنتیجه رژیم صهیونیستی برای ایجاد امنیت و استفاده از ابزارهای پوشالی، به اتخاذ راهبردهای مختلفی دست می‌زند و تهدیدات موجودیتی خود را از طریق همین استراتژی‌ها دنبال می‌کند. در این میان آنچه برای این رژیم اهمیت دارد، نوع اتخاذ راهبرد در برابر ایران به‌عنوان اصلی‌ترین دشمن موجودیتی برای این رژیم است که امکان مقابله نظامی با آن وجود ندارد. (نویسنده: محمدرضا فرهادی)

▼خبر ویژه         

دعوت مراجع عظام تقلید از مردم برای مشارکت حداکثری در انتخابات

آیت‌الله مکارم شیرازی در بخشی از پیامشان به مردم به مناسبت انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ آوردند: «ملت آگاه و مؤمن ایران اسلامی با انتخابات پیش رو در مرحله حساس تاریخی قرار دارند. قرائن و نشانه‌ها حاکی از آن است که کوتاهی در این امر ممکن است آسیب‌های جدی و جبران‌ناپذیری به مصالح کشور وارد کند. ازاین‌رو شرکت در انتخابات تکلیفی الهی، اجتماعی و پشتوانه‌ای برای تحقق عزت و استقلال کشور خواهد بود». آیت‌الله نوری همدانی نیز با صدور بیانیه‌ای، ضمن دعوت از آحاد مردم ایران اسلامی به حضور گسترده در انتخابات، آن را واجب شرعی و عقلی دانستند و تأکید کردند: «از ملت با بصیرت ایران انتظار می‌رود با مشارکت شکوهمند خود، این تبلیغات دشمنان را خنثی کنند». آیت‌الله علوی گرگانی از مراجع عظام تقلید نیز با اشاره به اهمیت مشارکت در انتخابات، آن را وظیفه‌ای همگانی دانست و از ملت ایران خواست تا با حضور پرشور در پای صندوق‌های رأی، به این وظیفه عمل کنند.

▼ اخبار

نظرات نامزدهای ریاست جمهوری در 24 ساعت گذشته

رئیسی: علاوه بر رانت‎خواران و مفسدها، فردی که منافع دارد هم نباید در تصمیم‎گیری به کار بگیریم. بانک‎ها نباید به‌جای تولید به‌سوی خرید دلار، زمین، طلا و مسکن بروند. الآن مالیات تولید ۲۵ درصد است، ما با شیب ملایمی این مالیات را ۱۰ درصد می‎کنیم. به‌هیچ‌وجه نباید به اقتصاد شوک وارد کرد و ما برنامه‎ای برای تغییر نرخ بنزین نداریم. اصحاب ثروت و قدرت نمی‎گذارند کار پیش برود. ما با این‎ها مقابله می‎کنیم. احتمالاً شایعات در مورد من تا انتخابات بیشتر خواهد شد اما مردم توجه نکنند. ما در درون هر تصمیمی، نظارت تعبیه می‎کنیم. خاک ایران این استعداد را دارد که در آن تمام نهاده‌های دامی و کالاهای اساسی موردنیاز تولید شود. از روز اول دولت مسئله مسکن را در همه شهرها کلید خواهیم زد. زمین رایگان در اختیار اقشار کم‌توان باید داده شود. قاضی‌زاده هاشمی: مذاکرات طولانی‌مدت بدون نتیجه، یک روش آمریکایی است که خواسته‌های کشور مقابل خود را مستهلک می‌کند و ذره‌ذره، آن‌ها را وادار به عقب‌نشینی می‌کند. مثل کاری که قبلاً با فلسطینی‌ها، چینی‌ها، کره شمالی و ... انجام شده است. زاکانی: ما پنج نامزد انقلابی باید به انسجام و هم‎افزایی برسیم و مردم را حیران نکنیم. جلیلی: در کشور ما افرادی که درآمد بیشتر دارند، کمتر مالیات می‎دهند. نظام مالیاتی با ماشینی شدن سلامت بیشتری پیدا می‌کند. همتی: برنامه من ساخت سالی ۶۰۰ هزار مسکن بر مبنای مسکن ملی است. نهادهای عمومی باید با کمک دولت، واحدهای مسکونی استیجاری بسازند و جوانان در ۲ سال اول تشکیل زندگی، ساکن آن شوند. رفع تحریم‌ها مسیر تورم را تغییر خواهد داد؛ باید اثر نقدینگی را خنثی کنیم. مهرعلیزاده: ما باید سبک زندگی جوانان دهه هفتادی و هشتادی را بپذیریم. چرا می‎گویند خانم‎ها دوچرخه‎سواری نکنند یا می‎گویند اینترنت را ضعیف کنید و اجازه برگزاری کنسرت را نمی‎دهند؟ اگر راه را باز نکنیم، جوان از گذشته و هویت ما فاصله می‎گیرد.

مظلومیت‌نمایی به‌وقت پاسخگویی!

برخی خبرها حاکی از آن است که اصلاح‌طلبان از جریان سازی دو چهره خود (همتی و مهرعلیزاده) در میان مردم ناامید شده‌اند و برخلاف استراتژی قبلی‌شان، دیگر بنای حمایت آشکار از آن‌ها را ندارند. اصلاح‌طلبان به بهانه اینکه گزینه‌های اصلی آن‌ها از فیلتر شورای نگهبان رد نشده‌اند، درصدد هستند از این فرصت برای مظلوم‌نمایی استفاده کنند و در پروژه قهر از صندوق رأی بدمند. در همین زمینه، ستاد مهرعلیزاده با صدور بیانیه‌ای، این نوع سیاسی‌کاری را تخطئه کرده و از تضاد غیرقابل تجمیع تحریم صندوق رأی ریاست جمهوری در کنار ارائه لیست شورای شهر تهران سخن به میان آورده است. در این بیانیه آمده است: «جا دارد خطاب به همکاران خود در نهاد اجماع‌ساز یادآور شویم که باوجود تفاوت‌های شکلی و ظاهری انتخاباتی شوراهای اسلامی و ریاست جمهوری، این دو به هم تنیده شده است. توجه مردم به رأی دادن به لیست شوراها و عدم سفارش به شرکت در انتخابات ریاست جمهوری تناقضی است که هدف اولیه را نیز با عدم توفیق همراه خواهد نمود!».

امید دولت به کاهش ناکارآمدی‌ها در روزهای پایانی!

برجام، رفع تحریم‌ها، بورس، افزایش قیمت بنزین، ترمیم بافت‌های فرسوده، رفع آلودگی هوا، بالا بردن ارزش پول ملی و افزایش تعداد شاغلین، از شعارهایی بود که در ۸ سال گذشته بارها بر زبان روحانی و اعضای کابینه وی جاری شد. دعوت به حضور در پای صندوق‌های رأی از سوی دولت هرچند در ظاهر یک امر بدیهی و مهم است، اما گویی خود دولت از عوامل کمرنگی مشارکت حداکثری در انتخابات است. بسیاری از مردم وعده‌های محقق نشده دکتر روحانی در دو انتخابات سال‌های ۹۲ و ۹۶ را دلیل بی‌اعتمادی به برنامه‌ها و طرح‌های نامزدهای این دوره انتخابات ریاست جمهوری معرفی می‌کنند. بااین‌وجود رئیس‌جمهور در سخنان دیروزشان، همچون گذشته، بدون اشاره به ناکارآمدی‌ها و کوتاهی‌ها، بر خدمات هشت‌ساله دولت تأکید کرد و گفت: «انکار دستاوردهای آشکار دولت در نبرد با تحریم اقتصادی و کرونا، راهبرد مخالفان ایران است و این نه‌تنها ظلم به کلیت نظام و کشور بلکه ظلم به مردم و رأی قاطع اکثریت جامعه است. دولت تدبیر و امید در دفاع از عملکرد خود با شجاعت پاسخگو خواهد بود. به ایجاد ثبات پایدار در بازار گوشت و مرغ با اجرای سیاست‌های تدوین‌شده و اقدامات لازم در زمینه نهاده‌های دامی امیدواریم!».

اخبار کوتاه

سخنرانی انتخاباتی رهبر معظم انقلاب!/ رهبر معظم انقلاب در آستانه‌ برگزاری سیزدهمین دوره‌ انتخابات ریاست جمهوری و ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا، چهارشنبه (۲۶ خردادماه) ساعت۲۰ به‌صورت زنده با مردم سخن خواهند گفت.

کمپین «۵ میلیون زنگ، ۵ میلیون رأی»!/ گروهی از جوانان برای افزایش مشارکت در انتخابات ریاست‌جمهوری، کمپین ۵ میلیون زنگ ۵ میلیون رأی راه‌اندازی کرده‌اند. این جوانان با توجه به تأثیر افزایش مشارکت مردم در انتخابات با افزایش قدرت و اقتدار ملی، تصمیم گرفته‌اند از طریق تماس‌های شفاهی با افرادی که احتمالاً برای شرکت در انتخابات مردد هستند، آن‌ها را به حضور پای صندوق‌های رأی و استفاده از حق انتخاب خود ترغیب کنند. این جوانان معتقدند که باید با مرددین صحبت و آن‌ها را اقناع کرد که چشم‌پوشی از حق انتخاب، راه مناسبی برای اعمال حق اعتراض نیست و می‌توان با انتخاب‌های بهتر، اوضاع را در آینده بهبود بخشید».

دژپسند: بورس را گروگان گرفته بودند!/ وزیر اقتصاد با کنایه به همتی که در آخرین مناظره انتخاباتی، عملکرد خود در افت بازار بورس را منکر شده بود، گفت: «طی ۱۰ ماه گذشته برخی بورس را گروگان گرفته بودند تا شاید در زمان انتخابات از این ابزار استفاده مناسب داشته باشند!». وی افزود: «خود آقای همتی عضو شورای عالی بورس بود. کاهش نرخ سود بین‌بانکی در ابتدای ۹۹ برای هجوم به بازار سرمایه علامت داد. ریزش بازار به خاطر اختلاف من و وزیر نفت نبود. نرخ بهره بین‌بانکی و انفجار نقدینگی دلیل ریزش بازار بود. بانک مرکزی در خصوص تسعیر ارز و واریز منابع ریالی به صندوق تثبیت بازار سهام مقاومت جدی داشت».

دعوت یک سلبریتی از مردم برای مشارکت حداکثری/ «بهنوش بختیاری» بازیگر سینما و تلویزیون کشورمان با انتشار ویدیویی در فضای مجازی، مردم را به مشارکت در انتخابات دعوت کرد. وی گفته است: «روزهای بدی را به لحاظ اقتصادی تجربه کردیم، اما ما یک خانواده‌ایم و باید آبروداری کنیم. الآن وقت اتحاد است. وقتش است همه با هم پشت هم بایستیم و مرض وحشتناک اقتصادی را برای همیشه تمام کنیم. هیجان‌های بیخودی را تمام کنیم و همگی برای کشورمان تصمیم بگیریم.

پشت پای کوبا به دلار آمریکا!/ بانک مرکزی کوبا اعلام کرد: «گردشگران ورودی به کشور باید ارزی غیر از دلار آمریکا همراه داشته باشند، چون دلار دیگر موردقبول بانک‌های کوبا نیست. این تصمیم‌ از بیست و یکم ژوئن اجرایی می‌شود و مدت‌زمان اجرای آن بستگی به برداشته شدن تحریم‌های آمریکا دارد».

تکذیب ادعایی دیگر از همتی!/ دبیرکل انجمن کشتیرانی دیروز با واکنش به سخن همتی در آخرین مناظره انتخاباتی که گفته بود، «ما الآن یک کشتی با پرچم ایران نمی‌توانیم به دریا بفرستیم»، تأکید کرد: «همین امروز کشتی‌های زیادی تحت‌ پرچم ایران در آب‌های بین‌المللی تردد دارند. در همه دنیا و در حرفه دریایی، در حوزه مالکیت کشتی، الزام، پرچم نیست».

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات