صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۲۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۱  ، 
کد خبر : ۳۳۱۵۲۶
یک جامعه شناس مطرح کرد:

تشخیص به موقع و به هنگام حکایت از شعور ملت دارد/ عشق به وطن به دور از هر نگاه و سلیقه

ایرانی ها از فضای آزاد و نقادانه ای که ایجاد شده باید برای رشد و عرصه پژوهش استفاده کنند، ایرانی ها پتانسیل فوق العاده فراوانی دارند که در کوتاه مدت می توانند ره یک شبه را صدا ساله بروند،

جعفر بای با اشاره به حضور مردم در پای صندوق های رای گفت: مردم ایران، این زمان حساس و این پیچ خطرناک و گذرگاه حیاتی و تعیین کننده تاریخی را تشخیص می دهند که همگی حکایت از شعور بالای آنها دارد.


«جعفر بای»در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی بصیرت درخصوص حضور و مشارکت گسترده مردم در انتخابات ریاست جمهوری با توجه به همه مشکلاتی که گریبان گیر ملت است، گفت: مردم ایران به لحاظ تاریخی ثابت کرده اند از جهاتی دارای پیوند با یکدیگر هستند؛ سرمایه اجتماعی یکی از فاکتورهای اساسی قدرت، برای نظام های اجتماعی تلقی می شود. مردم از دو جهت خاک و سرزمین با همدیگر گسست دارند و دارای مشترکات فراوان و متنوع از لحاظ تاریخی و جهات مختلف با یکدیگر هستند، اگرچه این موضوع در جامعه ما کمرنگ شده است، اما وجه اشتراک سرزمینی همچنان به قوت خود باقی است، بنابراین سرزمین و این خاک، به عنوان موتور محرک حضور مردم در صحنه است.


وجه اشتراک سرزمینی
این جامعه شناس به برخی از مصاحبه های مردمی که در زمان برگزاری انتخابات از رسانه ملی پخش شده بود، اشاره و اظهار کرد: نکته جالبی که در یکی از مصاحبه ها دیدم این بود که یکی از اقلیت های مذهبی که در انتخابات شرکت کرده بود گفت ما 6 هزار سال است در کنار هم زندگی می کنیم و در غم و شادی هم شریک هسیتم،مگر می شود امروز پای صندوق رای نیایم؛ بنابراین دقت کنید عامل اشتراک سرزمینی و آن خاطره خوشی که به واسطه ایرانی بودن تجربه کرده است، احساس دین و مسئولیت کرده و پای صندوق رای حاضر شده است.


عشق به وطن به دور از هر نگاه و سلیقه
وی افزود: ملت در تعریف ملی، یعنی مجموعه انسان هایی که داخل یک مرز جغرافیایی زندگی می کنند؛ یک ملت با تمام تفاوت ها، تمام مشکلات و اختلافات، نگرش ها، طرز تفکر، عقاید و احزاب و ادیان مختلفی که با هم دارند، اما وقتی وجه اشتراک وطن مطرح می شود، این وجه به عنوان موتور محرکه، آنها را وامی دارد که در صحنه انتخابات حضور پیدا کنند که این نکته بسیار مهمی است که خوشبختانه امروز دوست و دشمن به این نکته پی برده و ملت به آن می بالند و همین امر باعث شده که این سرزمین در مقابل حملات محفوظ بماند.


نگاه به انتخابات به عنوان وظیفه شرعی
این جامعه شناس به مکتب اسلام اشاره و تصریح کرد:ما از جمله نظام های ایدئولوژیک دنیا هستیم که  ایدئولوژی آن مکتب اسلام است که با همه مختصات و پیشینه هایش به عنوان وجه اشتراک دیگری بین ملت ایران است که به انتخابات به عنوان وظیفه شرعی نیز نگاه می شود؛ در مصاحبه های توده مردم به این دو نکته ایران و اسلام خیلی توجه داشتند.  بنابراین عامل  اسلام و اعتقاد و باور، محرکه بعدی برای اتخاد تصمیم جهت حضور در انتخابات بود و مردم را واداشت که در این میدان حضور پیدا کنند؛ چراکه با این اعتقادات متولد شده و عمری با آن زندگی کرده اند و به قدری همبستگی و دلبستگی نسبت به آن باورها دارند که دوست دارند حتی بعد از مرگ هم آن باورها، جاودان بماند، به همین دلیل خیلی باید هزینه شود که بتوانند این قدرت و این میدان مغناطیسی بسیار قوی را کمرنگ کنند.


روح بزرگ ایرانی و دانش و فهم او صحنه را خالی نمی کند
وی افزود: تجربه های تاریخی نشان داده که مردم ما هیچ گاه نخواسته و اجازه نداده اند این دو فاکتور مهم ایران و اسلام که موتور محرکه بسیار قوی هستند، کمرنگ شود؛ هرچند مشکلات، گرفتاری ها و نامهربانی ها وجود دارد ولی این مردم به دلیل داشتن روح بزرگ، دانش، فهم، شعور و وفاقی که دارند نگذاشته اند این عرصه خالی بماند. می توان ادعا کرد ایران جزء یکی از ملت های جهان است که دارای طولانی ترین تاریخ جهان است، آمریکا 200 سال تاریخ یعنی 200 سال قوام و دوام دارد، اما ایران تاریخی به قدمت 8 هزار سال دارد که حکایت از این دارد که در این جغرافیا و مرز و بوم، انسان ها با هم 8 هزار سال زیست توام با خاطرات داشته اند.


تشخیص به موقع و به هنگام حکایت از شعور ملت دارد
این جامعه شناس گفت: این پیوندها و زنجیره های دلبستگی به قدری قوی شده که عناصر مهم وابستگی به این آب و خاک و آن مکتب، منجر شده که به هر حال نامهربانی ها، مشکلات و این گرفتاری ها نادیده گرفته شوند و مردم در صحنه انتخابات حضور پیدا کنند. سرزمین ایران دارای مکتب اسلام، فرهنگ متعالی و فاخر ایرانی-اسلامی است و این فرهنگ، یک روحیه با بصیرت، یک آگاهی و دانش و فهمی می بخشد که مردم این موارد کوچک و سنگریزه های کوچک و مشکلات را در این مواقع حیاتی کشور و تعیین کننده، نمی بینند و آنها را کاملا دور می اندازند؛ بنابراین مردم ایران، این زمان حساس و این پیچ خطرناک و گذرگاه حیاتی و تعیین کننده تاریخی را تشخیص می دهند که همگی حکایت از شعور بالای آنها دارد.


ایران مهد نخبگان جهان
وی افزود: خوشبختانه ملت ایران درک بالایی دارند و بر این باور هستم که با نگاه به بلوک شرق و غرب کره خاکی، ایرانی ها در جغرافیای نخبگی جهان قرار گرفته اند. اگر مرز تقسیمات جهانی را به دو نیمکره چپ و راست و شرق و غرب تقسیم کنیم که وسط آن پرده ای قرار گرفته باشد که واکنش آن،ضرب در دانش این دو بخش باشد،ایران مثال آن پرده بین دو نیمکره می ماند که برآیند فعالیت های هر دو را دارد. اگر شرق را مظهر علوم  انسانی، هنر، فلسفه و غرب را مهد علوم دقیقه بدانیم، ایران جمعی از علوم شرق و غرب است. به عنوان نمونه در اروپا کمتر مهندس شاعر یا دکتر نقاشی خواهید دید یا در شرق، اگر کسی شاعر است، فقط شاعر است و هنر دیگری ندارد، اما در ایران ما استعدادهای فروانی داریم که هر دو این هنرها را با هم دارند، یعنی مهارت هنری و علوم دقیقه را توامان دارند، به همین دلیل می گویم ایران در جغرافیای نخبگی قرار دارد.


انسان نخبه تحت تاثیر مسائل سطحی از صحنه خارج نمی شود/ایرانی ها آینده نگر هستند
این جامعه شناس در ادامه گفت: به عنوان نمونه بر اساس سنجش های صورت گرفته میانگین نخبگی در ایران به مراتب چندین برابر ژاپن است، یعنی میانگین بهره هوشی ما بالاتر از بسیاری از کشورهای دیگر است. این نخبگی ایرانی ها، توانایی های خاصی می آفریند. انسان نخبه، تحت تاثیر مسائل جزئی، سطحی و قشری قرار نمی گیرد، یعنی عوامل کوچک منجربه خروج آنها از صحنه نمی شود، نخبگی به انسان بصیرتی می دهد که کلان گر باشد و منظومه ای بیندیشد؛ ما بر این باور هستیم که ایرانی ها سازمان ذهنی و دستگاه فکری دارند، به این دلیل که نخبگی دارند و این سازمان ذهنی و دستگاه فکری نگرش منظومه ای به انسان می دهد، یعنی انسان ها را عناصری کلان نگر بار می آورد و این کلان نگری باعث می شود که طول تاریخ، آینده و زمان بلند را ببینند و در یک مقطع کوتاه گیر نکنند و در یک فضای کوچک تحت تاثیر مسائل جزئی و سطحی قرار نگیرند.


مسئولان قدر این ملت را بدانند
وی تصریح کرد: به همین دلیل و با این ویژگی های خاص و منحصر به فرد ملت ایران، مسئولان باید حضور آنها در صحنه های مختلف من جمله انتخابات را قدر بدانند؛ ایرانی ها از فضای آزاد و نقادانه ای که ایجاد شده باید برای رشد و عرصه پژوهش استفاده کنند، ایرانی ها پتانسیل فوق العاده فراوانی دارند که در کوتاه مدت می توانند ره یک شبه را صدا ساله بروند، به همین دلیل این حضور مردم قابل پیش بینی بود. البته این امکان وجود دارد که دشمنان بتوانند در بخشی از قشر جوان یا برخی افراد تاثیر بگذارند اما همین افراد وقتی در ذهن خود  محاسبه می کنند و با یک نگاه کلان به مسائل نگاه می کنند، متوجه می شوند که باید در صحنه حضور پیدا کنند.

عملکرد اشتباه دولت باعث نقصان سرمایه اجتماعی می شود
این جامعه شناس گفت: این سرمایه های اجتماعی را باید پاس داشت؛ وقتی جامعه از عملکرد رئیس جمهوری آسیب می بیند، سرمایه غنی فرهنگی- اجتماعی ما دچار نقصان می شود که جبران آن زمان می برد و برای برگشت اعتماد عمومی باید خیلی تلاش کرد، البته که مردم ما روحیه فداکاری و گذشت دارند. گذشت یک سرمایه عظیم اجتماعی است که به عنوان یک ویژگی غالب و ارزش اجتماعی فاخر مورد استقبال قرار می گیرد. رسانه ها و نهادهای فرهنگی نیز می توانند در تقویت و نهادینه کردن این ویژگی ها تلاش کنند تا در جامعه فراگیر شود تا شاهد یک رشد و بالندگی و یک درایت و بصیرت و آگاهی تمام عیار باشیم.
 
 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات