صفحه نخست >>  عمومی >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۱۷ تير ۱۴۰۰ - ۱۹:۵۷  ، 
کد خبر : ۳۳۱۹۳۵

پشت پرده لبخند مقامات اروپایی در مذاکرات وین/ نقشه برجامی ژرنها

در دور هفتم مذاکرات وین نیز مقامات آلمانی کمترین تمرکزی بر روی گزاره ای به نام " احیای واقعی برجام" نخواهند داشت!

مقامات آلمانی به مانند مقامات آمریکایی در حال تکمیل بازی هدفمند خود در قبال توافق هسته ای و آینده برجام هستند. این رویکرد خاص، خود را در مذاکرات وین ( طی شش دور اخیر) نمایان ساخته است. بدون شک در دور هفتم مذاکرات وین نیز مقامات آلمانی کمترین تمرکزی بر روی گزاره ای به نام " احیای واقعی برجام" نخواهند داشت!

اخیرا هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم توسط ایران را "گامی مهم در جهت توسعه تسلیحات اتمی" دانست. وزرای خارجه "ترویکای اروپایی" در مذاکرات برجام با صدور بیانیه‌ای اقدام ایران را محکوم کردند! این اقدام در حالی صورت می گیرد که نقض حقوق اولیه هسته ای ایران توسط آمریکا و بازیگران اروپایی، همواره از سوی سازمانهای بین المللی نادیده انگاشته شده است. در هر حال، اقدامات تبلیغاتی و سیاسی مقامات اروپایی علیه ایران در آستانه برگزاری دور هفتم مذاکرات وین وارد فاز تازه ای شده و همین مسئله، هشیاری و آگاهی دستگاه دیپلماسی و سیاست خارجی کشورمان را می طلبد.


ارتباط مستقیم بازی اروپا و آژانس
در این معادله، آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز به عنوان مکمل تروییکای اروپایی عمل می کند. بر اساس گزارش دویچه وله،  رافائل گروسی، دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز سه‌شنبه ۱۵ تیر (۶ ژوئیه) در گزارش خود به اعضای آژانس از برنامه جمهوری اسلامی ایران برای تولید اورانیوم فلزی با غنای ۲۰ درصدی خبر داد. گروسی گفت ایران با غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم از  توافقنامه برجام در سال ۲۰۱۵ دور شده است.


روزنامه "دی ولت" آلمان پس از گزارش آژانس به نقل از هایکو ماس وزیر خارجه آلمان نوشت وزیر خارجه آلمان تصمیم ایران برای غنی‌سازی ۲۰ درصدی را "گامی مهم در جهت توسعه تسلیحات اتمی" دانسته است.

این روزنامه تاکید کرده است هایکو ماس هم همانند همتایان فرانسوی و بریتانیایی خود از این اقدام ایران انتقاد کرده است.در مقابل، جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده است که برنامه تولید اورانیوم فلزی با خلوص ۲۰ درصدی را دنبال خواهد کرد و توجهی نسبت به شانتاژ سیاسی بازیگران غربی در این خصوص خواهد کرد. آژانس بین المللی انرژی اتمی در وین، آمریکا و ترویکای اروپایی این اقدام ایران را نقض توافقنامه برجام دانستند.بدیهی است که کاهش تعهدات ایران در برجام، مستند به خروج همه جانبه آمریکا از این توافق و بی تععدی و بی مسئولیتی مطلق تروییکای اروپایی و آژانس بین المللی انرژی اتمی در قبال حقوق حقه ملت ایران ( در حوزه استفاده از فناوری صلح آمیز هسنه ای ) می باشد.

به ادعای  آژانس این مقدار از غنی‌سازی اورانیوم فراتر از نیازهای غیرنظامی است و "صلح‌آمیزبودن " اهداف برنامه هسته‌ای ایران را مورد تردید قرار می‌دهد.با این حال، کاملا محرز است که کلیت ابراز تردید اژانس و مقامات آن در قبال ماهیت فعالیتهای هسته ای کشورمان، منبعث از نوعی " حقه بازی هسته ای " می باشد. به عبارت بهتر، مقامات آمریکایی، اروپایی و مدیران مختلف آژانس در طول دو دهه اخیر( البرادعی، آمانو و گروسی) همگان در واقع اگاهند که جمهوری اسلامی ایران اساسا قصد تولید سلاح هسته ای یا انجام فعالیتهای غیرمتعارف در این حوزه را ندارد، اما استفاده کشورمان از فناوری صلح آمیز هسته ای را نیز بر نمی تابند!

شانتاژ غربی ها  به نقطه اوج خود رسیده است
سه کشور بریتانیا، فرانسه و آلمان که برجام را امضا کرده‌اند با صدور بیانیه‌ای در واکنش به غنی‌سازی ۲۰ درصدی ایران گفتند جمهوری اسلامی ایران با اقدام خود برای غنی‌سازی ۲۰ درصدی موفقیت‌های مذاکرات احیای برجام در وین را به خطر انداخته است‌.

هایکو ماس و همتایان فرانسوی و بریتانیایی او ضمن ابراز نگرانی از اقدام ایران برای غنی‌سازی ۲۰ درصدی تاکید کردند که ایران با این اقدام تعهدات توافقنامه برجام را نقض می‌کند. آنها همچنین گفتند غنی سازی ۲۰ درصدی اورانیوم فلزی گامی مهم در جهت ساخت تسلیحات اتمی است.جمهوری اسلامی ایران بارها اعلام کرده است که  غنی‌سازی 20 درصدی  را در چارچوب فعالیت‌های پژوهشی خود انجام می‌دهد.

آمریکا و اروپا از عدم تمدید مهلت تفاهم‌نامه فنی با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، تهدید به پاک کردن فیلم‌ها و اطلاعات ضبط شده توسط دوربین‌های آژانس از سایت‌های هسته‌ای ایران و طرح برنامه تولید اورانیوم فلزی ابراز نگرانی کردند.ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هم اقدام ایران در غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم را "نگران‌کننده و تحریک‌آمیز" دانسته است! با این حال، بازیگران غربی کمترین اشاره ای به بی تعهدی های محض خود در قبال توافق هسته ای با ایران نکرده اند.

مراقب بازی ژرمنها هستیم!
در این معادله، باید مراقب بازی خاص آلمان(ژرمنها) نیز بود. دیپلماتهای آلمانی در مذاکرات وین سعی دارند با ارسال سیگنالهای دوگانه، همان بازی مدنظر آمریکا را تکمیل کنند. تروئیکای اروپایی مشغول ارسال کدهای آشکار به ایران و نظام بین‌الملل، در خصوص عبور کامل از برجام و انعقاد توافق جایگزین هستند. این توافق جدید، مبتنی بر همان مؤلفه‌های چهارگانه‌ای است که ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا  از ابتدای حضور خود در کاخ سفید، بر روی آن‌ها تأکید داشت و اکنون نیز بایدن سعی دارد آن را در قالبی دیگر عملیاتی کند. بدیهی است که واشنگتن و تروییکای اروپایی و آژانس، هرگز به این هدف شوم خود دست نخواهند یافت.

این مؤلفه‌ها شامل تحدید توان موشکی ایران ،کاهش قدرت مانور منطقه‌ای ایران”،دائمی ساختن محدودیت‌های هسته‌ای ایران “و بازرسی آزادانه آژانس از اماکن نظامی ایران است! حتی خروج ترامپ از کاخ سفید ، تأثیری در این نقشه راه نداشت! آنگلا مرکل صدراعظم آلمان به همراه ماکرون و بوریس جانسون، امروز به‌گونه‌ای علنی‌تر، آدرس توافق جدید را به ایران و جهان مخابره می‌کنند! به عبارت بهتر، سران اروپایی رسما نقاب از چهره خود برداشته و از استراتژی مهار همه‌جانبه ایران رونمایی کرده‌اند.

در این میان، لازم است مراقب لبخندهای تصنعی و خطرناک بازیگران اروپایی در مذاکرات وین باشیم. فراتر از آن، لازم است دستگاه دیپلماسی و سیاست خارجی کشورمان محافظه کاری را در برابر اتحادیه اروپا و خصوصا سه کشور کارشکن و بی تعهد آلمان، انگلیس و فرانسه کنار بگذارد و به جهانیان تفهیم کند که اروپای واحد چگونه در طول دو سال اخیر، با واژگانی مانند اینستکس و اس.پی.وی بازی کرده و در پشت پرده این بازی، بر روی استراتژی ضد ایرانی مشترک خود و واشنگتن متمرکز بوده‌ است!
 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات