صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۴ تير ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۰  ، 
کد خبر : ۳۳۱۸۵۰

نشریه اخبار و تحلیل‌های دوشنبه، ۱۴ تیرماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) جوان‌های عزیز من! نوبت شماست. جوان‌های قبل از شما هر چه نفس داشتند، در این راه زدند و ما را به اینجا رساندند؛ امروز نوبت جوان‌های ماست. (۲۸/۰۵/۱۳۸۴) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز        

پاسخ مقتضی به رژیم صهیونیستی

39 سال پیش در چنین روزی یعنی چهاردهم تیرماه 1361، دیپلمات‌های ایرانی در لبنان ربوده شدند؛ اتفاقی که تاکنون ابهامات زیادی در خصوص آن وجود دارد و شواهد و مدارک حاکی از آن است که دیپلمات‌های ایرانی به اسارت رژیم صهیونیستی درآمده‌اند. این حادثه تنها یکی از صدها جنایتی است که رژیم اشغالگر قدس علیه ملت ایران انجام داده است. به این بهانه توجه به چند نکته ضروری است.

1- ماهیت رژیم صهیونیستی بر پایه قتل و کشتار و تجاوز به حقوق ملت‌ها پایه‌گذاری شده و هرکجا که دستش رسیده اقدامات تروریستی مختلفی را علیه ملت‌های منطقه و بخصوص ایران اسلامی روا داشته است. از ترور دانشمندان هسته‌ای تا بمب‌گذاری و حتی کمک مادی، تسلیحاتی و آموزشی به گروه‌های تروریستی و ... همکاری در ترور شهید حاج قاسم سلیمانی، خرابکاری در برخی از تأسیسات هسته‌ای و شهادت دکتر فخری زاده ازجمله نمونه‌های اخیر در اثبات خصومت این رژیم اشغالگر با نظام اسلامی ایران است. 2- اکنون‌که رژیم صهیونیستی در سخت‌ترین دوران اشغالگری خود قرارگرفته و علاوه بر محاصره توسط محور مقاومت و شکست‌های پی‌درپی در جبهه‌های مختلف، در داخل هم دچار بحران‌های سیاسی و اجتماعی عمیق است، اقدامات خرابکارانه خود را برای به حاشیه بردن این مشکلات عمیق و راهبردی افزایش داده است. 3- برای اینکه بدانیم بهترین اقدام در مقابل این رژیم ضد بشری کدام است، کافی است به تجربه حزب‌الله لبنان نگاهی بیندازیم؛ حملات مکرر به جنوب لبنان و نیروهای حزب‌الله آنگاه کنترل شد که سطحی از موازنه بین حزب‌الله لبنان و رژیم صهیونیستی ایجاد شد؛ بدان معنا که حزب‌الله هیچ اقدامی از رژیم صهیونیستی را بی‌پاسخ نگذاشت؛ رویه‌ای که گروه‌های مقاومت فلسطینی در مسیر آن قرارگرفته‌اند؛ بنابراین امروز رژیم صهیونیستی در مواجهه با حزب‌الله، رویه سابق خود را در حملات بی‌محابا ندارد، چراکه می‌داند هر اقدام، پاسخ سخت‌تری خواهد داشت.

نکته راهبردی: گرچه در سال 1361 جمهوری اسلامی ایران با توجه به درگیر بودن در جنگ تحمیلی و مشکلات ناشی از آن، امکان مقابله با اقدام خصمانه رژیم صهیونیستی را نداشت، اما امروز ایران در موقعیتی است که دوران بزن‌دررو را به پایان رسانده و رژیم صهیونیستی پاسخ مقتضی به اقدامات شرورانه خود را دریافت می‌کند؛ امروز رژیم صهیونیستی به‌خوبی می‌داند که اگر به یکی از منافع ملی ایران ضربه بزند، از ده جا سیلی می‌خورد! (نویسنده: مصطفی برزکار)

▼گزارش روز                     

آخرین وضعیت میدانی افغانستان

در رابطه با تحولات اخیر افغانستان سؤالات زیادی وجود دارد که در این گزارش به برخی از آن‌ها پرداخته شده است.

1- در رابطه با تحولات میدانی باید گفت که در خصوص وضعیت میدانی و بحث تصرفات جدید، تغییرات خاصی به وجود نیامده است؛ هرچند در بعضی مناطق طالبان پیشروی‌هایی داشته؛ اما در برخی مناطق دیگر نیز عقب‌نشینی‌هایی صورت داده است. درعین‌حال در داخل افغانستان موجی از مقابله با طالبان شکل‌گرفته که در بخش‌های مختلف شاهد آن هستیم. 2- تحولات موجود در افغانستان نگرانی‌های زیادی را برای کشورهای منطقه و به‌ویژه کشورهای آسیای میانه به وجود آورده است. این کشورها نگران این گزاره هستند که ناامنی موجود در افغانستان از یک‌سو به این کشورها کشیده شود و از سوی دیگر این ناامنی‌ها موجبات فعالیت گروه‌های افراطی در این مناطق شود. در این حالت این کشورها از یک‌سو باید با تهدیدات داخل مرزهایشان مقابله کنند و از سوی دیگر اجازه تبدیل‌شدن تهدیدات بالقوه علیه خود را به تهدیدات بالفعل ندهند. 3- آمریکا در پازل کنونی افغانستان یک بازی برد- برد را دنبال می‌کند؛ از یک‌سو از طالبان در نهان حمایت کرده و خواهان نقش‌آفرینی این گروه در تحولات افغانستان است و از سوی دیگر از اقدامات این گروه برای برخی منافع همچون ایجاد ناامنی و مهار بازیگران مخالف خود بهره‌برداری می‌کند. البته آمریکا به دنبال خروج از افغانستان برای ایجاد یک شرایط ناامن و یک بازی جدید در سطوح منطقه‌ای است و در این مسیر، برخی گروه‌ها همچون‌ داعش را به سطوح امنیتی وارد خواهد کرد. به نظر می‌رسد، آمریکا با خروج خود از افغانستان، راهبرد ایجاد جنگ‌های نیابتی در این منطقه را دستور کار خویش قرار داده است. 4- راهبرد جنگ داخلی در افغانستان برای آمریکا بسیار مهم است. تبعات این جنگ بسیاری از بازیگران را درگیر خواهد کرد؛ اما در نقطه مقابل، بعضی بازیگران همچون ایران و روسیه مخالف به وجود آمدن جنگ داخلی میان افغان‌ها هستند. 5- برخی اخبار و گزارش‌ها حول این موضوع شکل‌گرفته که روسیه حمایت خود را از طالبان اعلام کرده و خواهان قدرت گرفتن این گروه است؛ اول اینکه نماینده روسیه در امور افغانستان اعلام کرد که روسیه خواهان مشارکت طالبان در دولت افغانستان شده، نه قدرت گرفتن طالبان. دوم، روسیه براساس دو مؤلفه خواهان ایجاد یک ثبات پایدار در افغانستان است: الف- ایجاد هرگونه ناامنی، منجر به ظهور و قدرت گرفتن برخی گروه‌های تروریستی همچون داعش خواهد شد و این گروه‌ها منافع ملی روسیه را تهدید خواهد کرد. ب- بیشترین بهره از ناامنی موجود را آمریکا خواهد برد. (نویسنده: محمدرضا فرهادی)

▼ خبر ویژه             

حمله راکتی به پایگاه نظامیان آمریکایی در خاک سوریه

شبکه لبنانی المیادین دیشب از شنیده شدن صدای ۴ انفجار با منشأ ناشناخته در داخل پایگاه کارخانه گاز کونیکو، در استان دیرالزور سوریه خبر داد. این کارخانه محل استقرار سربازان آمریکایی، انگلیسی و فرانسوی است. کانال مجازی صابرین‌ نیوز نیز اعلام کرد که ۹ موشک به داخل این پایگاه سقوط کرده است و نیروهای اشغالگر آمریکایی در وضعیت آماده‌باش حداکثری قرارگرفته‌اند. هرچند وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد، هنوز هیچ گزارشی که نشان دهد به نیروهای آمریکایی در سوریه حمله شده، مخابره نشده است، اما شبکه سعودی الحدث نوشت که در این حملات، حداقل ۳ تا ۵ نظامی آمریکایی کشته شده‌اند. در این حمله راکتی، آسیب زیادی به پایگاه نظامیان آمریکایی وارد شده است.

▼ اخبار

جریانی همواره سوار بر شعارهای احساسی

دیروز روزنامه اصلاح‌طلب شرق در تیتر اصلی خود با عنوان «روزگار برزخی اصلاح‌طلبان» نوشت: «بن‌بست اصلاح‌طلبی یا احیای اصلاحات؟ این پرسشی است که حالا اصلاح‌طلبان می‌توانند به آن پاسخ دهند؛ اینکه می‌خواهند تا دو سال یا چهار سال آینده دست روی دست بگذارند و در آستانه اولین انتخابات پیش‌رو، مثلاً مجلس 1402، باز‌هم درب احزاب را باز کنند؟ یک تشکل جدید اصلاح‌طلبی خواه با هر نام تازه‌ای که انتخاب می‌کنند، ایجاد کنند و از مردم درخواست رأی کنند و دل‌خوش به این باشند که با ایجاد یک موج انتخاباتی شاید برنده انتخابات باشند یا مأیوس از رأی مردم یا باز‌هم با دوگانه‌سازی بد و بدتر به مردم تذکر دهند که اگر به ما رأی ندهید، چنین می‌شود و چنان! واقعیت این است که اصلاح‌طلبان در سال‌های اخیر همین شیوه را پیش گرفتند و هیچ‌گاه تن به نگارش یک مانیفست جامع اصلاح‌طلبی ندادند؛ چه آنکه به گفته برخی اصلاً چنین ظرفیتی هم در کسانی که صرفاً در اندیشه چگونگی ورود به قدرت یا استمرار قدرت رسمی بودند، وجود نداشت و نظریه‌پردازان اصلاحات هم صرفاً بر مفاهیمی کلی مانند آزادی، عدالت، رفع فقر و تبعیض و... پرداختند و هیچ‌گاه کسی نگفت که برای رسیدن به این مفاهیم با درنظرگرفتن وضع سیاسی موجود و همه محدودیت‌هایی که می‌بینیم باید چه سازوکاری در نظر گرفته شود؟ یا اگر به گفته برخی اصلاح‌طلبان لازم است که قانون اساسی اصلاح شود، باید چه اصولی اصلاح‌ شود و اگر آن اصول تغییر کند چه تأثیراتی در شیوه حکمرانی کشور پدید می‌آورد. آن‌ها هیچ‌گاه نسبت دقیق خود را با حاکمیت روشن نکردند؛ به‌نحوی‌که از تندترین اپوزیسیون‌ها تا اصلاح‌طلبانی که اندیشه اصولگرایی دارند، همه اصلاح‌طلب فرض می‌شوند.

گفتگوی رئیسی با عمران خان

نخست‌وزیر پاکستان در گفتگوی تلفنی با سید ابراهیم رئیسی ضمن تبریک انتخاب ایشان، با اشاره به موضوعات مشترک فی‌مابین گفت: «ما نگران وضعیت افغانستان و درگیر شدن این کشور در جنگ طولانی‌مدت هستیم». عمران خان ابراز امیدواری کرد در آینده نزدیک با رئیس‌جمهور منتخب ایران ملاقات کرده و درباره موضوعات مختلف ازجمله فرصت‌ها و نگرانی‌های مشترک گفتگو کند. رئیسی نیل به «امنیت پایدار» را صرفاً از طریق مشارکت کشور‌های منطقه، عملی دانسته و بیان کرد: «تجربه نشان داده که بیگانگان به بهانه ایجاد امنیت بذر ناامنی را کاشته و عدم ثبات را نهادینه می‌کنند. امنیت افغانستان برای ما مهم است و این امنیت باید توسط افغانستانی‌ها برقرار شود». رئیس‌جمهور منتخب اضافه کرد: «در دیپلماسی اقتصادی، دولت جدید به همه ظرفیت‌های اقتصادی همسایگان به‌عنوان فرصت‌های ارزشمند همکاری نگریسته می‌شود و به همین جهت هیچ ظرفیت اقتصادی مورد غفلت قرار نمی‌گیرد».

حرف‌های ناپخته مرعشی!

درحالی‌که نزدیک به نیمی از صادرات کشورمان در دولت تدبیر و امید با کشورهای عراق و افغانستان بوده است، «حسین مرعشی» سخنگوی حزب کارگزاران با بی‌اطلاعی از ظرفیت بازارهای منطقه‌ای، گفته است: «آقای رئیسی باید توجه کند که با روابط تجاری با پاکستان و عراق و ونزوئلا و افغانستان نمی‌شود کشور را اداره کرد!». مشابه چنین حرف‌هایی را نیز هشت سال پیش جریان اصلاحات در کم‌اهمیت جلوه دادن روابط کشورمان با برخی کشورهای آفریقایی و آمریکای لاتین به کار بردند؛ اما ماحصل شعارهای آن‌ها در برقراری روابط تجاری با کشورهای پیشرفته غربی همان چیزی است که امروز بعد از هشت سال می‌بینیم؛ کشورهایی که عهد بستند و پیمان شکستند، قول واردات تکنولوژی دادند ولی از دادن قطعه نیز به ایران دریغ کردند! لازم است جریان اصلاحات به این سؤال پاسخ دهد که اگر تجارت با کشورهای همسایه، آفریقایی و ... ارزشی ندارد، چرا چین به‌عنوان دومین کشور برتر اقتصادی، توان تجاری خود را روی کشورهای درحال‌توسعه منطقه و کشورهای آفریقایی گذاشته است و اساساً موفقیت‌های اقتصادی چند دهه اخیر چین ناشی از توجه به بازار این کشورها بوده است؟!

‌اخبار کوتاه

تحقیر یک ملت!/ «محمد دلاوری» مجری صداوسیما توئیت اخیر صادق زیباکلام را تحقیر ملت ایران دانست و نوشت: «چه خود کوچک پنداریِ عجیبی، صدها رخداد علمی مهم در ایران پدید آمده، انتقادها به جای خود ولی این دیگر تحقیر حاکمیت نیست، تحقیر یک ملت است». زیباکلام، چهره فعال اصلاح‌طلب در توئیت اخیرش، با خودکم‌بینی عجیب که البته در مواضع گذشته او نیز یافت می‌شود، نوشت: «کشوری که نتوانسته در زمینه تولید یک دوچرخه ساده بچگانه صادراتی داشته باشد و بعد از شصت سال عصاره صنعت خودروسازی‌اش، پیکان و پراید است، چگونه ممکن است در زمینه تولید واکسن کرونا، تبدیل به یک تولیدکننده بین‌المللی شود؟».

هیل: تحریم ایران جواب نمی‌دهد/ وبگاه وابسته به کنگره آمریکا نوشت: «دولت بایدن باید به‌دنبال توافق بهتری با ایران باشد که دربرگیرنده مسائل دیگری چون برنامه موشکی و مسائل منطقه‌ای نیز باشد. تنها راه رسیدن به توافق طولانی‌مدت‌تر و قدرتمندتر، اقدام سریع برای احیای برجام و نیز احیای درجه‌ای از اعتماد بین واشنگتن و تهران است. به‌رغم آنکه تحریم‌ها هزینه جدی به مردم وارد آورده؛ اما ایران مقاومت کرده‌ و تحریم‌ها حس ضدآمریکایی را در میان مردم ایران برانگیخته است. بحث استفاده از تحریم‌ها به امید امتیازدهی بیشتر ایران، نه‌تنها در دوران ترامپ کارساز نبود بلکه در دوران بایدن نیز مفید واقع نخواهد بود».

ریشه بحران برجام!/ سخنگوی وزارت خارجه چین دیروز یکشنبه در پیامی توییتری نوشت که خروج یک‌جانبه واشنگتن از برنامه جامع اقدام مشترک، ریشه بحران کنونی درباره برنامه هسته‌ای ایران است. سخنگوی وزارت خارجه چین در ادامه این پیام توییتری نوشت: «به‌طور طبیعی، آمریکا باید اقدامات اشتباه خود را تصحیح کند. برای آغاز، این کشور باید به‌طور کامل تحریم‌های یک‌جانبه غیرقانونی خود علیه ایران و طرف‌های ثالث را بردارد تا ایران تشویق شود که در مسیر مشابه گام بردارد و باعث دستیابی به موفقیت در مذاکرات شود».

مهم‌ترین دستاورد سربازی!/ شاید شما هم در آستانه سنین سربازی شنیده باشید که بگویند برو سربازی کن تا قدر زندگی و عافیت را بدانی. رئیس سازمان نظام‌وظیفه کشور نیز معتقد است: «مهم‌ترین دستاورد سربازی، تاب‌آوری جوانان در برابر سختی‌ها است». کارشناسان روانشناسی تأکیددارند، افرادی که در سنین نوجوانی و جوانی به‌سختی می‌افتند؛ نسبت به افراد نازپرورده که غرق در نعمت بزرگ می‌شوند، انسان‌هایی سخت‌کوش بوده و با اراده بالایی که برای عبور از مشکلات و ناهمواری‌های معمول دارند، در مسیر زندگی موفق‌تر ظاهر می‌شوند.

فکر فرار به اروپا و آمریکا!/ «عبدالباری عطوان» تحلیلگر برجسته جهان عرب و سردبیر روزنامه رأی‌الیوم گفت: «اسرائیل در رعب و وحشت به سر می‌برد؛ بیشتر ساکنان اسرائیلی سرزمین‌های اشغالی تحمل وضعیت موجود را ندارند و به فکر فرار به اروپا و آمریکا هستند!».

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات