صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۰ تير ۱۴۰۰ - ۰۵:۵۹  ، 
کد خبر : ۳۳۱۹۹۳

اخبار ویژه یکشنبه ۲۰ تیر

روزنامه کیهان **

آمریکا منبع آشوب و تخریب از افغانستان تا عراق و سوریه است

روزنامه چینی گلوبال‌تایمز، خروج آمریکا از افغانستان را با خروج نظامیان آمریکا از ویتنام مقایسه کرد.
گلوبال‌تایمز نوشت: عقب‌نشینی عجولانه آمریکایی‌ها از پایگاه اصلی نظامی‌شان در افغانستان، چیزی جز عدم مسئولیت‌پذیری آن‌ها نیست، در حالی که آمریکا خود را «پرچمدار دموکراسی» می‌داند، به «منبع مهم آشوب و تروریسم در جهان» تبدیل شده است و «از افغانستان گرفته تا سوریه و عراق، آمریکا خرابی‌های بی‌شماری را برای جهان بر جا گذاشته و به اسم «جنگ علیه تروریسم» مجموعه‌ای از «جرایم علیه بشریت» را مرتکب شده است.
ارتش آمریکا بامداد دوم ژوئیه در حالی فرودگاه هوایی بگرام در افغانستان را ترک کرد که ارتش افغانستان ساعاتی بعد متوجه این موضوع شد و از این نوع عقب‌نشینی غیرمسئولانه آمریکا حتی برآشفت.
نوع اشغال و ترک افغانستان توسط آمریکایی به قدری برای همگان تعجب‌برانگیز بود که حتی یک مقام ارشد آمریکایی در این خصوص گفت: «مردم افغانستان می‌گویند که آمریکایی‌ها از افغان‌ها در مورد رفتن به کشورشان اجازه نگرفته بودند و حتی برای خروج‌شان نیز با افغان‌ها مشورت نکردند. مردم در شبکه‌های اجتماعی این نوع ترک خاک افغانستان توسط آمریکایی‌ها را با خروج عجولانه آن‌ها از خاک ویتنام در سال ۱۹۷۵ مقایسه می‌کنند.
آمریکا در ژانویه ۱۹۷۳ نیز درست شبیه امروز با عجله نیرو‌های جنگی خود را از ویتنام خارج کرده بود و به درگیری مستقیم ارتش آمریکا در جنگ ویتنام پایان داد. در واقع آن زمان نیز آخرین نیرو‌های آمریکایی بدون حمایت مستقیم ارتش آن کشور هنوز در ویتنام جنوبی بودند که سرانجام مجبور شدند با عجله در سال ۱۹۷۵ خاک ویتنام را ترک کنند. اگرچه زمان و کشور متفاوت است، اما عقب‌نشینی‌های آمریکایی‌ها از افغانستان همان تأثیر قوی را برای مردم این کشور گذاشت که در آن سال بر مردم ویتنام برجای گذاشته بود، یعنی اینکه ایالات متحده بار دیگر شکست خورده و صحنه را ترک کرده است.
«لی زیکسین» دستیار پژوهشگر بخش مطالعات در انستیتوی مطالعات بین‌المللی چین به گلوبال‌تایمز گفت: «هرگاه آمریکا اقدام به عقب‌نشینی از کشوری را از توان خود خارج دید، هرگز به وضعیت واقعی کشور‌ها و یا نیاز‌های مردم آن کشور‌ها توجه نمی‌کند و در عوض با یک رویکرد منفعت‌طلبانه و بر اساس یک عادت قدیمی کاملاًً مطابق با منافع خود عمل می‌کند.»
به اعتقاد وی، آمریکا از افغانستان گرفته تا سوریه و عراق، اوضاع را به هم ریخته و به نام جنگ علیه تروریسم مجموعه‌ای از «جنایات علیه بشریت» را در سراسر جهان مرتکب شده است و با همین بهانه‌ها هم هست که صرف نظر از به هم ریختگی اوضاع داخلی این کشورها، وضعیت امنیتی، اقتصادی و سیاسی کل منطقه خاورمیانه را تحت تأثیر اقدامات خود قرار داده و می‌دهد.»
مدت‌هاست که افغانستان به «قبرستان امپراتوری‌ها» معروف است. شاید عقب‌نشینی آمریکا و نیرو‌های سازمان آتلانتیک شمالی (ناتو) از افغانستان امری ضروری بوده باشد، اما چنین خروج شتابزده و غیرمسئولانه‌ای نه تنها منجر به وخامت بیشتر اوضاع امنیتی در افغانستان شد، بلکه درگیری میان دولت افغانستان و طالبان را نیز شدت بخشیده و منجر به افزایش تلفات غیرنظامیان در این کشور شده است. تلاش‌های به اصطلاح جهانی ضد تروریسم ایالات متحده کاملاًً ناکام مانده است. واشنگتن تحت لوای مبارزه با تروریسم نه تنها نتوانسته به تروریسم پایان دهد، بلکه بر حجم حملات تروریستی نیز افزوده است. مدت‌های طولانی طول می‌کشد تا این کشور‌ها زخم‌های خود را التیام بخشند، با این وجود آمریکا هم قصد ندارد هیچ مسئولیتی را در این خصوص به عهده بگیرد.

تعطیلی به بهانه برق آخرین ضربه دولت روحانی به صنایع

نایب رئیس کمیسیون صنایع در اتاق بازرگانی تاکید کرد صنایع، ظرفیت تعطیلی ندارند و قطع برق صنایع، اقدامی غیرقانونی محسوب می‌شود.
عباس جبال‌بارزی در مورد اظهارات معاون اول رئیس‌جمهور مبنی بر کاهش تامین برق صنایع به ۱۰ درصد طی سه هفته آینده اظهار کرد: قطعی برق به این شکل خلاف ماده ۲۵ قانون بهبود فضای کسب و کار است، در این قانون به صراحت آمده که دولت حق ندارد در زمان کمبود برق، جریان برق یا گاز صنایع را قطع و اگر این کار را انجام دهد باید جبران خسارت کند. تا همین نقطه هم خسارات زیادی به صنایع وارد شده و آن‌ها توان بیش از این را ندارند. طبیعتا صنایع خصوصی در این شرایط دچار مشکل خواهند شد، این اجباری است که به هر حال بر صنایع تحمیل می‌شود.
وی به ایلنا افزود: مجموعه سیستم سیاست‌گذاری باید در سالیان قبل به این موضوع فکر می‌کرد. مدیریت نکردیم و به نقطه‌ای رسیدیم که مصرف ۱۰ هزار مگاوات بیشتر از تولید است، در این شرایط اگر برق قطع نشود شبکه برق از پایداری می‌افتد.
جبال‌بارزی خاطرنشان کرد: سه هفته کاهش برق صنایع به ۱۰ درصد، به معنای تعطیلی یک ماهه آن‌ها است. هزینه این یک ماه را چه کسی پرداخت می‌کند؟ بسیاری از صنایع نمی‌توانند کار خود را تعطیل کنند، دستگاه‌هایی که راه‌اندازی دوباره آن‌ها ۱۵ تا ۲۰ روز طول می‌کشد. برای مثال کوره را به این سادگی نمی‌توان از کار انداخت. وی در پاسخ به سوالی در مورد وضعیت حقوق کارگران در این یک ماه تعطیلی گفت: این تعطیلی‌ها جایگاه قانونی ندارند، چرا که در ایام کاری هستند. پرداخت حقوق کارگران به توان مالی کارفرما بستگی دارد، ولی اگر درآمد نداشته باشد چطور باید حقوق این ماه را پرداخت کند؟ این وظیفه همان کسی است که تعطیل می‌کند تا برای حقوق کارگران نیز فکری کند.
نایب رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی در ادامه بیان کرد: صنایع ما به هیچ عنوان ظرفیت چنین تعطیلی را ندارند. حتی با وجود تعطیلات قانونی، میزان کار در صنایع در سال ۹/۵ ماه است. در حالی که با احتساب مرخصی، سنوات و عیدی ۱۶ ماه هزینه می‌کنند. صنایع الان فقط برای سرپا ماندن تلاش می‌کنند، اگر اینطور نبود که ۵۰ درصد بنگاه‌های تولیدی کشور نیمه فعال یا غیرفعال نبودند.
وی اظهار داشت: در این شرایط برخی از بنگاه‌های کوچک و متوسط قطعا دچار مشکل می‌شوند. برای مثال ممکن است نتوانند تعهدات خود را پرداخت کنند و منجر به تعطیلی آن‌ها شود. مسائلی مانند تعهدات بانکی، تعهدات به مشتریان، تامین اجتماعی و ... وجود دارد و تعطیل کردن صنایع به همین راحتی نیست.
جبال‌بارزی پیرامون سوالی مبنی بر اینکه آیا دولت کمک‌هایی برای بازپرداخت وام و به تعویق انداختن آن در نظر گرفته یا خیر گفت: ما چیزی در مورد به تعویق افتادن مطالبات بانک‌ها نشنیده‌ایم، ولی حتی اگر این اتفاق نیز بیافتد کمک چندانی نیست و حتی چند ماه بعد هم بازپرداخت آن مشکل است چرا که در این یک ماه بنگاه درآمدی نداشته است، دولت باید هزینه‌های این یک ماه را تقبل کند. علاوه بر این بنگاه باید پاسخگوی مشتریان خود باشد. اگر قرار است تصمیمی گرفته شود باید همه جوانب بررسی شود.

خواب شورای عالی انرژی در میانه چالش کمبود برق

در هشت سال دولت روحانی، شورای عالی انرژی به تعداد انگشتان یک دست هم تشکیل جلسه نداده است. نتیجه عدم تشکیل شورای عالی انرژی، مشکلات کنونی است که اکنون در صنعت برق کشور رخ داده و به کمبود ۱۰ هزار مگاواتی تولید برق انجامیده است.
به گزارش مشرق بر اساس قانون برنامه سوم توسعه و پس از آن قانون اصلاح الگوی مصرف انرژی، کلیه تصمیمات و سیاست‌های انرژی کشور به شورای عالی انرژی واگذار شد.
طبق قانون اصلاح الگوی مصرف انرژی که در سال ۱۳۸۹ تصویب شد، دولت مکلف شد ساختار شورای عالی انرژی را به گونه‌ای اصلاح کند که امکان حضور منظم طرفین عرضه و تقاضای انرژی در جلسات شورا و سیاست‌گذاری مشترک آن‌ها در بخش انرژی فراهم شود.
بهینه‌سازی تولید و مصرف انواع حامل‌های انرژی و تعیین ضوابط و الگو‌های آن و همچنین تدوین سیاست‌ها و ضوابط تقلیل آلودگی‌های محیط زیستی ناشی از تولید و مصرف انرژی نیز ازجمله کارکرد‌های این شورا محسوب می‌شود.
رئیس‌جمهور یا معاون اول رئیس‌جمهور، ریاست شورای عالی انرژی را بر عهده دارند. سازمان برنامه و بودجه هم دبیرخانه این شورا است؛ بنابراین کوتاهی در تشکیل منظم جلسات شورای عالی انرژی در هشت سال اخیر، مستقیماً متوجه محمدباقر نوبخت، اسحاق جهانگیری و حسن روحانی بوده است.
در قالب قانون اصلاح مواد ۲ و ۴ قانون برنامه سوم، شورای عالی انرژی کشور می‌بایست به ریاست رئیس‌جمهور و عضویت وزرای نفت، نیرو، امور اقتصادی و دارایی، صنایع و معادن، جهاد کشاورزی، سازمان انرژی اتمی، سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور تشکیل شود.
شورای عالی انرژی نباید صرفاً کارکردی نمایشی داشته باشد و جلسات آن سالی یک بار برگزار شود. شورای عالی انرژی، هم‌تراز شورای عالی امنیت ملی است؛ اما کوتاهی دولت روحانی در تشکیل جلسه شورای عالی انرژی و برنامه‌ریزی برای رفع مشکلات صنعت برق در هشت سال اخیر منجر به این شد که مشکلات صنعت برق به جای بررسی در شورای عالی انرژی، به معضلی امنیتی تبدیل شود تا شورای عالی امنیت ملی به ناچار وارد بررسی این موضوع شود.
مشخص است که علاقه و تمرکز دولت روحانی بر مذاکرات در هشت سال اخیر سبب غفلت از سایر حوزه‌های مدیریتی کشور شد که موضوع صنعت برق نیز قربانی همین نگاه تک‌بعدی دولت روحانی شد. اگر دولت روحانی از همان سال ۱۳۹۲ با تشکیل منظم جلسات شورای عالی انرژی، مشکلات تولیدکنندگان صنعت برق را احصا و برای رفع آن‌ها برنامه‌ریزی می‌کرد و همین‌طور با برآورد رشد مصرف برق، متناسب با آن برای افزایش تولید برق ظرفیت‌سازی می‌کرد، اکنون کشور دچار کمبود برق نبود و روحانی بدترین کارنامه را در تولید برق از خود به جای نمی‌گذاشت.
بر اساس آمار وزارت نیرو، دولت روحانی در بین دولت‌های پس از انقلاب، کمترین میزان توسعه ظرفیت تولید برق کشور را انجام داده است.

نقش‌آفرینی شبکه بانکی در افزایش نقدینگی و سفته‌بازی

در حالی که افزایش نقدینگی در اثر کارکرد نادرست شبکه بانکی در ۸ سال اخیر بیش از ۷ برابر شده، تسهیلات بانکی پرداختی به بخش‌های واقعی اقتصاد، کاهش محسوسی را نشان می‌دهد.
روزنامه فرهیختگان در گزارشی در همین زمینه می‌نویسد: بررسی داده‌های بانک مرکزی نشان می‌دهد نسبت تسهیلات به سپرده نظام بانکی طبق آخرین آمار در اسفند ۹۹ به حدود ۷۹ درصد رسیده که کمترین مقدار تاریخی این نسبت از سال ۱۳۸۸ به بعد بوده است. طبق این بررسی، نسبت مانده تسهیلات به سپرده‌ها در سیستم بانکی کشور از سال ۱۳۹۱ به بعد روند نزولی گرفته است. شکاف به‌وجود آمده در دریافت سپرده‌ها و پرداخت تسهیلات نشان از ضعف سیستم بانکی کشور در وام‌دهی است که براساس آمار‌ها مانده سپرده‌ها تا پایان اسفند این سال در حدود ۳۴۸۲ هزار میلیارد تومان و در مقابل مانده تسهیلات اعطایی نیز حدود ۲۷۹۲ هزار میلیارد تومان بوده است. از طرفی بالا بودن میزان نقدینگی که در پایان اسفندماه ۹۹ در حدود ۳۵۰۰ هزار میلیارد اعلام شده است، این مسئله را نشان می‌دهد که بانک‌ها همچنان در خلق نقدینگی فعال هستند و این کار را از طریق سود سپرده و خلق تسهیلات انجام می‌دهند. بررسی صورت‌های ماهانه بانک‌های بورسی (آن‌هایی که منتشر شده است) نشان می‌دهد ۱۰ بانک اقتصاد نوین، پارسیان، پست بانک، تجارت، خاورمیانه، دی، سینا، صادرات و کارآفرین در سال مالی ۱۳۹۹ حدود ۱۶۰۰ هزار میلیارد تومان سپرده جذب کرده‌اند که ۴۵ درصد از مجموع مانده سپرده‌های کل سیستم بانکی است. این ۱۰ بانک همچنین طی سال مالی ۹۹ تقریبا ۱۳۲۷ هزار میلیارد تسهیلات پرداخت کرده‌اند که ۴۸ درصد از مانده سپرده‌های کل سیستم بانکی را شامل می‌شود. این بانک‌ها طی سال ۹۹ از محل پرداخت تسهیلات چیزی حدود ۱۳۰ هزار میلیارد تومان درآمد داشته‌اند که در مقایسه با سال قبل ۶۰ درصد رشد کرده است.
اهمیت بانکداری از این حیث است که اولا عمده تامین مالی بلندمدت از طریق بانک‌ها انجام شده و عملا اقتصاد ایران بانک‌محور است، ثانیا بخش بزرگی از افزایش نقدینگی اقتصاد کشور به رشد ترازنامه بانک‌ها و خلق پول از سوی آن‌ها برمی‌گردد و در درجه سوم نیز فعالیت‌های غیرمولد و سفته‌بازانه این سیستم اثرات مخربی بر بخش‌های اقتصادی وارد کرده است. کاهش نسبت تسهیلات بانکی به سپرده‌ها (پس از کسر سپرده قانونی)، افزایش شکاف تسهیلات به سپرده و کاهش قدرت وام‌دهی در شبکه بانکی را نشان می‌دهد که از ۱۱۲ درصد در سال ۹۰ به ۷۹ درصد در سال ۹۹ رسیده است. با وجود شکاف بین سپرده‌ها و تسهیلات اعطایی، مجموع تسهیلات اعطایی شبکه بانکی در مقایسه با ابعاد اقتصاد کشور، روندی فزاینده داشته است که این مسئله نشان از وجود عارضه‌ای دیگر، در خارج از شبکه بانکی و فراتر از بخش مالی اقتصاد دارد. این عارضه عدم هدایت تسهیلات به بخش حقیقی اقتصاد است.

مشت نمونه خروار؛ میراث روحانی برای رئیسی

نابسامانی توزیع کالا‌های اساسی، بدهی تأمین اجتماعی، تشدید بیکاری، نابسامانی بازار مسکن، رشد اقتصادی صفر، تلاطم بورس، پروژه‌های نیمه کاره، اجرا نشدن اقتصاد مقاومتی، کاهش سرمایه‌گذاری و افزایش تحریم‌ها، میراث دولت روحانی برای دولت سیزدهم است.
روزنامه جام جم در بررسی «میراث اقتصادی روحانی برای رئیسی» می‌نویسد: بزرگ‌ترین نقدی که کارشناسان به عملکرد دولت دارند، به نقدینگی و تورم باز می‌گردد. به دلیل رشد چشمگیر هزینه‌های دولت در سال جاری به نسبت درآمد‌های پایدار، کسری بودجه عملیاتی به بیش از ۵۰ درصد هزینه‌ها رسیده است و دولت برای جبران کسری بودجه باید نزدیک به ۲۷۰ هزار میلیارد تومان از دارایی‌های مالی خود را واگذار کند. عدم اهتمام دولت به آغاز عرضه ۹۵ هزار میلیارد تومان سهام دولتی در بورس و همچنین فروش اوراق دولتی در نیمه سال، احتمالاً فشار جبران کسری بودجه را به نیمه دوم سال منتقل خواهد کرد.
در حوزه بدهی تأمین اجتماعی، چندی پیش امیررضا امیرپور، مشاور مدیرعامل تأمین اجتماعی گفت: از این به بعد ماهانه شش تا ۱۰ هزار میلیارد تومان برای متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان کسری بودجه خواهیم داشت. آمار و ارقام نشان می‌دهد تأمین اجتماعی در دولت یازدهم و دوازدهم ۳۰۰ هزار میلیارد تومان بدهی ایجاد کرد و با این تراز قرار است تحویل دولت سیزدهم شود.
از سوی دیگر براساس تقاضای موجود حدود ۵ میلیون کسری مسکن وجود دارد. به طوری که حدود ۷ میلیون خانوار در خانه‌های اجاره‌ای سکونت دارند. آمار‌ها نشان می‌دهد هزینه ساخت مسکن از ابتدای سال ۹۲ تا ۱۴۰۰ حدود ۱۱۰ درصد رشد داشته است. همچنین در ماه اول روی کارآمدن دولت یازدهم در مرداد ۹۲ متوسط قیمت مسکن ۳ میلیون و ۸۳۴ هزار تومان بود که طی هشت سال اخیر با رشد سرسام‌آور ۶۹۰ درصدی به حدود ۳۰ میلیون تومان رسیده است.
در همین دوره هشت ساله، متوسط رشد اقتصادی به صفر رسید.

********************

روزنامه وطن امروز**

قدردانی کرزی از میزبانی ایران از مذاکرات بین‌الافغانی

رئیس‌جمهور پیشین افغانستان از برگزاری نشست میان هیأت‌های مذاکره‌کننده دولت افغانستان و طالبان در تهران تمجید کرد. به گزارش ایسنا به نقل از روزنامه افغانستان تایمز، حامد کرزی، رئیس‌جمهور پیشین افغانستان از نشست اخیر میان هیأت‌های دولت این کشور و طالبان که در تهران برگزار شد، استقبال کرده و گفته این رخداد، «گامی موثر در راستای صلح در این کشور [افغانستان]است». کرزی در ادامه از بیانیه مشترک ۲ طرف که در آن تداوم جنگ یک تهدید برای امنیت افغانستان تلقی شده بود و بیان کرده بودند تمام تلاش‌ها باید بر یافتن راهکاری صلح‌آمیز و سیاسی متمرکز شود، استقبال کرد. او همچنین از ایران به خاطر تلاش‌هایش برای برگزاری و میزبانی این نشست قدردانی و ابراز امیدواری کرد ۲ طرف گام‌های جدی‌تر و موثرتری برای موفقیت روند صلح بردارند. ناجیا انوری، سخنگوی وزارت صلح افغانستان نیز از برگزاری مذاکرات بین‌الافغانی در تهران تمجید کرد. او در این باره گفت: هدف این نشست ایجاد زمینه اعتماد برای روابط دوجانبه نزدیک‌تر میان مذاکره‌کنندگان افغانستان و طالبان است. انوری ادامه داد که ملت افغانستان خواستار سرعت یافتن مذاکرات و نتیجه‌بخش بودن آن هستند.

***

سرلشکر موسوی:
ارتش با قاطعیت مقابل دشمن می‌ایستد

فرمانده کل ارتش در بازدید از گروه ۴۱۱ مهندسی نزاجا تاکید کرد: ارتش با قاطعیت و اقتدار در مقابل دشمن می‌ایستد. به گزارش تسنیم، امیر سرلشکر «سیدعبدالرحیم موسوی» فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران با حضور در گروه ۴۱۱ مهندسی پیامبر اعظم (ص) نیروی زمینی ارتش در بروجرد، از بخش‌های مختلف این یگان بازدید کرد. وی خاطرنشان کرد: امروز ارتش، ارزش‌ها و خصوصیات خوب و والایی دارد که قابل بیان است و یکی از آن‌ها حضور بموقع در صحنه است. وقتی قرار است پای نظام بایستد و تودهنی به دشمن بزند، حضور پیدا می‌کند و یکی از این صحنه‌ها، حضور گسترده کارکنان ارتش و خانواده‌های آنان در انتخابات ریاست‌جمهوری بود که قریب به ۷۸ درصد در این اقدام ارزشمند شرکت کردند. سرلشکر موسوی، ارتش را مصداق بارز «اشداء علی الکفار رحماء بینهم» دانست و گفت: ارتشی که با قاطعیت و اقتدار در مقابل دشمن می‌ایستد، طاقت دیدن گریه یک دختر بچه را ندارد و فورا به کمک او می‌شتابد. امروز بحمدالله با برنامه‌ریزی و همت فرماندهان و کارکنان خدوم ارتش، تلاش خوبی برای رفع دغدغه‌های مردم سیستان‌و‌بلوچستان در حال انجام است.

***

ابلاغ پیام قالیباف به رئیس مجلس سوریه

رئیس کمیته روابط خارجی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: پیام دکتر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی به همتای سوری‌اش خود در سفر گروه دوستی ایران به سوریه ابلاغ و بر توسعه روابط پارلمانی ۲ کشور تاکید شد. عباس گلرو در گفتگو با خانه ملت، درباره سفر هیات پارلمانی جمهوری اسلامی ایران به سوریه، اظهار داشت: در این سفر با مقامات سوری از جمله نخست‌وزیر، مشاور ارشد رئیس‌جمهور، وزیر خارجه، رئیس مجلس مردمی، اعضای کمیسیون امنیت ملی و گروه دوستی پارلمانی ایران و سوریه گفتگو‌های سازنده و خوبی در چارچوب اهداف پارلمانی داشتیم. نایب‌رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و سوریه، با اشاره به حضور هیات ایرانی در مراسم تشییع مرحوم احمد جبرئیل، دبیرکل جبهه خلق برای آزادی فلسطین، گفت: یکی از برنامه‌های گروه اعزامی دیدار با گروه‌های فلسطینی بود که مصادف شد با درگذشت آقای احمد جبرئیل و ما با شرکت در مراسم تشییع ایشان با فرزندان و اعضای خانواده وی دیدار کرده و پیام دوستی و همبستگی ملت ایران و نظام جمهوری اسلامی ایران را به ملت فلسطین و گروه‌های مقاومت ابلاغ کردیم. وی در پایان خاطرنشان کرد: از آنجا که بر اساس توافق میان رؤسای گروه‌های دوستی پارلمانی ایران و سوریه، مسؤولیت این گروه‌ها با بالاترین مقامات پارلمانی است و آقای دکتر قالیباف نیز ریاست گروه دوستی پارلمانی ایران و سوریه را بر عهده دارند، پیام ایشان را به همتای سوری ابلاغ و بر توسعه روابط پارلمانی تاکید کردیم و اعلام آمادگی مجلس شورای اسلامی برای تبادل سفر‌ها در سطح عالی‌ترین مقام پارلمانی به رئیس مجلس سوریه اعلام شد.

***

جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران:
آماده حمایت از دولت سیزدهم هستیم

دریادار فدوی با بیان اینکه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی همواره به دولت‌ها کمک کرده است، گفت: با تمام ظرفیت‌های خود آماده حمایت از دولت منتخب هستیم.
‌به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، دریادار پاسدار علی فدوی، جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران در گفت‌وگویی با اشاره به اقدامات سپاه پاسداران و سازمان بسیج مستضعفین در مقابله با ویروس منحوس کرونا اظهار کرد: سپاه پاسداران همواره در خدمت‌رسانی به دولت‌ها، پای کار بوده و حتی در مواقعی هم مورد بی‌مهری قرار گرفته است، اما هیچ‌گاه دولت‌های منتخب مردم را رها نکرده و هر زمان که نیاز بوده به دولتمردان جهت خدمت‌رسانی بهتر به مردم کمک کرده است. وی در ادامه با بیان اینکه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با تمام ظرفیت‌هایش آماده کمک‌رسانی به دولت انقلابی منتخب مردم است، گفت: حتی در موضوعات جدید و در راستای برطرف کردن نیاز‌های ضروری مردم که به واسطه خباثت دشمنان و تحریم‌های ناجوانمردانه جلوی آن گرفته شده است، ما آماده کمک‌رسانی و حمایت از دولت در جهت برطرف شدن این نیاز‌ها هستیم. جانشین فرمانده کل سپاه خاطرنشان کرد: مشکلاتی که امروز کشور ما به آن دچار شده است در شأن ملت غیور و شهیدپرور ایران اسلامی نیست و حل‌و‌فصل کردن این مشکلات قطعا در اولویت است و ان‌شاءالله با مستقر شدن دولت حجت‌‎الاسلام رئیسی این مشکلات برطرف خواهد شد؛ البته سپاه با توان و ظرفیت حداکثری پشتیبان دولت منتخب در راستای برطرف شدن مشکلات خواهد بود.

********************

روزنامه خراسان**

فهرست توکلی از پرداختی‌های نامتعارف در شستا

خراسان - احمد توکلی با ارسال نامه‌ای به شریعتمداری، وزیر کارخواستار پاسخ گویی وی درباره پرداخت‌های نامتعارف به برخی از مدیران مجموعه شستا شد. در نامه توکلی، رئیس هیئت مدیره دیده بان شفافیت و عدالت آمده است: لیست پیوست نشان می‌دهد که افراد خاصی در مجموعه مدیریتی شستا تحت عنوان‌های مشاور و دستیار به کار گمارده شده‌اند و بدون استحقاق، دریافتی‌های هنگفت دارند. در این فهرست رقم‌های ۱۰ تا ۲۰ میلیون برای عناوینی، چون مشاور مدیر عامل (بدون حضور) به چشم می‌خورد.

وام بانکی چند درصد هزینه ساخت مسکن را پوشش می‌دهد؟

فارس - طبق آمار وزارت راه و شهرسازی سقف وام بانکی در تهران تنها ۲۰ درصد از هزینه ساخت مسکن را پوشش می‌دهد. بر اساس آمار وزارت راه و شهرسازی با فرض در نظر گرفتن بالاترین سقف تسهیلات بانکی کل تسهیلات بانکی در تهران حدود ۲۰ درصد و در دیگر مناطق شهری حدود ۱۷ درصد از هزینه ساخت یک واحد ۷۵ متری را پوشش می‌دهد.

زیان ۲۵۰ میلیون دلاری قطعی برق در هر هفته

تسنیم – «محمد ملاکی»، عضو سندیکای تولیدکنندگان برق گفت: در هر هفته ۱۲۵ میلیون کیلووات ساعت خاموشی رقم می‌خورد و خسارت این خاموشی‌ها به اقتصاد کشور ۲۵۰ میلیون دلار می‌شود.

واردات موز دور خورد!

ایسنا - با وجود مصوبه مربوط در خصوص واردات موز که به شرط واردات در قبال صادرات سیب تأکید دارد، اکنون مجوز‌های واردات و تایید منشأ ارز از سوی وزارت صمت و بانک مرکزی صادر می‌شود بدون این که صادرات سیب صورت گرفته باشد.

********************

روزنامه ایران**

توافق سئول و واشنگتن درباره دارایی‌های مسدود شده ایران

خبر اول اینکه، وزرای دارایی امریکا و کره‌جنوبی توافق کردند درخصوص دارایی‌های مسدود شده ایران در سئول با یکدیگر همکاری کنند. به‌گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری یونهاپ، وزارت اقتصاد و دارایی کره‌جنوبی اعلام کرد که «هونگ نام کی»، وزیر دارایی این کشور و «جانت یلن»، وزیر خزانه‌داری امریکا جمعه گذشته در حاشیه نشست گروه ۲۰ (۲۰-G) در ونیز ایتالیا یک نشست دوجانبه برای بحث درباره موضوعات مختلف برگزار کردند که یکی از آن‌ها نحوه آزادسازی دارایی‌های مسدود شده ایران در حساب‌های بانکی کره‌جنوبی بوده است. یونهاپ در ادامه گزارش داد: سئول در تلاش است با حمایت ایالات متحده از یک کانال در سوئیس برای استفاده از بخشی از پول مسدود شده ایران در کره‌جنوبی برای فروش کالا‌های بشردوستانه، شامل محصولات درمانی شرکت‌های سوئیسی به ایران استفاده کند.

اردکانیان در یک آپارتمان معمولی زندگی می‌کند

خبر دیگر اینکه، رئیس دفتر رئیس‌جمهوری در واکنش به برخی حاشیه‌ها درباره وزیر نیرو تأکید کرد که منتقدان اردکانیان در حال جعل شایعه علیه او هستند. به گزارش ایسنا، محمود واعظی در حساب کاربری خود در اینستاگرام نوشت: «دکتر رضا اردکانیان، یک چهره برجسته علمی و یک مدیر اجرایی توانمند و خوش‌سابقه است. شهرت علمی و دانشگاهی او فراتر از مرز‌های کشورمان و سوابق تحقیقاتی و پژوهشی‌اش مورد وثوق محافل معتبر علمی در سطح بین‌المللی است. مایه تأسف است که به‌دلیل یک مشکل کوتاه‌مدت در تأمین برق در کشور - که دلایل آن به روشنی به مردم بیان شده و بخش اعظم آن خارج از اراده و اختیار وزارت نیرو و دولت بوده است - این مدیر ارزشمند مورد هجمه و تخریب قرار گرفته است. تخریب‌هایی که البته با دروغ هم آمیخته شده و این روز‌ها نه فقط در فضای مجازی که در کمال تأسف روی آنتن صداوسیما نیز شاهد آن هستیم.» واعظی افزوده است: «برای کسی که در بهترین شرایط مالی در یک سازمان معتبر بین‌المللی مشغول کار بود، اما خدمت به مردم ایران را برگزید، شایعه جعل کرده‌اند که در فلان هتل گرانقیمت زندگی می‌کند یا خانواده‌اش مقیم خارج‌اند؛ مردم عزیز بدانند، آقای دکتر اردکانیان به همراه خانواده خود در یک آپارتمان معمولی در تهران که سال‌ها از ساخت آن می‌گذرد، زندگی می‌کند.»
دیروز همچنین روابط عمومی گروه هتل‌های اسپیناس در اطلاعیه‌ای با تکذیب ادعای اقامت وزیر نیرو و دیگر وزیران در این هتل و هتل خلیج فارس نوشت: در صورت نیاز به هرگونه اطلاعات بیشتر، این هتل آماده است تا گزارش‌های مربوط به میهمانان مقیم خود را از سیستم ثبت هتل به خبرنگاران ارائه کند. هتل اسپیناس‌پالاس و هتل خلیج فارس تحت نظر اداره پلیس اماکن فعالیت می‌کنند لذا برای اطلاعات بیشتر می‌توان از این سازمان‌های مرتبط نیز در رابطه با میهمانان استعلام کرد.

تحریم ۳۴ شرکت و نهاد مربوط به ایران روسیه و چین از سوی امریکا

دست آخر اینکه، وزارت بازرگانی امریکا نام ۳۴ شرکت و نهاد را در ارتباط با ایران، روسیه و چین به فهرست سیاه همکاری‌های اقتصادی این وزارتخانه اضافه کرده است. به‌گزارش تسنیم وزارت بازرگانی امریکا نام ۱۴ شرکت چینی را به‌بهانه آنچه «نقض حقوق بشر در استان سین‌کیانگ» خوانده شده است، در فهرست سیاه خود گنجانده است، علاوه بر این، نام ۶ شرکت چینی نیز به‌اتهام تلاش برای انتقال فناوری‌های امریکایی به چین برای استفاده در صنایع نظامی در فهرست سیاه وزارت بازرگانی امریکا قرار گرفته است. در این میان، ۸ شرکت و نهاد نیز به‌اتهام «تسهیل صادرات اقلام امریکایی به ایران خلاف اداره صادرات امریکا یا فروش این اقلام به شرکت‌هایی که در فهرست تحریم‌های دفتر کنترل دارایی‌های خارجی [اوفک]وابسته به وزارت خزانه‌داری امریکا قرار دارند» در فهرست سیاه وزارت بازرگانی امریکا جای گرفته‌اند و نام ۶ شرکت نیز به‌اتهام فروش قطعات الکترونیکی که می‌تواند در «پیشبرد برنامه‌های نظامی روسیه» به‌کار رود، به این فهرست اضافه شده است.

********************

روزنامه شرق**

درخواست بایدن از پوتین

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا گفت که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه را تحت فشار گذاشته است تا در مقابل گروه‌هایی که از خاک این کشور حملات باج‌افزاری صورت می‌دهند، اقدام کند. بایدن گفت: من به پوتین گفتم که وقتی یک عملیات اخاذی سایبری از مبدأ خاک شما انجام می‌شود، حتی اگر دولت شما پشت آن نباشد، ما انتظار داریم که با داشتن اطلاعات کافی که در اختیارتان می‌گذاریم، علیه آنان اقدام کنید.

تصویب شیوه کمک‌رسانی به سوریه

شورای امنیت سازمان ملل جمعه به اتفاق آرا قطع‌نامه ۲۵۸۵ را که توسط روسیه، آمریکا، ایرلند و نروژ درباره تمدید کمک‌رسانی به سوریه از طریق مرز‌ها تهیه شده بود، تصویب کرد. به‌این‌ترتیب روند تحویل کمک‌ها از طریق گذرگاه باب‌الهوی در ترکیه برای مدت یک سال تمدید شد.

جنگ در خیابان‌های کاراکاس

نیرو‌های امنیتی ونزوئلا با انجام چندین عملیات در کاراکاس، پایتخت این کشور درصدد دردست‌گرفتن کنترل کامل این شهر پس از دو روز درگیری‌های شدید با گروه‌های مسلح هستند. بیش از ۸۰۰ مأمور دولتی خانه‌ها را یک‌به‌یک مورد جست‌وجو قرار دادند و سلاح‌های موجود در این خانه‌ها را توقیف کردند.

توافق ترکیه و آمریکا

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه گفت واشنگتن و آنکارا درباره «ابعاد» و نحوه حفاظت از فرودگاه کابل توسط نیرو‌های ترکیه پس از خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان به توافق رسیده‌اند. دولت ترکیه مسئولیت حفاظت از این فرودگاه پس از خروج نیرو‌های آمریکایی در پایان ماه آگوست را پذیرفته است.

گفت‌وگوی بلینکن با همتای قطری‌اش

ند پرایس، رئیس دفتر رسانه‌ای وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در گفت‌وگویی تلفنی با محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، وزیر خارجه قطر درباره پرونده‌های منطقه رایزنی کرد. او در بیانیه‌ای گفت: بلینکن در گفت‌وگویی تلفنی با همتای قطری خود درباره مسائل امنیت منطقه‌ای، تعهد قطر به کمک به لبنان و حمایت از صلح در افغانستان رایزنی کرد.

احتمال سفر پاپ به کره شمالی

به گفته مدیر دستگاه اطلاعات و امنیت کره جنوبی، پاپ فرانسیس در تدارک سفر به کره شمالی است. اگر این سفر انجام شود، اولین باری خواهد بود که یک پاپ از این کشور تمامیت‌خواه دیدن می‌کند. در‌باره شمار شهروندان کاتولیک در کره شمالی و اینکه چگونه مناسک دینی خود را به جا می‌آورند، اطلاعات چندانی در دست نیست.

رد دخالت در ترور رئیس‌جمهور هائیتی

دو شهروند آمریکایی هائیتی‌تبار که به دست‌داشتن در قتل رئیس‌جمهوری هائیتی متهم شده‌اند، این اتهامات و دخالت مستقیم در ترور جوینل مویز را رد کردند. این دو ادعا کردند که تنها به‌عنوان مترجم در گروهی که این حمله را برنامه‌ریزی کرده بود، حضور داشتند.

***********************************************

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات