صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۶:۳۰  ، 
کد خبر : ۳۳۲۷۵۵

اخبار ویژه ۱۹ مرداد

روزنامه کیهان **

کارنامه روحانی تا سال‌ها گریبانگیر مردم خواهد بود

۸ سال دولت روحانی سرانجام با تورم ۴۴ درصد، ثبت رکورد ضریب جینی (شکاف طبقاتی، سقوط درآمد سرانه، کاهش ارزش پول ملی، و «تشدید بیکاری» به پایان رسید.
پایان دوره ریاست روحانی موجب شده تا مطبوعات مختلف، گوشه‌ای از سیاست‌های ویرانگر دولت مدعی تدبیر و امید را بازخوانی کنند در این زمینه روزنامه جوان خاطرنشان کرد: کشور برای بازگشت به رشد اقتصادی ابتدای دهه ۹۰ (قبل از ریاست روحانی) باید دست کم ۶ تا ۸ سال رشد اقتصادی ۸ درصد را تجربه کند.
افزایش استهلاک اقتصاد به دلیل عدم سرمایه‌گذاری در حوزه زیرساخت‌ها، افزایش هزینه‌های جاری و همچنین افزایش بدهی‌های سوددار و همچنین اعمال فشار بر حوزه واردات کالا برای کنترل نرخ ارز، وضعیت پیچیده‌ای را مقابل روی دولت جدید قرار می‌دهد، تورم و کاهش ارزش پول ملی موجب شده است بودجه خانوار در تنگنای بسیار قابل ملاحظه‌ای قرار گیرد.
تورم سالانه معیاری است که میانگین افزایش هزینه‌ها را طی ۱۲ماه گذشته نسبت به مدت مشابه پیش از آن اندازه‌گیری می‌کند. به روایت مرکز آمار در تیرماه تورم سالانه خانوار‌های شهری و روستایی نیز به ترتیب برابر با ۴۳/۷ و ۴۷/۳ درصد بوده است.
روزنامه وطن امروز هم با مرور شاخص‌های اقتصادی نوشت: سیاست‌های ویرانگر دوره روحانی، فراموش کردنی نیست و تبعات آن تا سال‌ها‌گریبان‌گیر مردم خواهد بود.
یکی از وعده‌های دولت روحانی کاهش پایدار تورم بود. با آنکه دولت تدبیر و امید در دوره اول با بهره‌گیری از ابزار‌های مقطعی همچون افزایش نرخ بهره بانکی، موفق شد نرخ تورم را موقتا تک‌رقمی کند، اما بی‌توجهی دولت به اصلاح اساسی ساختار‌های اقتصاد باعث شد کاهش تصنعی تورم روندی معکوس در پیش گیرد و دولت روحانی را رکورددار بزرگ‌ترین تورم ۲ دهه اخیر کند به طوری که طبق آمار‌های مرکز آمار نرخ تورم به ۴۴ درصد رسید.
همچنین اگر به شاخص‌های نابرابری نگاهی بیندازیم، ضریب جینی به عنوان یکی از معیار‌های سنجش، گواهی بر عملکرد نامطلوب دولت روحانی است. موضوع شکاف طبقاتی در دهه ۹۰ با اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها و تبدیل یارانه‌های غیرمستقیم به مستقیم، در کنار اقداماتی مانند مسکن مهر و سهام عدالت تا حدودی بهبود یافت تا جایی که نرخ ضریب جینی تا سال ۹۲ به رقم ۳۶ درصد رسید، اما با روی‌کار آمدن دولت روحانی رقم ضریب جینی با روند فزاینده‌ای هر سال افزایش یافت و رکورد ۴۰ درصد را ثبت کرد.
شاخص درآمد ناخالص ملی سرانه هم یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌هایی است که برای نشان دادن وضعیت اقتصادی به کار می‌رود. درآمد سرانه در ۸ سال اخیر بشدت کاهش یافته است. رکورد بالاترین درآمد سرانه مربوط به سال ۱۳۹۰ است که سهم هر ایرانی از تولید ناخالص داخلی کشور ۷ میلیون و ۳۷۰ هزار تومان بود، اما پس از آن شاهد نزول درآمد سرانه بودیم به طوری که برآورد مرکز پژوهش‌های مجلس نشان می‌دهد سال ۹۸ درآمد سرانه کشور به پایین‌ترین سطح سقوط کرده و به ۴ میلیون و ۸۷۰ هزار تومان رسیده است.
همچنین قیمت مسکن در این دوره رشد ۷۰۰ درصدی داشته و نرخ ارز هم شاهد افزایش ۶۳۰ درصدی بوده است.

ناکامی در انتخابات ۱۴۰۰ اصلاح‌طلبان را چند دسته کرده است؟!

یک روزنامه اصلاح‌طلب در گزارشی تأکید کرد سوء مدیریت دولت روحانی و ناکامی اصلاح‌طلبان در انتخابات اخیر، این جریان سیاسی را دچار چنددستگی کرده است.
آفتاب یزد در بررسی «سرنوشت اصلاح‌طلبان در عصر رئیسی» نوشت: انتخابات ۱۴۰۰ و رأی دو میلیونی همتی، به رغم دعوت برخی اصلاح‌طلبان به رأی دادن؛ از خاتمی گرفته تا نبوی، کروبی و... نشان داده که دیگر نسخه‌نویسی‌های سابق این جریان مبنی بر هراس‌افکنی در دل مردم برای به پای صندوق کشاندن و رأی دادن به کاندیدای آنها- در جهت رأی نیاوردن کاندیدای جریان رقیب‌شان- کارایی ندارد و تکرار کردن‌ها نیز فعلاً تا اطلاع ثانوی تکرار نمی‌شود و از رمق افتاده است. آنچه مسلم است اینکه جریان اصلاح‌طلب طی هشت سال گذشته به هر دلیلی و با هر توجیهی در عرصه مجلس و دولت خوب نتیجه نگرفته و شکاف میان مردم و آن‌ها بیش از هر زمان دیگری شده است. به نظر می‌آید باید آن‌ها را در چند دسته گوناگون و نه در یک واحد قرار دهیم.
دسته اول چهره‌هایی هستند که برایشان بقایی در قدرت بر هر چیزی اولویت دارد. این عده که روزگاری با نام اصلاحات و اصلاح‌طلبان به دنبال نام‌ها و سمت‌ها و پست‌ها و مناصب و روز‌های خوب مالی رسیده بودند، از چندین ماه پیش که همه می‌دانستند شرایط کشور در حال تغییر است و جریان راست تمام و کمال قدرت را در دست می‌گیرد و حداقل چند سالی به همین منوال می‌گذرد، راه و روش دیگری در پیش‌گرفته‌اند و به‌جای دفاع از اصلاح‌طلبان و اظهارات روشنفکرنمایانه بزک شده، به فکر تغییر مسیر محسوسی در خود افتاده‌اند. شاهدیم که برخی چهره‌ها و رسانه‌های اصلاح‌طلب و... در این مدت به‌صورت چراغ خاموش و گاه هم زیادی چراغ روشن و آشکارا سعی در جدا کردن خود از دولت روحانی، که زمانی سنگ آن را بر سینه می‌زده‌اند، دارند و به سمت رئیسی متمایل شده‌اند و از در تعریف و تمجید او برآمده‌اند.
البته ناگفته نماند در مقابل همین دسته گروهی کاملاً متفاوت هم هستند که ناامید از جریان اصلاح‌طلب و اصولگرا به دنبال همکاری‌های صادقانه با هر کسی می‌گردند که بتواند کاری شایسته برای ایران انجام دهد؛ نشان به آن نشان که از دفتر رئیسی با برخی چهره‌های این جریان تماس گرفته شده و در این بین بعضی از این چهره‌ها بی‌آنکه ذره‌ای به پست و مقامی بیندیشند یا ترسی از عواقب بیان واقعیت داشته باشند، مشکلات کشور را دلسوزانه به قلم آورده‌اند و از رئیسی خواسته‌اند آن‌ها را به هر نحوی که شده حل کند. دسته دیگر از چهره‌های اصلاح‌طلب، اما منتظرند، منتظر تا ببینند اوضاع چگونه پیش می‌رود تا بعد برایش فکری کنند. فقط همین. گروه بعدی اصلاح‌طلبان به نیکی می‌دانند جریان اصلاحات با این فرمول دیگر راه به جایی نخواهد برد و باید تغییرات اساسی در خود ایجاد کنند؛ تغییراتی که قطعاً به معنای تغییر نام‌های شکلی شورا‌ها و تشکل‌ها با همان سیاست‌های قدیمی یا جایگزین کردن یک رئیس به جای رئیس دیگر نیست؛ بلکه یک تغییر ریشه‌ای است و بنیادین. این جریان باید به این فکر کند که چرا بعد از ۲۴ سال از اعلام موجودیت، هنوز نتوانسته هواداران ثابتی مانند رقیب خود داشته باشد.
گروهی از اصلاح‌طلبان هم، اما ممکن است به این نتیجه رسیده باشند که اساساً جریان‌شان یک جریان حذف شده است که نه این سر جوی است و نه آن سر جوی. دسته بعدی اصلاح‌طلبان هم هنوز در خواب سیاسی زمستانی خود به سر برده و خود را با توجه به همان چهره‌های شاخصی که دارند، دلخوش می‌کنند و معتقدند باید به ظرفیت‌هایی مانند خاتمی و امثالهم بالید. یا هنوز از حصر می‌گویند و تصورشان این است که این گفته‌ها و تکرار مکررات همچنان خریدار دارد.
جریان اصلاحات و افراد درون این جریان را در عصر رئیسی به هر دسته و گروهی که تقسیم کنیم، اما باید یک نکته را خوب بدانیم؛ اینکه اگر بنا باشد آن‌ها همان رویه این ۲۴ ساله را در پیش بگیرند و حتی حنای‌شان برای ۴ سال بعد دوباره رنگ پیدا کند و بتوانند مردم را مجاب به رأی به کاندیدای خودشان کنند، اما حقیقتاً این روش و مرام، کاری برای بهبود اوضاع این مردم نخواهد کرد.

مظاهری: ۴ سال طول می‌کشد تا تورم کنترل شود

رئیس اسبق بانک مرکزی می‌گوید: دولت آقای رئیسی با تورم کم‌سابقه و بدهی‌هایی روبه‌رو است که دولت روحانی فراهم کرده است.
طهماسب مظاهری به روزنامه آرمان گفته است: امروز با یک تورم کم‌سابقه روبه‌رو هستیم. در سال‌های اخیر این تورم به‌صورت انباشته تجمیع شده و قدرت خرید مردم را به‌شدت کاهش داده است.
مظاهری در عین حال جبران این کاهش قدرتِ خرید را مسئله‌ای «انجام نشده» دانست و نتیجه آن را کوچک شدنِ سفره مردم و افزایش بدهی‌های دولت عنوان کرد. او همچنین فزونی‌گرفتن کسری بودجه را موجب رشد نقدینگی دانست و افزود: آقای روحانی در حوزه بازار سرمایه فرمودند که ما از مردم پول قرض کرده‌ایم که در قالب اوراق مشارکت و قرضه توسط دولت خرج شده و هیچ منبعی برای بازپرداخت آن پیش‌بینی نکرده است.
مظاهری خاطرنشان کرد: دولت آقای رئیسی با بدهی‌هایی روبه‌رو است که به تعبیر رئیس‌جمهور قبلی از مردم قرض گرفته شده است.
او در عین حال تاکید کرد پولی که دولت از بانک مرکزی قرض می‌گیرد، قابل بازپرداخت بوده، ولی آنچه از جیب مردم برمی‌دارد، قابل به تعویق افتادن، نیست. بازپرداختِ بدهیِ مردمی باید به‌موقع انجام گیرد و بنابراین بدین منظور باید درآمدی وجود داشته باشد.
مظاهری در تشریحِ دیگر معضلات پیش روی دولت سیزدهم گفت: آن دسته از مردم که در بازار بورس اقدام به حفظ دارایی خود کردند، متأسفانه ضرر کردند و لذا بازار بورس هم نیازمند اصلاح است. رئیس‌کل اسبق بانک مرکزی در دولت اصلاحات در عین حال این کار را سخت، اما عملی و شدنی دانست و افزود: دولت حتماً فکری برای مجموعة این مشکلات کرده است؛ ضمن اینکه آقای رئیسی در مراسم تنفیذ اظهار کردند که برنامه‌های ضربتی و میان‌مدت و بلندمدت را در دستور کار خواهیم داشت.
مظاهری ضمن ابراز خوشنودی از برنامه‌ریزی دولت جدید، نسبت به ماهیت برنامه‌ها اظهار بی‌اطلاعی کرد و گفت: همین که فکری برای این مهم شده است، امیدوارم با یک‌سری تدابیر فوری، فکری برای تورم و سایر موارد در کوتاه‌مدت صورت گیرد. او با ابراز امیدواری نسبت به رسیدن تورمِ فعلی به محدوده ۱۵ درصد گفت: کسی چنین توقعی را در یک دوره دو سه‌ساله ندارد، ولی اگر همین عدد در روندی منطقی کنترل شود، به حدود ۱۵ درصد خواهد رسید و مردم احساس آرامش خواهند کرد. مظاهری همچنین از آمادگی دولت و بخش خصوصی نسبت به اصلاح حقوق کارگران و کارمندان تا مرز ۱۵ درصد در سال سخن گفت و ادامه داد: این آرامش مردمی، پشتیبانی فکری برای دولت خواهد بود.

همین دروغ‌ها را گفتید که از چشم مردم افتادید

یک فعال اصلاح‌طلب می‌گوید بعد از خاتمی و اصلاح‌طلبان مجلس ششم، دیگر هیچ اصلاح‌طلبی برای انتخابات مجلس و ریاست جمهوری تایید نشد.
ناصر قوامی عضو فراکسیون مشارکت در مجلس به ایلنا گفت: مشکل اصلاح‌طلبان این است که نهاد‌های حاکمیتی با آن‌ها همراه نیستند، شما نگاهی به سیر تایید صلاحیت‌ها از مجلس ششم به بعد یعنی مجلس هفتم بیندازید خواهید دید که دیگر شخصیت‌های اصلاح‌طلبی که مورد اعتماد مردم بودند برای حضور در مجلس تایید نشدند.
وی افزود: اصلاح‌طلبانی که خودشان را برای مردم می‌خواهند، نه مردم را برای خودشان، دیگر از دوره ششم به بعد تایید صلاحیت نشدند و پس از آن مشاهده کردیم یکسری افراد دست دوم مانند لیست امید روی کار آمدند و به ناچار هم از آن‌ها حمایت شد، افرادی که پیدا بود این‌ها آن‌هایی نیستند که گفتمان اصلاح‌طلبی را در مجلس پیش ببرند.
قوامی ادامه داد: در انتخابات ریاست جمهوری هم همین اتفاق افتاد، بعد از آقای خاتمی، فرد اصلاح‌طلبی برای ریاست جمهوری تایید صلاحیت نشد و حتی آقای هاشمی رفسنجانی را هم رد صلاحیت کردند؛ از همین رو بود اصلاح‌طلبان مجبور شدند سرمایه اجتماعی که همیشه در هر انتخاباتی پشت سر خودشان را به پای این و آن بریزند.
وی با بیان اینکه ما که می‌دانستیم آقای روحانی اصلاح‌طلب نیست و ادعای اصلاح‌طلبی هم ندارد، ادامه داد: طبعا رئیس‌جمهوری که اصلاح‌طلب نیست و ادعایی هم در این زمینه ندارد، وزرایش هم مانند وزیر کشور هستند.
وی درباره حمایت از عبدالناصر همتی در انتخابات اخیر گفت: این دفعه شرایط به گونه‌ای شد که دیگر اصلا چیزی نماند که اصلاح‌طلبان از آن حمایت کنند. جناب آقای کروبی و نبوی هم که آمدند گفتند به آقای دکتر همتی رای می‌دهیم، اشتباه بزرگی را مرتکب شدند.
درباره اظهارات عجیب این مدعی اصلاح‌طلبی گفتنی است که اولین شرط ادعای اصلاح‌طلبی، صداقت با مخاطب است. در انتخابات پس از مجلس ششم (۵ انتخابات بعدی) اصلاح‌طلبانی مثل مجید انصاری، محمدرضا عارف، محمدرضا تابش، محمود صادقی، الیاس حضرتی، مسعود پزشکیان، سهیلا جلودارزاده، علیرضا محجوب، پروانه سلحشوری، علی نوبخت، پروانه مافی، کواکبیان و ده‌ها نفر دیگر تایید صلاحیت شده‌اند و عجیب است که آقای قوامی هیچ‌کدام این‌ها را اصلاح‌طلب نمی‌داند! او در ادامه خلاف‌گویی ادعا می‌کند پس از خاتمی هم دیگر هیچ اصلاح‌طلبی تایید نشده است؛ و حال آنکه در انتخابات سال ۸۴، معین و کروبی و هاشمی و مهرعلیزاده و در انتخابات سال ۸۸، کروبی و موسوی تایید صلاحیت شده بودند. در سال‌های ۹۲ و ۹۶ و ۱۴۰۰ نیز، آقایان عارف و جهانگیری و هاشمی‌طبا و مهرعلیزاده و همتی تایید صلاحیت شده بودند که ظاهرا قوامی اصلاح‌طلب بودن این‌ها را نیز انکار می‌کند!
قوامی توضیح نمی‌دهد منظورش از افراد دست دوم و دست اول چیست و مثلا مدعیان دست اول اصلاح‌طلبی به‌زعم ایشان، چه تخم دوزرده‌ای در مجلس ششم - به جز سیاسی‌کاری و معرکه‌گیری و تحصن و استعفا - کردند و خیرش برای مردم چه بود که مردم به نمایش تحصن و استعفای آن‌ها مطلقا بی‌اعتنایی کردند؟!
نکته بعدی این است که مشکل از داشتن یا نداشتن برچسب اصلاح‌طلبی نیست؛ مشکل بی‌اعتمادی مردم به ۲۴ سال انحرافات طیفی برمی‌گردد که به نام اصلاح‌طلبی تا توانستند سیاسی‌کاری، فرصت‌سوزی، رانت‌خواری و دهن‌کجی به معیشت مردم کردند و بنابراین طبیعی بود که با بی‌اعتنایی مطلق مردم در انتخابات اخیر (با وجود نقش‌آفرینی خاتمی و کروبی و ۱۶ گروه اصلاح‌طلب) مواجه شدند.

********************

روزنامه وطن امروز**

زوال رژیم صهیونیستی واقعیتی قابل اتفاق در آینده نزدیک است

فرمانده کل سپاه پاسداران در دیدار فرماندهان ارشد مقاومت فلسطین با تاکید بر اینکه صهیونیست‌های سرکش را فقط قدرت می‌تواند آرام کند، گفت: زوال رژیم صهیونیستی واقعیتی قابل اتفاق در آینده نزدیک است.
«زیاد نخاله» دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین و «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی حماس با سردار سرلشکر پاسدار حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دیدار و گفتگو کردند. سرلشکر سلامی در این دیدار‌های جداگانه ضمن تبریک پیروزی‌ها و دستاورد‌های درخشان و راهبردی مقاومت اسلامی فلسطین در عملیات سیف‌القدس، گفت: خدای بزرگ را شاکریم که امروز با دست پر و کوله‌باری از درخشش یک پیروزی بزرگ، استثنایی و شگفت‌انگیز در ایران اسلامی حضور یافته‌اید و به واسطه واقعیت‌های انکارناپذیر میدانی، اطمینان داریم زوال و فروپاشی رژیم صهیونیستی فراتر از یک آرزو، واقعیتی قابل اتفاق در آینده نزدیک است. وی افزود: نسبت رژیم صهیونیستی و مقاومت اسلامی فلسطین در عملیات سیف‌القدس با جنگ‌های قبلی متفاوت بود و در واقع در نبرد اخیر، فلسطین قدرتمند و جدید ظهور کرد و پیروزی شما فراتر از دستاورد‌های یک پیروزی نظامی بود. سرلشکر سلامی با تاکید بر اینکه صهیونیست‌های سرکش را فقط قدرت می‌تواند آرام کند و قوی شدن فلسطین راهبرد و راهی است که هرگز نباید متوقف شود، افزود: روند تحولات و رخداد‌ها در فلسطین اشغالی نشان می‌دهد تصوری که سردمداران سلطه و صهیونیسم و رسانه‌های استکباری ایجاد کرده بودند که رژیم صهیونیستی شکست‌ناپذیر است و دیگران قادر به واکنش در برابر آن نیستند و برای کشور‌های اسلامی و عربی راهی جز صلح و همزیستی با اشغالگران قدس نمانده است، با عملیات سیف‌القدس به یکباره فرو ریخت و این نبرد نشان داد این فلسطین است که قدرتمند شده است و زوال و فروپاشی رژیم جعلی صهیونیستی قطعی است. فرمانده کل سپاه با اشاره به انسجام مستحکم و مختلف در نیرو‌های مقاومت فلسطین و اراده آن‌ها برای عبور از سیف‌القدس و ارتقای ظرفیت‌ها و توانمندی‌های آن برای موفقیت و پیروزی در حوادث بزرگ و وحشت و هراس ذاتی صهیونیست‌ها از نسل جدید مجاهدان و رزمندگان فلسطینی و کابوسی که به آن‌ها تحمیل شده است، تاکید کرد: این واقعیت برای صهیونیست‌ها بسیار آزاردهنده است که اگر یک غزه محاصره‌شده کوچک برابر جنگ و جنایت رژیم وحشی و جعلی این گونه عمل می‌کند، اگر جبهه‌ای به پهنای سرزمین‌های اشغالی برابرشان گسترده شود چه سرنوشتی برای آن‌ها رقم می‌خورد؟

***

سخنگوی وزارت امور خارجه:
امنیت خلیج‌فارس خط قرمز ایران است

سخنگوی وزارت امور خارجه، امنیت خلیج‌فارس را خط قرمز جمهوری اسلامی ایران خواند و گفت: همه تلاش خود را کردیم که این آبراه از ناامنی‌های کشور‌هایی مثل انگلیس در امان باشد.
سعید خطیب‌زاده در نشست هفتگی خود با خبرنگاران، در پاسخ به سؤالی درباره طرح ادعا‌هایی از سوی برخی مقامات اروپایی و انگلیس در پی واقعه کشتی در دریای عمان و ابراز نگرانی وزیر خارجه انگلیس درباره امنیت در خلیج‌فارس یادآور شد: اظهارات وزیر خارجه انگلیس ضد ملت ایران، اظهارات جدیدی نیست و یک حلقه از زنجیره‌ای از اظهارات غیرمسؤولانه از سوی مقامات این کشور در سال‌های گذشته است. وی گفت: وزیر خارجه انگلیس و من یک نقطه مشترک داریم. جمهوری اسلامی ایران نیز نگران امنیت کشتی‌های تجاری در آب‌های بین‌المللی است و این دقیقا همان نقض آشکاری است که انگلیس در قبال نفتکش ایران (گریس یک) در آب‌های بین‌المللی انجام داد و این اقدام راهزنانه آن‌ها به خاطر اینکه هیچ مبنای قانونی و حقوقی نداشت، به جایی نرسید و مجبور به آزادسازی شدند. سخنگوی وزارت امور خارجه بیان کرد: البته این تنها مورد اقدامات انگلیس در آبراه‌های بین‌المللی و نقض امنیت و آزادی کشتیرانی نبوده است. توصیه جدی من به دولت انگلیس توجه به مسؤولیت‌ها و وظایف خودش است. وی تصریح کرد: امنیت خلیج‌فارس خط قرمز جمهوری اسلامی ایران است و همه تلاش خود را کردیم که این آبراه از ناامنی‌هایی که کشور‌هایی مثل انگلیس درست می‌کنند، در امان باشد.

***

رئیس سابق شورای امنیت داخلی رژیم صهیونیستی:
متوقف کردن ایران باید تمرکز اصلی اسرائیل باشد

«مئیر بن شبات» که اخیرا از سمت ریاست شورای امنیت داخلی رژیم صهیونیستی استعفا کرد، خطاب به کمیته «امور خارجه و دفاع» کنست هشدار داد ایران باید تهدید اصلی و تمرکز این رژیم به لحاظ امنیتی باقی بماند. به گزارش وبگاه صهیونیستی «جروزالم پست»، او در مراسم این کمیته که به مناسبت ۴ سال فعالیت وی برگزار شده بود، گفت: متوقف کردن ایران بالاترین اولویت است. این هدف در دستور کار استراتژیک و امنیتی ما از جایگاه اصلی برخوردار است و تا زمانی که اطمینان حاصل کنیم تهدید‌های متعدد ایران علیه ما متوقف شده، باید همچنان در این جایگاه باقی بماند. وی در ادامه مدعی شد این رژیم قدرتمند است و موقعیت استراتژیک آن خوب است و توازن [امنیتی]آن مثبت، اما در عین حال شکننده است و با چالش‌های زیادی روبه‌رو است که می‌تواند به یک چرخش منفی ناگهانی منجر شود.
در روز‌های اخیر رژیم صهیونیستی با ادعای دست داشتن ایران در حمله به یک کشتی این رژیم در سواحل عمان، تلاش کرده ایران را تحت فشار بین‌المللی قرار دهد.

********************

روزنامه خراسان**

عرضه‌های اولیه ۹ تایی می‌شود

تسنیم - تعداد ۲۲۵ میلیون سهم شرکت سرمایه‌گذاری و خدمات مدیریت صندوق بازنشستگی کشوری، فردا چهارشنبه با نماد معاملاتی «مدیریت» در فرابورس ایران عرضه اولیه می‌شود. تعداد ۲۲۵ میلیون سهم شرکت سرمایه‌گذاری و خدمات مدیریت صندوق بازنشستگی کشوری (سهامی عام) معادل ۱۵ درصد سهام این شرکت، این هفته به‌عنوان نهمین عرضه اولیه امسال بازار سرمایه با نماد معاملاتی «مدیریت» در بازار اول فرابورس ایران عرضه می‌شود. این میزان سهام در محدوده قیمتی ۴۵۶۶ تا ۵۰۲۳ ریال برای هر سهم و با سهمیه ۴۲۰ سهمی برای هر کد حقیقی و حقوقی عرضه خواهد شد.

ورود مسی سهام شرکت‌های فوتبالی فرانسه را مثبت کرد

فارس - احتمال حضور لیونل مسی در باشگاه پاری سن ژرمن فرانسه باعث شده است در معاملات امروز شاهد رشد مثبت سهام شرکت‌های فوتبالی در این کشور باشیم.

سقوط شاخص دسترسی به مسکن

مهر - اگر یک خانواده تهرانی سالیانه ۹۵.۷ میلیون تومان درآمد داشته و قیمت مسکن هم ثابت باشد، در صورتی که بتواند ۳۰ درصد درآمد خود را پس‌انداز کند، پس از ۴۷ سال می‌تواند یک خانه ۵۰ متری خریداری کند.

قیمت هر شانه تخم مرغ به ۴۵ هزار تومان رسید

ایسنا - مشاهدات میدانی حاکی از افزایش قیمت هر شانه ۳۰ عددی تخم مرغ به حدود ۴۵ هزار تومان است. بر اساس مشاهدات میدانی از خرده فروشی‌های سطح شهر تهران، قیمت هر شانه تخم مرغ ۳۰ عددی به حدود ۴۵ هزار تومان رسیده است. پیشتر یعنی در ابتدای امسال قیمت هر شانه تخم مرغ ۲۷ تا ۳۰ هزار تومان بود که طی جهشی در اواخر خرداد قیمت آن به حدود ۳۸ هزار تومان رسید و با آن که مسئولان مربوط در آن زمان وعده کاهش قیمت تخم مرغ را داده بودند، نه تنها این موضوع محقق نشد بلکه قیمت آن از ۴۰ هزار تومان هم فراتر رفت.

سیمان ۴۰ هزار تومانی در بازار یافت نمی‌شود

تسنیم - یک تولید کننده بتن در خصوص قیمت ۴۰ هزار تومانی سیمان که معاون وزیر صنعت خبر آن را اعلام کرده بود، گفت: در بازار خبری از سیمان ۴۰ هزار تومانی نیست و ما برای خرید سیمان آن هم به صورت فله رقم‌های بالایی را پرداخت می‌کنیم.

دور جدید افزایش قیمت فلزات اساسی در بازار‌های جهانی

فارس - فلزات اساسی پس از یک دوره کوتاه رکود قیمتی دوباره روند افزایشی قیمت را ادامه می‌دهد. فلز مس در بازار‌های جهانی در یک روز ۱۰۰ دلار رشد کرد.

********************

روزنامه ایران**

خداحافظی جهانگیری و واعظی

خبر اول اینکه، در پی انتخاب معاون اول و رئیس دفتر رئیس جمهوری از سوی آیت‌الله رئیسی، اسحاق جهانگیری و محمود واعظی معاون اول و رئیس دفتر رئیس جمهوری سابق به‌طور رسمی کنار رفتند و خداحافظی کردند. جهانگیری در توئیتی نوشت: «مسئولیت هشت‌ساله اجرایی‌ام امروز به پایان رسید. گفتنی‌ها و ناگفتنی‌های این دوران سخت باشد برای بعد، هر چند خدمت در شأن ‎ملت بزرگ ایران میسر نشد، اما به قدر وسع کوشیدم. برای کاستی‌ها و کمبود‌ها در این مدت از همه عذر می‌خواهم. خدا حافظ ایران و مردم ایران باد.» محمود واعظی، هم در یادداشتی نوشت: «مردم عزیز ایران! می‌دانم روز‌های سختی بر شما گذشت. به‌خوبی درک می‌کنم که در سه سال و نیم گذشته، متأثر از تحریم‌های امریکا، سفره شما کوچک‌تر و زندگی شما سخت‌تر شد. به سهم خود، از صمیم قلب و با نهایت خضوع و تواضع از شما عذرخواهی و طلب حلالیت می‌کنم. دوست دارم این را بدانید که ما هم در دولت حتی لحظه‌ای از غم‌ها و رنج‌های شما فارغ نبودیم و تمامی هم و غم و کوشش دولت بر کاستن از آلام شما مصروف گردیده است.»

شکایت کمیسیون اصل ۹۰ از روحانی و زنگنه

خبر دیگر اینکه، عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس گفت: کمیسیون اصل ۹۰ از آقایان روحانی و زنگنه برای افتتاح زودهنگام پروژه انتقال نفت گوره ـ جاسک شکایتی به قوه قضائیه ارسال کرده است. به گزارش تسنیم، حجت‌الاسلام حسین میرزایی پروژه انتقال نفت گوره ـ جاسک را پروژه‌ای افتخارآمیز برای جمهوری اسلامی دانست و اظهار داشت: فایده این پروژه برای وقتی بود که اگر تنگه هرمز بسته شد ما بتوانیم نفت را از طرف دیگر تنگه یعنی سواحل مکران و دریای عمان به ابوموسی ببریم، اما اخیراً آقای روحانی تصمیم گرفته بود که این پروژه را زودهنگام افتتاح کند. وی با اشاره به نامه کمیسیون اصل ۹۰ به رئیس جمهوری سابق درباره زود بودن افتتاح این پروژه گفت: آقای روحانی بر افتتاح پروژه اصرار کرده و ما از طریق رسانه‌ها اطلاع‌رسانی کردیم، اما مؤثر واقع نشده و افتتاح صورت گرفت، باتوجه به اینکه سرمایه‌گذاری برای پروژه حدود ۲ میلیارد دلار معادل ۵۰ هزار میلیارد تومان انجام شده بود، افتتاح زودهنگام باعث تخریب برخی از قسمت‌های پروژه شده و خسارت‌های سنگینی را به سرمایه‌گذار وارد می‌کند. عضو کمیسیون اصل ۹۰ خاطرنشان کرد: کمیسیون اصل ۹۰ به آقای زنگنه و روحانی هشدار داد که بنابه نظر متخصصان، افراد فنی و مهندسین افتتاح زودهنگام پروژه به ضرر این پروژه و سرمایه‌گذاری مردم است، اما آنان به هشدار‌ها توجه نکرده و قوه قضائیه شکایت ارسالی را بررسی نموده و در موعد مقتضی حکم آنان را صادر می‌کند.

درخواست تغییر سریع اعضای ستاد کرونا

شنیدیم که، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، با اشاره به بهانه‌تراشی برخی اعضای ستاد ملی مبارزه با کرونا در جلسه شنبه اخیر در خصوص موضوع «تعطیلی سراسری»، خواستار اتخاذ تصمیم فوری از سوی شخص رئیس جمهوری شد. به گزارش فارس، حسینعلی شهریاری با بیان اینکه متأسفانه اعضای ستاد ملی مقابله با کرونا همان افرادی هستند که تاکنون هم عضو ستاد بوده‌اند و با تصمیماتشان کار را به اینجا رسانده‌اند، افزود: آیت‌الله رئیسی باید به سرعت اعضای این ستاد را تغییر دهد؛ چراکه این افراد اگر توان مدیریت داشتند، کار مقابله با بیماری کرونا را به اینجا نمی‌رساندند. وی با تأکید بر اینکه ستاد ملی مبارزه با کرونا و شخص آیت‌الله رئیسی به عنوان رئیس ستاد باید تصمیم فوری بگیرند و اقدام عاجل کنند، تصریح کرد: با روش مدیریتی اعضای فعلی ستاد، معلوم نیست که وضعیت بیماری به کجا برسد، لذا درخواست ما این است که شخص رئیس جمهوری تصمیم فوری بگیرد و نظرات تکمیلی در حین اجرا لحاظ شود.

بلومبرگ: ایران راه مقابله با تحریم‌های امریکا را پیدا کرده است

با خبر شدیم که، رسانه امریکایی «بلومبرگ» گزارش کرد با توجه به این که ایران راه‌های مقابله با تحریم‌های ایالات متحده را پیدا کرده است، دولت «جو بایدن» رئیس‌جمهوری امریکا با این واقعیت روبه‌رو است که بازگشت به برجام احتمالاً دیگر امکانپذیر نیست. به گزارش ایسنا، این پایگاه تحلیلی در ادامه به نقل از منابع آگاه از مذاکرات «وین» درباره احیای برجام مدعی شد که مقام‌های امریکایی پس از آن که چندین ماه گفتگو برای بازگشت به برجام به حصول توافق منجر نشد، هم‌اکنون در حال بازبینی و بررسی گزینه‌های خود هستند. به گفته این منابع دیپلماتیک، هدف امریکا همچنان بازگشت کامل به مفاد برجام است، اما واشنگتن هیچ شواهدی در دست ندارد که نشان دهد آیا دولت جدید ایران برای بازگشت به تعهدات برجامی آمادگی دارد یا خیر. این منابع آگاه مدعی شدند که گرچه ایالات متحده همچنان خواستار بازگشت سریع به برجام به‌عنوان مسیری به سوی یک توافق «طولانی‌مدت‌تر و مستحکم‌تر» است، اما همچنان تمایل دارد جایگزین‌های دیگر را مورد ارزیابی قرار دهد که این شامل برداشتن گام‌های موقت به سوی کاهش محدود تحریم‌ها در قبال اقدام ایران در متوقف کردن اکثر فعالیت‌های غنی‌سازی است. ایالات متحده مدعی است که ایران با افزایش سطح غنی‌سازی خود قصد دارد به مواد مورد نیاز برای تولید بمب دست یابد و این در حالی است که مقام‌های جمهوری اسلامی بار‌ها تأکید کرده‌اند که برنامه هسته‌ای ایران کاملاً صلح‌آمیز است و ایران هرگز به‌دنبال ساخت بمب نبوده و نیست. بلومبرگ سپس با اشاره به این موارد تأکید کرد که عدم بازگشت به توافق اولیه هسته‌ای، یک شکست بزرگ و چشمگیر برای «جو بایدن» رئیس‌جمهوری امریکا محسوب می‌شود که احیای توافق چندملیتی برجام را به‌عنوان اولویت اصلی سیاست خارجی خود قرار داده و برای طرح‌هایش در غرب آسیا عامل کلیدی بود.

بازگشت سفیر جدید انگلیس در ایران

دست آخر اینکه، «سایمون شرکلیف» سفیر جدید انگلیس در ایران به تهران بازگشت. او در توئیتی نوشت: «تهران، ما به اینجا می‌آییم. واقعاً از بازگشت به ایران هیجان‌زده هستم. ایران، کشوری با تاریخ و فرهنگ بی‌نظیر است.» به گزارش جماران؛ سفیر جدید انگلیس در ایران، در رشته توئیت‌هایی از ایران به‌عنوان کشوری با تاریخ و فرهنگ بی‌نظیر یاد کرد و گفت که از ورود به این کشور هیجان‌زده است.

********************

روزنامه شرق**

میقاتی در بن‌بست تشکیل دولت

منابع خبری لبنان از نگرانی شهروندان این کشور نسبت به احتمال موفق‌نشدن نخست‌وزیر مکلف کشورشان در مأموریت تشکیل دولت جدید لبنان خبر دادند. به گزارش ایسنا، سایت النشره لبنان اعلام کرد که برخی شهروندان لبنانی نگران شکست نجیب میقاتی، نخست‌وزیر مکلف این کشور در مأموریت تشکیل دولت جدید لبنان هستند. این سایت درباره دلایل شکل‌گیری این موج نگرانی در میان شهروندان لبنانی گزارش داد که اختلافات با ریاست‌جمهوری همچنان پابرجاست. النشره در ادامه نوشت: در صورت شکست میقاتی شخصیت‌های سنی دیگری مکلف به تشکیل دولت خواهند شد. رسانه‌های دیگر لبنان نیز نسبت به شکل‌گیری یک بحران جدید و بی‌سابقه در کشورشان در صورت عدم موفقیت میقاتی در تشکیل دولت هشدار دادند. روزنامه الجمهوریه دراین‌باره نوشت: اینکه نجیب میقاتی سقف زمانی مشخصی را برای تشکیل دولت تعیین نکرده باعث نگرانی است و این درحالی است که یک مشکل اساسی وجود دارد و آن مشکل این است که تلاش‌ها برای تشکیل دولت همچنان بر مدار دور باطل می‌چرخد. این روزنامه همچنین گزارش داد: نه میقاتی می‌تواند از وزارت کشور چشم‌پوشی کند و نه ریاست‌جمهوری دست از تلاش برای اختصاص این وزارتخانه به خود برمی‌دارد و همین مسئله بدین معنا است که هرگونه پیشرفت در سایر وزارتخانه‌ها بدون دستیابی به توافق درباره وزارت کشور بی‌فایده خواهد بود. الجمهوریه همچنین نوشت: گره وزارت کشور آخرین گره در مسیر تشکیل دولت جدید لبنان نخواهد بود و ریاست‌جمهوری همچنان بر خواسته‌هایش درباره وزرای مسیحی و یک‌سوم تعیین‌کننده پافشاری می‌کند. نجیب میقاتی چهارم مرداد و پس از عدم موفقیت سعد حریری در تشکیل دولت پس از ۹ ماه تلاش مکلف به تشکیل دولت جدید لبنان شد.

اعزام «جاسوس‌های خفته» به بریتانیا

در گزارش جدید روزنامه تایمز ادعا شده، جاسوس‌های چینی در تلاش‌اند تا از برنامه جدید ویزا که برای کمک به ساکنان هنگ‌کنگ برای مهاجرت به بریتانیا طراحی شده است، سوءاستفاده کنند. به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه دیلی‌میل، از زمان اعلام این برنامه در ژانویه سال جاری میلادی، ۳۴ هزار متقاضی دریافت ویزای ملی انگلیس (برون مرزی) بوده‌اند و منابع دولتی اعلام کرده‌اند که «مأموران خفته» چینی نیز در بین آن‌ها حضور دارند. مأمور خفته به یک جاسوس یا مأمور مخفی گفته می‌شود که برای مدت کم‌و‌بیش طولانی در سازمان یا کشور هدف به‌صورت ناشناس حضور دارد، اما قصد انجام عملیات فوری را ندارد و تا رسیدن دستور در زمان مناسب منتظر می‌ماند. مأمور خفته ممکن است برای ماه‌ها یا سال‌ها یا حتی تا پایان مدت عمر به حالت غیرفعال باقی بماند. یک منبع ناشناس به روزنامه تایمز گفت: بررسی‌های دقیق و سختگیرانه پیشینه برای متقاضیان دریافت ویزای ملی بریتانیا وجود دارد و این سخت‌گیری‌ها تنها به یک دلیل اعمال می‌شوند. او افزود: روند بررسی برای برنامه ویزای ملی بسیار دقیق‌تر و سخت‌گیرانه‌تر از دیگر موارد است. وزارت کشور بریتانیا تأکید دارد که بیش از یک‌میلیون‌نفر می‌توانند از هنگ‌کنگ مهاجرت کنند، اما محتمل‌ترین تعداد ۳۲۲ هزار و ۴۰۰ نفر خواهد بود.

***********************************************

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات