صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۱۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۴  ، 
کد خبر : ۳۳۲۷۵۷
کارشناس مسائل خاورميانه در گفتگو با «بصيرت»:

پاسخ قوي حزب الله، بازدارنگی ایجاد کرد

به نظر مي رسد كه سران اسرائيل تحليل و ارزيابي غلطي از شرايط و اوضاع لبنان و به خصوص حزب الله داشته اند و فكر مي كردند كه حزب الله در شرايط سخت به سر مي برد

در روزهاي اخير درگيري هاي محدود و مختلفي در سطح منطقه شكل گرفت كه مهم ترين آن تجاوز رژيم صهيونيستي به جنوب لبنان بود كه از بيشتر درگيري ها حائز اهميت بوده است.
 «بصيرت» در گفتگو با رضا ميرابيان كارشناس مسائل منطقه به زواياي مختلف اين درگيري پرداخته است كه در ادامه ميخوانيد.
 
۱.هدف رژیم صهیونیستی از ماجراجويي در جنوب لبنان چیست؟
به نظر مي رسد كه سران اسرائيل تحليل و ارزيابي غلطي از شرايط و اوضاع لبنان و به خصوص حزب الله داشته اند و فكر مي كردند كه حزب الله در شرايط سخت به سر مي برد و مردم لبنان كه با اوضاع نابسامان اقتصادي و معيشتي دست و پنجه نرم مي كنند مخالف جنگ هستند پس در اين زمان حزب الله ملاحظه كرده و از هرگونه پاسخ به  تجاوز اسرائيل پرهيز خواهد كرد.
ديگر تحليل غلط اسرائيلي ها اين بود كه در صورت انجام يك حمله نظامي حتى با ابعاد كوچك آن نظام بازدارندگي ايجاد شده از بعد جنگ ٣٣ روزه شكسته و از بين خواهد رفت، فكر نمي كردند كه مقاومت اسلامي واكنش سريع، شديد و قاطع ای داشته باشد.
على رقم تمام مشكلات و مسائل اين روزهاي لبنان ما شاهد آن هستيم كه مقاومت لبنان بر پايه سياست بازدارندگي واكنش شديد نشان داد به طوري كه اسرائيل چاره راه را در اين ديد كه اعلام كند قصد گسترش جنگ را ندارد و براي بار چندم اين مقاومت بود كه سياست بازدارندگي خود را تثبيت و به رخ دشمن كشيد.
 
۲.آيا حزب الله سياست بازدارندگي خود را در تقابل با تجاوزات هوايي دشمن به كار خواهد برد؟
نظام بازدارندگي حزب الله تا كنون بر روي زمين و جنگ زميني بود تا مقاومت از اشغال سرزمين لبنان توسط اسرائيل جلوگيري كند اما تجاوز به حريم هوايي لبنان از مسائلي است كه مربوط به دولت لبنان مي شود طبيعتا اگر در آينده حزب الله قصد پاسخ به تجاوزات هوايي را داشته باشد در چارچوب دولت، قانون و حاكميت لبنان خواهد بود.
 
۳.باتوجه به درخواست سران بعضي گروه هاي مقاومت جهت باز كردن جبهه هاي مختلف نظامي عليه صهیونیست ها، آيا حزب الله وارد جنگ خواهد شد؟
قبل از باز شدن جبهه هاي گوناگون عليه اسرائيل بايد يادآوري كنم كه ما در درگيري ١٢ روزه شاهد شكست اسرائيل بوديم و اين رژيم با توسل به آمريكا و مصر جهت ميانجگري و آتش بس ضعف پنهان خودش را عيان كرد و شكست در يك جبهه را پذيرفت و عملا نيازي به گشودن جبهه ها و پنجره هاي درگيري ديگری نيست، با اين حال در حادثه اخير اسرائيلي ها نشان دادند كه چقدر تحليل هاي اشتباه داشته و در جنگ، شكننده عمل مي كنند. پس طبيعتا اگر جبهه هاي ديگري هم زمان گشوده شود، رژیم صهیونیستی به هيچ عنوان قدرت پاسخ و واكنش به اين فشارها را نخواهند داشت.


۴.تاثير اين درگيري هاي محدود بر اوضاع نامناسب اقتصادي و معيشتي لبنان چيست؟
طبيعتا جنگ اگر آغاز شود فشار مضاعفي را به لبنان وارد خواهد ساخت لذا به همين جهت حزب الله تاكنون خويشتن داري و صبوري كرده و پاسخ به شهادت دو رزمنده اش را به آينده موكول كرده است تا بر خلاف ميل حاكميت و مردم عمل نكند.
مقامات اسرائيل هم با تحليل اشتباه فكر مي كردند مي توانند از اين صبر و شكيبايي جهت ضربه زدن و تغيير قواعد بازدارندگي استفاده كنند و اصلا فكرش را هم نمي كردند كه پاسخ آنقدر سريع و به سرعت همراه با بيانيه باشد پس جواب اقدام احمقانه خود را گرفتند و رفتند.


۵.برخي تحليل گران بر اين عقيده اند كه رژیم صهیونیستی به دلیل ترس از رويارويي با ايران هر ضربه ايران را با ضربه به همپيمانان و نيروهاي تحت الحمايه ايران تلافي مي كند اين تحليل را چگونه ارزيابي مي كنيد؟
اولا جمهوري اسلامي تاكنون تمامي اين ادعاها را تكذيب كرده است و صهیونیست ها هم با طرح اين ادعاها در آستانه از سرگيري مذاكرات وين در تلاش براي تحت فشار قرار دادن و امتياز گيري از مقامات آمريكا جهت برهم خوردن مذاكرات و يا حداقل عدم قبول شروط ايران در مذاكرات است.
بخصوص كه اين ادعاها در آستانه سفر نخست وزير جديد رژیم صهیونیستی به آمريكا مطرح مي شود.
ثانيا نيروهاي مقاومت در هر جبهه اي چه در لبنان چه در عراق و فلسطين و سوريه و ....همچنان كه در يك جبهه واحد مي باشند بر اساس منافع و وظايف خودشان در سرزمين خودشان عمل مي كنند و به اين موضوع پايبندند كه هرگونه تجاوزي را پاسخ بدهند.
بطور مثال درگيري ١٢ روزه غزه بخاطر مسئله شيخ جراح  بود و درگيري اخير لبنان نيز بخاطر تجاوز به حاكميت لبنان .
بنابراين هر گروه از جبهه مقاومت به صورت اقدامي مستقل با آنها درگير مي شود و به گونه اي نيست كه اسرائيل به تلافي ايران با آنها درگير شود يا آنها از ايران كسب تكليف كنند.
 
۶.سيد حسن نصرالله بعد از درگيري اخير بمناسب سالروز جنگ ٣٣روزه سخنراني كردند. نظر شما درمورد مسائل مطرح شده توسط ايشان چيست؟
ايشان به جهت جامعيت سخنراني مباحث زيادي را مطرح كردند اما با توجه به اين كه محور اصلي اسرائيل بود شاخصه اصلي سخنراني ايشان را ميتوان تثبيت قدرت و سیاست بازدارندگي حزب الله دانست و خاطر نشان كرد ضامن بقا، استقلال و تماميت ارضي لبنان در هرگونه تجاوز پاسخ قوي و شديد است همان ميراثي كه از جنگ ٣٣روزه  باقي مانده است.

با اين حال خويشتن داري و صبر مقاومت اسلامي لبنان باعث عدم ورود به فتنه و جنگ داخلي شد و اين صبر چه در مواجهه با اوضاع داخلي و چه در مواجهه با دشمن اسرائيلي موثر بوده و از ورود به درگيري ناخواسته جلوگيري مي كند زيرا شرايط خطرناك و ويژه اي فعلا در كشور لبنان حاكم است اما وقتي حرف از تماميت ارضي و حاكميتي لبنان مي شود صبر و خویشتن داری جایی ندارد.

 

بیگلری

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات