صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۸ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۵  ، 
کد خبر : ۳۳۲۷۲۸

نشریه اخبار و تحلیل‌های دوشنبه، ۱۸ مرداد ماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) حضور مردم در همه مسائل، حل‌کننده مشکلات است. حضور مردم هیچ جایگزین دیگری ندارد؛ هنر اصلی انقلاب این بود که جمهور مردم را از یک مجموعه و توده منفعل و مصرفی و فاقد یک نگاه ملّی و عمومی، تبدیل کرد به یک مجموعه پُرانگیزه، علاقه‌مند، همّت‌دار، هدف‌دار، آرمان‌خواه و وارد میدان کرد؛ کار بزرگ انقلاب این بود. (۱۲/۰۵/۱۴۰۰) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز           

فرصت خدمت را قدر بدانید

این روزها بدنه مدیریتی کشور در سطوح مختلف در حال تغییر است؛ از شورای شهر و شهرداری‌ها گرفته تا وزرا و معاونین رئیس‌جمهور و در رأس همه آن‌ها، رئیس‌جمهور کشور. فارغ از رقابت جریانات سیاسی و اینکه کدام جریان یا گروه سیاسی در رقابت‌ها پیروز شده است، نکاتی در این تغییر و تحولات، مهم و قابل‌تأمل است:

1- انتقال مسالمت‌آمیز قدرت در جامعه ایران، از پایین‌ترین سطح تا بالاترین مقام اجرایی کشور حاکی از فرهنگ سیاسی بالای مردم ایران و نهادینه بودن آن در جامعه است. جامعه ایران در مدت بسیار کوتاهی بعد از تغییر رژیم پهلوی، فرهنگ جدید سیاسی خود را بنا نهاد و ازآنجاکه منطبق با فرهنگ دینی و اسلامی مردم بود، با سرعت موردپذیرش قرار گرفت. در روزها و ماه‌های آتی، بسیاری از معاونین و مدیران کل، شهرداران شهرهای کوچک و بزرگ، فرماندارها و ... تغییر می‌کنند که نفس این تغییر و تحول همراه با جوشش و ورود انرژی تازه به بدنه مدیریتی کشور است. 2- در فرهنگ اسلامی، مسئولیت فرصتی برای خدمت به خلق است و خدمت به خلق خدا، یکی از برترین عبادت‌هاست. مسئولیت امانتی است که صاحبان اصلی آن مردم هستند. هر فردی که در یک مسئولیتی قرار می‌گیرد باید هر لحظه خود را در مقابل خداوند متعال و مردم پاسخگو بداند و اگر بداند که توان انجام مسئولیتی را ندارد و یا دیگری بر او مقدم است، حق پذیرش این مسئولیت را ندارد و حتی در برخی روایات از چنین اقدامی به‌عنوان خیانت یاد شده است. 3- قطعاً تمام افرادی که برای مسئولیت انتخاب یا انتصاب می‌شوند، دارای نقاط قوت و ضعف هستند. بررسی نقاط قوت و ضعف و تلاش فعالین سیاسی و اجتماعی برای تأثیرگذاری بر روند انتصاب‌ها کاملاً طبیعی است. نکته حائز اهمیت اینکه این نوع فعالیت‌ها معطوف به قبل از تصمیم‌گیری است، زمانی که فردی بار مسئولیت را بر عهده گرفت، همه باید از او حمایت کنند و ظرفیت‌های کشور را برای موفقیت وی و کمک به مردم بسیج کنند.

نکته راهبردی: بزرگ‌ترین تفاوت این دوره از تغییر لایه‌های مدیریتی کشور این است که اعتماد به مسئولین و نظام بیش از گذشته خدشه‌دار شده است و از دولت سیزدهم انتظار می‌رود که با عملکرد انقلابی و روحیه جهادی، همراه با بکارگیری مدیران متخصص و متعهد، این اعتماد را تقویت کند. معاونین دولت، وزرا، مدیران کل و ... نیز باید این ویژگی و روحیه را داشته باشند و بدانند که مسئولیت فرصتی برای خدمت است و باید قدر آن را بدانند. (نویسنده: علی کارگر)

▼گزارش روز                                 

تغییر تاکتیک!

روند تحولات افغانستان بار دیگر وارد ابعاد جدیدی شده است. تصرفات طالبان در مناطق شمالی و غربی افغانستان ادامه دارد. در تازه‌ترین تحول میدانی، طالبان زرنج مرکز استان نیمروز را به تصرف خود درآورد. این تصرف برخلاف توافق دوحه است که طالبان قول داده بود مراکز استانی را تصرف نکند. اکنون چیزی نزدیک به ۱۵ مرکز استانی از افغانستان تحت محاصره طالبان است. در خصوص تحولات کنونی و تغییر تاکتیک طالبان در تصرف مراکز استانی ذکر چند نکته قابل‌تأمل است:

1- طالبان در راستای راهبرد قطع شریان‌های اقتصادی و لجستیکی دولت افغانستان، اقدام به تصرفات جدید کرده است. تصرف شهر زرنج در مرز با ایران و قبل از آن گذرگاه اسلام قلعه و شیرخان در شمال افغانستان و هم‌مرز با تاجیکستان نشان از راهبرد در حصار نگه‌داشتن دولت و ارتش افغانستان جهت تضعیف هرچه بیشتر آن برای ضربه‌پذیری بیشتر است. 2- طالبان در یک تغییر تاکتیک عملیاتی، به تصرف مراکز استانی اقدام کرده است. این عمل نشان می‌دهد که این گروه یک برنامه‌ریزی منسجم برای تصرفات بعدی دارد. این تصرفات استانی به معنای حرکت طالبان به سمت تشکیل دولت یا امارت اسلامی است. البته طالبان در مقطع فعلی به دنبال تشکیل امارت اسلامی نخواهد رفت، زیرا طرح این موضوع موجبات واکنش سایر بازیگران منطقه‌ای همچون ایران و روسیه و حتی احزاب قومی- مذهبی داخل افغانستان خواهد شد؛ اما در درازمدت چنانچه طالبان به سمت تصرف مراکز استانی برود، باید ایده تشکیل امارت اسلامی را نیز برای این گروه متصور شد؛ چراکه بسط سیطره سرزمینی مقدمه‌ای برای ایجاد امارت اسلامی از سوی طالبان تحلیل می‌شود. 3- طالبان برخلاف تحولات چند ماه گذشته که تمرکز عملیاتی‌اش بر روی مناطق شمالی بود، اکنون گستره عملیاتی خود را در سایر جبهه‌ها نیز گسترش داده است. این روند نشان از دو واقعیت دارد: الف) طالبان به ضعف ارتش افغانستان پی برده و می‌داند که ارتش توان مقابله با عملیات‌های آن را ندارد و به همین منظور تا سرحد ممکن به دنبال تصرفات جدید است. ب) گشودن جبهه‌های جدید، تمرکز عملیاتی ارتش افغانستان را مختل می‌کند و همین امر به‌مراتب ضربه‌پذیری ارتش را بیشتر خواهد کرد. (نویسنده: محمدرضا فرهادی)

▼ خبر ویژه                           

معاون اول رئیسی کیست؟

دیروز حکم انتصاب محمد مخبر به معاون اولی رئیس‌جمهور در رسانه‌ها منتشر شد. محمد مخبر با حکم رهبر انقلاب در دو دهه اخیر ریاست ستاد اجرایی فرمان امام را بر عهده داشت و دستاوردهای دوره مدیریت وی به‌خصوص در سال‌های اخیر و ایام شیوع کرونا موردتوجه مردم و اقشار مختلف کشور قرار گرفت. از اقدامات تأثیرگذار مخبر در ستاد اجرایی فرمان امام، تأسیس و راه‌اندازی بنیاد برکت، بنیاد احسان، موسسه دانش‌بنیان برکت و جهت‌دهی همه منابع و سرمایه‌گذاری‌های ستاد به مناطق محروم و روستایی و سرمایه‌گذاری زیربنایی برای «پیشرفت و محرومیت‌زدایی» در این مناطق و ورود به مباحث استراتژیک و حیاتی کشور بوده است. در عرصه خدمت‌رسانی صادقانه به مردم، از دستاوردهای گسترده دوره مدیریتی دکتر محمد مخبر می‌توان به مواردی همچون، ایجاد یک‌میلیون شغل در مناطق محروم و روستایی، احداث ۲۱۰۰ مدرسه، ۱۷۰۰ مسجد و مرکز فرهنگی، مشارکت در ساخت ۴۵ هزار واحد مسکن محرومین، ساخت ۱۲ بیمارستان و ۲۵۰ مرکز بهداشتی- درمانی در مناطق محروم، اهدای ۱۲ میلیون بسته معیشتی و بهداشتی به مناطق محروم در ایام کرونا، ساخت بزرگ‌ترین بیمارستان سیار کشور به وسعت ۳۰۰۰ مترمربع با ظرفیت ۱۱۰ تختخواب و ... اشاره کرد. مدیریت محمد مخبر در طی این سال‌ها مدیریتی مردمی، جهادی، تحول‌گرا، چابک و فارغ از هرگونه جانب‌داری از گروه‌های سیاسی و صرفاً در راستای منافع مردم و همکاری با قوای سه‌گانه بوده است.

▼ اخبار

آمریکا نمی‌خواهد به متن فعلی برجام برگردد!

«فؤاد ایزدی» استاد دانشگاه و کارشناس مسائل بین‌الملل در خصوص نوع تعامل دولت رئیسی با غرب می‌گوید: «در دولت ضمن تلاش برای لغو تحریم‌ها و استقبال از کارهایی که برای به ثمر رسیدن این مسئله انجام می‌شود، باید از دولت روحانی نیز عبرت بگیریم. روحانی اولویت سیاست خارجی را «حل مشکل ایران با غرب» تعریف کرد. حل مشکل ما با غرب در عمل نه‌تنها در دولت روحانی، بلکه در گذشته هم جواب نداده و تنها کشور را بی‌جهت معطل کرده و باعث افزایش روند تحریم‌ها در طول زمان شده است. باید کج‌دار و مریز با غرب جلو رفت و فعالیت‌های دیگری را به‌طور موازی در دستگاه سیاست‌خارجه پی گرفت». وی معتقد است که «آمریکایی‌ها نمی‌خواهند به متن فعلی برجام برگردند. هر بار که درباره برجام صحبت می‌کنند می‌گویند ما یک توافق طولانی‌تر و قوی‌تر می‌خواهیم؛ طولانی‌تر یعنی بازه زمانی محدودیت‌های برجامی که بعد از هشت سال یا 10 سال یا 15 سال تمام می‌شود، باید به 15 سال و 30 سال برسد و قوی‌تر هم بشود. قوی‌تر یعنی در سیاست‌های منطقه‌ای ایران، در سیاست دفاعی ایران و سیاست موشکی ایران دخالت کنند. آمریکایی‌ها می‌خواستند در متن مذاکرات وین یک جمله‌ای را اضافه کنند که ایران در حوزه‌های دیگر هم بیاید و مذاکره کند و از ایران تعهد بگیرند. چون این مسئله محقق نشد، آمریکایی‌ها دوباره وضعیت را به حالت قبل در مذاکرات برگرداندند. این تجربه را ایران داشته که هر بار امتیاز داده طرف مقابل در مقابل دریافت امتیاز، تقریباً هیچ تحویل ما داده و بعد دوباره امتیاز جدید خواسته است. ما شواهدی نداریم که این سبک سیاست آمریکایی‌ها عوض می‌شود، بلکه شواهدی داریم که همان سبک ادامه دارد».

آیا جنگ می‌شود؟!

روزنامه اصلاح‌طلب آفتاب یزد از قول علی بیگدلی، کارشناس مسائل غرب آسیا در تحلیل رفتار غرب در ایجاد فشارهای بین‌المللی علیه کشورمان در ماجرای سانحه کشتی صهیونیستی در دریای عمان، نوشت: «مطمئن باشید نهایت اقدامات انگلیسی‌ها، آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها در حد همین چند بیانیه است چون دیدیم که حتی سازمان ملل نیز چندان روی خوشی به جوسازی لندن‌نشینان نشان نداد. دولت ما به این قضیه پی برده است که آمریکا و اسرائیل دست به جنگ تمام‌عیار نخواهند زد، چون این جنگ بسیار گسترده خواهد شد و وضعیت خاورمیانه را به هم خواهد ریخت درحالی‌که آمریکایی‌ها بسیار علاقه‌مندند خودشان را از مسائل خاورمیانه رها کنند. اینکه مسئله کشتی به شورای امنیت برده شد و خیلی با استقبال روبه‌رو نشد به همین دلیل بوده است. اگر قرار بود جنگی رخ دهد در زمان ترامپ که شدیدترین خصومت‌ها وجود داشت، اتفاق می‌افتاد. یکی از دلایل کنار گذاشتن نتانیاهو حس جنگ‌طلبی او در منطقه بود. لذا نمی‌توان متصور بود زمینه جنگ در خاورمیانه فراهم شود. چراکه اگر جنگی رخ دهد سرمایه‌های بسیار زیادی از غربی‌ها از دست خواهد رفت».

جایگاهی نه‌چندان دل‌چسب برای ورزش قهرمانی!

مسابقات المپیک به پایان رسید و کاروان ایران با کسب ۳ طلا، ۲ نقره و ۲ برنز در جایگاه ۲۷ جهان و جایگاه چهارمی آسیا بعد از چین، ژاپن و کره‎جنوبی قرار گرفت. ایران همچنین رکورد اولی در میان کشورهای مسلمان و منطقه غرب آسیا را از آن خود کرد. بااین‌حال انتظار می‌رود با توجه به ظرفیت‌های کشور، تعداد نمایندگان ایرانی در رقابت‌های المپیک بیشتر بوده و در جدول مدال‌ها رتبه بالاتری داشته باشیم. چهار مدال از هفت مدال دریافت شده کشورمان مربوط به رشته کشتی است و همچنان دست ایران از دست‌یابی به مدال در بسیاری از رشته‌های ورزشی خالی است.  ایران در خیلی از رشته‌های ورزشی هنوز زیرساخت مناسبی ندارد. قطعاً مهم‌ترین راهبرد برای رسیدن یک ورزشکار یا یک تیم به رویدادهای بزرگ ورزشی و کسب عنوان در رقابت‌های جهانی، علاوه بر پشتکار و تلاش خود ورزشکار، داشتن برنامه درازمدت، مدیریت صحیح و زیرساخت‌های مناسب در آن رشته ورزشی است که در این مسیر تنها یک فرد ایفای نقش نمی‌کند و فاکتورهای مهمی در این زمینه تأثیرگذار است. کشف استعدادهای ورزشی در رشته‌های مختلف موضوع بسیار مهمی است که این وظیفه بر عهده سازمان‌ها و نهادهای ورزشی است. متأسفانه خیلی از قهرمانان ورزشی کشور به‌تنهایی این مسیر را طی کرده‌اند، نه اینکه سازمان برای کشف استعداد آن‌ها از سنین کودکی و نوجوانی وقت گذاشته باشد.

‌اخبار کوتاه

حفظ جان مردم، اولویت دستگاه اجرایی کشور/ رئیس‌جمهور پس از دریافت اولین دز واکسن ایرانی کرونا گفت: «واکسیناسیون عمومی ضرورتی اجتناب‌ناپذیر و از اولویت‌های دولت است. وضعیت شیوع کرونا نگران‌کننده است؛ مردم دستورالعمل‌ها را به‌طور کامل رعایت کنند». رئیسی همچنین دیروز خبر از واکسیناسیون عمومی تا شروع فصل سرما داد و در آستانه ماه محرم تأکید کرد، «حفظ جانِ مردم، اولویت اول است. متولیان ورزشگاه‌ها و اماکن غیرمسقف، با هیئت‌های عزاداری نهایت همکاری و همراهی را داشته باشند تا بتوانیم هم به عزاداری‌های محرم بپردازیم و هم اصول بهداشتی را به ‌طور کامل رعایت کنیم».

اتهام‌زنی اتحادیه اروپا علیه ایران/ «بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اتهامات بی‌اساس رژیم‌صهیونیستی، انگلیس و آمریکا علیه ایران درباره حمله به یک کشتی صهیونیستی در دریای عمان را تکرار کرد و گفت: «اتحادیه اروپا حمله غیرقانونی علیه کشتی مرسر استریت را به‌شدت محکوم می‌کند. همه شواهد موجود به‌وضوح به ایران اشاره می‌کند. از همه طرف‌های مرتبط در منطقه می‌خواهیم نقش سازنده‌ای در تقویت ثبات و صلح ایفا کنند. اتحادیه اروپا به تلاش‌های دیپلماتیک برای پیشبرد گفت‌وگوها و راه‌حل‌های مناسب و مؤثر ادامه خواهد داد.

از مردمی کردن واکسیناسیون تا رفع تبعیض زیست شهری/ «زاکانی» شهردار منتخب تهران گفت: «تزریق واکسن کرونا به میزان لازم نیست و برخی به شکل اداری کار می‌کنند و ما باید با یک مدل مشارکت مردمی پیش برویم. نزدیک به ۴۰ درصد از امکانات ورزشی ما در ۵ منطقه خلاصه شده است و عملاً ۱۵ منطقه ما محروم و در یک عقب‌افتادگی تاریخی در این عرصه قرار دارند. کالبد شهر زیبنده شهر ما نیست و تفاوت‌های جدی بین شمال و جنوب وجود دارد و این به‌هیچ‌وجه سازگاری با اهداف انقلاب ندارد».

همکاری صهیونیست‌ها و بحرین برای مقابله با ایران/ رئیس مرکز امور عمومی بیت‌المقدس تفاهمی را با «عبدالله بن احمد آل خلیفه» معاون روابط بین‌الملل بحرین امضا کرد. دو طرف تأکید کردند که همکاری تحقیقاتی به اسرائیل و بحرین در مقابله با ایران در زمینه «جنگ ایده‌ها» کمک خواهد کرد.

مشکل صنعت برق چیست؟/ «پیام باقری» نایب‌رئیس هیئت‌مدیره سندیکای صنعت برق می‌گوید: «اکنون برخی از نیروگاه‌های کشور با راندمان زیر ۲۰ درصد فعالیت می‌کنند. صنعت برق کشور دچار فرسودگی شدید شبکه در بخش توزیع و انتقال است. رشد مصرف برق در بسیاری از کشورها کمتر از یک درصد بوده در حالی که در ایران بین ۵ تا ۷ درصد است. به‌طور متوسط باید سالانه ۵ هزار مگاوات ظرفیت جدید نیروگاهی ایجاد شود، درحالی‌که سالانه ۲۲۰۰ مگاوات یعنی کمتر از نصف مقدار برنامه وارد مدار شد. دولت روحانی پول تولیدکنندگان برق را نداد، آن‌ها هم جز تعدیل نیرو چاره‌ای نداشتند!».

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات