صفحه نخست >>  عمومی >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۰۸ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۹  ، 
کد خبر : ۳۳۳۲۴۸
حمیدرضا ترقی عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی:

همصدایی دستگاه های دولتی لازمه تحول قوه مجریه

پیشران های اقتصادی در حرکت اقتصادی کشور مثل مسکن، صنایع فولاد، خودروسازی و غیره توجه ویژه صورت گیرد. امیدوار هستیم دولت بتواند مشکلات اقتصادی که به آنها اشاره شده است را با تدبیر و همت برطرف کند.

اولین دیدار هیئت دولت سیزدهم با رهبر معظم انقلاب اسلامی در آستانه سالگرد شهادت شهیدان رجایی و باهنر، حاکی از رهنمودهای بسیار دقیق و ارزشمند رهبر مقام معظم انقلاب اسلامی برای شروع به کار دولت جدید بود. رهبری در این دیدار ضمن بزرگداشت دو الگوی ارزشمند انقلاب اسلامی به لحاظ دولتی، یعنی شهید رجایی و شهید باهنر که برای همه کارگزاران نظام می توانند سرمشق ارزنده ای باشند، به فرصت چهارساله زودگذر دولت اشاره کردند که همه باید این فرصت را غنیمت بشمارند و بدانند که این فرصت به سرعت از بین می رود و نباید حتی یک ساعت از آن را که متعلق به مردم و اسلام است را از دست بدهند و بایستی با تلاش و همت مستمر در خدمت مردم و اسلام و نظام باشند. منتها تاکید ایشان مجددا براین بود که ضمن پرکاری و پشتکار، کارگزاران نباید به خانواده ها و نیازهای خانواده خود بی توجه باشند که نکته مهمی تربیتی بسیار قابل توجهی است. مقام معظم رهبری حرکت بر ریل انقلاب و ایجاد یک تحرک انقلابی در همه بخش های کشور چه حوزه اقتصاد، خدمت رسانی، سیاست خارجی و چه حوزه فرهنگ و  دیگر بخش ها را مورد تاکید قرار دادند در واقع تاکید داشتند که در همه این حوزه ها باید یک تحرک انقلابی ایجاد شود و مفهوم  تحرک انقلابی هم این است که این تحول با عقلانیت و اندیشه ورزی خردمندانه همراه باشد.


دولت مردمی همراهی مردم را با دولت افزایش می دهد/پیوست عدالت
ایشان توصیه های مختلفی در خصوص ویژگی هایی که این دولت باید آن را مورد تاکید و توجه قرار دهد اشاره کردند که از جمله ویژگی مهم، مردمی بودن دولت است؛ طبیعتا باید سبک زندگی وزرا، رفتار بی تکلف و دوری از اشرافی گری و همچنین پرهیز از نگاه از بالا به پایین به مردم و عذرخواهی سریع از مردم در موقع بروز اشتباه و گزارش صادقانه به مردم و مشکلات را با مردم در میان گذاشتن نمونه هایی است که می تواند دولت را مردمی کند و مردم احساس کنند که دولت از خود آنها است که این کار همکاری و همراهی مردم با دولت را افزایش دهد. توصیه دوم مقام معظم رهبری یک توصیه مهمی است که در بیانه گام دوم هم به آن اشاره کردند که به عنوان یکی از مسائلی است که ما در انقلاب از آن عقب بوده ایم، مسئله عدالت ورزی بود که ایشان با اشاره به فرمان امیرالمومنین(ع) به مالک اشتر تاکید کردند که هم رابطه حاکمیت با مردم باید برادرانه و دوستانه باشد و هم اینکه در عدالت ورزی باید به گونه ای عمل کنند که این عقب ماندگی که در تحقق عدالت در جامعه داریم، جبران شود و دولت هیچ لایحه  و تصمیمی را نگیرد، الا اینکه یک پیوست  عدالت داشته باشد؛ این پیوست عدالت دومین پیوستی است که در نظام جمهوری اسلامی مطرح می شود، در گذشته ما پیوست فرهنگی را برای همه فعالیت ها داشتیم، اما این توصیه مقام معظم رهبری توصیه بی نظیر و کم نظیری است که باید در همه تصمیم گیری های دولت مورد توجه قرار گیرد و تاکید ایشان این بود که برخی از روش های رایج مدیریت در کشور متاسفانه نافی عدالت است، مثل توزیع یارانه ها که هدف مندی واقعی در آن صورت نگرفته و عدالت در آن تحقق پیدا نکرده و نتوانسته فاصله بین فقیر و غنی را در جامعه کاهش دهد که طبیعتا باید مورد توجه دولت قرار گیرد.


تاکید بر مبارزه با فساد/ترمیم سرمایه اجتماعی
توصیه دیگر ایشان بحث فسادستیزی و مقابله دقیق و جدی با فساد بود که ایشان تاکید کردند اگر مبارزه با فساد صورت نگیرد، تحقق عدالت امکان پذیر نیست و فساد و مظاهر آن از جمله رانت خواری، ویژه خواری و برخورداری های بیجا از سوی بعضی از عناصر و وابستگان، ضد عدالت است و باید با این نوع  مسائل برخورد کرد. رهبری به مبارزه با فسادی که آقای رئیسی در منصب قضا دنبال کرده بودند، اشاره و تاکید کردند که این روش در دولت هم باید مورد توجه قرار گیرد. خوشبختانه با روحیه ای که در این زمینه در رییس جمهوری وجود دارد، امیدوار هستیم بتوانند مبارزه با فساد را جدی دنبال کنند.

توصیه دیگر ایشان که به شرایط کنونی کشور برمی گردد، بحث احیاء اعتماد و امید مردم بود که معظم له تاکید کردند؛ اعتماد مردم به نظام و دولت خصوصا میزان مشارکت مردم در انتخابات، یک سرمایه بزرگ برای دولت است که متاسفانه این سرمایه به علت بدعمل کردن دولت های قبلی آسیب دیده است و بایستی این مسئله ترمیم شود و یکی از راه های ترمیم آن، یکی شدن حرف و عمل مسئولان است ؛ یعنی به وعده های خود عمل کنند و حرفشان با عملشان یکی باشد و وعده هایی که وزرا در مجلس به نمایندگان داده اند یا در سفرهای استانی به مردم داده می شود، همه باید عمل شود تا مردم احساس کنند که قول و عمل مسئولان یکی است که این میزان اعتماد مردم را به دستگاه اجرایی افزایش می دهد و به طور طبیعی موجب همراهی بیشتر مردم با دولت می شود.


همصدایی دستگاه های دولتی لازمه تحول قوه مجریه
توصیه دیگر مقام معظم رهبری بحث انسجام و اقتدار و اشراف دولت بود؛ ایشان تاکید کردند که از دولت باید یک صدا بیرون آید و در عمل، همه دستگاه ها با انسجام و هم افزایی کار کنند و طوری نباشد که دستگاه ها فعالیت های همدیگر را خنثی کنند یا احساس رها شدگی امور در مردم ایجاد شود که مانع پیشرفت سیاست های دولت است؛ بنابراین حفظ انسجام در دولت و اقتدار و اشراف دولت بر همه زیرمجموعه ها و کنترل آنها از توصیه های موکد ایشان بود که آن را لازمه تحول در قوه مجریه و حرکت به سمت پیشرفت و قانون گرایی و شفافیت و انضباط مالی دانستند و در همین راستا تاکید داشتند باید جلوی تعارض منافع بین مجریان با نظام و جامعه را گرفت و نگذاشت که این تعارض منافع، موجب شود که در تصمیم گیری ها و مصوبات طوری عمل شود که منافع شخصی بر جامعه ترجیح داده شود.


ضرورت استفاده از نخبگان مختلف جامعه/سلامت مردم مهم ترین فوریت کشور
توصیه دیگری که ایشان داشتند بحث جوان سازی دولت بود؛ ما باید به سمت ایجاد دولت جوان با روحیه جهادی برویم که لازمه رسیدن به چنین دولتی این است که جوان گرایی در بدنه و بخش های میانی دولت افزایش پیدا کند و تعداد جوان هایی که در بدنه دولت فعالیت می کنند زیاد شود که موجب می شود احساس انسداد در کشور از بین برود و ذخیره های ارزشمند جوانان های زیادی که در جامعه وجود دارند، بتوانند وارد گردونه مدیریت بشوند و خود را آماده فعالیت و مسئولیت پذیری در آینده کنند.

نکته دیگر که مورد توصیه ایشان بود، استفاده از خرد جمعی و عقلانیت در باب تحول و حرکت دولت بود و تاکید ایشان این بود که دولت باید برای تحول از دیدگاه نخبگان مختلف جامعه که خارج از دولت هم هستند، استفاده کند و بدون در نظر گرفتن بحث سیاسی و جناحی سعی کند از همه این افراد به عنوان اندیشه های متعدد در جهت بهبود وضعیت کشور استفاده کند.

طبیعتا تاکید ایشان این بود که باید این امر تبدیل به برنامه عملیاتی شود و در حرف نباشد و روی کاغذ نماند، بنابراین اگر توصیه هایی که ایشان فرمودند به صورت برنامه عملیاتی درآید، امکان تحول در جامعه پدید می آورد، والا صرف نصیحت و یادداشت کردن مشکلی را در کشور حل نخواهد کرد. مقام معظم رهبری در نهایت به سرفصل های اولویت های کشور پرداختند که مهم ترین فوریت آن، مسئله کرونا و حفظ سلامت مردم است و سپس اقتصاد، فرهنگ، رسانه و رشد علمی در کشور را جزء اولویت ها دانستند که باید مورد توجه دولت قرار گیرد که در هر موضوعی نیز ایشان توصیه های موکدی مطرح کردند؛ خصوصا در موضوع اقتصاد، اولویت های اصلی را رفع تورم بالا، رفع کسری بودجه، حل مشکلات معیشتی مردم، جلوگیری از کاهش ارزش پول ملی و ارتقاء  آن و کاهش قدرت خرید مردم و فعال سازی کسب و کار و برطرف کردن مشکلات نظام بانکی دانستند. مسئول هماهنگی بخش اقتصادی دولت که معاون اول شده، باید اختلاف نظرها را برطرف کند و اجازه ندهد که این اختلاف نظرها در حوزه اقتصاد به داخل مردم کشیده شود و همچنین به پیشران های اقتصادی در حرکت اقتصادی کشور مثل مسکن، صنایع فولاد، خودروسازی و غیره توجه ویژه صورت گیرد. امیدوار هستیم دولت بتواند مشکلات اقتصادی که به آنها اشاره شده است را با تدبیر و همت برطرف کند.


توجه رهبر معظم انقلاب به راه حل های اساسی/لزوم تجدید نظر در ساختار فرهنگی کشور
ایشان تاکید داشتند که به راه حل های مُسکن و مقطعی خیلی توجهی نشود، بلکه راه حل های اساسی برای حل مشکلات مورد توجه قرار گیرد و مشکلات اقتصادی کشور هم موکول به رفع تحریم ها نشود و سعی شود برنامه ریزی ها با فرض وجود تحریم ها صورت گیرد تا بتوانیم کشور را از این چالشی که وجود دارد خارج کنیم. ایشان همچنین در حوزه فرهنگ توصیه های بسیار خوبی را مطرح کردند که نشان می دهد این بخش از نظر ایشان بسیار با اهمیت بوده است؛ ایشان هم بحث فرهنگ و هم رسانه که ساختار فرهنگی کشور هستند را دارای اشکالات متعددی دانستند و آن را نیازمندبازسازی انقلابی دانستند که لازم است هم در شورای عالی انقلاب فرهنگی بازسازی صورت گیرد و هم باید در ساختار و عملکرد دستگاه های فرهنگی که در کشور فعالیت می کنند، تجدید نظرهایی انجام شود و لازم است که در این حوزه حرکت های بنیانی، خردمدانه و عاقلانه ای که از اندیشه و حکمت برخوردار صورت گیرد، همچنین نقش زیربنایی و نرم افزاری فرهنگ مورد توجه جدی قرار گیرد تا جامعه دنبال تقلیدهای کورکورانه و سبک زندگی تجملاتی نرود تا ان شالله  بتوان جلوی انحرافات فرهنگی در جامعه به نفع مطلوبی گرفته شود.

در نهایت تاکید معظم له بر مسئله تجارت خارجی با کشورهای همسایه و توسعه روابط با همسایگان و تحرک مضاعف در سیاست خارجی خصوصا جنبه اقتصادی در دیپلماسی خارجی بود که توصیه بسیار مهمی بود که ایشان در این عرصه مطرح کردند و همچنان بر انتظارات وقیحانه آمریکا در رابطه با ایران تاکید کردند که ما در برابر این نوع کارشکنی ها و بداخلاقی ها که از آمریکایی ها و اروپایی ها تا به حال دیده ایم و مذاکرات را به مسخره می گیرند، توجه داشته باشیم که دولت فعلی آمریکا هیچ فرقی با دولت قبل ندارد و مسئله ای که با زبان دیگری از ایران مطالبه می کنند، همان مسئله ای است که ترامپ مطالبه کرده و طبیعتا این ها مورد پذیرش ملت ایران نخواهد بود.
 به نظر می رسد که مجموعه این رهنمودها، دست مایه دولت هم در جنگ نرم با دشمن و هم در جنگ اقتصادی و فرهنگی با دشمنان انقلاب اسلامی خواهد بود که ان شالله امیدوار هستیم دولت بتواند در این زمینه توفیقات لازم را به دست آورد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات