صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۸ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۰  ، 
کد خبر : ۳۳۴۷۷۷

نشریه اخبار و تحلیل‌های دوشنبه، ۸ آذر ماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) در قضیه هسته‌ای، آمریکایی‌ها واقعاً وقاحت را از حد گذرانده‌اند؛ جلوی چشم همه از برجام خارج شدند، حالا جوری حرف می‌زنند انگاری که ایران از برجام خارج شده و جوری طلبکاری می‌کنند که انگار ما تعهدات را به هم زده‌ایم! مدت‌ها در مقابل این حرکت آمریکایی‌ها هیچ حرکتی از طرف ایران انجام نگرفت. (۲۶/۰۸/۱۴۰۰) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز        

دور جدید مذاکرات هسته‌ای

مذاکره برای رفع تحریم از عصر امروز در هتل کوبورک وین با حضور همه اعضای عضو برجام آغاز می‌شود. آمریکا هم در هتل حضور دارد؛ اما چون عضو برجام نیست، در اتاق کناری! حضور دارد و مذاکرات را پیگیری می‌کند. دولت سیزدهم از ابتدای آغاز به کار خود دیپلماسی هسته‌ای متفاوتی از دولت روحانی را در پیش گرفته که دال مرکزی آن مبتنی بر دو مؤلفه اساسی است؛ اول جدا کردن اقتصاد و معیشت از مذاکرات هسته‌ای، امری که باعث بسیاری از تلاطم‌های اقتصادی کشور است. دوم، بیان و پیگیری این اصل مهم که رفع تحریم‌ها هدف مذاکرات است و اگر رفع تحریم صورت نپذیرد، مذاکره ضرورتی ندارد. آمریکایی‌ها از همان ابتدای آغاز به کار دولت سیزدهم نیز بیکار ننشسته و در دو سطح تاکنون بحث هسته‌ای را پیگیری کرده‌اند؛ یکی در سطح رسمی و تلاش برای آغاز مذاکرات و گفتگو با روسیه، چین و سایرین و دوم، عملیات روانی گسترده رسانه‌ای برای به دست گرفتن ابتکار عمل در مذاکرات. یکی از موارد عملیات روانی آمریکایی‌ها، ایده توافق موقت است. این بحث در رسانه‌های آمریکا مانند نیویورک‌تایمز و آکسیوس پیگیری شده و به‌صورت رسمی و در قالب بسته‌ای پیشنهادی مطرح نشده است؛ این ایده با چند هدف توسط آمریکا پیگیری می‌شود.

نکات تحلیلی: 1- تست زدن افکار عمومی و تیم مذاکره ‌کننده ایران؛ آمریکایی‌ها قبلاً این نکته را تجربه کرده‌اند که با ارائه پیشنهادات مبهم، باعث تزلزل در افکار عمومی و حتی تیم مذاکره‌کننده شده‌اند؛ اما این بار این تیر به‌اصطلاح به سنگ می‌خورد، چراکه تیم ایرانی اعلام کرده به دنبال رفع یک جای تحریم‌هاست. 2- امریکا سعی دارد با جلوگیری از پیشرفت‌های جدید هسته‌ای ایران، ازجمله توقف غنی‌سازی 60 درصدی و در مقابل، پیشنهاد آزادسازی بخش محدودی از اموال ایران در خارج از کشور، برای ایجاد یک توافق گسترده‌تر و طولانی‌تر، زمان بخرد و راه را هموار سازد. 3- بازگشت آمریکا به برجام، بدون لغو هیچ تحریمی؛ چون آزادسازی بخش محدودی از دارایی‌های ایران به معنای رفع تحریم نیست، در حقیقت ایده توافق موقت یک ایراد اساسی حقوقی دارد و نشان می‌دهد که آمریکا به دنبال حل مسئله نبوده و حاضر نیست تحریم را نادیده بگیرد، چراکه باوجود توافق برجام، به دنبال توافق موقت جدید است!

(نویسنده: مصطفی برزکار)

▼گزارش روز                              

اقدام نمایشی!

طی چند روز گذشته، در برخی کشورهای همسو با جریان صهیونیزم، شاهد اقداماتی نمایشی همچون قرار دادن حماس و حزب‌الله در لیست گروه‌های تروریستی بودیم. پیش‌ازاین کشورهای اروپایی بخش نظامی حزب‌الله را در لیست تروریستی قرار داده بودند؛ اما این بار حماس هم در لیست تروریستی قرار گرفت. در رابطه با چنین اقدامی و اهداف آن ذکر چند گزاره ضروری است.

گزاره‌های تحلیلی: 1- در وهله اول چنین اقداماتی بیشتر نمایشی بوده و تحت تأثیر لابی‌های صهیونیستی در این کشورهاست. به‌گونه‌ای که یائیر لاپید، وزیر خارجه رژیم صهیونیستی و شریک دولت ائتلافی این رژیم در سخنانی در واکنش به تروریستی اعلام کردن حماس از سوی دولت انگلیس اظهار کرد: «تصمیم انگلیس مبنی بر تروریستی اعلام کردن تمامی بازوهای حماس یک دستاورد دیگر برای وزارت خارجه اسرائیل و کشورهای در ارتباط با آن است». نفوذ جریان صهیونیزم در امور سیاسی و تصمیم‌گیری این کشورها مشهود است و در انگلستان، پارلمان این کشور تحت تأثیر لابی وزیر کشور (پریتی پاتل) و جریان فعال صهیونیستی در پارلمان، به چنین اقدامی دست زدند. 2- این اقدام هم‌زمان با امضای توافق‌نامه نظامی- امنیتی مغرب با رژیم صهیونیستی صورت گرفت؛ طی سفر اخیر گانتس به مغرب، یک توافق نظامی- امنیتی و همچنین برگزاری مانور مشترک نظامی مورد موافقت طرفین قرار گرفت. هم‌زمانی این اقدامات در راستای مشروعیت بخشی و غلبه بر چالش‌هایی است که رژیم صهیونیستی با آن درگیر است. چالش‌هایی همچون عدم مشروعیت و مهاجرت معکوس در کنار مشکلات متعدد داخلی همچون مسائل امنیتی بیش از همه این رژیم را به خود مشغول کرده است. درواقع خود رژیم صهیونیستی و کشورهای هم‌پیمان آن به دنبال درون زدایی مشکلات از این رژیم و برون‌زایی آن‌ها هستند. 3- بسیاری بر این اعتقادند که این قبیل اقدامات مقدمه‌ای برای حملات نظامی رژیم صهیونیستی به حماس و در صورت امکان به حزب‌الله است؛ اما این گزاره بعید به نظر می‌رسد؛ زیرا باوجود چالش‌های گفته‌شده و توان نظامی گروه‌های مقاومت که نمود آن در جنگ 12 روزه غزه نمایان شد، این رژیم در مقطع فعلی توان درگیری‌های نظامی را ندارد و بیش از همه به دنبال نمایش رسانه‌ای قدرت و نفوذ بین‌المللی - مشابه قراردادهای عادی‌سازی روابط با برخی کشورهای عربی- توسط برخی اذناب خود همچون انگلیس و استرالیا است. 4- سوابق مبارزاتی گروه‌های مقاومت فلسطینی با رژیم اشغالگر قدس، از افزایش روزافزون قدرت آن‌ها حکایت می‌کند و بی‌شک اقداماتی مشابه پارلمان انگلیس و استرالیا مانعی در مسیر قدرت‌یابی بیشتر این گروه‌ها نخواهد بود. از سویی دیگر رویه در پیش گرفته‌شده از سوی رژیم صهیونیستی در تروریستی نامیدن گروه‌های مقاومت سند محکمی است بر عدم توانایی این رژیم برای مقابله مستقیم با گروه‌های مقاومت. (نویسنده: محمدرضا فرهادی)

▼خبر ویژه                                   

قفلی که با کلید روحانی باز نشد!

درحالی‌که با سیاست‌های نادرست در دولت روحانی، روابط انرژی بین ایران و همسایگان شمالی به صفر رسیده بود و قطع گاز صادراتی ترکمنستان عامل کمبود گاز در استان‌های شمالی کشور در زمستان سال‌های اخیر شده بود، با قراردادی که دیروز به امضا رسید، گام بزرگی برای رفع مشکل کمبود گاز در شمال کشور برداشته شد. بر اساس این قرارداد که پس از پایان دیدار دوجانبه رؤسای جمهور دو کشور، توسط وزرای نفت دو کشور به امضا رسید، قرار است سالانه یک و نیم تا ۲ میلیارد مترمکعب گاز از ترکمنستان به جمهوری آذربایجان از خاک جمهوری اسلامی ایران انتقال یابد. با اجرای این قرارداد، شاهد تقویت همکاری‌های منطقه‌ای میان سه کشور همسایه خواهیم بود و ایران هم از درآمد سوآپ گاز بهره‌مند می‌شود، هم اینکه افت فشار گاز در شمال شرق کشور با گاز وارداتی از ترکمنستان رفع می‌شود. بدین ترتیب اهمال هشت‌ساله دولت روحانی، در سه‌ماهه نخست دولت رئیسی جبران شد.                  

▼ اخبار

الهام علی‌اف: به تأمین منافع منطقه‌ای ایران پایبندیم!

پس از تحرکات مرزی آذربایجان در مرز مشترک ایران با ارمنستان و مواضع محکم جمهوری اسلامی مبنی بر لزوم حفظ مرزهای بین‌المللی و بروز مشکل برای ترانزیت کالاهای ایرانی در منطقه قفقاز، اولین دیدار روسای جمهور دو کشور در حاشیه اجلاسیه اکو رقم خورد. رئیسی در این دیدار با تفهیم مجدد سیاست‌های جمهوری اسلامی در منطقه به همتای آذربایجانی خود، گفت: «دو کشور از رابطه دیرینه و عمیق برخوردار هستند و هرگز اجازه نمی‌دهیم این روابط تحت تأثیر دشمنان قرار بگیرد. ما اجازه ایجاد ناامنی و دخالت بیگانگان در امور کشورهای منطقه را نمی‌دهیم و تجربه نشان داده که هر کجا کشورهای منطقه از راه تفاهم و مذاکره مسائل خود را حل‌وفصل کردند راه فتنه‌انگیزی و دخالت بیگانگان بسته شده است. تروریسم داعشی و صهیونیستی دو عامل تهدید در منطقه است و باید با آن مقابله کرد. دخالت بیگانگان به زیان کشورهای منطقه است و باید در مقابل توطئه آنان هوشیار بود. از تقویت مناسبات اقتصادی دو کشور و توسعه مسیرهای ترانزیتی با حضور شرکت‌های ایرانی، استقبال می‌کنیم». رئیس‌جمهور آذربایجان نیز در این دیدار گفت: «باکو برای روابط برادرانه خود با تهران اهمیت ویژه‌ای قائل است و اجازه نخواهیم داد هیچ خدشه‌ای به آن وارد شود. به امنیت مناطق مرزی متعهدیم و اجازه اخلال در روابط دوجانبه از سوی هیچ کشوری را نمی‌دهیم. مصمم هستیم مشکل ترانزیت را حل کرده و زمینه حضور و فعالیت شرکت‌های ایرانی را در آذربایجان فراهم کنیم. این دیدار نقطه عطفی در روابط دو کشور خواهد بود و ما خود را نسبت به تأمین منافع منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران پایبند میدانیم».

قول و قرارهای وزیر جدید آموزش‌وپرورش با وکلای ملت

«یوسف نوری» صبح دیروز با جلب رأی نمایندگان ملت، وزیر آموزش‌وپرورش شد. نوری در دفاع از برنامه‌های خود در مجلس گفت: «شورای عالی آموزش‌وپرورش به‌عنوان نهاد سیاست‌گذار نیازمند تحول جدی است. کارآمدی این شورا از نخستین اقداماتی است که بنده پیگیری خواهم کرد. این شورا در قبال نفوذ سند 2030 کاملاً منفعل عمل کرد و حتی معدودی از اعضای شورا با این سند همراهی کردند. سرکردگان سند 2030 در ایران، جایی در نظام آموزش‌وپرورش نخواهند داشت». وزیر پیشنهادی دولت با تأکید بر سیاست جذب جوانان در بدنه این وزارتخانه، افزود: «دقت خواهیم کرد که با شایسته‌سالاری، در یک فرایند معقول، مناسب‌ترین جوانان را وارد چرخه مدیریت کنیم تا جوان‌گرایی از آسیب‌های رشد آسانسوری، قبیله گرایی، باندبازی و سیاسی‌کاری مصون باشد». وی با تأکید بر این‌که هیچ‌کدام از مدیران آموزش‌وپرورش نباید مدارس غیردولتی داشته باشند، افزود: «تمام مبادی تعارض منافع را مسدود می‌کنیم. نظارت بر مدارس غیردولتی، با ایجاد حساب بانکی واحد و کنترل شهریه‌های دریافتی و هزینه‌ها تشدید می‌شود».

تولید حشیش در افغانستان با کمک آلمان!

شرکت داروسازی «سی‌فارم» آلمان‌، در گزارشی گفته است با مسئولان طالبان بر سر قانونی‌سازی کاشت و برداشت حشیش در افغانستان به توافق رسیده است و مرحله نخست تولید حشیش پزشکی را از شهرک بندری حیرتان در بلخ آغاز می‌کند. این شرکت اعلام کرد: «قرارداد تولید حشیش پزشکی، زمینه‌ای برای تغییر کشاورزی از کشت غیرقانونی خشخاش و شاهدانه به تولید قانونی شاهدانه باکیفیت بالا و با ‌هدف استفاده در صنایع غذایی، دارویی و آرایشی است». این شرکت در گزارش خود پیش‌بینی کرده است که تطبیق پروژه تولید حشیش پزشکی در افغانستان، یکی از سودآورترین پروژه‌های این شرکت خواهد بود. بر اساس برآورد پژوهشگران این شرکت، افغانستان به‌دلیل موقعیت جغرافیایی‌اش، ظرفیت بالایی در تولید حشیش دارد. بر اساس این توافق، محصولات تولیدشده در داخل افغانستان با نشان رسمی افغانستان و به‌عنوان «تولید افغانستان، با کیفیت آلمان» به بیش از ۳۰ کشور جهان صادر خواهد شد.

‌اخبار کوتاه

چهره های شاخص تیم مذاکره‌کننده ایران در وین/ مهدی صفری، معاون دیپلماسی اقتصادی؛ رضا نجفی، معاون امور حقوقی و بین‌المللی؛ ابراهیم شیبانی، رئیس کمیسیون اقتصادی شورای راهبردی روابط خارجی؛ علی فکری، معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی؛ احمد اسدزاده، سرپرست معاونت بین‌الملل و بازرگانی وزارت نفت؛ غلامرضا پناهی، عضو هیئت عامل و معاون امور ارزی و بین‌الملل بانک مرکزی ازجمله افراد شاخص حاضر در مذاکرات وین هستند. نگاهی اجمالی به مسئولیت‌ها و تخصص این افراد نشان می‌دهد که دولت سیزدهم به جد به دنبال برداشته شدن تحریم‌ها است و از حقوق ملت کوتاه نخواهد آمد.

خشک‌سالی بی‌سابقه در کشور!/ وزیر نیرو در خصوص وضعیت بارندگی در کشور می‌گوید: «۵۰ درصد کاهش نزولات جوی داشتیم که یک عدد بی‌سابقه بوده و طی ۵۲ سال گذشته، کشور چنین خشک‌سالی را تجربه نکرده بود. در شرایط فعلی مهم‌ترین اولویت ما تأمین آب پایدار برای بخش شرب کشور است که مردم دچار مشکلات نشوند». مدیرکل دفتر اطلاعات و داده‌های آب کشور نیز در خصوص میزان ذخایر آبی کشور گزارش داد: «از مجموع حجم مخازن سدهای مهم کشور به میزان حدود 50.5 میلیارد مترمکعب، حدود ۳۵ درصد آب ذخیره‌شده وجود دارد. این وضعیت در سدهای مهمی چون زاینده‌رود، شمیل و نیان و سفیدرود حدود ۱۴ تا ۱۷ درصد است».

باقری: غرب باید برای نقض برجام تاوان دهد/ رئیس تیم مذاکره ایران در وین گفت: «هدف اول مذاکرات باید حذف کامل و قابل‌راستی‌آزمایی تحریم‌های ایران و هدف دوم باید تسهیل حقوق ملت ایران برای بهره‌مندی از دانش هسته‌ای باشد. غرب به دنبال اجرای توافق نیست و تنها می‌خواهد از ایران امتیاز بگیرد. از نظر ما، اشتباهات گذشته نباید تکرار شود. مردم ایران به برجام اعتماد ندارند. غرب باید برای هرگونه نقض تعهدات برجامی تاوان دهد. ایران هیچ‌گاه تسلیم تهدید نظامی و تحریم و فشار نمی‌شود. مردم ایران حامی تعامل واقع‌گرایانه با غرب هستند. برای تأمین منافع ملت ایران، آماده گفت‌وگو بر اساس اصل ضمانت و راستی‌آزمایی هستیم».

هراس صهیونیست‌ها از رفع تحریم‌های بانکی ایران/ وزیر خارجه رژیم صهیونیستی یک روز قبل از آغاز مذاکرات برجام به لندن سفر کرده است تا با جانسون و سپس ماکرون دیدار کند و از پابرجا ماندن تحریم‌های بانکی علیه ایران اطمینان حاصل کند. این در حالی است که ایران برای رفع تحریم‌ها بانکی به وین رفته است و در میان تیم مذاکره‌کننده ایرانی معاون بانک مرکزی و کارشناسان وزارتخانه‌های تجاری حضور دارند.

ورود لوازم‌ خانگی کُره‌ای به مناطق آزاد ممنوع شد/ دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد از ممنوعیت واردات لوازم ‌خانگی به مناطق آزاد کشور خبر داد. تنها کالاهایی که قبل از ابلاغ ممنوعیت، سفارش‌گذاری شده‌اند جهت جلوگیری از زیان تجار و بازرگانان قابلیت ورود به کشور را دارند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات