صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۱۶ فروردين ۱۴۰۱ - ۲۱:۴۵  ، 
کد خبر : ۳۳۶۷۹۹

جزییاتی از هویت ضارب سه روحانی در حرم رضوی(ع) / جریان های تکفیری وهابی دشمنان واقعی اسلام هستند

 همزمان با سومین روز ماه مبارک رمضان، حوالی ساعت 14، 3 طلبه حاضر در صحن پیامبر اعظم(ص) با فردی از تبعه خارجی با ضربات چاقو مورد حمله قرار گرفتند

ساعاتی قبل همزمان با سومین روز ماه مبارک رمضان، سه طلبه حاضر در صحن پیامبر اعظم(ص) حرم مطهر رضوی در مشهد ‏مقدس با ضربات چاقو مورد حمله قرار گرفتند، که با هوشیاری زائران و تلاش عوامل انتظامات و یگان حفاظت حرم مطهر ‏ضارب بلافاصله بازداشت و تحویل مقامات انتظامی شد و مصدومان به سرعت به بیمارستان منتقل شدند که متاسفانه یک نفر از مصدومان در بیمارستان فوت کردند.

جزئیات تازه 

 ضارب، فردی 21 ساله، به نام عبداللطیف مرادی، ازبک تبار است که یکسال پیش به صورت غیرقانونی از مرز پاکستان وارد ایران شده و سپس در مشهد مقدس اقامت گزیده است.

او به همراه برادرش در یک باربری در مشهد کار می‌کردند و در منطقه مهرآباد مشهد سکونت داشته‌اند.

عبداللطیف مرادی برخلاف مسلمانان اهل سنت، دارای تفکرات تکفیری است که شیعیان را رافضی و مجوس می‌داند و معتقد است باید خون آنان ریخته شود.

وی ساعت 13 روز گذشته (سه شنبه 16 فروردین) با همراه داشتن یک چاقوی نسبتاً بزرگ وارد حرم رضوی(ع) می شود و در صحن پیامبر اعظم(ص) منتظر می‌ماند تا به افرادی که در لباس روحانیت هستند حمله کند. بدین ترتیب او ساعت 14 و 16 دقیقه به سمت سه روحانی حمله کرده و با ضربات چاقو آنها را مورد ضربه قرار می‌دهد. او فقط به یکی از این روحانیون 20 ضربه چاقو زده است که احتمالاً  همان طلبه ای است که به شهادت نائل شد.

شنیده شده که او در برخی شبکه‌های اجتماعی با عناوین متعددی مانند عبداللطیف السلفی، حسن مرادی و ابوالعاقب الموحّد نیز فعالیت داشته و به دنبال نشر تفکرات تکفیری و مقابله با شیعیان بوده است.

6 متهم به همکاری با او، از جمله دو برادر عبداللطیف مرادی نیز توسط نیروهای امنیتی دستگیر شده‌اند و تحقیقات از آنها ادامه دارد.

سازمان اطلاعات سپاه خراسان رضوی در خصوص حادثه امروز حرم رضوی بیانه‌ای منتشر کرد.
در این بیانیه آمده است:
همزمان با سومین روز ماه مبارک رمضان فردی با هویت و ملیت معلوم اقدام به حمله با سلاح سرد به سه روحانی کرد که منجر به شهادت یک نفر و زخمی شدن ۲ نفر دیگر شد.
لازم به ذکر است فرد ضارب بلافاصله توسط عوامل امنیتی دستگیر شده و تحقیقات در این خصوص در حال انجام است.
نظر به اهمیت و حساسیت‌های موجود در پرونده و ادامه بازجویی‌های تخصصی از نامبرده توصیه می‌شود از هرگونه گمانه‌زنی‌های نامعتبر  در این خصوص پرهیز شود.

فرد ضارب ‌در اختیار نهادهای اطلاعاتی و امنیتی است

یعقوبعلی نظری استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه ‌متاسفانه یک طلبه‌‌ به شهادت رسید‌ و ‌دو طلبه‌ دیگر ‌در بیمارستان بستری هستند که ‌یکی از طلبه‌های مجروح وضعیت مناسبی ندارد؛ مردم دعا کنند.‌ فرد ضارب دستگیر شده است که در اختیار نهادهای اطلاعاتی و امنیتی است.

داوری، معاون استاندار و فرماندار مشهد نیز گفت: این موضوع در دست بررسی است و پس از روشن شدن نتیجه، اطلاع رسانی در مورد آن صورت خواهد گرفت.

سردار ‌تقوی‌ فرمانده انتظامی خراسان رضوی گفت: تحقیقات ویژه درباره این موضوع در دست بررسی است و پس از روشن شدن نتیجه، اطلاع رسانی دقیق درمورد آن صورت خواهد گرفت.

دادستان مشهد: 5 متهم در ارتباط با حادثه حرم رضوی بازداشت شدند

محمد حسین درودی دادستان مشهد از دستگیری 5 تن در رابطه با حادثه حرم مطهر رضوی خبر داد و اظهار داشت: یک نفر ضارب و 4 نفر دیگر مظنون به همکاری با متهم بودند.

وی با بیان اینکه ضارب 3 روحانی در آستان قدس رضوی تبعه خارجی بوده است، افزود: ‌پرونده این حادثه در دادسرای استان تشکیل شده و تحقیقات بیشتر در حال انجام است.

دادستان مشهد با بیان اینکه ‌‌بازپرس ویژه قتل تحقیقات اولیه خود را آغاز کرده است، تصریح کرد: ‌ضارب فردی با تبعه خارجی است.

ضارب حادثه حرم رضوی تحت تاثیر القائات تکفیری بود

محسن داوری فرماندار مشهدمقدس در گفت‌وگویی در مشهدمقدس اظهار داشت: فردی امروز در حرم مطهر رضوی به سه نفر از روحانیون فعال در شهر مشهد حمله می‌کند و سبب شهادت یکی از روحانیون حاضر در حرم رضوی به نام حجت‌الاسلام اصلانی می‌شود.

فرماندار مشهدمقدس افزود: 2 نفر دیگر در بیمارستان تحت مراقبت هستند.ضارب بلافاصله توسط زائرین و خادمین در صحنه دستگیر و به مقامات تحویل می‌شود تا مراحل تحقیقاتی از این فرد تکمیل و انگیزه وی مشخص شود.

داوری خاطرنشان کرد: این فرد تحت تاثیر تفکرات استکبار جهانی و تکفیری این اقدام را انجام داده و این اقدام را به شدت محکوم می‌کنیم و با عامل و عوامل آن قطعا برخورد خواهیم کرد.

پیام تسلیت تولیت آستان قدس رضوی

در پی حمله به سه روحانی در حرم مطهر رضوی و شهادت یکی از این روحانیون، حجت‌الاسلام و المسلمین احمد مروی پیام تسلیتی صادر کرد و از پیگیری این موضوع «تا حصول نتیجه، شناسایی عاملان جنایت و برخورد جدی با هرگونه قصور در واقعه» خبر داد.

 تولیت آستان قدس رضوی در پیامی نوشت:
بسم الله الرحمن الرحیم
انا لله و انا الیه راجعون

با تاثر و اندوه فراوان هتک حرمت به ساحت مقدس حضرت علی بن موسی الرضا (علیه‌السلام) و سوء قصد به جان سه نفر از روحانیون جهادگر عرصه خدمت و به شهادت رساندن یکی از این عزیزان را به محضر حضرت ولی عصر (عج) مقام معظم رهبری و عموم مسلمین به ویژه زایران مجاوران و روحانیت معزز تسلیت عرض می‌کنم.

طلاب عزیزی که در این واقعه مورد سوء قصد واقع شده اند، جزو عناصر جوان، جهادگر و پرتلاشی بودند که در عرصه خدمتگزاری به مردم عزیز  مشهد مقدس به نام مبارک علی بن موسی الرضا علیه‌السلام اقدامات ارزشمندی را به ثمر می رساندند.
این جنایت در حریم امن رضوی که مورد احترام تمامی فرق و مذاهب اسلامی است و در ماه مبارک رمضان که ماه ضیافت الهی است، امری محکوم و جنایتی آشکار به حساب می آید وآحاد مردم شریف و متدین  از این بی حرمتی و جنایت گذشت نخواهند کرد.

بدون شک آستان قدس رضوی این مسئله را تا حصول نتیجه، شناسایی عاملان جنایت و هم چنین برخورد جدی با هرگونه قصور در وقوع این واقعه پیگیری می‌کند

 اینجانب ضمن محکومیت این جنایت، در جوار مضجع منور رضوی مجددا شهادت طلبه عزیز و جهادگر حجت الاسلام والمسلمین اصلانی را به محضر عموم ارادتمندان ساحت قدس رضوی به ویژه خانواده محترم آن شهید تسلیت عرض می‌کنم و عافیت و سلامتی را برای  مجروحان این حادثه از درگاه ایزد منان خواهانم.

با درایت و هوشیاری عموم مسلمین، نقشه‌های معاندان و جنایتکارانه استکباری و اندیشه‌های تکفیری در راستای ایجاد رخنه میان اجماع و وحدت مسلمین نقش بر آب خواهد شد. ان‌شاءالله

محکومیت گسترده هتک حرمت به حرم و زائران رضوی
علمای اهل سنت سیستان وبلوچستان ضمن محکومیت این اقدام ددمنشانه توسط این عامل تکفیری، گفتند: هرکس قصد تفرقه میان ‏مسلمانان را داشته باشد قطعا کافر است و این افراد نوکران آمریکا و اسرائیل هستند.

هتک حرمت به حرم و زائران رضوی در ماه مبارک رمضان محکوم است
مولوی نذیر احمد سلامی؛ نماینده مردم سیستان و بلوچستان در مجلس خبرگان رهبری در گفت و گو با خبرنگار ما، بیان کرد: هتک حرمت به حرم و زائران رضوی در ماه مبارک رمضان در نگاه هر انسان با وجدان مسلمان و یا غیر مسلمان به شدت محکوم است.
وی افزود: در سومین روز ماه مبارک رمضان، ساعتی پیش سه طلبه در صحن پیامبر اعظم مورد حمله با ضربات چاقو قرار گرفتند که این جنایت عظیمی است و هم به دلیل اینکه حرمت ماه رمضان و حرم مطهر رعایت نشده است.
نماینده مردم سیستان و بلوچستان در مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: افراد مورد هجوم و حمله طلاب جهادی و مخلصی بودند که برای تبلیغ و امورات جهادی و محرومیت زدایی در حاشیه شهر مشغول به فعالیت بودند و این در نگاه هر انسانی مورد احترام است.
وی تصریح کرد: این جنایتکاران تکفیری اصول اسلامی، انسانی و اخلاقی را زیر پا گذاشتند و پایبند نیستند و این جنایت را انجام دادند.
مولوی سلامی گفت: این جنایت بسیار عظیم و جرمی نابخشودنی است و از مسئولین درخواست داریم که هر چه سریعتر این جنایتکاران را به سزای عمل خود برسانند.
وی با بیان اینکه این افراد هدفشان اختلاف بین امت است، خاطر نشان کرد: مردم ما بعد از پیروزی انقلاب این حرکات که هدفشان ایجاد تفرقه در میان امت بوده است این جریانات را بارها دیدند تجربه کردند ولی هیچ گاه تحت تاثیر این جریانات شوم قرار نگرفتند و وحدت را در هر شرایط و در حال حاضر و آینده حفظ می کنند و افرادی که از این جنایت ها هدفشان پراکندگی امت و ایجاد اختلاف و افتراق در امت اسلامی است به هیچ عنوان نمی توانند به اهدافشان برسند.

اهل سنت ارادت خاصی به امام رضا(ع) دارند
مولوی عبدالرحیم ریگیان پور، امام جمعه اهل سنت شهرستان میرجاوه در گفت وگو با خبرنگار ما ضمن محکومیت این اقدام ‏ددمنشانه، بیان کرد: همانطور که مشاهده شده یک فرد با رفتار و ظاهر مشابه جریان های تکفیری اقدام به مجروحیت و شهادت ‏عده ای از زائران حرم امام رضا علیهم السلام کرد، که از دیدگاه اهل سنت تعرض به حریم مقدس رضوی و جسارت و درگیری با ‏زائران آن هم در ماه مبارک رمضان محکوم است.‏

وی با تاکید بر این مطلب که محبت اهل بیت(ع) شیعه و سنی نمی شناسد، افزود: اهل سنت ارادت خاصی به امام رضا(ع) دارند.‏
این عالم اهل سنت با اشاره به اینکه گروهک های تکفیری و تروریستی جایی در میان اهل سنت ندارند، گفت: از دستگاه قضا می ‏خواهیم تا با هر آن کس که به اتحاد، وحدت و اخوت مردم شیعه و سنی در این خطه از کشور لطمه وارد و امنیت آنها را برهم ‏می زند، با عدالت اسلامی برخورد قاطع کند‎.
ریگیان پور ادامه داد: این اقدام آن هم در ماه رمضان که هر گونه خشونت، قتل و خونریزی در آن محکوم است به شدت محکوم ‏بوده، دشمنان بدانند چنین اقداماتی خدشه ای به وحدت، آرامش و اتحاد ملت ایران وارد نمی کند.‏
‏ ‏
جریان های تکفیری وهابی دشمنان واقعی اسلام هستند
مولوی عنایت اله رسولی زاده، امام جمعه اهل سنت سرباز ضمن محکوم کردن این اقدام با اشاره به اینکه توهین به مقدسات و ‏وحدت شکنی از نظر اهل سنت حرام و محکوم است، گفت: اهل سنت نسبت به اهل بیت(ع) محبت دارند و بیشترین نام های ‏فرزندان آن ها از اهل بیت(ع) است و ما به این نام ها افتخار می‌کنیم کسی که پیامبر را جدا از اهل بیت(ع) بداند مسلمان نیست و ‏ما اهل سنت از او بیزاریم‎.
وی با بیان اینکه اهل سنت ارادت خاصی به امام رضا(ع) دارند، بیان کرد: از دیدگاه اهل سنت اقدام فردی با رفتار و ظاهر شبیه ‏به جریان های تکفیری وهابی که دشمنان واقعی اسلام هستند آن هم در ماه ‏مبارک رمضان به شدت محکوم است.‏
این عالم اهل سنت ادامه داد: جامعه اهل سنت ایران هرگز از تکفیری و وهابیت حمایت نکرده و نخواهند کرد چرا که خط و مشی ‏اهل سنت از اینها جداست، ما در این کشور زندگی می کنیم و به قانون آن پایبند و از ولایت رهبری تبعیت کرده و هرگز با ‏افراطیون و تکفیری ها هم مسیر نخواهیم بود‎.

وی تصریح کرد: دشمنان به دنبال ایجاد اختلاف میان مذاهب و امت های اسلامی هستند اما ملت هوشیار ایران اسلامی هیچ گاه اسیر چنین توطئه هایی نخواهد شد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات