صفحه نخست >>  عمومی >> تیتر اول
تاریخ انتشار : ۱۰ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۸  ، 
کد خبر : ۳۳۶۳۵۹

آمارها از شکست تحریم سخن می گوید

دشمن با بزرگنمایی تحریم ها و عملکرد بسیار ضعیف دولت روحانی در عرصه اقتصادی باعث ناامیدی مردم بخصوص طیف خاکستری جامعه شد.

بهبود شرایط اقتصادی موضوعی است که شاید گفتن آن را خیلی از مردم باور نکنند. اما آمارها نشان دهنده بهبود اقتصادی ایران در یک سال اخیر شده است. موفقیت در اقتصاد در حالی اتفاق می افتد که دشمن با بزرگنمایی تحریم ها و عملکرد بسیار ضعیف دولت روحانی در عرصه اقتصادی باعث ناامیدی مردم بخصوص طیف خاکستری جامعه شده بود و در حال حاضر نیز بیشترین تلاش را برای ناامیدی مردم از آینده کشور را بکار گرفته است.

برخی از عملکردهای ضعیف در داخل باعث شده بود دشمن امیدوار به  غلبه اقتصادی بر جمهوری اسلامی باشد. در واقع ایالات متحده تا به امروز در خمار تحمیل خواسته های خود بر ایران بواسطه اثرگذاری مطلق تحریم ها بر اقتصاد ایران بوده است. اما غرب هنوز بطور کامل شرایط ژئوپلتیکی ایران را درک نکرده است که تحریم ایران امکان پذیر نیست.

برخی گذاره ها نیز در جریان مذاکرات وین نشان می دهد که ایالات متحده با این تصور بدنبال غلبه منطق مذاکراتی ایران می باشد. این در حالی است که آمار ها از بهبود شرایط جمهوری اسلامی ایران در یک سال اخیر می گویند.

«مصطفی قمری وفا» مدیرکل روابط عمومی بانک مرکزی در صفحه خود توییتی با اشاره به آمارهای اقتصادی ۱۱ ماه امسال و مقایسه آن با همین در سال گذشته با برچسب ‎شکست تحریم‌ها و ایران قوی، نوشت: 
«خبرهای خوب؛ در پایان ۱۱ ماهه ۱۴۰۰ و در مقایسه با مدت مشابه پارسال:
ارزش تجارت خارجی: ۹۰ میلیارد دلار؛ رشد ۳۸ درصدی
تامین ارز: بیش از ۵۰ میلیارد دلار؛ رشد ۵۶ درصدی
عرضه‌ ارز در نیما: ۲۶/۳ میلیارد دلار؛ رشد ۶۶ درصدی
معاملات در بازار متشکل ارزی؛ ۱/۶۲ میلیارد دلار؛ رشد ۲۰۷ درصدی».

آمارها از شکست تحریم سخن می گوید

 تامین ارز موردنیاز برای واردات (شامل کالاهای اساسی، دارو و تجهیزات پزشکی و مواد اولیه بخش تولید) ده ماهه سال جاری در مقایسه با ده ماهه سال ۱۳۹۹، به میزان ۶۰.۱ درصد (معادل ۲۰.۲ میلیارد دلار) افزایش یافته است.

ارزش تجارت خارجی ایران در حالی در 11 ماه اخیر رشد 38 درصدی داشته است که هنوز ظرفیت های جمهوری اسلامی ایران که در طول مدت سیاست برجامی دولت قبل به فراموشی سپرده شده بود، فعال نشده است. بسیاری از کارخانجات تولیدی در حال برنامه ریزی برای فعال سازی هستند و سیاست منطقه گرایی و نگاه به شرق نیز بطور کامل به مرحله اجرایی نرسیده است. 

این آمار بیانگر نکته ای عبرت آمیز است که انتظار می رود کشور دوباره دچار آن نشود که مشکلات متعدد نیز برگرفته آن رویکرد اشتباه آمیز دولت روحانی بوده است. رویکرد برجامی دولت یازدهم و دوازدهم در حالی مورد قبول جامعه قرار گرفته بود که این دولت با آن بهبود شرایط اقتصادی را به مردم داده بود. متاسفانه وقتی که برجام امضا شد، بهم ریختگی اقتصادی، تورم شدید و... در اقتصاد ایران خود را نشان داد. این وضعیت نشان داد کلید بهبود اقتصاد در داخل است و آن کلید که برجام را به ارمغان آورد، آفت ورشکستگی اقتصاد ایران شد. 

افزایش 56 درصدی ارز کشور، افزایش صادرات نفت ایران، رشد 38 درصدی تجارت خارجی، افزایش 66 درصدی عرضه ارز در سامانه نیما و ... در حالی اتفاق افتاده است که تحریم های آمریکا همچنان وجود دارد و برجام نیز غیر فعال است. حال آمارها این ایده را تقویت می کند که برجام و تلاش برای رفع تحریم ها در دل برجام، دقیقا در ضدیت با اقتصاد ایران طراحی شده است. برخی از گزاره ها نشان می دهد که آمریکا در تلاش است تا از طریق مذاکرات وین به تحریم های خود مشروعیت بخشد و دوباره اقتصاد ایران را شرطی کند و تهران درگیر مشکلات اقتصادی کند. انتظار می رود که جمهوری اسلامی ایران با تشخیص سیاست مخرب گونه آمریکا، در زمین دشمن بازی نکند. 

نکته دیگر این است که جمهوری اسلامی ایران هنوز بطور کامل در زمینه صادرات سلاح قدم برنداشته است این در حالی است که از مهر 1399 تحریم های تسلیحانی کشورمان با وجود همه تلاش های امریکا به پایان رسیده است. تجارت پرسودی که کشورهای بزرگ اقتصادی، بخش اعظمی از درآمدهای ارزی خود را از بخش تجارت سلاح بدست میاورند. سالانه کشورهای مختلفی اقدام به واردات سلاح می کنند که خاورمیانه رتبه نخست در این زمینه دارد. دستبابی جمهوری اسلامی ایران به بالاترین مدل از سلاح های مختلف نظامی، پهپاد، موشک های نقطه زن و ... باعث رقابت پذیری ایران را در بازارهای جهانی شده است. 

 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات