صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۶:۵۷  ، 
کد خبر : ۳۳۶۴۵۰

اخبار ویژه روزنامه‌های 17 اسفند

روزنامه کیهان **

اکثریت کنگره آمریکا مانع کاهش تحریم‌های ایران

شبکه تلویزیونی الجزیره به بررسی این سوتل پرداخت که آیا کنگره آمریکا، توافق جدید در مذاکرات وین ایران را به تعطیلی خواهد کشاند؟

در گزارش این شبکه آمده است: اعضای جمهوریخواه در دو مجلس نمایندگان و سنا متعهد شده‌اند که با توافق احتمالی مخالفت کرده و در راه آن کارشکنی خواهند کرد. این در حالی است که اعضای دمکرات در حمایت از توافق با هم متحد نیستند و اکثر آنان با آن مخالفند. بر اساس قانون اساسی آمریکا کنگره نمی‌تواند در راه دستیابی به توافق کارشکنی کند زیرا این امر در چارچوب حوزه وظایف و اختیارات قوه مجریه به رهبری جو بایدن رئیس‌جمهوری قرار دارد اما کنگره با تصویب برخی از قوانین در راه اجرای برخی از بندهای توافقنامه می‌تواند کارشکنی کند. جمهوریخواهان در مجلس سنا به اتفاق آرا در سال ۲۰۱۵ با توافق به دست آمده توسط باراک اوباما رئیس‌جمهور دمکرات در آن زمان اعلام مخالفت کردند. بر همین اساس در یک رویداد قابل انتظار ۳۳ جمهوریخواه خطاب به جو بایدن رئیس‌جمهور اعلام کردند که قصد دارند اگر بر اساس قانون بازنگری توافق هسته‌ای ایران در سال ۲۰۱۵ شناخته شده به نام برجام به کنگره اجازه بازنگری در توافق هسته‌ای جدید و رای‌گیری در مورد آن را ندهد، اجرای هر گونه توافقی را ناکام بگذارند.  بر اساس این قانون رئیس‌جمهوری آمریکا می‌بایست ظرف پنج روز متن هر گونه توافقی با ایران درخصوص برنامه هسته‌ای این کشور را در اختیار کنگره قرار دهد به گونه‌ای که به قانون گذاران در صورت تمایل آنان اجازه بازنگری و رای‌گیری در مورد آن را خواهد داد.

مخالفان احیای توافق هسته‌ای در حال حاضر به ویژه در مجلس سنا اکثریت را در کنگره تشکیل می‌دهند. برخی از منتقدان دارای صراحت لهجه بیشتر در مورد توافق هسته‌ای تاکید کرده‌اند که رئیس‌جمهور آینده آمریکا ممکن است از این توافق خارج شود.

کاری که کنگره می‌تواند انجام دهد و احتمالا آن را انجام خواهد داد با اعمال مجازات‌های جدید علیه ایران به بهانه‌های مختلف اجرای هر گونه توافق جدیدی را دچار مشکل خواهد کرد و یا آنکه در راه لغو برخی از تحریم‌ها که دولت بایدن وعده آنها را داده کارشکنی خواهد کرد.

باربارا اسلاوین کارشناس مسائل ایران و مدیر طرح آینده ایران در موسسه شورای آتلانتیک می‌گوید: بسیاری از دمکرات‌ها از جمهوریخواهان مخالف توافق هسته‌ای با ایران حمایت خواهند کرد و جمهوریخواهان نیز به هشدارهای خود علیه ایران ادامه خواهند داد، مبنی بر اینکه کاهش تحریم‌ها تنها یک اقدام موقت است.

دیوید دی روش استاد تحقیقات امنیتی در دانشگاه دفاع ملی خاطرنشان کرد که هر گونه واکنشی از سوی کنگره در هر حال قابل پیش‌بینی است.

«دیوید ماک» معاون سابق وزیر خارجه در امور خاورمیانه هم ابراز داشت: کلید موضع‌گیری کنگره در اختیار شمار‌اندکی از دمکرات‌ها همچون سناتور «چاک شومر» رهبر اکثریت در مجلس سنا و سناتور «روبرت منندز» رئیس‌کمیسیون روابط خارجه در مجلس سنا قرار دارد و هر دو علی‌رغم گرایش داشتن به حزب دمکرات و نزدیک بودن به باراک اوباما، با توافق مخالفت کردند.

«جودت بهجت» استاد امور امنیت ملی در مرکز خاور نزدیک و جنوب آسیا در دانشگاه دفاع ملی و کارشناس مسائل ایران معتقد است که به طور حتم تقریبا تمامی جمهوریخواهان و شمار قابل توجهی از دمکرات‌ها با توافق جدید مخالفت خواهند کرد.

 

بدون لغو تحریم‌ها توافق می‌کردیم که چه بشود؟!

یک روزنامه اصلاح‌طلب می‌گوید؛ اگر در زمان روحانی توافق می‌کردیم، الان وارد بازار انرژی اروپا شده بودیم.

روزنامه آرمان از قول یک عضو سابق وزارت خارجه نوشت: روسیه در مذاکرات وین نقش رابطه را بین ایران و کشورهای غربی ایفا می‌کرد. کار به جایی رسیده بود که اولیانوف در برخی مقاطع در عمل به‌جای هیئت ایرانی حرف می‌زد. وی با رابرت مالی و هیئت عربستانی نیز دیدار و گفت‌وگو کرد. در پاسخ به اینکه پس از حمله روسیه به اوکراین این نقش به چه میزان خواهد بود باید گفت: قطعا هیچ. بدون تردید از این پس نقش روسیه در مذاکرات وین به صفر خواهد رسید. در چنین شرایطی موضع ایران نسبت به قبل ضعیف‌تر خواهد شد. اینکه ایران در چنین شرایطی چگونه قصد دارد به مذاکرات ادامه بدهد جای سوال خواهد داشت. مواضع اخیر ایران که خواستار توقف جنگ در اوکراین شد شاید کشورهای غربی را متقاعد کند که موضوع برجام را به صورت جداگانه در دستور کار قرار بدهند تا به نتیجه برسد.

 این دیپلمات سابق افزوده است: واقعیت غیرقابل انکار این است که دولت سیزدهم و تیمی که در حال مذاکره با کشورهای غربی است، در این مدت بسیاری از فرصت‌ها را از بین بردند. اگر اجازه داده شده بود مذاکرات در دولت روحانی به نتیجه برسد قطعا فایده بهتری برای ایران به همراه داشت. اگر این اتفاق رخ داده بود منافع ما زودتر تامین می‌شد و ما می‌توانستیم از امتیازهایی که در اختیار داریم بیشتر به سود خود استفاده کنیم. اگر این اتفاق رخ داده بود ما در شرایط کنونی می‌توانستیم وارد بازار گاز و انرژی اروپا شویم. بدون تردید این اتفاق از نظر اقتصادی پیامدهای مثبت و تعیین‌کننده‌ای برای ایران به همراه داشت. ما ملاحظات و روابطی داریم که براساس آن واکنش نشان می‌دهیم. این البته بحث دیگری است که مسئولان در جمهوری اسلامی ملاحظات خود را در نظر بگیرند و واکنش متناسب با آن را نشان دهند.

اظهارات این  دیپلمات سابق از جهات متعدد، مخدوش و غیرواقعی است. نخست این که ما یک بار در زمان روحانی توافق کردیم، اما با وجود برجام، اروپا حاضر به پیشنهاد خرید گاز ایران و کاهش وابستگی به گاز روسیه نشد.

ثانیا اروپا به قدری سطح پایین و مبتذل در پسابرجام ظاهر شد که نه تنها به تصریح آقای ظریف به 11 تعهد برجامی خود عمل نکرد، بلکه حتی نتوانست به وعده‌های بی‌مایه‌ای مانند راه‌اندازی کانال SPV و INSTEX عمل کند و حال آن که این وعده‌ها،‌ یک دهم تعهدات برجامی اروپا هم نبود. یعنی اروپا نه تنها جرأت نکرد به وعده خرید نفت ایران و فروش غذا و دارو عمل کند بلکه حتی نخواست و نتوانست که در ازای دریافت پول نفت فروخته شده ایران به سایر کشورها، با ایران معامله کند.

ثانیا جهت اطلاع این دیپلمات سابق باید یادآوری کرد که در زمان آقای روحانی مشکل تحریم‌ها حل نشده بود. یعنی نه در برجام تحریم‌ها لغو شد و نه در مذاکرات سه سال بعد عهدشکنی و خروج آمریکا از برجام، تکلیف این موضوع روشن نشده بود. بنابراین باید پرسید وقتی تحریم‌ها سر جای خود بود، توافق می‌کردیم که چه بشود؟ فقط اجازه بازگشت آمریکا به توافق و دسترسی به مکانیسم ماشه(بازگرداندن خودکار تحریم‌های سازمان ملل) را بدهیم؟! متاسفانه تلقی توافق به هر قیمت(بدون تعیین تکلیف حداقل مطالبات ایران) همان کلاهی بود که در برجام سر تیم روحانی گذاشتند و خسارت‌های هنگفتی را که بر ایران تحمیل کردند و با این وجود، عجیب است که همچنان بر همان مسیر انحرافی تاکید شود.

 

اگر آمریکا تضمین معتبر ندهد عدم توافق بهتر از خسارت دوباره است

اگر آمریکا حاضر به دادن تضمین نباشد، دولت جمهوری اسلامی هیچ الزامی به توافق ندارد.

روزنامه وطن امروز ضمن تأکید بر تحلیل فوق نوشت: مدتی است عباراتی ثابت بسان ترجیع‎بند در همه خبرهایی که از وین می‎رسد تکرار می‎شود؛ اینکه «ایران پیشنهادها و راه‎حل‎هایش را ارائه داده و حالا نوبت طرف مقابل است که عزم خود را نشان دهد»، اینکه «مذاکرات از فاز فنی گذشته و به سطح سیاسی رسیده و از اینجا به بعد همه چیز بستگی به تصمیم‎های سیاسی طرفین دارد»، اینکه «ایران تمام گام‎های لازم را برداشته و این آمریکاست که زیر بار ارائه تضمین‎‌های مورد نظر ایران نمی‎رود»، اینکه «تا درباره همه چیز توافق نشود، درباره هیچ چیز توافق نشده است»، اینکه «حصول توافق همان اندازه محتمل است که عدم توافق»... و مواردی از این دست. اصلا انگار سوزن اخبار مذاکرات روی این گزاره‎ها گیر کرده و پیش نمی‎‌رود.  برای چندمین بار است که خبر پایان مذاکرات و امضای توافق منتشر و درباره داده‎ها و ستانده‌های ایران حرف و تحلیل ارائه می‎شود و به فاصله کوتاهی همه چیز تکذیب می‌‎شود.

آنچه مسلم اما حقیقت ماجراست اینکه فراسوی همه گمانه‎زنی‎ها چه چیزی در متن واقع رقم خورده و می‎خورد. مهم تیم مذاکره است که مرعوب و مقهور این فضای رسانه‌ای نشود و سر سوزنی از مطالبات بحق ملت کوتاه نیاید.  تیم مذاکره باید به‌خاطر داشته باشد این دولت به مردم قول توافق نداده و با قول توافق از مردم رأی نگرفته که «هر توافقی» برایش بهتر از «عدم توافق» باشد. هدف از مذاکرات «رفع تحریم‎ها» و «انتفاع ملت» است، نه کسب «جام اخلاق» در پایبندی به تعهدات و نمایاندن چهره بی‎اخلاق طرف مقابل به جهانیان! بنابراین «صرف توافق» دستاوردی برای این دولت به حساب نمی‎آید و اگر آمریکا حاضر به دادن تضمین نیست، حضرات الزام به «هر توافق»ی ندارند، چه اینکه مردم از رویکرد «هر توافقی بهتر از عدم توافق است» رو گردانده و رو به گفتمانی آورده‎اند که شعارش تکیه بر توان داخلی است و متعهد شده امور مملکت را فارغ از توافق پیش ببرد.

توافق زمانی ارزش دارد که ستانده‎ای حقیقی و بلندمدت با ارزشی لااقل هم‎تراز داده‎های بسیاری داشته باشد که به ‎مثابه تعهدات ایران لحاظ شده‎ است. در غیر این صورت «عدم توافق» به مراتب نسبت به توافقی فاقد تضمین‎های اعلام شده ارزش بیشتری دارد. برخلاف تبلیغات رسانه‌های غربی و دنباله‌های ایدئولوژیک‎شان در کشور، مقصود از مذاکره برای دولت فعلی «احیای برجام» نبوده است و چنانچه امکانی برای رفع مؤثر همه تحریم‎ها ندارند، عطای توافق را به لقای آن بخشیده و بیش از این ملت را در حالت تعلیق نگاه ندارند. توافقی که فاقد تضمین‎های اعلام شده باشد و هیچ ضمانت عینی برای تحقق تعهدات طرف مقابل در آن لحاظ نشده باشد، همان «برجام» است، آن هم به وجهی که اجرا شد. توافقی هم که نهایتش «برجام» باشد، فرجامش هم می‎شود «خسارت محض».

 

کار نکن، بشین خونه چه خبره هر جمعه سفری؟!

سخنگوی دولت سابق می‌گوید اعضای دولت تدبیر و امید آمادگی دارند تجارب خود از دستاوردهای اقتصادی توافق برجام را در اختیار دولت سیزدهم قرار دهند.

علی ربیعی از جلسه اخیر برخی اعضای دولت تدبیر و امید خبر داده و نوشت: «شنبه‌شب با تعداد زیادی از اعضای دولت دوازدهم و رئیس‌جمهور پیشین جلسه‌ای آنلاین داشتیم. هرچند این روزها برخی همین جلسات را تاب نمی‌آورند و برای آن عبارات و اصطلاحاتی بکار می‌برند. آقای روحانی در این جلسه گفت: مذاکرات هسته‌ای و احیای برجام مهم‌ترین اتفاق و مسئله کشور در چند ماه اخیر است. مهم نیست که این توافق را چه کسانی احیا می‌کنند یا چه کسانی مذاکره می‌کنند، مهم آثار و تبعات آن است که باید در رشد کشور مشاهده شود. مذاکرات و توافق هسته‌ای باید منافع و مصالح کشور و مردم را تأمین کند و نتایج آن بر زندگی مردم تأثیر بگذارد. اعضای دولت تدبیر و امید آمادگی دارند به طرق مختلف تجارب خود از دستاوردهای اقتصادی توافق برجام که موجب رشد اقتصادی و کنترل تورم پس از برجام شد را در اختیار دولت سیزدهم قرار دهند».

جهان نیوز، در واکنش به این خبر، از مخاطبان خواست نظر خود را به اشتراک بگذارند؛ که گزیده‌ای از آن را می‌خوانید:

- ما رو به خیر تو امید نیست شرمرسان.

- آقای روحانی یادت است چقدر به دولت قبل از خودت تهمت زدی؟! یادت است چقدر به منتقدان و دلسوزان تهمت زدی؟! یادت است وقتی با کدخدایان تلفنی صحبت کردی توی ابرها بودی؟!!

- خسارت محض

- روحانی که میگفت دیوار تحریم‌ها فرو ریخته است!

- دولت روحانی ضعیف ترین دولت بعد از انقلاب بود.

- این آقا هر وقت حرف میزنه تن آدم میلرزه...

- تازه کشور روی آرامش به خود میگیره.

- میشه یک مدت هیچ عکس و خبری از ایشان منتشر نکنید یکم اعصابمون آرام بشه!!!!

- ره میخواد بگه هرچی غربیا خواستن بدین بهشون، چیزی هم نگیرید.

- آقای ربیعی مطمئنا» خود تو هم موقع نوشتن این متن کلی غش و ریسه رفتی!!

- آقای روحانی تو اگر کاربلد بودی مردم را به روز سیاه نمی‌انداختی!!!

- اگر این فرد تدبیر داشت که وضعیت مملکت این نبود.

- انتقال عبرت عبارت مناسب تری هست تا انتقال تجربه...

- مثلا چه تجربیات نقد به نسیه، لبخند، امضای کری، صبح جمعه...

- یکی از تجربیات: نشستن در کاخ سعد آباد و صدور اوامر و فرمان تصویری

- خواهش می‌کنم.سکوت کنی برات بهتره. چون مردم روزگار خوشی از تدبیرات نداشتن

- دولت فعلی بدون برجام و FATF صادرات غیرنفتی را 50 درصد و صادرات نفت را 100 درصد افزایش داده و ارز حاصله هم به کشور باز می‌گردد.

- گر اگر طبیب بودی سر خود دوا نمودی!!!

در طول دوران ریاست جمهوری شما چه بدبختی‌هایی مردم از سیاست‌های شما که ندیدند و نکشیدند....

- نظر من اینه روحانی و کابینه اش تا ابد ساکت باشن

- فقط یه گوشه بشین و کارت به هیچی نباشه و اجازه بده سید ابراهیم از تجربیات خودش استفاده کنه بلکه بتونه بخشی از کارهای 30 جنابعالی و همفکرانت رو درست کنه.

- این بنده خدا باید الآن در محضر دادگاه و قاضی پاسخگوی کارهای 8 ساله اش می‌بود.

- برای اینکه هنوز پاسخگو نشده.

- روحانی پیش می‌گیره که پس نیوفته....

- میخواد به رئیسی بگه آب خوردن مردم رو به برجام ربط بده

- آقای رئیسی کار نکن بشین خونه. چه خبره هرجمعه سفری، به جای پرشیا هم از بی‌ام و استفاده کن!

-حتما در مورد نحوه ساخت و تولید و عرضه سنگ پا میخواهند توضیح دهید.....!!!!!

- تجربه دولت روحانی عبرت بود و نباید دیگر تکرار شود.

*********************************

روزنامه خراسان**

شهید یاران نوشت: مدیرکل امور بین‌الملل بنیاد شهید و امور ایثارگران با اشاره به شبهاتی که در چند روز اخیر در فضای مجازی درباره جامعه هدف موسسه شهدای عراق مطرح شده است، گفت: بررسی‌های دقیق کارشناسان، بررسی‌ مدارک، مستندات و قانون مربوط به مصادیق شهید در موسسه شهدای عراق، این شبهه را برطرف کرد و بر اساس ماده یک قانون «شهید» در عراق، کشته‌شدگان رژیم بعثی به هیچ عنوان در آمار شهدای این موسسه محسوب نمی‌شوند.

 انتخاب نوشت: نبویان، نماینده مجلس مدعی شد: گفته اند تیم انقلابی‌ها برای مذاکرات ضعیف بوده بنابراین علی باقری به نتیجه رسیده که باید از تیم ظریف استفاده کند. در توافق جدید هیچ چیز لغو نمی‌شود؛ آقایان دارند همین را هم توافق می‌کنند؛ ما را گیر آوردید؟! کار به جایی رسیده که باقری به بچه‌های انقلابی گفته «تندید».

 فردانیوز نوشت: کانالی که مدت هاست اخبار تفرقه افکن را در جریان اصول گرایی منتشر می کند، با انتشار یک خبر کذب جدید به دنبال اختلاف افکنی بین مجلس و دولت است. این کانال از قول وزیر کشاورزی نوشته که از جانب رئیس مجلس برای انتصاب سعید راد تحت فشار بوده است. این در حالی است که  به گفته منابع آگاه هیچ فشاری از جانب رئیس مجلس برای این انتصاب وجود نداشته و این خبر کاملا کذب است. در این میان واکنش آقای ساداتی نژاد به این خبر هم می تواند تلاش به اختلاف افکنی میان دولت و مجلس توسط این کانال را ناکام سازد و هم کذب بودن این خبر را مشخص کند.

 خبرآنلاین نوشت: به گزارش روزنامه صهیونیستی هاآرتص، سخنگوی‌ ارتش رژیم صهیونیستی مدعی شد نیروی هوایی ارتش این رژیم دو پهپاد ایرانی را که در مارس ۲۰۲۱ بر فراز فلسطین اشغالی به پرواز درآمده بودند، رهگیری کرده است. طبق ادعای او، این پهپادها یک سال پیش، «با همکاری کشورهای همسایه» و پیش از آن که این دو پهپاد به حریم هوایی اسرائیل وارد شوند، رهگیری شده‌اند. طبق گزارش کانال ۱۳ رژیم صهیونیستی، مقامات این رژیم ارزیابی‌شان این است که این پهپادها برای آزمودن این که آیا می‌توان با هواپیماهای بدون سرنشین تجهیزات نظامی به غزه ارسال کرد، از جنوب ایران به پرواز درآمده‌اند.

**********************************

روزنامه ایران**

سرپرست منطقه آزاد کیش استعفا داد

   خبر اول اینکه، محمدرضا نوایی لواسانی که آبان‌ماه سال‌جاری با حکم «سعید محمد، دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی» به سرپرستی منطقه آزاد کیش منصوب شده بود، از این سمت استعفا داد. لواسانی در نامه‌ای خطاب به محمد درباره دلایل استعفای خود نوشت: «بعد از گذشت هشت ماه از دولت جدید، کماکان هیأت مدیره منطقه آزاد کیش از دولت قبل هستند و جایگزین نشده‌اند؛ کندی و عدم تصمیم‌گیری، مردم منطقه را در آینده دچار مشکل خواهد کرد. دلیل اصلی استعفای بنده، روی زمین ماندن کار مردم است.»

وی افزود: «در سال‌های گذشته متأسفانه روال شده است که چندین میلیارد تومان پول بیت‌المال بابت پذیرایی و پرداخت به هتل‌ها برای عده‌ای قلیل از مسئولان و آشنایان و بعضاً اقوام‌شان هزینه شده است؛ بنده علاوه بر قولی که به مردم داده‌ام این کارها را خلاف توصیه‌های رهبر انقلاب و اهداف دولت جدید می‌دانم. لذا بهتر است قبل از ایام نوروز مرخص شوم که ان‌شاءالله این نامه نیز راهگشای مدیر بعدی برای عدم پرداخت اینگونه هزینه‌ها باشد.»

گفتنی است دبیر مناطق آزاد تجاری نیز در واکنش به متن استعفای لواسانی، تصریح کرد: ضمن تشکر از زحمات جنابعالی طی ۴ ماه گذشته که با روحیه جهادی و انقلابی طعم شیرین خدمت و مبارزه با فساد را چشانید و ابراز تأسف از اینکه از توان مدیریتی جنابعالی محروم خواهیم شد، لیکن به‌دلیل فشارهای زیادی که در این ایام متحمل شدید که از ناحیه افراد معلوم‌الحال و سودجو و متخلفین گذشته تشدید گردید، با استعفا موافقت می‌گردد.

یک فیش حقوقی دیگر از دولت قبل به پای دولت جدید نوشته شد

  دست آخر اینکه،  در فضای مجازی یک فیش حقوقی ۶۵ میلیون تومانی با دریافت فوق‌العاده اضافه کاری ۱۳۶۰ ساعت در یک ماه به مبلغ ۳۱ میلیون تومان متعلق به یکی از مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر شده است که نشان می‌دهد فرد مذکور در انتهای سال کاری 99 این میزان حقوق را دریافت کرده است.

در همین راستا یک فرد آگاه در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار روزنامه ایران تصریح کرد که فیش مزبور هیچ ارتباطی به ستاد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاونت توسعه مدیریت و منابع این وزارتخانه ندارد و در این راستا گفت: «صندوق بازنشستگی مدیر مذکور به دلیل اینکه نیروی رسمی سازمان صدا و سیما هستند، صندوق بازنشستگی صدا و سیما است نه سازمان تأمین اجتماعی که در فیش درج شده است.» وی افزود: «این فیش پیش‌تر در فضای مجازی پخش شده و اساساً مربوط به اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران است که پیش‌تر توسط نهادهای نظارتی بررسی شده است و مربوط به معوقات یکساله (سال ۱۳۹۹) است که به نحو خاصی این قضیه را مخفی کردند تا به زمان حال نسبت دهند.»

این منبع آگاه همچنین گفت: «از محتوای فیش مانند درج ۱۳۶۰ ساعت اضافه کار (که بیش از ۵۰ درصد حقوق اساساً قانونی نیست)، ۲۱ روز مأموریت (از ۲۲ روز کاری در ماه)، رفاهی ماه رمضان و پاداش روز جمهوری اسلامی (در حالی که معاون فعلی وزارت ارشاد از زمان انتصاب تاکنون ماه رمضان و روز جمهوری اسلامی در ارشاد نداشته‌اند) مشخص است که موضوع ارتباطی با آقای مسئول فعلی نداشته و مربوط به معاون اداره کل ارشاد استان تهران در دولت قبل است.»

*********************************

روزنامه وطن امروز **

قدردانی نمایندگان رهبر انقلاب از یادگاران دفاع‌مقدس

در سالروز ولادت باسعادت قمر بنی‌هاشم حضرت اباالفضل العباس(ع) و روز جانباز، هیات‌هایی از طرف رهبر حکیم انقلاب اسلامی با حضور در منازل تعدادی از جانبازان سرافراز از رشادت‌ها و فداکاری‌های آنان تجلیل کردند.

در تهران، حجج‌اسلام شکری، ابوترابی‌فرد، تقوی، حاج‌علی‌اکبری و اختری در منازل جانبازان حاضر شدند و ضمن کسب اطلاع از زندگی و شرایط آنان، از مجاهدت‌های این یادگاران دفاع‌مقدس و دفاع از حرم قدردانی کردند.

قاضی‌زاده‌هاشمی، رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران نیز به منزل تعدادی از جانبازان رفت و با آنان گفت‌وگو کرد. همچنین نمایندگان ولی فقیه در مراکز استان‌ها و ائمه جمعه سراسر کشور نیز به نمایندگی از رهبر انقلاب اسلامی در منازل تعدادی از جانبازان سراسر کشور حضور یافتند و از این ایثارگران تجلیل کردند.

***

جانبازان ایران اسلامی مایه سرافرازی ملت ما هستند

رئیس مجلس شورای اسلامی ضمن تبریک روز جانباز گفت: جانبازان سرافراز کشور عزیز ایران اسلامی مایه سرافرازی ملت هستند و ما در برابر عظمت روحی و صبر آنان سر تعظیم فرود می‌آوریم.

محمدباقر قالیباف در آغاز جلسه علنی روز گذشته در نطق خود ضمن تبریک ولادت حضرت ابوالفضل عباس(ع) اظهار داشت: جانبازان سرافراز کشور عزیز ایران اسلامی مایه سرافرازی ملت ما هستند و این روز را به آنها تبریک می‌گویم. ما در برابر عظمت روحی و صبر این عزیزان سر تعظیم فرود می‌آوریم و آنها را شهدای زنده انقلاب اسلامی و دفاع‌مقدس می‌دانیم.

وی افزود: جانبازان عزیز برای اسلام، انقلاب اسلامی و این مرز و بوم جان خود را در طبق اخلاص گذاشته‌اند و جا دارد از همه این عزیزان و همسران آنها که در بالاترین رتبه ایثار و فداکاری در کمک و نگهداری و پرستاری از آنها هستند قدردانی کرده و از آنها تجلیل کنیم. رئیس مجلس در پایان تصریح کرد: ان‌شاءالله در مجلس شورای اسلامی بتوانیم دین خود را به جانبازان عزیز ادا کنیم.

***

جروزالم‌پست:

سامانه‌ پدافندی ایران چالش جدید نیروی هوایی اسرائیل است

روزنامه صهیونیستی با اشاره به قدرت سامانه‌های پدافندی ایران نوشت، صنایع دفاعی ایران قوی است و دائما برای بهبود و ساخت سامانه‌ها و عرصه‌هایی که می‌تواند اسرائیل را تهدید کند، تلاش می‌کند. روزنامه «جروزالم‌پست» در این مطلب نوشت، از زمانی که ایران سال گذشته سامانه‌های پدافند هوایی جدید را در سوریه مستقر کرده است، نیروی هوایی اسرائیل مجبور شده است نحوه انجام حملات خود را تغییر دهد. تهران نخستین‌بار سال گذشته با تشدید حملات اسرائیل، این سامانه‌ها را در سوریه مستقر کرد. این روزنامه ادامه داد، استقرار سامانه‌های ایران در سوریه، تلاشی برای رهگیری بیشتر جنگنده‌های اسرائیلی است. ایران در این راه رادارهای‌ خود را از پرتابگرهای موشکی جدا می‌کند که نیروی هوایی اسرائیل را به تغییر نحوه عمل خود در طول عملیات وا داشته است.

به نوشته این روزنامه، از زمان استقرار سامانه‌های دفاع هوایی ایران در سوریه، ارتش اسرائیل در حال بررسی آنهاست که متفاوت با سامانه‌های روسی هستند. در حالی که نیروی هوایی اسرائیل به انجام ماموریت‌های خود بر فراز سوریه با موفقیت ادامه می‌دهد اما سامانه‌های ایران جدید و متفاوت هستند و اسرائیل هنوز به طور کامل نحوه عملکرد آنها را متوجه نشده است. باید گفت سامانه‌‌های پدافندی ایران چالش جدیدی برای اسرائیل هستند. نیروی هوایی اسرائیل می‌داند که صنایع دفاعی جمهوری اسلامی قوی است و دائما برای بهبود و ساخت سیستم‌ها و عرصه‌هایی که می‌تواند اسرائیل را تهدید کند، تلاش می‌کند.

در انتهای این مطلب آمده است، در همین زمینه اکتبر ۲۰۲۱ ایران یک رزمایش بزرگ پدافند هوایی به نام «مدافعان آسمان ولایت ۱۴۰۰» انجام داد که قابلیت‌های سامانه‌ها و تسلیحات ارتقایافته از جمله موشک‌های کروز، رادار، دیده‌بانی، جنگ الکترونیک، سامانه‌های ارتباطی و پهپادهای پنهانکار را به نمایش گذاشت. ایران در این رزمایش از سامانه‌های «سوم خرداد»، «مرصاد»، «تلاش»، «۱۵ خرداد»، «مجید» و «دزفول» استفاده کرد.

***

وزیر خارجه چین مطرح کرد

تأثیر برنامه همکاری جامع ایران و چین بر توسعه خاورمیانه

وزیر خارجه چین در یک کنفرانس خبری به اهمیت برنامه همکاری جامع ایران و چین اشاره کرد.

به گزارش ایسنا به نقل از شبکه سی‌جی‌تی‌ان، وانگ‌یی  وزیر امور خارجه چین دیروز در یک کنفرانس مطبوعاتی سالانه درباره روابط دیپلماتیک کشورش گفت، چین نقش سازنده‌ای در خاورمیانه داشته است و با کشورهای خاورمیانه در زمینه مبارزه با بیماری همه‌گیر کرونا و تولیدات واکسن همکاری کرده است. به گفته وزیر خارجه چین، انعقاد قرارداد همکاری جامع میان چین و ایران موجب بالا بردن موثر پیشرفت و توسعه در خاورمیانه شده است.

**********************************

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات