صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۹ فروردين ۱۴۰۱ - ۲۳:۵۶  ، 
کد خبر : ۳۳۶۷۱۳

روسیه مخالف پیوستن اوکراین به اتحادیه اروپا نیست/ قول کی‌یف به مسکو درباره شکنجه‌گران اسرای روس

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه شب گذشته تأیید کرد که مذاکرات بین هیئت‌های نمایندگی روسیه و اوکراین در تاریخ 29 مارس (9 فروردین ماه) در استانبول برگزار می‌شود و این گفت‌وگوها بدون حضور مطبوعات و پشت درهای بسته خواهد بود. اردوغان یادآور شد پیش از آغاز مذاکرات، نشست کوتاهی با هر دو طرف خواهد داشت.
ظهر روز دوشنبه هواپیمای حامل هیئت روسی وارد استانبول شد. اعضای هیئت اوکراینی نیز به‌تبعیت از همتایان روسی خود برای شرکت در دور جدید مذاکرات وارد فرودگاه این شهر شدند.
دیمیتری کوله‌با، وزیر امور خارجه اوکراین در مصاحبه با رسانه‌های اوکراینی درباره مذاکرات آتی با روسیه در استانبول صحبت کرد و یادآور شد، برنامه حداقلی شامل بحث و حل‌وفصل مسائل بشردوستانه و برنامه حداکثری شامل برقراری آتش‌بس و دستیابی به توافق پایدار درباره صلح خواهد بود. کوله‌با با یادآوری اینکه در زمان حاضر طرفین در خصوص هیچ مسئله‌ای به توافق نرسیده‌اند، تأکید کرد که طرف اوکراینی آماده «تسلیم سرزمین‌ها، مردم و حاکمیت کشور» نیست.
دیمیتری بلیک، یکی از اعضای کمیته امور بین‌الملل دومای دولتی یادآور شد که دستیابی به توافقات بین مسکو و کی‌یف دشوار است، زیرا طرف روسی استحکام مواضع خود را نشان می‌دهد و اوکراین همچنان به بازی ادامه می‌دهد و دائماً با نگاهی به غرب عمل می‌کند و هر قدم خود را با "شرکای ازآن‌سوی اقیانوس" هماهنگ می‌کند.
طرفین تاکنون سه دیدار "رودررو" در بلاروس برگزار کردند. پس از پایان مرحله سوم مذاکرات، هیچ سندی بین طرفین امضا نشد، با این حال، در یکی از این دیدارها، دیپلمات‌های دو کشور در خصوص سازماندهی کریدورهای بشردوستانه به توافق رسیدند. گفتگوها بعد از آن به‌صورت کنفرانس ویدئویی و به‌صورت روزانه ادامه یافت.
در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به روزسی و چهارم جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:
*****
22:14- بایدن: به اوکراینی‌ها سلاح می‌دهیم
بایدن گفت تحریم‌ها علیه روسیه را ادامه می‌دهیم، به اوکراینی‌ها سلاح می‌دهیم و از نزدیک آنچه را که اتفاق می‌افتد رصد می‌کنیم.
21:43- تماس تلفنی پوتین و ماکرون درباره نتیجه مذاکرات استانبول
سخنگوی کرملین اعلام کرد سران روسیه و فرانسه در تماسی تلفنی اوضاع اوکراین از جمله نتیجه مذاکرات استانبول را بررسی کردند.
طبق اعلام ریاست جمهوری روسیه پوتین خطاب به ماکرون بر لزوم تحویل تسلیحات به اوکراینی‌ها در ماریوپل برای حل و فصل اوضاع انسانی تاکید کرد.
21:40- رایزنی سران انگلیس، آمریکا، فرانسه، آلمان و ایتالیا درباره اوضاع اوکراین
دفتر نخست وزیری بریتانیا اعلام کرد سران انگلیس، آمریکا،‌ فرانسه، آلمان و ایتالیا عصر امروز سه شنبه درباره اوضاع اوکراین با یکدیگر رایزنی کردند.
در بیانیه‌ای که پس از این گفت‌وگوها منتشر شد، آمده است که «رهبران فوق در مورد نیاز به همکاری برای تغییر ساختار انرژی بین‌المللی و کاهش وابستگی به هیدروکربن‌های روسیه بحث کردند. آن‌ها توافق کردند تا زمانی که وحشت تحمیل‌شده به اوکراین پایان نیابد، هیچ‌گونه خللی در عزم غرب راه نخواهد یافت».
21:02- آمریکا در حال آموزش طرز استفاده از سلاح‌هایی است که به اوکراین داده است
پایگاه اینترنتی شبکه خبری سی‌ان‌ان به نقل از منابع آگاه نوشت: نیروهای آمریکایی در لهستان در حال آموزش اوکراینی‌ها برای استفاده از سلاح‌هایی هستند که غرب به اوکراین داده است.
19:09- درخواست هیأت مذاکره کننده اوکراینی
هیأت مذاکره کننده اوکراینی اعلام کرد پیشنهادات ما شامل درخواست از کشورهای ضامن است تا در صورت مواجهه با هرگونه اقدام نظامی ظرف سه روز مداخله کنند.
19:02- ایرلند هم 4 دیپلمات روسیه را اخراج کرد
به دنبال موج اخراج دیپلمات‌های روسیه از کشورهای اروپایی، پس از هلند و بلژیک، ایرلند هم چهار دیپلمات روسیه را اخراج کرد. جمهوری چک نیز اعلام کرد یک دیپلمات روس را اخراج کرده است.
18:3- هلند و بلژیک 38 دیپلمات روس را اخراج کردند
وزارت خارجه هلند 17 دیپلمات روس را به اتهام انجام فعالیت‌های جاسوسی در این کشور اخراج کرد. همچنین بلژیک نیز 21 دیپلمات روس را از بروکسل اخراج کرده است.
18:18- جانسون: آتش بس به تنهایی برای لغو تحریم‌ها کافی نیست
بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس در جلسه کابینه گفت اعلام آتش بس میان روسیه و اوکراین به تنهایی برای برداشتن تحریم‌های لندن علیه مسکو کافی نیست.
17:47- زنجیره تامین صنایع روسیه هدف بعدی تحریم‌های غرب
آمریکا و متحدان آن قصد دارند در دور جدید تحریم‌های ضدروسی زنجیره تامین صنایع این کشور را هدف قرار دهند.
17:33- مدینسکی: پیشنهادهای اوکراین گامی سازنده در جهت سازش است
مدینسکی رئیس هیئت مذاکره کننده روسیه پس از اتمام مذاکرات استانبول گفت: اوکراین تمایل خود برای بازگشت به کریمه و دونباس با ابزار نظامی را کنار می‌گذارد. وی افزود: پیشنهاد اوکراین درباره تضمین‌های امنیتی در خصوص قلمروی کریمه و دونباس اجرا نمی‌شود. روسیه مخالف پیوستن اوکراین به اتحادیه اروپا نیست. پیشنهادهای اوکراین گامی سازنده در جهت سازش است و روسیه آنها را بررسی خواهد کرد.
15:34-مذاکره کننده ارشد روس: به زودی درباره نتیجه مذاکرات بیانیه صادر خواهد شد
ولادیمیر مدینسکی، مشاور رئیس جمهوری روسیه و رئیس هیئت مذاکره کننده این کشور، دقایقی پیش به خبرنگاران اعلام کرد که رایزنی‌ها با نمایندگان دولت اوکراین در استانبول همچنان ادامه دارد و طرفین پس از نتیجه گیری خود از مذاکرات، بیانیه‌ای صادر خواهند کرد.

وی گفت: «امیدوارم تا چند ساعت دیگر در خصوص نتایج مذاکرات بتوانیم اظهار نظر کنیم.»‎
15:33-اعتراض مسکو به کی‌یف درباره شکنجه سربازان اسیر روسی
ولادیمیر مدینسکی، مشاور رئیس جمهور و رئیس هیئت روسی، امروز سه شنبه، پس از پایان مذاکرات روسیه و اوکراین در استانبول به خبرنگاران گفت که طرف اوکراینی قول داده که سخت ترین اقدامات را علیه جنایتکارانی که سربازان اسیر روسی را شکنجه می‌کنند، اتخاذ کند.
این مقام روس گفت: «درباره نتیجه مذاکرات فعلاً می‌توانم بگویم که ما به فیلم‌های ضبط ‌شده از شکنجه نظامیان روسی اعتراض کردیم. این اعتراض توسط طرف اوکراینی پذیرفته شد. آنها قول دادند که اگر افرادی که این جنایات جنگی را مرتکب شده‌اند دستگیر شوند، شدیدترین اقدامات علیه آنها انجام شود. البته ابتدا این افراد باید پیدا شوند.»  
15:31-آغاز جنگ سایبری آمریکا و متحدانش علیه روسیه
وزارت امور خارجه روسیه روز سه شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که ایالات متحده و متحدانش جنگ سایبری گسترده‌ای را علیه این کشور به راه انداخته‌اند که در آن «مزدوران سایبری» نیز شرکت دارند که وظایف آنها اغلب با تروریسم آشکار هم مرز است.
طبق این اطلاعات، در واقع نهادهای دولتی، رسانه‌های جمعی، تاسیسات مهم و زیرساختارهای حیاتی روسیه هر روز در معرض حملات قدرتمند با استفاده از فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطی پیشرفته، سیستم‌های پشتیبانی قرار می‌گیرند.
وزارت خارجه روسیه یادآور شد: «به پیشنهاد مقامات کی‌یف، یک «فراخوان بین‌المللی» برای متخصصان رایانه دارای تمایلات ضدروسی اعلام شده که در واقع «نیروهای سایبری تهاجمی» را تشکیل می‌دهند و بدین ترتیب روزانه صدها هزار نفر حملات مخرب سایبری علیه ما را انجام می‌دهند. در واقع، ارتشی از مزدوران سایبری که با مأموریت‌های رزمی آنها اغلب با تروریسم هم مرز است، با ما جنگ می‌کنند.»‎
14:22-کشته شدن 600 مزدور خارجی طی دو هفته گذشته در اوکراین
سرگئی شایگو، وزیر دفاع روسیه امروز سه شنبه در یک کنفرانس تلفنی اعلام کرد: «در جریان عملیات نظامی ویژه ارتش روسیه در اوکراین طی دو هفته گذشته، حدود 600 مزدور خارجی به هلاکت رسیده و بیش از 500 مزدور نیز این کشور را ترک کرده‌اند.»

به گفته وی، «اقدامات هدفمند برای ردیابی و هلاکت مزدوران خارجی ادامه دارد».

وزیر دفاع روسیه یادآور شد: در نتیجه حملات با استفاده از تسلیحات بسیار دقیق به مراکز آموزشی مزدوران و همچنین تلفات بالای آنها، کاهش تعداد این مزدوران در خاک اوکراین ثبت شده و ارتش اوکراین خسارات قابل توجهی را متحمل شده است.

ژنرال شایگو افزود: «وظایف اصلی مرحله نخست عملیات ویژه نظامی در اوکراین تکمیل شده است. ارتش اوکراین متحمل خسارت قابل توجهی شده است که به ما امکان می دهد تلاش خود را بر روی دستیابی به هدف اصلی - آزادسازی منطقه دونباس متمرکز کنیم.»
وی هشدار داد که در صورت تحویل هواپیماها و سیستم‌های دفاع هوایی ناتو به اوکراین، فدراسیون روسیه پاسخ مناسبی به این اقدام نشان خواهد داد.
14:11-احضار سفرای سه کشور حوزه بالتیک به وزارت خارجه روسیه
یک منبع آگاه دیپلماتیک به خبرگزاری تاس گفت که سفیران سه کشور حوزه دریای بالتیک ظهر امروز، سه شنبه در رابطه با تصمیم مسکو بر اساس اصل عمل متقابل برای اقدام تلافی جویانه  در قبال اخراج دیپلمات‌های روسی، به وزارت امور خارجه فدراسیون روسیه احضار شدند.
به گزارش خبرنگار تاس، سفرا وارد ساختمان وزارت امور خارجه شدند. سفیر جمهوری لتونی، قبل از ورود به خبرنگاران گفت: «دعوت شدیم، رسیدیم و گوش خواهیم داد».

در اواسط ماه مارس (اواخر اسفند ماه) جمهوری استونی و لتونی اخراج سه دیپلمات روسیه از کشورشان را اعلام کردند و جمهوری لیتوانی نیز چهار نفر از کارکنان سفارت روسیه را عنصر نامطلوب معرفی کرد.
14:09-وزیر دفاع روسیه: تحویل تسلیحات تهاجمی به اوکراین غیرمسئولانه است

ژنرال ارتش سرگئی شایگو، وزیر دفاع فدراسیون روسیه امروز سه شنبه اعلام کرد که ارائه تسلیحات تهاجمی و مرگبار به اوکراین توسط کشورهای غربی، اقدامی غیرمسئولانه است و توزیع کنترل نشده آنها می تواند تهدیدی برای خود کشورهای اروپایی باشد.
شایگو گفت: ما مواضع غربی‌ها که تسلیحات مرگبار در اختیار ارتش اوکراین قرار می دهند را بسیار غیرمسئولانه می‌دانیم. توزیع بی رویه تسلیحات نظامی بین مردم و مزدوران خارجی تنها سبب وخامت بیشتر اوضاع در اوکراین خواهد شد و در آینده نیز ممکن است تهدیدی جدی برای خود اروپایی‌ها باشد. ‎
14:07-منهدم شدن حدود 70 تاسیسات نظامی اوکراین در طول شب گذشته
سرلشکر ایگور کوناشینکوف، سخنگوی وزارت دفاع روسیه امروز سه شنبه در جمع خبرنگاران اعلام کرد که هواپیماهای عملیاتی-تاکتیکی روسیه 68 تاسیسات نظامی دیگر ارتش اوکراین، از جمله سه سامانه دفاع هوایی بوک را در طول شب گذشته مورد اصابت قرار داده و منهدم کردند.
این مقام نظامی افزود: در میان تأسیسات منهدم شده سه پایگاه فرماندهی، چهار سامانه موشکی ضدهوایی، شامل سه سامانه «بوک- ام1» و «اوسا»، یک ایستگاه رادار، پنج سامانه موشک انداز چندگانه، دو انبار مهمات، سه انبار سوخت و 19 منطقه تمرکز تجهیزات و سنگرهای نظامی اوکراین وجود دارد.
وی گفت: از آغاز عملیات ویژه، نیروهای مسلح روسیه همچنین 123 فروند هواپیما، 311 هواپیمای بدون سرنشین، هزار و 738 دستگاه تانک و 181 دستگاه تجهیزات سیستم پرتاب موشک چندگانه را منهدم کردند.‎
14:06-مرکز شهر ماریوپل تحت کنترل نظامیان دونتسک قرار گرفت

وزارت اطلاعات منطقه خودخوانده دونتسک گزارش داد که پاکسازی مناطق مختلف شهر ماریوپل از وجود نیروهای ملی گرا همچنان ادامه دارد و مرکز این شهر به طور کامل تحت کنترل نیروهای مردمی دونتسک قرار گرفته است.‎
14:03-آغاز مذاکرات هیئت‌های نمایندگی روسیه و اوکراین در استانبول

یک مقام آگاه دیپلماتیک به خبرگزاری نووستی اعلام کرد که گفتگوهای "رو در رو" میان ولادیمیر مدینسکی، مشاور رئیس جمهوری روسیه و سرپرست هیئت نمایندگی این کشور و دیوید آراخامیا، رئیس فراکسیون حزب "خدمتگزار مردم" در پارلمان اعلای اوکراین در استانبول آغاز شده است.
پیش از این گزارش شده بود که رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه نیز از محل دیدار بازدید کرده است. علاوه بر این، گفته می شود که "رومن آبراموویچ" نیز وارد استانبول شده است.‎
11:57-اردوغان: ترکیه آماده سازماندهی دیدار پوتین و زلنسکی است

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه در آستانه انجام مذاکرات استانبول، با نمایندگان هیئت‌های روسیه و اوکراین دیدار کرده و به آنها خوش آمد گفت.
اردوغان تاکید کرد ترکیه انتظار دارد که مذاکرات روسیه و اوکراین در استانبول به نفع پیشرفت در روند مذاکرات باشد، چرا که وضعیت کنونی در اوکراین عمیقاً ترکیه که همسایه و دوست هر دو طرف روسی و اوکراینی است را به شدت نگران کرده است.
رئیس جمهوری ترکیه از هیئت‌های فدراسیون روسیه و اوکراین خواست تا برای برقراری آتش بس تلاش کنند و یادآور شد که طولانی شدن درگیری‌ها بین روسیه و اوکراین به نفع هیچکس نیست.
اردوغان با تاکید بر اینکه زمان آن فرا رسیده  که مذاکرات مسکو و کی‌یف به نتیجه برسد، ابراز امیدواری کرد این گفتگوها بتواند باعث ارتقای دیدارها به سطح رهبران روسیه و اوکراین شود. به گفته وی، ترکیه آماده است تا پنین نشست سرانی را سازماندهی کند.
11:55-بلومبرگ از توقف فعالیت خود در روسیه و بلاروس خبر داد
آژانس اطلاعاتی آمریکایی بلومبرگ امروز سه شنبه اعلام کرد که فعالیت‌های خود را در روسیه و بلاروس به حالت تعلیق در خواهد آورد.این تصمیم به دلیل روند اوضاع در اوکراین اتخاذ شده است.
روز دوشنبه منابع خبری فاش کردند که بلومبرگ قصد دارد از تاریخ 3 آوریل (14 فروردین ماه) دسترسی به ترمینال‌های خبری خود را برای کاربران روسی محدود کند.
همچنین، دسترسی به ترمینال مالی بلومبرگ برای تعدادی از بانک‌های روسی که تحت تحریم قرار دارند هم غیرممکن خواهد بود.
ترمینال بلومبرگ یک سیستم کامپیوتری است که به سرمایه گذاران امکان دسترسی به داده‌های مالی مختلف را داده و آنها می توانند از طریق آن معاملات خود را انجام دهند.
11:53-سازمان ملل: تعداد پناهجویان اوکراینی به حدود 4 میلیون نفر رسیده است

دفتر کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان (UNHCR) اعلام کرد که بیش از 40 هزار نفر پناهجو طی روز گذشته، دوشنبه خاک اوکراین را ترک کردند.
طبق این اطلاعات، از زمان حمله روسیه به اوکراین، تعداد پناهجویان به بیش از 3 میلیون و 900 هزار نفر رسیده است.
تاکنون لهستان بیش از 2 میلیون و 200 هزار نفر، رومانی - حدود 600 هزار نفر، جمهوری مولداوی - حدود 380 هزار نفر، مجارستان - 350 هزار، جمهوری اسلواکی - 275 هزار نفر و بلاروس - حدود 9 هزار نفر را پذیرفتند.
به گفته آندری دودا، رئیس جمهوری لهستان از اوکراینی‌هایی که از 24 فوریه (5 اسفند ماه) به خاک لهستان وارد شدند، حدود یک میلیون و 800 نفر تصمیم به ماندن در این کشور را دارند.
وی افزود: پناهندگان اوکراینی در کانادا، آمریکا و اروپای غربی نیز پذیرفته می شوند.
طبق اطلاعات نیروهای مرزبانی و وزارت دفاع روسیه نیز، تاکنون بیش از 440 هزار پناهجو از مناطق شرقی اوکراین و از دونتسک و لوهانسک وارد خاک فدراسیون روسیه شدند. ‎
کرملین: غرب یک جنگ اقتصادی تمام‌عیار علیه روسیه به‌راه انداخته است
دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین اوایل صبح امروز، سه‌شنبه، در مصاحبه با شبکه تلویزیونی آمریکایی PBSاعلام کرد که در واقع کشورهای غربی در حال راه‌اندازی یک "جنگ تمام‌عیار" علیه روسیه در زمینه‌های اقتصادی و تجاری است.
وی گفت: «ما وارد مرحله یک جنگ تمام‌عیار شده‌ایم، برای اینکه کشورهای اروپای غربی، ایالات متحده آمریکا، کانادا و استرالیا در واقع جنگی علیه ما در عرصه تجارت، اقتصاد، تصرف اموال ما، مصادره پول ما، مسدود کردن روابط مالی ما به‌راه انداخته‌اند.»
پسکوف شرایط کنونی برای تعامل بین غرب و روسیه را "غیردوستانه" خواند و تأکید کرد که روسیه باید خود را با واقعیت جدید وفق دهد.
روسیه: ناتو نه یک پیمان امنیتی، بلکه "ماشین رویارویی" است
دیمیتری پسکوف، سخنگوی مطبوعاتی دفتر ریاست‌جمهوری روسیه در مصاحبه با شبکه تلویزیونی آمریکایی PBSیادآور شد که پیمان آتلانتیک شمالی ـ ناتو یک اتحاد برای همکاری در عرصه دفاعی یا امنیتی نیست، بلکه یک ماشین رویارویی است و وضعیت فعلی "موجب نگرانی" روسیه شده است. به‌گفته وی، روسیه نمی‌تواند و نمی‌خواهد به اعزام نیروهای خود به ناتو فکر کند.
علاوه بر این، سخنگوی کرملین به این واقعیت اشاره کرد که حتی قبل از حمله به اوکراین، ائتلاف آتلانتیک شمالی، البته با لبخند و به‌تدریج، اقدامات خصمانه‌ای علیه منافع مسکو انجام داد. پسکوف در عین حال تأکید کرد که فدراسیون روسیه هیچ قصدی برای حمله به خاک ناتو  ندارد. سخنگوی پوتین اضافه کرد: روسیه نظریه استفاده از تسلیحات هسته‌ای را بررسی نمی‌کند.
کرملین امکان توقف عرضه گاز به اروپا را بعید ندانست
دیمیتری پسکوف، سخنگوی ریاست‌جمهوری روسیه توضیح داد که به‌طور دقیق نمی‌داند در صورت امتناع اتحادیه اروپا از پرداخت هزینه گاز به روبل، آیا روسیه عرضه گاز به اتحادیه اروپا را متوقف خواهد کرد یا خیر. وی با این حال، هشدار داد که در صورت عدم پرداخت، گازی هم وجود نخواهد داشت.
پسکوف افزود: «به‌محض اطلاع از تصمیم نهایی، آنچه را می‌توان انجام داد بررسی خواهیم کرد، ولی قطعاً قصد نداریم در این زمینه به امور خیریه بپردازیم و گاز را به‌صورت رایگان به اروپای غربی ارسال کنیم.»
روز دوشنبه رابرت هابک، معاون صدراعظم آلمان و وزیر امور اقتصادی در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد که کشورهای گروه 7 قصد ندارند به درخواست روسیه برای پرداخت بهای گاز به روبل پاسخ مثبت دهند. وی پرداخت به روبل برای منابع انرژی را غیرقابل قبول نامید و در عین حال یادآور شد که این کشورهاخود را برای سناریوهای مختلف، از جمله توقف واردات گاز از روسیه آماده کردند.
زلنسکی منتظر ارزیابی از اثربخشی تحریم‌ها علیه روسیه است
ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌‌جمهوری اوکراین شب گذشته، دوشنبه اعلام کرد که قصد دارد ارزیابی کارشناسی از اثربخشی تحریم‌های موجود علیه روسیه دریافت کند. وی گفت: «از این هفته، گروهی از کارشناسان اوکراینی و بین‌المللی را زیر نظر دفتر ریاس‌ ‌جمهوری [اوکراین] ایجاد می‌کنیم که تحریم‌های اعمال‌شده علیه روسیه را به‌طور مستمر از نظر تأثیر واقعی آن‌ها تجزیه و تحلیل می‌کنند».
زلنسکی تأکید کرد که هدف اصلی این گروه اطمینان از اجرای صحیح محدودیت‌ها و حذف «راه‌حل‌های دورزدن» بالقوه است.
روز دوشنبه مشاور اقتصادی رئیس‌جمهوری اوکراین، از آمادگی کی‌یف برای شکایت از آن دسته از کشورهای غربی که از واردات نفت روسیه امتناع نکرده‌اند، خبر داد. وی عدم پیوستن اتحادیه اروپا به تحریم نفتی علیه روسیه را با وجود تحریم نفت روسیه توسط آمریکا را غیرقابل قبول خواند.
وزارت خارجه روسیه: به اخراج دیپلمات‌ها از مقدونیه شمالی پاسخ می‌دهیم
ماریا زاخارووا، سخنگوی رسمی وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که پس از اخراج پنج دیپلمات روس از مقدونیه شمالی، مسکو مجبور به اقدامات تلافی‌جویانه شده است.
وی در پیامی که در وب‌سایت این وزارتخانه منتشر شده است، گفت: این اقدام به‌شدت غیردوستانه ادامه مسیری است که چند هفته پیش توسط مقدونیه شمالی در جهت تخریب سریع روابط دوجانبه با روسیه اتخاذ شد. مقامات اسکوپیه با پیوستن به "هیستری روس‌هراسی" که غرب به‌راه انداخته بود، بار دیگر آمادگی خود را برای قربانی کردن بدون فکر استقلال عمل خود و اتخاذ تصمیماتی که در تضاد با منافع اساسی ملی است، تأیید کرد و ما مجبور به انجام اقدامات تلافی‌جویانه خواهیم بود.»
پیشتر در همان روز، سرگئی بزدنیکین، سفیر روسیه در مقدونیه شمالی به وزارت خارجه این جمهوری احضار شد تا یک یادداشت دیپلماتیک به وی ارائه شود. در این سند آمده است که پنج دیپلمات سفارت روسیه به‌عنوان "عنصر نامطلوب" معرفی شده و به آنها دستور داده شده است تا ظرف پنج روز خاک این کشور را ترک کنند.
دومای روسیه: غرب باید به شکنجه اسرای جنگی روس توسط اوکراینی‌ها واکنش نشان دهد
آندری کراسوف، معاون اول رئیس کمیته امور دفاعی دومای دولتی روسیه شب گذشته در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد، فیلم منتشره از شکنجه اسیران جنگی روسی در اوکراین باید چشم کشورهای غربی را به‌روی این واقعیت که چه‌کسانی را در این کشور به قدرت رسانده‌اند و اکنون هم از آنها حمایت مالی و نظامی می‌کنند، باز کند.
این مقام دوما گفت: اکنون این سؤال برای کشورهای غربی مطرح شد که آیا آنها همچنان می‌گویند که مخالف نازیسم هستند، ولی در عین حال جنایات جنگی را که روزانه توسط نیروهای ملی‌گرای تندروی اوکراینی انجام می‌شود نادیده می‌گیرند.
پیش از این، ویدئوهایی در اینترنت منتشر شد که نشان داد چگونه سربازان نیروهای مسلح اوکراینی به‌طرز وحشیانه‌ای با اسرای نیروهای مسلح روسیه رفتار می‌کنند.
رئیس‌جمهوری چچن وارد شهر ماریوپل اوکراین شد
رمضان قدیروف، رئیس "جمهوری چچن"، به‌منظور تقویت روحیه نیروهای مسلح روسیه وارد شهر ماریوپل شد، جایی که درگیری‌های شدیدی در آن جریان دارد، این مسئله را وزیر سیاست ملی و روابط خارجی جمهوری چچن اعلام کرد.
به‌گفته این مقام چچنی، قدیروف قرار است طی روزهای آینده راهبردی برای اقدامات بعدی برای آزادسازی کامل شهر ارائه دهد. به‌گفته رئیس چچن، روند آزادسازی ماریوپل طبق برنامه در حال پیشروی است و این شهر در روزهای آینده تصرف خواهد شد.
یک منطقه دیگر از ماریوپل از وجود ملی‌گرایان اوکراینی پاک‌سازی شد
نیروهای مردمی دونتسک اعلام کردند که منطقه دیگری از شهر بندری ماریوپل از وجود نیروهای تشکیلات ملی رادیکال "آزوف" اوکراین پاک‌سازی شده است. طبق این اطلاعات، نبرد شدید بین نیروهای متخاصم در منطقه مرکزی شهر ادامه دارد و عملیات پاک‌سازی شهر در حال پایان است و اقدامات نیروهای اوکراینی نشان می‌دهد که آنها با کمبود مهمات مواجه هستند.
سرنگونی یک بالگرد فرماندهی نیروهای ملی‌گرای اوکراینی در آسمان ماریوپل
سرلشکر ایگور کوناشینکوف، سخنگوی رسمی وزارت دفاع فدراسیون روسیه شب گذشته در جمع خبرنگاران اعلام کرد که در منطقه ماریوپل، نیروهای مسلح روسیه روز دوشنبه یک بالگرد میگ‌ـ‌8 اوکراینی که برای تخلیه فرماندهان گردان ملی‌گرای "آزوف" در حال پرواز در 5کیلومتری خط ساحلی بود و همچنین سه فروند جنگنده سوخوی ارتش اوکراین در سایر مناطق این کشور را سرنگون کردند.
به‌گفته وی، در طول روز در مجموع 41 تأسیسات نظامی اوکراین مورد هدف نیروهای هوایی عملیاتی ـ تاکتیکی قرار گرفتند.
پاتروشیف: آمریکا در حال سوق‌دادن بشریت به‌سوی یک فاجعه جهانی است
نیکولای پاتروشیف، دبیر شورای امنیت فدراسیون روسیه روز دوشنبه در دیدار با نورالدین مکری، رئیس اداره‌کل اسناد و امنیت خارجی الجزایر اعلام کرد که ایالات متحده شروع به سوق دادن بشریت به‌سوی یک فاجعه جهانی کرده است. وی یادآور شد: اکنون بدهی خارجی آمریکا از مرز 30 تریلیون دلار گذشته است، واشنگتن به‌طور کلی سیستم کنترل تسلیحات بین‌المللی را تضعیف کرده و امنیت کل کره زمین را به خطر انداخته است.
به‌گفته این مقام روس، آمریکا کشورهای اتحادیه اروپا را مجبور کرده است که به تحریم‌های غیرقانونی ضدروسی بپیوندند، در حالی که این اقدام به‌ضرر خود اروپایی‌ها است. هدف ایالات متحده تضعیف اروپا و ایجاد مزایای غیرقابل انکار برای توسعه اقتصاد خود است.
هشدار چین به آمریکا درباره تیرگی روابط تجاری در بحبوحه تحریم‌ها علیه روسیه
وانگ ونبین، سخنگوی وزارت امور خارجه چین، در یک نشست خبری از ایالات متحده خواست نگرانی‌های پکن در خصوص عواقب تحریم‌ها علیه روسیه را جدی بگیرد. به‌گفته وی، این محدودیت‌ها روابط اقتصادی و تجاری بین دو کشور را بیش از پیش تخریب خواهد کرد.
این دیپلمات توضیح داد: «مشکل این نیست که چه‌کسی می‌خواهد به روسیه در دور زدن تحریم‌ها کمک کند، بلکه مشکل این است که روابط عادی اقتصادی و تجاری بین کشورها از جمله چین و روسیه به‌طور غیرمنطقی آسیب دیده است».
وی از آمریکا خواست به حقوق و منافع مشروع چین لطمه نزند و تأکید کرد که "مردم همه کشورها نباید بهای درگیری‌های ژئوپولیتیکی را بپردازند".
روز قبل سفیر چین در واشنگتن نیز یادآور شد که ایالات متحده در تلاش برای افزایش فشارها بر روسیه است و همچنان چین را تهدید می‌کند. به‌گفته این دیپلمات، پکن آماده پاسخگویی به واشنگتن در صورت اعمال تحریم‌ها خواهد بود و قصد دارد به همکاری‌های اقتصادی، تجاری و انرژی خود با مسکو ادامه دهد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات