صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۹  ، 
کد خبر : ۳۳۷۲۲۹

نشریه اخبار و تحلیل‌های یکشنبه، ۱۱ اردیبهشت ماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) سعی کنید نتایج تلاش مبارک خود را در ماه رمضان، برای خود حفظ کنید. دل‌ها را پاکیزه نگه دارید و مشغول مسائلی که شما را از خدا دور می‌کند، مپسندید. دلتان را مشغول یاد خدا بخواهید؛ آن را قدر بدانید و از نتایج و ثمرات آنچه که در ماه رمضان به دست آورده‌اید، سعادت خود را تا آخر سال تأمین کنید. (۰۴/۰۱/۱۳۷۲) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز      

شوراهای اسلامی، مظهر مردم‌سالاری دینی

نظر به جایگاه و نقش با اهمیت شوراهای اسلامی در نظام مردم‌سالار جمهوری اسلامی، نهم تا پانزدهم اردیبهشت‌ماه به‌عنوان هفته شوراهای اسلامی شهر و روستا در تقویم لحاظ شده است.

شوراهای اسلامی شهر و روستا یکی از تأثیرگذارترین نهادهای تصمیم‌گیر و مظهر مشارکت مردمی و مردم‌سالاری در حوزه مدیریت شهری است. این خدمت‌رسانی، طیف وسیعی از حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، عمرانی، امنیتی و اقتصادی را شامل می‌شود که بسته به میزان موفقیتش می‌تواند رفاه و آسایش را برای شهروندان به ارمغان بیاورد. باوجوداینکه این شوراها در بسیاری از موارد منشأ خیر و توسعه در شهرها بوده‌اند، آن‌گونه که انتظار می‌رفت تاکنون عملکرد موفقی از خود بر جای نگذاشته‌اند. بخش بزرگی از این عدم موفقیت ناشی از: 1- عدم شناخت درست و دقیق نسبت به مجموعه داشته‌ها و نداشته‌های حوزه سرزمینی شامل فرصت‌ها، ظرفیت‌ها و استعدادها، موانع و کمبودها، نیازها و نارسایی‌ها است. ارائه راهکارها و طرح‌های مناسب به‌دوراز هرگونه شعارزدگی و مبتنی بر واقعیت موجود در جهت استفاده بهینه از همه ظرفیت‌ها و استعدادها برای حل مشکلات مردم، از دیگر وظایف بر زمین‌مانده این نهاد مشورتی است. 2- موضوع دوم، ضعف شوراها در همکاری و تعامل با سایر بخش‌ها و مدیریت‌های شهری است. شرایط پیچیده امروزی جامعه در کنار کمبود منابع و امکانات، بیش از گذشته، همکاری و تعامل بین سازمان‌ها را ایجاب می‌کند. منظور از همکاری بین سازمانی فرایندی است که در آن سازمان‌ها از طریق ایجاد اجماع، تسهیم و هم‌افزایی دانش و امکانات و سایر توانایی‌ها، در یک تقاطع مشترک از هدف‌ها تا حصول نتیجه با یکدیگر کار می‌کنند. 3- ناتوانی در تشویق و جلب مشارکت‌های مردمی در قالب حمایت از نهادهای مدنی، تعاونی‌ها، انجمن‌ها، سمن‌ها و ... برای حضور بیشتر مردم در عرصه‌های گوناگون از دیگر ضعف‌های نهاد شوراهای اسلامی است. اعضای شورا باید این نکته را مدنظر قرار دهند که اداره شهر فقط در نهادهای رسمی مدیریت شهری خلاصه نمی‌شود؛ به بیانی دقیق‌تر امروزه مشارکت مردمی به‌عنوان کلید توسعه جوامع انسانی مطرح شده که بدون آن امکان دستیابی به توسعه پایدار فراهم نیست.

به‌طورکلی هدف از تشکیل مجلس‌های محلی، شرکت دادن مردم در اداره امور از پایین‌ترین سطح جامعه تا بالاترین سطح آن است تا از این طریق، شهروندان به اداره امور شهر و محلی که در آن زندگی می‌کنند، علاقه‌مند شوند، نسبت به آن احساس مسئولیت کنند و در ساخت و توسعه آن مشارکت نمایند؛ موضوعی که نیازمند تقویت جایگاه این نهاد، بازنگری و تغییر در روندها و عملکردها است. (نویسنده: حسین حسینی نژاد)

▼گزارش روز               

تخریب دولت؛ هدف وسیله را توجیه می‌کند؟!

دولت مردمی رئیسی در حالی در نهمین ماه خدمت وارد شده است که جریان رقیب روزبه‌روز دامنه تخریب‌ها علیه آن را افزایش می‌دهد!

گزاره‌های خبری: 1- داماد رئیس‌جمهور سابق طی یادداشتی در روزنامه اصلاح‌طلب آفتاب یزد، بدون اشاره به تورم‌های 700 تا 1000 درصدی برخی اقلام در دوره مدیریت 8 ساله دولت تدبیر و امید (!!!)، دلسوز وضع معیشتی مردم شده و مدیریت کنونی کشور را ناکارآمد معرفی می‌کند و می‌آورد: «امروز ضعف مذاکره‌کنندگان هسته‌ای و نشناختن وضعیت دنیا و عدم تسلط بر مباحث دیپلماسی باعث شده که نتایج به‌دست‌آمده در دولت قبل، روزبه‌روز کمرنگ‌تر شود!»؛ همان نتایجی که به اذعان رئیس‌کل بانک مرکزی وقت، دستاوردهای آن «هیچ» بوده است. 2- حشمت‌الله فلاحت پیشه، چهره فعال اصلاح‌طلب نیز دیروز در گفتگو با نامه نیوز، تلویحاً از ایستادگی دولت مردمی در مواضع برحق خود در مذاکرات برجامی انتقاد کرده و با گره زدن آن به اقتصاد و معیشت مردم، گفته است: «این روزها نوعی چالش بین مردم درباره قیمت‌ها دیده می‌شود و دولت نیز از این وضعیت استقبال می‌کند؛ چون این چالش به‌جای آنکه متوجه دولت باشد، بین مردم است و مردم با مغازه‌داران خرده‌فروشی، تاکسی‌ها یا نانوایی‌ها بر سر گرانی‌ها درگیر هستند!». 3- محمدرضا عارف، اصلاح‌طلبی که در انتخابات سال 92 ریاست جمهوری، به نفع روحانی کنار کشید تا سبد آرای او بالا رود؛ در آستانه روز معلم و کارگر، با طرح مشکلات معلمان و کارگران، بار دیگر سعی در بازگرداندن اعتماد ازدست‌رفته طبقه متوسط در پیمانه جریان اصلاحات دارد. او مشکلات این طبقه را ناشی از «ضعف ِ مدیریت و  نادیده گرفتن  اصول ِ انقلاب و فقدان ِ مبانی حکمرانی ِ خوب» توصیف می‌کند و بدون اشاره صریح به مدیریت ناکارآمد هشت‌ساله دولت حامی اصلاحات در کشور، اضافه می‌کند: «امروز ضعف ِ راهبردهای مدیریتی شعاری بیش از هر زمان دیگر برای همگان روشن شده است. همچنان معتقدم که راه عبور از مشکلات، از مسیر گفت‌وگوی ملی در سطوح مختلف می‌گذرد».

گزاره‌های تحلیلی: 1- جریان اصلاحات که در چهارساله اول دولت روحانی، با شعار دولت آوار بردار، نفس منتقدین را برید، در دوره دوم روحانی نیز با نشاندن جامعه پای درخت بی‌حاصل سیب و گلابی برجام، اقتصاد کشور را معطل پیشرفت و توسعه کرد. نتیجه این ناکارآمدی هشت‌ساله، منجر به روی گرداندن بدنه اجتماعی طرفدار و کنار گذاشته شدن آن از قدرت سیاسی در کشور شد. این جریان برای دستیابی مجدد به قدرت، چاره‌ کار را در تخریب جریان رقیب یافته است! 2- اگر به وضعیت اقتصادی کشور در دوره‌ای که دولت مردمی آن را به دست گرفته است، نگاهی بیندازیم، آمارهای اقتصادی، وضع نامطلوب کشور نسبت به چهار دهه انقلاب را نشان می‌دهد؛ تورمی که طی سال‌های متمادی بالای ۴۰ درصد جا خوش کرده بود و رشد اقتصادی که باوجود ادعاهای گاه‌وبیگاه دولت گذشته در عبور دادن کشور از رکود، همچنان وضعی نزدیک به صفر داشت؛ بااین‌حال تلاش دولت مردمی طی هشت‌ماهه اخیر نشان داده است که می‌توان در چنین وضعیتی نیز سکان اقتصادی کشور را بر روی ریل توانمندی و اصلاح نابسامانی‌ها انداخت، تورم را مهار کرد و تلاش نمود آن را به‌مرور کاهش داد؛ هم به فکر معیشت طبقه کارگر بود و هم با مشوق‌هایی ازجمله کاهش مالیات بر تولید، کارگاه‌ها و شرکت‌های تولیدی را فعال و پویا نگه داشت؛ هم می‌توان عزت و اقتدار منطقه‌ای ایران را حفظ کرد و هم مبادلات اقتصادی با کشورهای دوست در منطقه و جهان را افزایش داد؛ هم زیر بار فشارهای ناشی از تحریم و محدودیت‌های بین‌المللی همچون FATF نرفت و هم با دیپلماسی فعال اقتصادی، نیاز ارزی کشور را رفع‌ورجوع کرد.

نکته پایانی: مسیر اتخاذشده پیشرو توسط جریان اصلاحات، مسیری عکس منافع ملی است و بی‌شک بدین طریق، اعتماد ازدست‌رفته مردم، باز نخواهد گشت. اگر جریان اصلاحات به‌جای همکاری در کنار نقد منصفانه دولت و مجلس، بر تنور داغ تخریب بدمد، خواه‌ناخواه دودش به چشمش خواهد رفت و طرفی از این ماجرا برنخواهد بست. (نویسنده: اکبر کریمی)

▼ اخبار

بانک‌ها مهار می‌شوند؛ دستورات جدید وزیر اقتصاد، ابلاغ شد

«سید احسان خاندوزی» در حاشیه مراسم رونمایی از سند راهبردها و سیاست‌های بخش بانکی در جمع خبرنگاران اظهار داشت:‌ «محور ارزیابی بانک‌های دولتی اجرای سند راهبردها و سیاست‌های بانکی است که به صورت فصلی منتشر می‌شود و به اطلاع عمومی می‌رسد. مهم‌ترین هدف وزارت اقتصاد این است که بخش مولد و دانش‌بنیان اقتصاد بیشترین استفاده را از اعتبارات بانکی داشته باشند و اعتبارات بانک‌ها به بخش‌های مولد و نیازمند هدایت شود». سیاست‌های کلان بخش بانکی در ۲۶ بند تنظیم شده که مهم‌ترین آن‌ها برای بانک‌های دولتی بدین شرح است: 1- بانک‌ها باید سهام غیر بانکی و املاک مازاد خود را بفروشند. هرگونه سرمایه‌گذاری در زمینه طلا، سکه، املاک و مستغلات توسط بانک‌ها یا واحدهای تابعه ممنوع است؛ 2- بانک‌ها بایستی شعب مازاد خود را جمع‌آوری کنند؛ 3- بانک‌ها باید تا پایان سال جاری بیش از ۲۰ درصد مبادلات ارزی خود را افزایش دهند؛ 4- بانک‌های زیان‌ده بایستی طبق سیاست‌گذاری جدید وزارت اقتصاد، تا پایان سال ۱۴۰۱ از زیان عملیاتی خارج شوند؛ 5- بانک‌ها باید فرایند اعطای وام‌های تا ۲۰۰  میلیون تومان را به‌صورت کامل غیرحضوری کنند؛ 6- بانک‌ها موظف هستند در هر فصل اطلاعات بدهکاران بانکی بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان را به همراه اطلاعات تکمیلی منتشر کنند؛ 7- بانک‌ها مکلف شدند تمام سود مازاد دریافتی را به تسهیلات گیرندگان برگردانند؛ 8- اعطای هرگونه تسهیلات بدون لحاظ مراتب اعتبارسنجی ممنوع است.

پشت پای اردوغان به آرمان فلسطین!

باوجود شعله‌ور شدن توحش رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان در روزها و هفته‌های اخیر، رئیس‌جمهور ترکیه با پشت پا زدن بر آرمان فلسطین، به تعریف و تمجید از رئیس این رژیم پرداخته و می‌گوید: «واقعاً رئیسی مانند اسحاق هرتزوگ (رئیس رژیم صهیونیستی) که در صدر اسرائیل قرار دارد، نقش فعالانه‌ای در گام برداشتن به‌سوی صلح با ترکیه ایفا کرده است. امیدوارم روابط ما با نخست‌وزیر اسرائیل به وضعی خیلی بهتر از وضع کنونی برسد». پیش‌ازاین رژیم صهیونیستی در جریان مذاکرات برای احیای روابط با ترکیه، فهرستی از اسامی فعالان حماس که در ترکیه ساکن هستند را به مقامات آنکارا تحویل داده و خواستار اخراج آن‌ها شده است. ترکیه هم چند نفر از فعالان حماس را از خاک خود اخراج کرد. روابط ترکیه و رژیم صهیونیستی در سال گذشته پس از آن‌که رجب طیب اردوغان انتخاب اسحاق هرتزوگ را به‌عنوان رئیس رژیم صهیونیستی در ژوئیه سال گذشته تبریک گفت و مجموعه‌ای از تماس‌ها بین دو طرف برای احیای روابط بین دو طرف آغاز شد، بهبود یافت. اسفند سال گذشته رئیس رژیم صهیونیستی در سفر رسمی ۲ روزه وارد آنکارا، پایتخت ترکیه شد. این اولین سفر یک مقام صهیونیست به ترکیه از سال ۲۰۰۸ بود.

گوشه‌ای از «نظم نوین جهانی»، مورد اشاره رهبر معظم انقلاب!

موسسه PWC (یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های حسابرسی جهان) برآورد کرده است که ۵ قدرت برتر اقتصاد جهان در سال ۲۰۵۰ میلادی به ترتیب چین، هندوستان، آمریکا، اندونزی و برزیل خواهند بود؛ یعنی آمریکا به رده سوم اقتصاد جهان سقوط خواهد کرد! برآوردها حاکی از آن است که مجموع سهم ۲ کشور چین و هندوستان از تولید ناخالص داخلی (GDP) کل دنیا ۳۵% خواهد شد. در مقابل، مجموع سهم آمریکا و ۲۷ کشور اتحادیه اروپا به ۲۱% سقوط خواهد کرد. اینکه رهبر معظم انقلاب از شکل‌گیری نظم نوین جهانی صحبت کردند، دقیقاً بر اساس آمار و مستندات نوین مؤسسات و اندیشکده‌های جهانی بود.

قالیباف: کلیات مصوبه واردات خودرو تأیید شد

رئیس مجلس در پاسخ به تذکر یکی از نمایندگان گفت: «مصوبه واردات خودرو در دو جلسۀ مفصل در صحن مجمع، با حضور بنده و رئیس کمیسیون صنایع، مطرح شد. نهایتاً یک الی دو بند اصلاحی از باب جمع‌بندی جلسه صورت گرفت، اما کلیات آن تأیید شد. اینکه امروز قیمت تمام‌شده خودرویی مانند پراید ۲۰۰ میلیون تومان است، در محاسبه‌ای با ارز معادل حدود ۲۵ هزار تومان، خودروهایی با ۵۰۰۰ الی ۵۵۰۰ دلار با کیفیتی بسیار عالی وجود دارد که می‌تواند به کشور وارد شود. این خواستۀ مجلس بوده و مجمع نیز با آن همراهی کرد».

اخبار کوتاه

ارثی که روحانی برای رئیسی باقی گذاشت!/ «صولت مرتضوی»، معاون اجرایی رئیس‌جمهور در گفت‌وگو با برنا گفت: «یکی از آثار تورمی که اکنون در بازار وجود دارد، این است که در دولت گذشته اوراق را با یک‌چهارم قیمت عرضه کردند که این سبب تورم و گرانی کالاها می‌شود. دولت روحانی تا 1404 اوراق خزانه را پیش‌فروش کرده است. باید سالی صدها هزار میلیارد بابت بدهی‌های دولت قبل بپردازیم. تا تاریخ 1404.12.28 این دولت باید بدهی‌های دولت قبل را جبران کند. صندوق دولت، صندوق بدهکاری است».

نجباء: رهبر انقلاب جلوتر از زمان تحلیل می‌کند/ سخنگوی جنبش نجباء عراق گفت: «همواره عادت داریم از این مرد حکیم (رهبر انقلاب) اظهارات، سخنان و مواضعی ببینیم که کُنه حقیقت را بیان کند و چند گام جلوتر از بقیه باشد. زمانی که بیش از یک سال پیش گفتند ما در ابتدای دوران پساآمریکا هستیم، شاید نشانه‌های این دوران برای اکثریت نمایان نبود؛ اما امروز این نشانه‌ها آشکارتر شده است».

خرج سفرهای زیارتی چقدر است؟/ سفر به عتبات عالیات این روزها برای یک خانواده چهارنفره حداقل ۳۲ میلیون تومان خرج برمی‌دارد. تورهای هوایی به کربلا و نجف از سال گذشته با افزایش یک‌میلیون تومانی به نفری ۷ تا ۹ میلیون رسیده است. بلیت رفت‌وبرگشت سفر به عتبات عالیات در ایام عادی حدود ۳ میلیون تومان است و این سفر در ایام مناسبتی حدود ۵ میلیون تومان هزینه دارد. ۶۰ درصد هزینه‌ها مرتبط با حمل‌ونقل است و بازگشایی مرز زمینی عراق هزینه سفر را تا ۵۰ درصد کاهش می‌دهد. تورهای دوروزه مشهد از ۵۷۰ هزار تا ۴ میلیون تومان بسته به نوع سفر و محل اسکان متفاوت است.

ثبت‌نام ۲۸۰ هزار نفر برای وام فرزندآوری/ بر اساس اعلام بانک مرکزی، ۲۸۰ هزار متقاضی دریافت تسهیلات فرزندآوری از زمان راه‌اندازی سامانه، ثبت‌نام کرده‌اند و بر اساس آمار، پرداخت تسهیلات در ۱۳ استان آغاز شده است.

عراق: تفاهم بین ایران و عربستان نزدیک است/ «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر عراق در واکنش به نتایج پنجمین دور گفتگوهای تهران- ریاض در بغداد، گفت: «پیشرفت واقعی در روابط ایران و عربستان وجود دارد و دستیابی به همگرایی بین ریاض و تهران به نفع بغداد است».

نرخ رشد اقتصاد ایران در پاییز ۱۴۰۰/ بر اساس اعلام بانک مرکزی، رشد اقتصادی بدون نفت در سه‌ماهه سوم سال ۱۴۰۰ حدود 5.8 درصد بوده است. همچنین تولید ناخالص داخلی به قیمت پایه در این مقطع زمانی، 3.7 درصد گزارش شده است. رشد بخش خدمات در سه‌ماهه سوم سال قبل بیش از ۸ درصد بوده است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات