صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۱  ، 
کد خبر : ۳۳۷۳۷۱

نشریه اخبار و تحلیل‌های سه‌شنبه، ۲۰ اردیبهشت ماه

امام خامنه ای (مدظله‌العالی) قاچاق و واردات بی‌رویه کالاهایی که تولید داخلی و با کیفیت دارند، خنجری بر قلب تولید کشور است. بر اساس آمارهای کارشناسان، هر یک میلیارد دلار واردات، به تعطیلی ۱۰۰ هزار فرصت شغلی در کشور منجر می‌شود. البته خودروسازها از این حرف سوءاستفاده نکنند؛ زیرا وضع آن‌ها تعریفی ندارد و مقصود، آن جاهایی است که تولید خوب و با کیفیت دارند. (19/02/1401) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز                  

کارگران بصير و باتدبير

مسئله کار در نظام توليد و اقتصاد يک کشور مهم‌ترین رکن تحولي به‌حساب مي‌آيد که توجه به آن مي‌تواند بنيان پويايي و دگرگوني اقتصادي و توسعه و پيشرفت يک کشور را فراهم آورد. در اين مسير مکاتب و نگاه‌هايي که کار را به‌عنوان يکي از مهم‌ترین ارزش‌هاي اجتماعي- فرهنگي مورد توجه قرار مي‌دهند، مي‌توانند بسترساز شکل‌گيري جامعه‌اي کاري باشند.

1- امامين انقلاب در طول چهار دهه گذشته همواره به‌عنوان بزرگ‌ترین حاميان کار و کارگر شناخته شده‌اند. امام خميني(ره) در روزگاري که کار و کارگر توسط گروه‌ها و جريان‌هاي چپ مارکسيستي به ظاهر مصادره شده بود، و درحالی‌که دو ماهی بيشتر از پيروزي انقلاب اسلامي نمي‌گذشت، در ارديبهشت سال 1358 روز کارگر را موردتوجه قرار داد. رويکردي که هر سال تکرار شد و به سنت حسنه‌ای در انقلاب اسلامي بدل گرديد. حکيم انقلاب اسلامي نيز بر همان سنت حسنه تأکید ورزيد و در طول دوران متمادي، سالي نبوده است که ديدار ايشان با کارگران قطع گردد. امسال نيز پس از دو سال دوري، به‌واسطه فراگيري بيماري کرونا، ديدار رهبري با کارگران برگزار شد و جامعه کارگري مورد تفقد ايشان قرار گرفت. 2- جايگاه استراتژيک کارگران در بدنه عرصه اقتصادي کشور، موجب شده تا فتنه گران و بدخواهان اين سرزمين همواره چشم طمع به اين قشر شريف داشته باشند و تلاش کنند تا از برخي معضلات پيش روي کارگران بهره گرفته و آنان را در مقابل نظام قرار دهند و يا آنکه به بهانه اعتراض به مشکلات، آنان را از خط توليد کارخانه خارج کرده و به صف اعتصاب و اعتراض بکشانند! تاکنون اقشار آگاه و هوشيار کارگري با بصيرت و هوشمندي مانع تحقق اين سناريوها شده است؛ اما اين ترفندها پاياني ندارد و هر روز به بهانه‌اي آتش بياران معرکه‌اي پيدا شده و سعي بر تحريک کارگران داشته‌اند. 3- هوشمندي کارگران هرچند در ناکامي سناريوي فتنه‌گران اصلي اساسي است؛ اما دستمزدهاي موجود کفاف رتق‌وفتق زندگي بخشي از اين اقشار زحمتکش را نمي‌کند که انتظار آن است دولت انقلابي پرتوان و پرانگيزه، براي حل اين مشکلات، بهترين تدابير را با فوري‌ترين اقدام در دستور کار قرار دهد.

نکته پایانی اینکه؛ دولت سیزدهم اولين سالي است که ايام متعلق به روز کارگر را سپري کرده است و کارگران که خود نقش مهمي در روي کار آمدن آن بر عهده داشته‌اند، منتظرند تا وعده‌هاي دولت انقلابي براي حل مشکلاتشان محقق گردد. اميد که اين اتفاق زودتر از انتظار رقم بخورد و اميد بر قلب کارگران جوانه زند. (نویسنده: مهدی سعیدی)

▼گزارش روز                    

کاسبی سیاسی از دوگانه‌های کاذب

یکی از اهداف غربی‎ها و غرب‌زدگان داخلی در مذاکرات هسته‌ای وین بزرگ‌نمایی دوگانه «جنگ-توافق» است تا از این طریق مسئولین امر از خطوط قرمز کوتاه بیایند و «توافق بد» را امضا کنند.

گزاره‌های خبری: 1- ند پرایس (سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا) در نشست خبری روزانه خود درباره وضعیت مذاکرات بازگشت به برجام، گفت: «هنوز نتوانستیم توافق را تکمیل کنیم و مشخص نیست که آیا این مذاکرات به نتیجه می‌رسد یا نه! ما با متحدان و شرکای خود برای سناریویی آماده می‌شویم که در آن برجام وجود نداشته باشد و باید به تاکتیک‌ها و رویکردهای دیگری متوسل شویم که الزامات آن را برای ما برآورده کند». 2- صادق زیباکلام از تحلیل گران سیاسی جریان اصلاحات در پاسخ به این سؤال که «در صورت شکست مذاکرات چه خواهد شد؟» با یک سیاه نمایی می‌نویسد: «من معتقدم که آن‌ها یک تیر چراغ برق را هم در ایران سالم نمی‌گذارند؛ چه اسرائیلی‌ها، چه سعودی‌ها، چه خود آمریکایی‌ها. اصلاً هم نه به دنبال تغییر نظام جمهوری اسلامی هستند، نه به دنبال این‌که یک سربازی داخل ایران شود، اما یک تیر چراغ برق هم سالم نمی‌ماند. بله، ما خسارتی وارد می‌کنیم؛ اما ما فلج خواهیم شد؛ چند صد و یا چند هزار عرب و غربی کشته خواهند شد؛ اما در مقابل چه بر سر ما می‌آید؟»

گزاره‌های تحلیلی: 1- غربی‌ها در دوران ترامپ تلاش می‌کردند تا با بهره‌برداری از نظریه «مرد دیوانه» و اعمال فشار حداکثری نظرات خود را بر جمهوری اسلامی تحمیل کنند که با هوشمندی نظام و رهبر معظم انقلاب، از شرایط سخت آن زمان عبور کردیم؛ ولی قضیه تمام نشد، بلکه غرب مجدداً با کمک پادوهای داخلی خود درصدد ایجاد جنگ روانی بر پایه دوگانه «جنگ-توافق» است. 2- رئیس‌جمهور جدید آمریکا با فضاسازی رسانه‌ای سعی کرده است این‌گونه القا نماید که رویکردش نسبت به مسائل هسته‌ای و ارتباط با ایران تغییر کرده، درصورتی‌که کارنامه او نشان می‌دهد تغییری در سیاست‌های آمریکا نسبت به دوران ترامپ ایجاد نشده و صرفاً فشار حداکثری به فشار هوشمند علیه ایران مبدل شده است. 3- دولت انقلابی از ابتدای مذاکرات سه شرط لغو تحریم‌ها، راستی‌آزمایی و ضمانت معتبر را مطرح کرد. تاکنون بایدن حاضر نشده تعهد و تضمین معتبری درباره لغو تحریم‌ها ارائه دهد. چنین موضوعی حکایت از عدم صداقت طرف آمریکایی در موضوع هسته‌ای دارد و نشان می‌دهد که مذاکره برای آمریکا صرفاً به‌منزله گرفتن توانمندی‌های ایران و عدم انتفاع اقتصاد ایرانی‌ها است. 4- ناتوانی بایدن در مهار کرونا، استمرار سیاست‌های نژادپرستانه سیستماتیک در آمریکا، وضعیت نامناسب اقتصادی و اجتماعی، خروج فاجعه‌بار بایدن از افغانستان، گاف‌های زنجیره‌ای بایدن در سخنرانی‌هایش، ناتوانی در احیای جایگاه جهانی آمریکا، جنگ اوکراین، افزایش قیمت نفت و ... باعث شد تا محبوبیت بایدن به زیر چهل درصد برسد؛ بنابراین بیش از آنکه ایران نیاز به برجام داشته باشد، بایدن برای کسب دستاورد داخلی و خارجی، کنترل قیمت نفت و پیروزی در انتخابات میان‌دوره‌ای، به توافق با ایران نیاز دارد. 5- ناتوانی آمریکا از یک‌سو و پیچیدگی‌های شرایط منطقه‌ای که موجب برتری موازنه قوا به نفع ایران از سوی دیگر، باعث شده که گزینه تهدید نظامی یا فشار دیگر در قبال ایران جواب ندهد؛ اما اینکه پادوهای رسانه‌ای غرب در داخل بر طبل دوگانه کاذب جنگ- توافق می‌کوبند، رویکردی روان‌شناختی دارد تا نظام از ترس جنگ، به یک توافق بد و بدون انتفاع اقتصادی برای مردم تن دهد؛ درصورتی‌که هوشمندی نظام باعث می‌شود در دام این تله و تاکتیک رسانه‌ای نیفتد.

(نویسنده: فرهاد کوچک زاده)

 ▼ اخبار

رئیسی: برای حل مشکل مردم آبرو می‌دهم

رئیس‌جمهور دیشب در گفتگوی تلویزیونی با مردم به تشریح برنامه دولت در اصلاح یارانه‌ها و نحوه برداشتن ارز جهانگیری پرداخت. اهم گفته‌های رئیسی به این شرح است: «اگر لازم باشد آبرویم را می‌دهم تا رانت‌خواران و مفسدان مردم را چپاول نکنند و سفره مردم آسیب نبیند. وقتی به مشکل می‌خوریم باید آن را حل کنیم نباید بگذاریم مردم با آن بسوزند و بسازند. ارز ترجیحی برای کشور مشکل ایجاد می‌کرد. در موضوع ارز ترجیحی شتاب‌زده عمل نمی‌کنیم و بررسی موضوع را مدت‌هاست در دست داریم. نباید از تصمیم سخت (مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها) فرار کرد. آنچه تا امروز انجام می‌شد یارانه به واردکننده می‌رسد که مشکلاتی نظیر رانت داشت؛ الآن به مصرف‌کننده خواهد رسید. حذف یارانه در کار نیست بلکه تخصیص یارانه مدیریت خواهد شد. همه مردم از یارانه نان و دارو برخوردار خواهند بود و قیمت نان و دارو و بنزین هرگز افزایش نمی‌یابد. سازمان حمایت از مصرف‌کننده موظف است که قیمت‌ها را به مردم اعلام کند. اصلاح ارز ترجیحی اول کار است و از همه صاحب‌نظران و مردم درخواست می‌کنم تا در این زمینه با دولت مساعدت کنند. ما برای سه دهک اول ۴۰۰ هزار تومان و نسبت به دهک‌های چهارم تا نهم ۳۰۰ هزار تومان کمک معیشتی نقدی در نظر گرفته‌ایم. این کمک معیشتی نقدی تا یک ماه یا دو ماه ادامه خواهد داشت تا کالابرگ الکترونیکی آماده شود. ما به دنبال اصلاح بسترهای فسادزا هستیم و هیچ ترديدی در مبارزه با فساد و گران‌فروشی و رانت نداریم و یقین داریم که در این عرصه هم با مشارکت مردم مانند عرصه‌های قبل موفق خواهیم شد.

فعال اصلاح‌طلب: مشکل از خود اصلاح‌طلبان است

«رسول منتجب نیا» در مصاحبه اخیرش، به نقد عملکرد جریان متبوع خویش پرداخته و گفته است: «برخی اصلاح‌طلبان سعی می‌کنند از واقعیت طردشدگی این جریان فرار کنند و با حمله به این‌وآن برای خود آبرویی به خاطر شکست‌های متوالی‌شان دست‌وپا کنند. از سوی دیگر برخی دیگر از افراد این جریان بی‌پرده به نقد از صدر تا ذیل جریان متبوعشان مشغول هستند». قائم‌مقام سابق حزب کروبی و دبیر کل فعلی حزب جمهوريت، مشکل اصلاح‌طلبان را ناشی از اختلاف بین شعارها و عملکرد دانسته که این فاصله باعث شده نتوانند رضایت مردم را تأمین کنند. وی افزود: «برخي دوستان فکر مي‌کنند حالا که از حاکميت کنار رفته‌اند نبايد فعاليتي داشته باشند. برخي هم احساس ضعف و نااميدي کرده و گوشه‌نشين مي‌شوند. برخي هم تصور مي‌کنند اين جريان به آخر خط رسيده و کشور تحمل اصلاحات و حتي اصول‌گرايي را ندارد؛ اما آنچه باعث فاصله مردم با اين جريان شده، عملکرد خود اصلاح‌طلبان است که شعار داده، اما به گونه ديگر عمل کردند. جريان اصلاحات در يک فضاي باز، آرام و منصفانه بايد آسیب‌شناسی انجام دهد و همه هم حرف خود را بزنند تا اشکالات و مقصران شناسايي شوند. ما نتوانسته‌ايم رضايت مردم را تأمين کنيم، بنابراين آن‌ها احساس مي‌کنند بهتر است از اين جريان‌ها مستقل باشند. در اين شرايط جريان اصلاحات بايد کنار و همراه مردم بوده و صدا و تريبون آن‌ها باشد. بايد به ميان مردم رفته و فاصله با آن‌ها را از بين ببرد».

ماهواره ایرانی نخستین‌ تصاویرش را به زمین ارسال کرد

«عیسی زارع پور» وزیر ارتباطات در واکنش به ارسال تصاویر ماهواره ایرانی نور ۲ به ایستگاه‌های زمینی گفت: «چه کسی باور می‌کرد که روزی ماهواره ایرانی در مدار پانصد کیلومتری زمین قادر باشد از همه‌ جای کره زمین تصویر‌برداری رنگی کرده و این تصاویر را به ایستگاه‌های زمینی که آن‌ها هم به دست جوانان ایرانی ساخته شده‌اند، مخابره کند؟». وی در صفحه خود در اینستاگرام نوشت: «امشب تصاویر ارسالی از ماهواره نور (۲) را دیدم. نخستین‌بار است که ماهواره بومی ایرانی تصاویر کاربردی رنگی با وضوح و دقت تفکیک زیاد ارسال می‌کند. حالا هم فناوری ساخت ماهواره، هم ارسال و استقرار ماهواره و هم راه‌اندازی و کاربردی کردن ماهواره در دستان دانشمندان ایرانی است».

اخبار کوتاه

آلمان: بدترین قحطی از زمان جنگ جهانی در راه است/ به گزارش راشاتودی، «سونیا شولتز» وزیر همکاری اقتصادی و توسعه آلمان با اشاره به افزایش سرسام آور قیمت مواد غذایی گفت که جهان با یک بحران غذایی جدی روبرو خواهد شد. عضو کابینه برلین گفت: «قیمت مواد غذایی در سراسر جهان یک‌سوم رشد کرده و رکورد زده است. پیام تلخ این رخداد این است که ما با بدترین قحطی از زمان جنگ جهانی دوم روبرو هستیم که ممکن است مرگ میلیون‌ها نفر را رقم بزند».

شیرها در لانه‌هایشان گرسنه نمی‌مانند!/ «حزام الاسد» عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن گفت: «تا زمانی که تجاوزات و محاصره علیه ملت یمن ادامه دارد، دست یمنی‌ها برای مجازات و ادب کردن دشمن سعودی و کشورهای عضو ائتلاف متجاوز دراز است. یقیناً مردم یمن گرسنه نخواهند ماند و شیرها در لانه‌هایشان گرسنه نمی‌مانند. آمریکا در رأس تجاوز به ملت یمن قرار دارد. یک هژمونی جهانی در چارچوب جهان تک‌قطبی وجود دارد که آمریکا آن را رهبری می‌کند و فشارهای زیادی برای مانع‌تراشی در روند همگرایی و گشایش کشورهای جهان به سمت یمن وارد می‌کند».

اعتراف به شکست!/ «نتانیاهو» نخست‌وزیر سابق رژیم صهیونیستی اعتراف کرد: «کابینه برای به دست گرفتن ابتکار عمل و مقابله با فلسطینیان دچار فلج زدگی شده است». لیبرمن، وزیر‌ امور‌ خارجه سابق این رژیم نیز گفته است: «سیاست‌های کابینه نتانیاهو، بستر قدرت گرفتن مقاومت فلسطینی را ایجاد کرده است».

مدیران ارشد دولت چقدر حقوق می‌گیرند؟/ بنا بر ابلاغیه سازمان اداری و استخدامی، اولین مرحله از انتشار عمومی اطلاعات پرداختی مقامات، رؤسا، مدیران و هم‌ترازان آن‌ها، سه‌شنبه ۱۰ خرداد و مشتمل بر اطلاعات پرداختی مربوط به فروردین و اردیبهشت خواهد بود.

جیب‌زن!/ سخنگوی وزارت امور خارجه بن‌بست در مذاکرات وین را تأیید نکرد و گفت:‌ «آمریکا قرار نیست هدیه‌ای به ایران بدهد. آمریکا حقوقی از ملت ایران ضایع کرده و از جیب ملت چیزهایی برداشته که باید بازگرداند».

رکورد کارت‌های بانکی شکسته شد!/ طبق اعلام بانک مرکزی، تا پایان فروردین‌ماه سال جاری، تعداد انواع کارت‌های بانکی در کشور به بیش از ۴۱۴ میلیون رسیده است!

هشدار دوباره از استقرار پایگاه‌های آمریکا در پاکستان/ «عمران خان» نخست‌وزیر سابق پاکستان گفت: «اکنون آمریکایی‌ها دوباره درخواست ایجاد پایگاه نظامی در پاکستان پس از خروج از افغانستان می‌کنند. من هرگز با این کار موافقت نمی‌کردم و مشکلات بین ما از اینجا شروع شد».

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات