صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۰  ، 
کد خبر : ۳۳۷۲۹۲

نشریه اخبار و تحلیل‌های یکشنبه، ۱۸ اردیبهشت ماه

امام خامنه ای (مدظله‌العالی) گاهی اوقات در بیان برخی از مشکلات مبالغه می‌کنیم، گاهی اوقات در بیان آن انتقادی که نسبت به یک دستگاهی یا به یک شخصی داریم، مبالغه می‌کنیم. این مبالغه مضر است؛ این مبالغه در آلوده کردن و هرچه بیشتر مضطرب کردنِ افکار عمومی به کار خواهد رفت. ویروس بدبینی را نباید گسترش داد. کارهای خوب هست، کارهای بد هم هست؛ همه را باید انسان ببیند و بگوید. (15/06/1397) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز           

نبرد والت دیسنی با سلام فرمانده!

طبق آمارها ارزش کل بازار انیمیشن جهان تا ‌سال ٢٠١٤ حدود ٢٢٣‌ میلیارد دلار بوده که رقم بسیار بالایی است؛ اما سرمایه‌گذاری در حوزه کودکان صرفاً معطوف به کسب منفعت اقتصادی نیست. با نگاه به اینکه كودكان امروز تشكيل دهنده شاكله اصلي حکومت‌ها در آينده گيتي هستند؛ موجب شده برخی کشورهای دنیا نه فقط برای کودکان سرزمین خودشان بلکه برای تسری و ترویج فرهنگ و سبک زندگی‌شان، به برنامه‌ریزی‌های مدون برای کودکان ملل دیگر روی بیاورند. چنانچه اوباما در بازدید از کمپانی دریم ورکس (یکی از کمپانی‎های مشهور انیمیشن‎سازی) گفت «هالیوود و صنعت سرگرمی، بخشی از دیپلماسی آمریکاست». همین موضوع باعث شده است که امروزه موضوعی به نام دیپلماسی کودک مطرح شود؛ با این سیاست که چکار کنیم قلوب فرزندان ملت‌های دیگر را برای پذیرش و پیروی از ارزش‌هایمان فتح کنیم؟ این رویکرد در برخی رسانه‌ها به فرهنگ «والت دیسنی» هم مشهور شده است. شرکت بزرگ فیلم و انیمیشن‌سازی دیسنی در عرصه سیاست، محلی برای القای سیاست‌های آمریکایی تلقی می‌گردد؛ چنانچه هم‌زمان با اجرای اصل چهار ترومن، محصولات این شرکت به‌صورت گسترده در قالب فیلم، اسباب‌بازی و... در ایران منتشر و توزیع شد.

 این سرمایه‌گذاری‌های حیرت‌آور در صورتی است که ما در داخل فاقد یک برنامه جامع برای نسل کودک و نوجوان کشورمان هستیم و به‌حق می‌توان وضعیت امروز ما در حوزه کودک را به یک ولنگاری فرهنگی تعبیر نمود. در این شرایط، برآمدن یک محتوای جذاب و فاخر مانند «سلام فرمانده» نشان می‌دهد که در خلأ یک سیاست‌گذاری مدون، جریان انقلابی به تعبیر رهبر معظم انقلاب، موظف به یک «حرکت آتش به اختیار به معنی کار فرهنگی خودجوش و تمیز» است. سلام فرمانده نشان داد که بدون بودجه‌های کلان و با کاربست مضامین متعالی مانند مهدویت، ولایت‌فقیه، شهادت و ...، استفاده از برخی مباحث فنی مانند آهنگ‌سازی بومی، ملودی و ریتم دل‌نشین و متناسب با فضای کودکانه، بدون پشتیبانی متولیان فربه فرهنگی هم می‌توان یک موج ایجاد کرد.

نکته پایانی اینکه، نبرد سرمایه‌گذاری‌های سنگین غرب در حوزه کودک با یک اثر فاخر مانند «سلام فرمانده»، قطعاً یک نبرد نابرابر است ولی این اثر بارقه امید را برای بسیاری از نیروهای دغدغه‌مند باز کرد که می‌توان در این نزاع نابرابر، با استفاده از مضامین متعالی و مباحث تکنیکال به‌روز، به خلق آثار فاخر و تأثیرگذار بر نسل آینده امید داشت. (نویسنده: یعقوب ربیعی)

▼گزارش روز                 

دیوار حاشا بلند است اما تا به کجا؟

۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ برجامی که با تضمینِ هوش و ادبِ اوباما و لبخند رضایتِ کری منعقد شده بود، با امضای احمقانه ترامپ به کُما رفت و عملیات ادعایی اروپا نیز در احیای آن در یک سال بعدی نیز به نتیجه‌ای نرسید تا این‌که جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد: «در راستای صیانت از امنیت و منافع ملی مردم ایران و در اعمال حقوق خود مندرج در بند‌های ۲۶ و ۳۶ برجام، از امروز ۱۸ اردیبهشت ۹۸ برخی اقدامات خود در توافق برجام را متوقف می‌کند» و امروز بعد از هشت دور مذاکره ایران با کشورهای 4+1 در روند بازگشت به برجام، مذاکرات منوط به تصمیمات سیاسی در پایتخت‌ها شده است.

گزاره‌های خبری: 1- نشریه آمریکایی پولیتیکو به نقل از یک مقام آمریکایی، شرط پذیرش توافق را برداشتن گام‌های خاص برای کاهش نگرانی‌های امنیتی فراتر از برجام از سوی ایران می‌داند. 2-مجلس سنای آمریکا روز پنجشنبه (15 اردیبهشت‌ماه)، ۲ مصوبه ضد ایرانی را تصویب کرد؛ طرحی برای باقی ‌نگه‌داشتن سپاه پاسداران در فهرست سازمان‌های تروریستی FTO و مصوبه محدودسازی همکاری‌های اقتصادی تهران و پکن (از طریق اعمال فشار بر بانک مرکزی ایران و نهادهای اعتباری در چین). 3- سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز آمادگی دولت بایدن برای سناریوی شکست مذاکرات با ایران را اعلام و تهدید کرد: «اگر به این نتیجه برسیم که پیشرفت‌های هسته‌ای سه سال گذشته ایران مزایای عدم اشاعه برجام را از بین برده است، آنگاه ما مسیر دیگری را انتخاب خواهیم کرد!». 4- وال‌استریت‌ ژورنال با انتشار خبری مدعی شده که «انریکه مورا» معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تلاش خواهد کرد که ایران و آمریکا را برای امضای متن نهایی توافق وین متقاعد کند. اتفاقی که با اعلام سفر روز سه‌شنبه این مقام اروپایی به ایران، حکایت از نقشه جدید غرب برای فشار آوردن به ایران برای کوتاه آمدن از خواسته‌های خود می‌دهد.

گزارههای تحلیلی: 1- تجربه عدم تحقق انتفاعِ اقتصادی ایران در دوره اوباما و برداشتن تحریم‌ها روی کاغذ و حفظ تهدیدات علیه شرکت‌های خارجی در ارتباط با ایران در عمل، از یک‌سو و خروج یک طرفه ترامپ با توجه به همه پیش‌پرداخت‌های ایران در اجرای تعهدات برجامی - که در گزارش‌های مکرر آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای بدان اذعان شده بود- از سوی دیگر؛ درس عبرتی شده که ایران باید در توافقات آینده تضمینی محکم و فرایندی متقن از راستی آزمایی را در متن توافقات بگنجاند؛ چرا که «آزموده را آزمودن خطاست». 2- ادعای آمریکا در انتخاب مسیر دیگر در صورت شکست مذاکرات؛ دروغ بزرگی است که از طریق غول‌های رسانه‌ای غربی به افکار عمومی تزریق می‌شود؛ چرا که اگر آمریکا می‌توانست در نبود برجام، فشارها را بر ایران افزایش دهد، تابه‌حال باید نتیجه‌اش را گرفته بود و نیاز به گدایی بازگشت مجدد به برجام نداشت. 3- نوید رسیدن به توافق توسط «وال‌استریت»، بن‌بست شکست مذاکرات از سوی «رویترز» و تصویب طرح‌های ضد ایرانی در سنای آمریکا، در حقیقت راهبرد رسانه‌ای غرب یا همان سیاست چماق و هویج است برای وادارسازیِ ایران به پذیرش درخواست‌های زیاده‌خواهانه آمریکا.

نکته پایانی: علی‌رغم حاشایِ مقامات غربی، این آمریکایی‌ها هستند که باید تصمیم نهایی را بگیرند؛ نه اینکه با فرار به جلو سعی کنند با راهبرد تحریف رسانه‌ای، افکار ملت ایران را دوقطبی و شرطی سازند و با بر هم زدن محاسبات مسئولین ایران و غیر قابل تغییر نشان دادن موضع قلدرمآبانه خود، این نکته را القاء کنند که ایران باید از مواضع اصولی خود عدول کند! اینجاست که نیاز به جهاد تبیینِ مؤلفه «عبرتِ اعتماد به غرب» و تداوم مواضع اصولی، عقلانی و انقلابی در تیم مذاکره‌کننده، بیش‌ازپیش احساس می‌شود. (نویسنده: جواد خسروی)

▼ اخبار

به نام مردم، به کام رانت‌خوارها و دلال‌ها!

«سعید لیلاز» از چهره‌های اقتصادی جریان اصلاح‌طلب و عضو حزب کارگزاران در گفتگو با ایرنا، با حمایت از سیاست‌های اصلاحی دولت رئیسی در حوزه اقتصاد، ناگفته‌های جالبی را از پشت پرده و نوع تصمیم‌گیری‌های اقتصادی در دولت تدبیر و اصلاحات مطرح کرده و می‌گوید: «آن چیزی که در دولت آقای خاتمی اصلاح بود و باید انجام می‌دادیم و نکردیم، در دولت آقای روحانی مبدل به اصلاحات دردناک و در دولت سیزدهم تبدیل به جراحی شده است. اگر دوباره این امر را به تعویق بیندازیم، منجر به قطع عضو می‌شود. این‌گونه نیست که شما از بیماری خودت فرار کنی». این اقتصاددان در ادامه می‌گوید: «می‌دانیم چه مأموریت سنگینی بر عهده آقای خاندوزی است؛ بنابراین تا می‌توانیم باید از نظر تبلیغاتی و سیاسی از این دولت حمایت کنیم؛ چراکه بزرگ‌ترین برنده دلار ۴۲۰۰، رانت‌خوارها و دلال‌ها هستند، نه مردم. آمارهای بانک مرکزی در دولت‌های قبل و فعلی می‌گوید تا ۷۰ درصد سود ارز ۴۲۰۰ به جیب گروه معدودی می‌رود». لیلاز معتقد است که امروز قدرت و تکنولوژی رفع این معضل اقتصادی را داریم و نباید در رفع آن تعلل کرد. موضع منصفانه این کارشناس اقتصادی، تأییدی بر اظهارات کارشناسان دلسوز اقتصادی مبنی بر شکل‌گیری رانت و فساد بر اثر توزیع ارز 4200 تومانی موسوم به ارز جهانگیری است؛ چنانچه محسن دهنوی، عضو هیئت‌رئیسه مجلس در زمان بررسی بودجه 1400 اعلام کرد که توزیع بیش از ۵۸ میلیارد دلار ارز ترجیحی موجب ایجاد رانت به ارزش ۵۰۰ هزار میلیارد تومان شده است؛ به زبان ساده یعنی به نام مردم، به کام رانت‌خوارها و دلال‌ها!

معاون هماهنگ‌کننده ارتش: تکنولوژی ساخت هواپیما و زیردریایی را داریم

امیر دریادار حبیب‌الله سیاری، دیروز در مراسم افتتاحیه هشتمین دوره رزم مقدماتی نخبگان وظیفه کشوری گفت: «امروز کشور ما در حوزه تأمین تجهیزات موردنیاز به خودکفایی رسیده و بدون کمک دیگران، قادر به پاسخگویی به نیازهای تجهیزاتی و عملیاتی خود است. امروز در حوزه‌های مختلف توپخانه، بالگردی، راکت‌انداز، جنگال، زرهی، مهندسی، خودرویی و تسلیحات انفرادی و جمعی به خودکفایی رسیده‌ایم که این برای ما افتخار بسیار بزرگی است. امروز در حوزه پدافند هوایی به جایی رسیده‌ایم که در حوزه دفاع از آسمان جزء قدرتمندترین‌ها هستیم درحالی‌که ما در دوران دفاع مقدس به‌جز سلاح‌های ارتفاع پست و سامانه پدافندی ارتفاع متوسط «هاگ» که سامانه‌ای کاملاً غربی بود، چیزی نداشتیم. در حوزه هوایی، امروز به جایگاهی رسیده‌ایم که هواپیماهای جدید را با دستان توانمند صنعتگران و عزیزانمان در ارتش و نیروهای مسلح و وزارت دفاع و دانشگاه‌های کشور می‌سازیم و به تکنولوژی ساخت هواپیما دسترسی یافته‌ایم. در حوزه دریایی، امروز جزو معدود کشورهایی هستیم که توان ساختن ناو موشک‌انداز و ناوشکن را داریم و امروز ادعا می‌کنیم که توانایی ساخت پیشرفته‌ترین تجهیزات دریایی را داریم. نیروی دریایی امروز نه‌تنها در حوزه سطح بلکه در حوزه زیردریایی نیز به توانمندی‌های قابل‌توجهی دست یافته است. ما امروز قادر هستیم که زیردریایی سبک، متوسط و سنگین بسازیم».

توان پهپادی ایران؛ کابوس جدید رژیم صهیونیستی

روزنامه رأی‌الیوم به نقل از منابع رسانه‌ای و امنیتی رژیم صهیونیستی و ازجمله روزنامه جروزالم‌پست، گزارش داد: «ایران از سال ۱۹۸۴ به این‌سو در حال پی‌ریزی ارتشی متشکل از پهپادها است. ناوگان ایران در این خصوص نه‌تنها دارای برد بیش از ۲ هزار کیلومتر است بلکه از توان بهینه‌سازی و به‌کارگیری آن‌ها در سطح بسیار بالا برخوردار است». در همین راستا عاموس ‌هارئیل کارشناس نظامی روزنامه اسرائیلی ‌هاآرتص گفته است: «اسرائیل هفت‌تیر بدون گلوله را به‌سوی ایران نشانه گرفته و اعلام نظر اسرائیل مبنی بر اینکه درصدد سرنگون کردن رژیم ایران است، واقعیت ندارد و حزب‌الله در آستانه خودکفا شدن در زمینه تولید موشک‌های نقطه زن و پهپاد است که از سوی ایران دریافت می‌کند». این کارشناس نظامی تأکید کرد: «تهدید اسرائیل مبنی بر حمله به ایران دیگر توجه جهان را برنمی‌انگیزد؛ به‌ویژه پس از آنکه اختلافات داخلی شدید در درون مراکز تصمیم‌گیری اسرائیل نشان داد که تل‌آویو طی چند سال اخیر از گزینه نظامی علیه ایران صرف‌نظر کرده است».

اخبار کوتاه

رئیسی: به‌زودی با مردم حرف می‌زنم!/ رئیس‌جمهور در جلسه دیروز شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا گفت: «طرح مردمی سازی یارانه‌های ارزی پرداختی به کالاهای اساسی، با توجه به الزام قانونی بودجه ۱۴۰۱ و شرایط ویژه جهانی، یک اقدام ضروری است. پس از ۷ ماه کار کارشناسی متراکم و مشورت با نخبگان، تصمیماتی به نفع اقتصاد ملی گرفته شده است. همان‌گونه که وعده داده بودم، مردم را در جریان تصمیمات دولت قرار خواهم داد. دولت در کنار مردم است و حمایت از منافع مردم و معیشت آن‌ها را خط قرمز خود می‌داند».

شیطنت ضدانقلاب به امید راه‌اندازی تجمعات اعتراضی/ رسانه‌ها و اکانت‌های تأثیرگذار ضدانقلاب با انتشار اخبار جعلی طی روزهای اخیر، نظیر «صدور کارت‌های یارانه نان»، «آغاز جیره‌بندی نان در برخی شهرها»، «قطع اینترنت در خوزستان»، «بازداشت خانه به خانه فعالان» و «آغاز موج بی‌سابقه گرانی‌ها» در حال فضاسازی بوده و تلاش دارند تا تجمعات سراسری را آغاز کنند.

تعزیرات قوی‌تر ظاهر می‌شود!/ شورای اقتصادی سران قوا با پیشنهاد افزایش اختیارات سازمان تعزیرات برای مقابله با پدیده‌های بی‌ثبات کننده بازار موافقت کرد. این مصوبه از طولانی شدن رسیدگی به پرونده‌های تخلفات جلوگیری می‌کند.

افزایش قیمت کالاها در کنار کاهش وزن!/ شبکه ام‌اس‌ان‌بی‌سی آمریکا در گزارش جدید خود از وضعیت کالاهای مصرفی مردم این کشور آورده است: «تقریباً همه کالاها در آمریکا در معرض کوچک شدن ناشی از تورم هستند. در لیست محصولات کاهش وزن یافته، تقریباً همه‌چیز از شامپو گرفته تا چیپس به چشم می‌خورند. می‌بینیم که برخی کالاها ۱۰ درصد افزایش قیمت داشته‌اند درحالی‌که ۱۰ تا ۱۲ درصد کاهش وزن داشته‌اند!».

پیش‌بینی مقام ارشد صهیونیستی از نابودی رژیم اسرائیل!/ «ایهود باراک» نخست‌وزیر پیشین رژیم صهیونیستی در مقاله‌ای در روزنامه عبری «یدیعوت آحارونوت» نوشت: «در طول تاریخ یهود، یهودیان بیش از هشتاد سال حاکمیت نداشتند، مگر در دو دوره داود و دوره حشمونیان و در هر دو دوره، آغاز فروپاشی آن‌ها در دهه هشتم بوده است. تجربه کابینه کنونی اسرائیل سومین تجربه است و اکنون در دهه هشتم عمر خود قرار دارد و بیم آن می‌رود که نفرین دهه هشتم مانند قبل بر سر آن نازل شود!». رژِم صهیونیستی در شرایط فعلی با مشکلات امنیتی- سیاسی و اقتصادی روبه‌رو است. بحران مشروعیت در سرزمین‌های ‌اشغالی به دنبال فساد مقامات آن باعث شده است که حتی نهادهای اطلاعاتی غربی نیز نسبت به بقای این رژیم با دید تردید نگاه کنند.

سهم عوامل داخلی در گردوغبار شهرها!/ رئیس سازمان زمین‌شناسی می‌گوید: «بررسی‌های ما نشان داد ۳۰ درصد گردوغبار منشأ خارجی داشت و ۷۰ درصد دیگر منشأ داخلی دارد. ایران وارد یک دوره خشک‌سالی ۳۰ ساله شده که این دوره از حدود ۲۰ سال پیش شروع شده و اکنون آثار این دوره خشک‌سالی را مشاهده می‌کنیم».

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات