صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۵  ، 
کد خبر : ۳۳۷۹۴۸

نشریه اخبار و تحلیل‌های شنبه، 21خرداد ماه

ایشان مسلمانان را از ایجاد اختلاف و دمیدن در تفرقه و واگرایی بین مسلمان بازداشتند و فرمودند « بله اختلاف‌نظر هست، در اعتقادات هم اختلاف‌نظر هست در عقاید هم هست. اما اشتراک نظر هم هست. ما این‌همه مشترکات داریم این‌همه موارد اشتراک داریم. این‌ها را به‌کلی ندیده بگیریم برویم سراغ اختلافات؟ نگذارید، نگذارید. امام (ره) ممنوع کردند نماز جماعت را در داخل کاروان‌ها ‌و آن‌وقت گفتند نکنید، بروید در مسجد نماز بخوانید. این برای همان اتحاد است. این اتحاد را هرچه می‌توانید بیشتر کنید.»

 

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

حرف روز
ایران و سیاست اقدام در برابر اقدام

تروئیکای اروپا و آمریکا در نهایت قطعنامه مورد نظر خود را در شورای حکام علیه جمهوری اسلامی ایران به تصویب رساندند. متن این قطعنامه هر چند در بخش ابتدایی موید همکاری¬های سازنده ایران و آژانس در گذشته است، اما فضای تعامل جمهوری اسلامی ایران با آژانس را در مقطع کنونی و نیز دورنمای آن در آینده را نگران کننده توصیف می¬کند. هدف اصلی صدور قطعنامه وادار ساختن ایران به عقب نشینی از مواضع اصولی خود در مذاکرات وین است. کشورهای غربی در مقطع اخیر به موازات مذاکرات هسته¬ای و بحث درباره ابعاد فنی و حقوقی آن،عملیات روانی گسترده¬ای را علیه ملت و نظام جمهوری اسلامی طراحی و عملیاتی کرده¬اند. قطعنامه تبلیغاتی صادر شده از سوی کشورهای غربی نیز بر اصول اعلامی نظام جمهوری اسلامی اثری ایجاد نخواهد کرد. ایران از مقطع 18 اردیبهشت 98 با صدور بیانیه شورای عالی امنیت ملی در عمل ثابت کرده که هیچ¬گونه تهدیدی را حتی اگر صرفاً ارزش تبلیغاتی داشته باشد بی¬پاسخ نخواهد گذاشت. ایران سیاست«اقدام در برابر اقدام» را در دستور کار خود قرار داده و این الگو که کارآمدی آن اثبات شده را رها نمی¬کند. تامین امنیت نظامی، صیانت از تجارت خارجی ایران و نیز بازگرداندن تعهدات معین شده در برجام به نقطه موازنه و تعادل، نمونه های آشکار از جدیت جمهوری اسلامی در اجرای سیاست «اقدام متقابل» به حساب می¬آید. درباره قطعنامه اخیر، پیش از تصویب آن ایران هشدار داده بود که اقدام سیاسی و تبلیغاتی کشورهای غربی را در عمل پاسخ خواهد داد و همین اتفاق هم در کمترین زمان ممکن رخ داد. اینکه بیشترین بازرسی های آژانس انرژی اتمی از تاسیسات هسته‌ای ایران انجام‌شده باشد، درعین‌حال جمهوری اسلامی متهم به همکاری نامطلوب شود به‌هیچ‌وجه قابل‌پذیرش نیست. کشورهای غربی در شرایطی از ایران خواسته¬اند که متن پیش‌نویس احیای برجام را بپذیرد که هنوز حاضر نشده¬اند برای حفظ منافع اقتصادی ایران از خود اراده مؤثر نشان دهند. ایران پارها اعلام کرده که از احیای برجام حمایت می¬کند، اما توافقی را که بر اساس آن انتفاع اقتصادی ایران ضمانت نشده باشد قطعاً نمی¬پذیرد. ایران تجربه تلخ برجام را پیشروی خود دارد که چگونه روسای جمهور گذشته آمریکا در کنار سکوت تروئیکای اروپا برخلاف اصل 29 برجام راه دسترسی ایران به سیستم تجارت بین¬المللی را مسدود کرده بودند؛ بنابراین ایران در این مقطع اسیر فضاسازی¬های رسانه¬ای طرف غربی نخواهد شد و منافع اقتصادی ملت را مورد مصالحه و سازش قرار نخواهد داد. (نویسنده: عزیز غضنفری)

گزارش روز                      

درس‌هایی از نفت‌کش یونانی

پس از توقیف نفت‌کش ایرانی توسط یونانی‌ها، ایران در پاسخ متقابل اقدام به توقیف دو نفت‌کش یونانی نمود. یونانی‌ها در آغاز کار کمی لفاظی نموده و ایران را تهدید نمودند اما در ادامه ماجرا وقتی متوجه جدیت ایرانی‌ها شدند اعلام کردند که نفتکش ایرانی را با محموله آن تحویل می‌دهند.

گزاره‌های خبری: 1- سفیر ایران در یونان آزادی نفتکش ایران را تائید کرده و نوشت «در پی پیگیری‌های فشرده، دادگاه تجدیدنظر یونان حکم دادگاه اولیه مبنی بر مصادره نفت متعلق به ایران را لغو و به لطف الهی کل محموله نفت مسترد خواهد شد.» 2- دولت یونان بدون اشاره به همکاری آن‌ها با آمریکایی‌ها در توقیف نفتکش یونانی اعلام کرد که « لغو قانون اهدای نفت ایران به آمریکا نشانه استقلال یونان است و ما از این اقدام دادگاه حمایت می‌کنیم.» 3- دبیر شورایعالی امنیت ملی  طی یک توییت اعلام کرد که «تغییر رفتار  یونان پس از واکنش مقتدرانه  ایران، در کنار ده‌ها تجربه دیگر نشان می‌دهد تنها راه دفاع از حقوق کشور در برابر قلدری، چه در برجام چه در آژانس و چه در سایر عرصه‌ها، اقدام متقابل است.»

گزاره های تحلیلی: 1- نظریه‌پردازان حوزه بین‌الملل مانند مرشایمر معتقدند که فقدان یک اقتدار مرکزی که بالای سر دولتها قرار گرفته و آنها را در مقابل یکدیگر حمایت کند، توانایی و ظرفیت نظامی تهاجمی دولتها و عدم آگاهی نسبت به نیات همدیگر باعث می شود که جامعه جهانی حالتی آنارشیستی پیدا کند. 2- در وضعیت آنارشی که نا امنی دائمی را بدنبال دارد،مهم‌ترین راه برای رسیدن به امنیت بیشتر،افزایش قدرت و مقهور کردن دیگر دولت‌هایی است که ممکن است تهدیدی برای آن‌ها باشند.ازاین‌رو،قدرت‌ها تا آنجا که بتوانند برای غلبه و استیلا بر دیگران اقدام خواهند کرد و همواره در یک وضعیت تهاجم بالقوه قرار دارند، که هرگاه ممکن باشد برای تحمیل اراده خود بر دیگران دست‌به‌کار می‌شوند. 3- در این شرایط هرج‌ومرج یک واقعیت وجود دارد و آن‌هم این است که حق یک کشور در نظام موجود بین‌الملل به میزان توانمندی او تعریف می‌شود و کشوری که ضعیف است قطعاً نمی‌تواند حق خود را از جامعه بین‌المللی دریافت نماید. رهبر معظم انقلاب در حرم مطهر رضوی در سال 93 فرمودند که «ملّت ایران باید خود را قوی کند؛ این حرف من است... اگر یک ملّتی به خود نیاید، خود را قوی نکند، دیگران به او زور میگویند. بعضی ملّت‌ها هستند که امیدی وجود ندارد که بخواهند در خود آن نیرویی را که بتوانند مقابله کنند با زورگویان و گردن‌کلفت‌های عالم، ایجاد کنند؛ امّا ملّت ما این‌جور نیست؛ ملّت ما به ‌سمت اقتدار ملّی هم راه افتاده است و راه زیادی پیموده است. » 4- پدیده نفتکش یونانی و سایر پدیده‌های مشابه مانند توقیف نفتکش بریتانیا، توقیف کشتی شرکت مرسک و ... را از منظر دیگری هم می‌توان مورد تحلیل قرارداد و آن‌هم این است که همان‌طور که توانمندی ما در حوزه نظامی و امنیتی دیگران را از تعدی و تجاوز به ما بازمی‌دارد در سایر حوزه‌ها هم این قانون طبیعی جریان دارد و قوی شدن موجب می‌شود دیگران از تعدی به ما دست بکشند لذا این ذهنیت باید به‌عنوان یک انگاره در جامعه ما و متخصصین دیگر حوزه‌های سیاست‌گذاری و اجرایی کشور تسری یابد و پیگیری یک ایران قوی مطلوب همه متخصصین و نخبگان ما باشد.

نکته پایانی اینکه، توانمندی ما در ایجاد بازدارندگی خصوصاً در حوزه دریا حاصل رشادت شهدای بزرگی همچون نادر مهدوی، بیژن گرد و ... است که متاسفانه نام آنها در میان جوانان ما مهجور مانده و بخشی از جوانان و نسل جدید ما این شهدا که عزت بخش و امنیت بخش بوده‌اند را نمی‌شناسند یا شناخت آن‌ها در حد شناخت نام است، موضوعی که از سوی رهبر معظم انقلاب در دیدار با فرهنگیان موردنقد و انتقاد قرار گرفت. امروز باید جهت تقویت هویت ملی آن‌ها را به نسل جدید کشور معرفی نماییم و این نیازمند سیاست‌گذاری جدی است. (نویسنده: یعقوب ربیعی)

▼ اخبار

رهبر معظم انقلاب: سراغ اختلافات شیعه و سنی نروید

رهبر معظم انقلاب در دیدار با کارگزاران حج با توجه به روحیه  و سیاست اختلاف‌افکنی غرب در بین مسلمانان فرمودند که « انگلیس‌ها هنرشان ایجاد اختلاف است و یکی از گسل‌ها و شکاف‌هایی که همیشه انگلیس‌ها استفاده کرده‌اند شکاف بین شیعه و سنی بوده؟ حالا به‌تدریج دیگران هم یاد گرفتند و در  این اندیشکده‌های آمریکا، اندیشکده‌های سیاسی و... ملاحظه می‌کنید که می‌گویند بله فلان افراد شیعه‌اند، فلان جاها شیعه‌اند فلان جاها سنّی‌اند. به آن‌ها هم رسیده شیعه و سنی! نکنید، برادرانه باهم زندگی کنید.» ایشان مسلمانان را از ایجاد اختلاف و دمیدن در تفرقه و واگرایی بین مسلمان بازداشتند و فرمودند « بله اختلاف‌نظر هست، در اعتقادات هم اختلاف‌نظر هست در عقاید هم هست. اما اشتراک نظر هم هست. ما این‌همه مشترکات داریم این‌همه موارد اشتراک داریم. این‌ها را به‌کلی ندیده بگیریم برویم سراغ اختلافات؟ نگذارید، نگذارید. امام (ره) ممنوع کردند نماز جماعت را در داخل کاروان‌ها ‌و آن‌وقت گفتند نکنید، بروید در مسجد نماز بخوانید. این برای همان اتحاد است. این اتحاد را هرچه می‌توانید بیشتر کنید.»

اعتماد ممنوع!!

محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی و معاون رئیس‌جمهور در برنامه صف اول شبکه یک گفت «از این به بعد کار جدید ما این است که نشان دهیم مطلقاً رفتار سیاسی و غیرحقوقی و متأثر از نفوذ رژیم صهیونیستی را برنمی‌تابیم و با هیاهو و جنگ روانی تسلیم نمی‌شویم. همین فرانسه که نقش پلیس بد را در مذاکرات دارد، قبل از انقلاب یک میلیارد دلار پول ایران را برای سرمایه‌گذاری هسته‌ای گرفت، خورد و رفت! باعث تأسف است که آژانس توسط یک رژیم نامشروع مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد و حیثیتش زیر سؤال می‌رود.» اسلامی با بیان اقدامات ایران در مقابل بدعهدی‌های طرف مقابل اعلام کرد که «تمام تعهدات برجام مغایر با ضوابط آژانس است. چرا پذیرفتیم و خودمان را محدود کردیم؟ فقط برای رد اتهامات اما حسن نیت و حسن ظن ما موردتوجه قرار نمی‌گیرد.  نصب ماشین‌های جدید را شروع کرده‌ایم و عملیات ماجراجویانه خاصی نداریم.  برای اولین بار، CPF و برنامه خود را به آژانس ارائه کرده و طبق اساسنامه آژانس، آژانس وظیفه دارد از ما پشتیبانی فنی، آموزشی و ... داشته باشد اما آژانس و سایر نهادهای بین‌المللی امروز اسیر صهیونیست‌هاست.   باقیمانده حسن نیت خود را هم با برچیدن تعدادی از دوربین‌های ثبت‌کننده محدودیت‌ها که حدود ۱۸ تا بود جمع کردیم و مابقی هم ظرف امشب جمع می‌شود.»

تیر غیب بر سر صهیونیست‌ها

 پس‌ازاینکه خبرنگار رسمی المیادین از کشته شدن فردی بنام ایلاک رون، فرمانده بخش ترور موساد در جریان حمله‌ی پهپادی در شمال عراق در اربیل خبر داد؛ رسانه های خبری اعلام کردند که دو افسر موساد در ابوظبی به هلاکت رسیدند. این خبر را کانال ۱۲ رژیم صهیونیستی تائید کرد. بر همین اساس مقامات اسرائیلی از شهروندان خود خواستند تا اطلاع ثانوی از سفر به امارات خودداری کنند. هر چند هنوز مقامات جمهوری اسلامی و گفتمان مقاومت در منطقه به‌صورت رسمی اظهارنظری در این زمینه نکرده‌اند ولی برخی رسانه‌ها و کارشناسان، هلاکت این افسران امنیتی رژیم صهیونیستی را در پاسخ به خباثت‌های صهیونیست‌ها و شهادت شهید صیاد خدایی تفسیر نمودند.

اخبار کوتاه 

   سایه جنگ اوکراین بر معیشت جهانی/دبیر کل سازمان ملل اعلام کرد که جنگ اوکراین باعث افزایش قیمت مواد غذایی در ۹۴ کشور شده است و این باعث ایجاد مشکلات بسیاری برای کشورهای دنیا و مردم آن‌ها شده است.

نفتكش يونانی، نفت آمریکایی / پایگاه خبری ان بی سی نيوز آمریکا اعلام کرد که یکی از نفتکش هایی که از سوی ایران توقیف شد و حامل ده ها هزار گالن نفت به ارزش بیش از 100 میلیون دلار بود، عازم ایالت آمریکا بود.

دیپلماسی منطقه‌ای یک گام به جلو / روزنامه کویتی الجریده مدعی شد که مقدمات دیدار حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران و فیصل بن فرحان، همتای سعودی او در بغداد عملاً آغازشده و انتظار می‌رود که این دیدار به‌زودی انجام شود. یکی از سیاست‌هایی که دولت سیزدهم به‌صورت جدی پیگیر آن است تعامل و ارتباط با کشورهای منطقه است.

جاسوس شهرداری به تور افتاد / طبق برخی اخبار در شهرداری تهران فردی به جرم جاسوسی و همکاری با گروهک‌های ضدانقلاب دستگیرشده است؛ ظاهراً شخص مذکور در مجموعه‌های بالا معاونتی و کارشناسی شهرداری تهران حضورداشته است. در هفته گذشته دشمن تلاش بسیاری برای اختلال در تهران انجام داد که نمونه آن اختلال در سامانه شهر من بود.

امضا نقشه‌راه ۲۰ ساله میان ایران و ونزوئلا/ نیکلاس مادورو رئیس‌جمهور ونزوئلا اعلام کرد که روز شنبه نقشه‌ای برای همکاری میان دو کشور به مدت ۲۰ سال امضا خواهیم کرد که به‌منزله شروعی جدید در روابط میان مردمان ایران و آمریکای جنوبی خواهد بود.

پر کردن یک باک بنزین در انگلیس با ۴ میلیون تومان/ فزایش جهانی قیمت سوخت و طرح‌های انگلیس برای کاهش وابستگی به روسیه باعث بالا رفتن قیمت بنزین و افزایش هزینه پر کردن باک خودروها در این کشور به معادل ۴ میلیون تومان شده است. بر اساس اعلام شرکت خدمات خودرویی «آر ای سی»، قیمت سوخت در انگلیس همچنان روبه افزایش است و پر کردن باک یک خودروی متوسط در این کشور در حال حاضر بیش‌ از ۱۰۰ پوند (۱۲۵ دلار) هزینه دارد.

نصب سامانه‌های راداری اسرائیلی در امارات و بحرین/ منابع عبری زبان اعلام کردند که رژیم اسرائيل در برخی کشورهای منطقه ازجمله امارات و بحرین سامانه راداری نصب‌کرده است.تاکنون ابوظبی و منامه واکنشی رسمی به این اخبار نشان نداده‌اند.

عنکبوت فرانسوی و یک سؤال کاربران فضای مجازی / سی سال آزار و تجاوز جنسی علیه ۵۶ قربانیِ 13‌تا ۴۸ ساله پرونده سنگین جرائم دینو اسکالا، مشهور به «متجاوز سامبر» را تشکیل می‌دهد که دادگاه محاکمه وی از روز گذشته در فرانسه آغاز شد. این امر با واکنش برخی کاربران ایرانی مواجه شد و نوشتند که آیا کسی می‌تواند فیلمی درباره این موضوع بسازد یا سیاه نمایی غربی‌ها فقط مختص ایران و جامعه ایرانی است؟

حوزه علمیه یا پایگاه سیاسی؟/ برخی رسانه ها نوشتند که اخیراً چهره های سرشناس اصلاحات از ابطحی تا آشنا در تماس و ارتباط با مراجع جهت تأسیس حوزه علمیه در قم هستند و بنا است که اشخاصی چون حسن روحانی، ناطق نوری و احتمالاً خاتمی در این حوزه به تدریس درس خارج فقه بپردازند. شنیده میشود بخش عمده ای از مراجع با این اقدام مخالفند و آنرا رواج حزب گرایی در جامعه طلاب میدانند

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات