صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۰  ، 
کد خبر : ۳۳۷۶۸۸

نشریه اخبار و تحلیل‌های شنبه، ۷ خرداد ماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) در حادثه تأسف‌بار آبادان، علاوه بر نیاز به سرعت عمل و استفاده از همه ظرفیت‌ها برای کاستن از تلفات که اکنون در درجه اول اهمیت است، وظیفه پیگرد مقصران حادثه و مجازات عبرت‌آموز آنان با همکاری قوه قضائیه و نیز تلاش گسترده برای جلوگیری از تکرار آن در همه نقاط کشور، بر عهده همه ما مسئولان کشور است. (۰۷/۰۳/۱۴۰۱) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز             

اوصاف مجلس انقلابي

سال 1398 بود که در فضاي حاکم بر جامعه، شعار تغيير و عبور از گفتماني که دم از حل مشکلات کشور از طريق مذاکره مي‌زد و در طول شش سال نتوانسته بود بر مشکلات فائق آيد، در حال قوت و فراگيري بود و حاصل آن شکل‌گيري مجلسي شد که مجلس انقلابي نام گرفت. اينک دو سال از عمر این مجلس گذشته و انتظارات جامعه از آن روزافزون شده است.

نکات تحلیلی: 1- شايد اولين و مهم‌ترین انتظار از مجلس انقلابي، انقلابي ماندن است که در ديدار روز چهارشنبه (4 خردادماه) نمایندگان مجلس با حکيم انقلاب مورد تأکید قرار گرفت. واقعيت آن است که در مسير انقلابي ماندن آفات فراواني وجود دارد که بي‌توجهي به آن مي‌تواند دامان انقلابيون را آلوده سازد. اين وضعيت آنگاه شدت مي‌يابد که انقلابي در جايگاه قدرت بنشيند و مبسوط‌اليد شود. 2- انقلابي ماندن البته شاخص‌هايي دارد که وجود آن در مجلس و نزد نمايندگان مي‌تواند موجب دوام توصيف انقلابی‌گری باشد. بهترين فرد براي توصيف اين شاخص‌ها، دیده‌بان جامعه و پرچم‌دار انقلابي‌گري است که در ديدار با نمايندگان مجلس بر ساده‌زيستي، امانت‌داری، مسئوليت‌پذيري، مردمي بودن، دنبال حل مشکلات اساسي کشور بودن، اجتناب جدی از تبعيض و فساد، همکاري صميمانه با ديگر متصدیان مديريت کشور، تأکید ورزيدند. 3- نکته قابل‌ملاحظه آنکه هر کدام از شاخص‌هاي برشمرده ظرفيت انحراف و استحاله و تهي شدن از حقيقت دروني را نيز دارند که بايد مراقب آن بود. به‌عنوان نمونه، شاخص مردمي‌بودن مي‌تواند به عوام‌زدگی و مردم‌فریبی بدل گردد که بدون شک با جوهر انقلابي‌گري فاصله دارد. در قبال اين انحرافات نيز نمايندگان انقلابي بايد هوشمند باشند و اجازه ندهند از مجلس انقلابي تنها اسمي باقي بماند و رسم آن فرسنگ‌ها فاصله داشته باشد. 4- رهبر معظم انقلاب در کنار شاخص‌هاي عمومي انقلابی‌گری، براي مجلس انقلابي به‌طور خاص نيز در حوزه قانون‌گذاري ملاحظاتي را گوشزد کردند که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از: پايبندي به قانون اساسي، وضع قانون با نگاه جامع و بلندمدت، قانون‌گذاری منطبق با سیاست‌ها، ارائه طرح‌هاي ضروري و کارشناسي در مجلس، اصلاح روند بودجه‌ریزی و تصويب آن و پرهيز از افزودن به کسري بودجه، تقويت بنيه کارشناسي مجلس، تدوين برنامه هفتم توسعه، تبيين رسانه‌اي اقدامات مجلس براي افکار عمومي.

نکته پایانی: مجلس انقلابي با حرکت در مسيري که حکيم انقلاب ترسيم کرده است، و با خدمت ويژه به مردم و کشور، می‌تواند همچنان وصف «انقلابي» را برای خود حفظ کند و اعتماد اکثريت جامعه را برای خود محفوظ نگه دارد. (نویسنده: مهدی سعیدی)

▼گزارش روز              

اقتدار سبزپوشان در خلیج همیشه فارس

روز گذشته توقیف دو نفت‌کش یونانی در آب‌های خلیج‌فارس توسط نیروی دریایی سپاه به یکی از داغ‌ترین خبرهای رسانه‌ای تبدیل شد. توقیف این دو نفت‌کش صرفاً در فضای رسانه‌ای نماند و سیاستمداران دو طرف هم به این موضوع واکنش نشان دادند.

گزاره‌های خبری: 1- روابط عمومی سپاه در اطلاعیه‌ای اعلام کرد «نیروی دریایی سپاه دو فروند نفت‌کش یونانی Delta Poseido و Prudent Warrior را به دلیل تخلفات انجام گرفته، در آب‌های نیلگون خلیج‌فارس توقیف کرد». 2- روزنامه آمریکایی واشنگتن‌پست به نقل از یک مقام دفاعی ایالات‌متحده، تلویحاً نظر روابط عمومی سپاه مبنی بر تخلف این دو نفت‌کش را تأیید کرده و نوشت: «به نظر می‌رسد این دو کشتی روز جمعه قبل از توقیف شدن، به آب‌های سرزمینی ایران نزدیک شده‌ و دستگاه‌های ردیاب خود را خاموش کرده بودند».3- وزارت خارجه یونان طی بیانیه‌ای، بدون اشاره به سرقت نفت ایران در فروردین‌ماه سال جاری، اعلام کرد: «از ایران می‌خواهیم فوراً این دو کشتی و خدمه آن را آزاد کند. این اقدام ایران که با قوه قهریه برای توقیف این دو نفت‌کش صورت گرفت، باعث تأثیر بر روابط دوجانبه و همچنین کشورهای عضو اتحادیه اروپا خواهد شد که یونان هم یکی از اعضای آن است».

گزاره‌های تحلیلی: 1- نیروی دریایی سپاه بزرگ‌ترین تأمین‌کننده امنیت خلیج‌فارس و شناورهای حاضر در این خلیج است. این صرفاً یک ادعا نیست؛ چراکه نیروی دریایی سپاه امنیت تنگه هرمزی را بر عهده دارد که با عبور سالانه 20 هزار شناور و صادرات حدود 20 میلیون بشکه نفت خام در روز که معادل ۴۰ درصد کل نفت حمل شده توسط کشتی‌های نفت‌کش و معادل ۲۵ درصد کل عرضه جهانی نفت می‌باشد در‌ ردیف حیاتی‌ترین تنگه‌های عبور و مروری‌ جهان به‌حساب می‌آید. 2- از سویی نیروی دریایی جمهوری اسلامی هیچ‌وقت ابتدائاً و به‌صورت تهاجمی اقدام به عملیات ننموده‌اند بلکه اقدامات آن‌ها همیشه در پاسخ به شیطنت‌های طرف مقابل بوده است؛ مثلاً نفت‌کش «استنا ایمپرو» انگلیس در قبال توقیف نفت‌کش ایرانی «گریس1» یا «آدریان دریای1» توقیف شد و توقیف نفت‌کش sothys در آبان 1400 هم دقیقاً بر این اساس بود. 3- هرچند عملیات‌های دریایی سپاه در مواجهه با شرارت‌های دیگران ازجمله رژیم صهیونیستی، آمریکایی‌ها و ارتش ملکه، ابتدایی و تهاجمی نبوده ولی آن‌چنان اقتدارآمیز بوده است که توانسته موازنه وحشت را در خلیج‌فارس و آب‌های منطقه‌ای و بین‌المللی به نفع ایران تغییر دهد. 4- تغییر این موازنه وحشت به نفع ایران به نحوی بوده است که رژیم صهیونیستی و آمریکایی‌ها اقدامات شیطنت‌آمیز خود را در شرایط فعلی متوقف یا به حالت تعلیق درآوردند. ولی تعجب‌آور است که مایه عبرت کشور کوچکی مانند یونان نگردیده است. 5- آنچه موجب تحیر است این است که وزارت خارجه یونان در بیانیه‌اش، ایران را به تغییر رویکرد اتحادیه اروپا به علت توقیف این نفت‌کش تهدید می‌کند؛ درصورتی‌که که این اتحادیه نه مبادله اقتصادی خاصی با جمهوری اسلامی دارد که به خطر بیفتند و از سویی در توقیف نفت‌کش استنا ایمپرو بی‌خاصیتی و منفعلانه بودن خود را نشان داد و ثالثاً خصمانه بودن حرکت‌های اتحادیه اروپا برای ایرانیان یک امر اثبات شده است.

نکته پایانی اینکه؛ نیروی دریایی سپاه یادگار شهدای بزرگی همچون نادر مهدوی، بیژن گرد و ... است که در مواردی مانند منهدم کردن بریجتون و بدون امکانات مدرن نیروهای دریایی امروز به تن ژنرال‌های چند ستاره آمریکایی لرزه انداختند و امروز هم آن روحیه از دوران دفاع مقدس به ارث رسیده و هم جزو مجهزترین نیروهای دنیاست و این موضوع لرزه بر اندام دشمن می‌اندازد و خواهد انداخت. (نویسنده: یعقوب ربیعی)

▼ اخبار

رمزگشایی از عبارت «تصمیم سخت اقتصادی»

رئیس‌جمهور روز پنجشنبه در نشست شورای اداری استان تهران در خصوص منظورش از عبارت «تصمیم سخت اقتصادی» که در جلسه اخیرش با بخش خصوصی بر زبان آورده بود، توضیح داد و گفت: «در جلسه خصوصی‌سازی گفتم تصمیمات سخت، دوستان عنایت نکردند، رسانه‌های خارجی شیطنت کردند و داخلی‌ها اصل مطلب را متوجه نشدند. تصمیمات سخت دولت چند موضوع است؛ نخست رشد اقتصادی، در کشور حتمی است؛ چطور حاصل می‌شود با سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی، دوم افزایش بهره‌وری، یکی از مشکلات کشور بهره‌وری است. اگر کسی در جایگاهی حضور دارد که این موضوعات برایش اهمیت ندارد، باید از چرخه برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری خارج شود؛ البته نمی‌گوییم از چرخه اداری کشور خارج شود». طی روزهای اخیر رسانه‌های مختلف خارجی و حتی برخی رسانه‌های داخلی، عبارت «تصمیم سخت اقتصادی» را تعبیر به کوتاه آمدن دولت رئیسی در مذاکرات احیای برجام و آمادگی ایران به دادن امتیازهای بیشتر به آمریکا تفسیر کردند.

اقدام انقلابی در مجلس عراق!

روز پنجشنبه (5 خردادماه) نمایندگان پارلمان عراق در راستای خواست افکار عمومی این کشور، با اکثریت آرا قانون منع عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی را تصویب کردند. نمایندگان عراقی پس از تصویب قانون مذکور اقدام به سر دادن شعارهای ضد صهیونیستی کردند. این مصوبه، واکنش‌های متفاوتی از سوی جمهوری اسلامی ایران، رژیم صهیونیستی و دولت آمریکا داشته است؛ 1- «محمدکاظم آل صادق» سفیر کشورمان در بغداد ضمن تبریک تصویب قانون جرم انگاری عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی به نمایندگان پارلمان عراق، این قانون را یکی دیگر از مواضع غرورآفرین و شجاعانه ملت عراق در قبال مسائل سرنوشت‌ساز امت اسلامی دانست. 2- لیور حیات، سخنگوی وزارت خارجه رژیم صهیونیستی با انتشار بیانیه‌ای مطبوعاتی، اعلام کرد: «این قانون علیه عادی‌سازی روابط با اسرائیل و اعمال مجازات اعدام علیه آن‌ها اقدامی است که عراق و مردم این کشور را در تاریخ بدنام می‌کند. کسانی که این‌چنین تصمیم‌هایی را اتخاذ می‌کنند و اقدامات تحریک برانگیز انجام می‌دهند، به مردم خود ضرر می‌رسانند!». 3- سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز گفت: «آمریکا نگرانی عمیق خود را از تصویب این قانون توسط پارلمان عراق ابراز می‌کند. این قانون علاوه بر به خطر انداختن آزادی‌ بیان، به ایجاد فضای یهودستیزانه کمک می‌کند! قانون پارلمان عراق به‌شدت با پیشرفتی که همسایگان این کشور برای عادی‌سازی روابط با اسرائیل رقم زده‌اند، تناقض دارد». مواضع رژیم صهیونیستی و آمریکا در قبال عمل انقلابی نمایندگان عراق و غیرمردمی جلوه دادن این مصوبه در حالی است که مردم عراق بارها با برگزاری راهپیمایی‌های متعدد در پایتخت این کشور و دیگر شهرها، خواست و حمایت علنی خود را از مقامات کشورشان برای برخورد با اقدامات رژیم صهیونیستی در عراق، اعلام کرده‌اند.

کم‌فروشی؛ شگرد جاافتاده برای افزایش قیمت‌!

شاید بارها شنیده و یا دیده باشید که شرکت‌های لبنی برای به کرسی نشاندن قیمت‌های مدنظرشان، به کم‌فروشی روی آورده و با کاهش وزن محصولات لبنی، عملاً محصولاتشان را افزایش قیمت داده‌اند و یا نانوایی‌ها که از چانه می‌دزدند تا نان را گران‌تر بفروشند. پیگیری وضعیت محصولات شوینده نیز نشان می‌دهد که این شرکت‌ها هم به صف ابتکار کم‌فروشی (!!!) پیوسته‌اند. ماجرا از آنجا آغاز شد که انجمن صنایع شوینده و آرایشی کشور ابتدای خردادماه اعلام کرد که درخواست افزایش قیمت محصولات شوینده توسط ستاد حمایت پذیرفته شده است؛ اما با مخالفت ستاد تنظیم بازار در افزایش قیمت محصولات شوینده، گویا واحدهای تولیدی به کم‌فروشی روی آورده‌اند تا از آن طریق بتوانند به‌نوعی افزایش قیمت‌ها را در محصولات خود اجرا کنند. مشاهدات بازار نشان می‌دهد، علاوه بر کم‌فروشی محصولات شوینده، کمبود عرضه در بازار نیز به وجود آمده است. به نظر می‌رسد حلقه مفقوده بروز چنین تخلفات آشکاری که در بخش‌های مختلف اقتصادی روی می‌دهد، نظارت مستمر و مؤثر است و برای کنترل و مدیریت بازار که مهم‌ترین وظیفه دولت است، اقدام عاجل لازم است.

اخبار کوتاه

مراکز حوزوی در قم که علیه نظام و انقلاب فعال‌اند!/ «حسین جلالی» دبیر کمیسیون فرهنگی مجلس و رئیس دفتر مرحوم علامه مصباح یزدی، در برنامه تلویزیونی «دستخط» گفت: «به‌رغم تائیدات رهبر معظم انقلاب، حوزه‌های ما هنوز با حوزه‌های علمیه مورد نظر فقه جعفری فاصله‌ها دارند! شخصاً ۲۰ مرکز را در قم می‌شناسم که علیه مبانی نظام و انقلاب اسلامی فعالیت می‌کنند! مسئولان حوزه آدم‌های دلسوزی هستند اما آن‌قدر اشکالات شکلی و فیزیکی در حوزه هست که از توجه به محتوا غافل مانده‌اند! متأسفانه شایعات درباره بودجه‌های تخصیص‌یافته به حوزه‌های علمیه صحت ندارد و متأسفانه آقایان مسئول روشنگری نمی‌کنند».

محمدرضا عارف: رئیسی، دردآشنا و متعهد است/ فعال سیاسی اصلاح‌طلب در گفتگویی به بیان نکاتی پیرامون دولت‌های روحانی و رئیسی و نگاه برخی تندروهای جریان مطبوع خویش در خصوص کنار گذاشتن صندوق رأی پرداخته است. عارف می‌گوید: «رئیسی را شخصیت برجسته، دردآشنا، متعهد و پرتلاش می‌دانم. روحانی هیچ‌وقت اصلاح‌طلب نبوده و خودش هم ادعایی نداشته است. اجماع بر روی روحانی یکی از اشتباهات اصلاحات بود. هیچ راهی غیر از صندوق رأی نداریم. اعتقاد شخصی‌ام این است که یک جریان سیاسی نمی‌تواند با صندوق رأی قهر کند. قهر با صندوق رأی به ضرر خود جریان و مردم است».

قطب صنعت پهپادهای نظامی جهان!/ «سث فرانتزمن» نویسنده صهیونیستی آمریکایی در کتاب جنگ‌های پهپادی می‌نویسد: «پیش‌بینی می‌شود که در دهه پیش رو بالغ‌بر ۱۰۰ میلیارد دلار صرف ساخت و توسعه پهپادهای نظامی شود. به‌زودی بودجه اختصاص‌یافته به پهپادها از هزینه تانک‌ها پیشی می‌گیرد. اسرائیل مبدع پهپاد است و آمریکا این صنعت را گسترش داد، برنامه «فشار حداکثری» دولت ترامپ نه‌تنها موفق به انزوای ایران نشد، بلکه با چند اشتباه دیگر منجر به گسترش قدرت ایران در منطقه شد. ایران با سرعت زیادی فنّاوری را از آمریکا و دیگر کشورهای جهان گرفت و اکنون به‌عنوان قطب صنعت پهپادهای نظامی محسوب می‌شود».

تاریخ انقضای یک رژیم جعلی!/ «جدعون لیوی» روزنامه‌نگار صهیونیست نوشت: «اسرائیلی‌ها معتقدند نمی‌توان درباره آینده اسرائیل در درازمدت صحبت کرد؛ زیرا نمی‌دانند که آینده آن‌ها چه خواهد شد و به همین دلیل همه اسرائیلی‌ها به دنبال پاسپورت دوم هستند. اسرائیلی‌ها احساس می‌کنند که پاسپورت‌های آن‌ها نوعی مجوز موقت است که تاریخ انقضای آن نزدیک شده و دیگر نمی‌توان به آن اعتماد کرد. هیچ‌کس نمی‌تواند روند خودباختگی و فروپاشی اسرائیل از درون را متوقف کند و بیماری سرطان اسرائیل به آخرین مراحل خود رسیده و راهی برای درمان آن وجود ندارد».

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات