صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۹  ، 
کد خبر : ۳۳۷۷۴۶

نشریه اخبار و تحلیل‌های دوشنبه، ۹ خرداد ماه

امام خامنه ای (مدظله‌العالی) مال دنیا، منصب، آبروی اجتماعی؛ این‌ها همه خوب است، دنبال این‌ها بودن و از خدا این‌ها را خواستن هم هیچ اشکالی ندارد؛ دعاهای ما پُر از طلب همین چیزها است. بحث این است که یک وقتی یک وظیفه‌ای برای انسان پیش می‌آید که سر راه آن وظیفه یکی از این خواسته‌ها قرار می‌گیرد؛ آنجا است که باید پا گذاشت روی این خواسته نفس؛ «ازخودگذشتگی» یعنی این. (04/03/1401) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز      

اما و اگرهای خروج سپاه از لیست FTO

بعد از آخرین دور مذاکرات احیای برجام میان جمهوری اسلامی ایران و کشورهای 1+4 بود که این موضوع در دستور کار جبهه رسانه‌ای طرف مقابل قرار گرفت که درباره تمام موضوع‌ها توافق حاصل شده و تنها نقطه اختلاف، قرار داشتن سپاه در لیست گروه‌های تروریستی وزارت خارجه آمریکا موسوم به FTO است. از آن زمان تاکنون، آمریکایی‌ها به‌موازات ارسال پیام‌ها و پیشنهادهای مختلفی در ازای خارج کردن سپاه از لیست FTO، تلاش کردند تا در یک خط رسانه‌ای، زمینه‌های ذهنی لازم را برای مقصر جلوه دادن سپاه برای هرگونه بن‌بست و شکست مذاکرات احیای برجام فراهم کنند. در همین راستا، بعد از سفر امیر قطر به ایران و ارائه یک بسته پیشنهادی جدید از سوی وی، در جلسه روز چهارشنبه (هفته گذشته) استماع کنگره رسماً تأیید شد که آمریکا سپاه را از لیست گروه‌های تروریستی خارج‌ نمی‌‌کند.

نکات تحلیلی: 1- منطق و سیاست قطعی جمهوری اسلامی ایران در احیای برجام، مبتنی بر امکان انتفاع اقتصادی است و اگر هم‌اکنون زیر بار توافقی نمی‌رود که در آن تضمین‌های لازم را دریافت نکرده باشد، به همین دلیل منطقی برمی‌گردد. 2- بحث سپاه تنها موضوع اختلافی نیست، بلکه آمریکا هنوز حاضر به دادن تضمین‌های قطعی به ایران بابت رفع تمامی تحریم‌ها آن‌هم به‌صورت مؤثر نشده است. بااین‌حال، جمهوری اسلامی همواره از رسیدن به یک توافق اثربخش استقبال می‌کند و به همین دلیل، هیچ‌گاه میز مذاکره را ترک نکرده و نمی‌کند. 3- دست گذاشتن بر روی سپاه از سوی آمریکا، بهانه‌ای بیش نیست؛ زیرا سیاست قطعی آمریکا در احیای برجام، عدم انتفاع اقتصادی ایران است. این موضوع باید با ظرافت و دقت تبیین شود. درواقع اگر بحث سپاه هم نبود، آمریکا بهانه دیگری را علم می‌کرد. بااین‌حال، تأکید آن‌ها بر سپاه به‌منظور انجام عملیات روانی علیه سپاه است. 4- آنچه آمریکا در این قضیه دنبال می‌کند، معطوف به دو هدف اساسی است؛ اولاً عدم ‌انتفاع اقتصادی ایران از هرگونه توافق احتمالی در آینده و ثانیاً ایجاد دوگانه‌های کاذب و دروغین میان سپاه و مردم؛ بدین ترتیب که با برجسته‌سازی موضع به‌حق جمهوری اسلامی در خارج کردن سپاه از لیست گروه‌های تروریستی، می‌کوشد تا سپاه را مانع توافق احیای برجام و درواقع مانع حل مشکلات تحریمی ایران جلوه دهد.5- درنهایت، مقصر اصلی عدم ‌احیای برجام، آمریکا است که درصدد است تا به‌گونه‌ای توافق کند تا ایران نتواند از مزایای احیای برجام بهره‌مند شود و در این راستا، هیچ فرد، نهاد و دستگاهی در داخل نباید مورد سرزنش و انتقاد قرار گیرد. (نویسنده: مصطفی قربانی)

▼گزارش روز           

آیا عربستان به سمت عادی‌سازی گام برمی‌دارد؟

آمریکا از سال 2017 میلادی تلاش‌های زیادی برای برقراری روابط رژیم صهیونیستی با سایر کشورهای عربی در راستای طرحی به نام طرح ابرام یا ابراهیم انجام داده است. مقدمه برقراری این روابط، طرح معامله قرن بود که یک بُعد آن حل مسئله فلسطین بر اساس تقسیمات جغرافیایی بود و بُعد دیگر آن عادی‌سازی روابط رژیم صهیونیستی با کشورهای عربی بود. در طول این سال‌ها تلاش‌های زیادی صورت گرفته که برخی کشورها همچون عربستان سعودی نیز به این روند بپیوندند؛ اما وجود برخی مسائل مانع از این اقدام شده است.

گزاره خبری: اخیراً وبگاه خبری آمریکایی آکسیوس از تلاش میانجی‌گرانه و بی‌سروصدای دولت بایدن میان عربستان سعودی، رژیم صهیونیستی و مصر خبر داد و نوشته در صورت موفقیت تلاش‌ها، اولین قدم در مسیر عادی‌سازی روابط ریاض- تل‌آویو برداشته می‌شود. کاخ سفید می‌خواهد این توافق تا قبل از سفر آتی بایدن به منطقه در پایان ماه آینده میلادی (ژوئن) به انجام برسد. این مذاکرات شامل نهایی‌ کردن انتقال مالکیت جزایر راهبردی «تیران و صنافیر» مصر به عربستان نیز می‌شود. رژیم صهیونیستی همچنین از عربستان سعودی خواسته به شرکت‌های هواپیمایی صهیونیستی اجازه دهد از حریم هوایی عربستان عبور کنند.

گزاره‌های تحلیلی: در بحث عادی‌سازی روابط عربستان با رژیم صهیونیستی، دو دیدگاه کلی وجود دارد که هرکدام نیز بر اساس مختصات خاص خودش تعریف می‌شود: دیدگاه اول معتقد است که دو طرف به سمت عادی‌سازی روابط پیش خواهند رفت و دلایل آن نیز موارد ذیل است: اول؛ هدف مشترکی به نام مقابله با ایران، دو طرف را به سمت یکدیگر سوق خواهد داد. دوم؛ امتیازهایی که به عربستان در ازای برقراری این روابط داده می‌شود، ممکن است که بن سلمان را قانع کند و وی به سمت عادی‌سازی روابط گام بردارد. سوم؛ رقابت عربستان با امارات در بحث هژمون عربی و القای این گزاره که سعودی‌ها از اماراتی‌ها در این زمینه عقب افتاده‌اند یک اصل مهم است. یکی از الزامات مهم کسب این جایگاه از نظر سعودی‌ها، برقراری رابطه با رژیم صهیونیستی است. دیدگاه دوم به عدم برقراری رابطه بین طرفین اعتقاد دارد و طرفداران این دیدگاه معتقدند که بنا بر دلایل ذیل بعید است که عربستان سعودی به سمت عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی برود: اول؛ ازآنجایی‌که عربستان سعودی داعیه رهبری جهان اسلام را دارد و ازآنجایی‌که رابطه با رژیم صهیونیستی نزد افکار عمومی جهان اسلام عملی قبیح است، عربستان هیچ‌گاه به سمت این اقدام نخواهد رفت و خود را سیبل افکار عمومی قرار نخواهد داد. دوم؛ در داخل عربستان سعودی دیدگاه یکسانی نسبت به برقراری رابطه با رژیم صهیونیستی وجود ندارد و برخی شاهزادگان سعودی مخالف این اقدام هستند؛ بنابراین در صورت چنین اقدامی، بن سلمان باید خود را برای چالش‌های آتی با شاهزادگان داخلی آماده کند و منتظر جرقه بحران داخلی در عربستان باشد.

درمجموع می‌توان گفت که بعید است عربستان سعودی به سمت عادی‌سازی روابط سیاسی با رژیم صهیونیستی گام بردارد، مگر آنکه فعل‌وانفعالاتی در سطح سیاسی در عربستان سعودی شکل بگیرد که مهم‌ترین آن به پادشاهی رسیدن بن سلمان است؛ اما بنا بر آنچه مشاهده می‌شود، روابط بین طرفین به‌صورت مخفی و همراه با برخی تحرکات در قالب‌های سیاسی و اقتصادی صورت می‌پذیرد و این احتمال وجود دارد که در آینده مختصات عادی‌سازی آشکار روابط نیز شکل بگیرد. (نویسنده: محمدرضا فرهادی)

▼ اخبار

حمایت مدعیان حقوق بشر از مفسدان فراری و تروریست‌ها!

کانادا، آمریکا، آلمان، انگلیس، فرانسه، سوئد و برخی دولت‌های اروپایی مشابه، دائماً مدعی دفاع از حقوق بشر در ایران هستند؛ اما از تحریم‌های جنایتکارانه همین دولت‌ها که بگذریم، اغلب مفسدان اقتصادی وقتی احتمال بازداشت و مجازات می‌دهند، اموال غارت شده را به همین کشورهای بانی FATF (مدعی مبارزه با پول‌شویی، جرائم مالی سازمان‌یافته و تأمین مالی تروریسم) انتقال می‌دهند و همان‌جا هم پناهندگی و اقامت می‌گیرند! ازجمله مفسدان متواری، محمود رضا خاوری، مرجان شیخ‌الاسلامی، سالار آقاخان، محمد جزایری، محمد زندیه، مصطفی نیاز آذری، محمد انوشه، مسعود خرمی پور، سروش امیری، شهرام تیموری و ده‌ها نام مشابه است که پس از غارت میلیاردها دلار، گریخته و پناهندگی برخی از آن‌ها در کشورهای غربی محرز است. این افراد در ازای دریافت پناهندگی و اقامت، مجبورند بخشی از اموال غارت شده را در اختیار دولت‌های غربی دهند تا جنگ رسانه‌ای و ترور و آشوب افکنی علیه ملت ایران، تأمین مالی شود. چرخه فساد و جنایت، از این وقیح‌تر؟! بااین‌وجود، چرا برخی مدعیان اعتدال و اصلاحات، اصرار دارند دولت‌های غربی را طرفدار حقوق بشر جا بزنند و دُم خروس حمایت از مفسدان و تروریست‌ها را نبیند؟ چرا سنگ FATF را به سینه می‌زدند، درحالی‌که می‌دانستند 76 درصد پول‌شویی‌های دنیا در آمریکا و اروپا و کانادا انجام می‌شود؟ (محمد ایمانی)

تعارض منافع؛ مانع بزرگ اصلاح ساختار بودجه

رئیس کمیته اصلاح ساختار بودجه مجلس گفت: «وقتی بحث اصلاح ساختار بودجه مطرح می‌شود، پای برخی اختیارات دولت و نمایندگان به وسط کشیده می‌شود که ممکن است آن اختیارات گرفته شود؛ به همین دلیل مقاومت‌هایی برای کاهش این اختیارات به وجود می‌آید. برخی مواقع در روند بررسی بودجه سالیانه، پیشنهاداتی ارائه می‌شود که قوانین مادر را نقض می‌کند، آیین‌نامه داخلی مجلس می‌گوید شما اگر دوسوم رأی بیاورید، می‌توانید یک قانون مادر را نقض کنید؛ یکی از ایرادات اساسی درباره تصویب بودجه همین است». بی‌شک مهم‌ترین خواسته جامعه از مجلس انقلابی و دولت مردمی، ترجیح منافع عمومی بر منافع شخصی و سازمانی است و حفظ پسوندهای انقلابی و مردمی بودن برای مجلس و دولت در گرو عمل صادقانه و دلسوزانه برای برداشتن موانع پیشرفت و توسعه کشور نهفته است که مهم‌ترین رکن برای رسیدن به این هدف، اصلاح ساختار بودجه است.

اولین گام از عادی‌سازی روابط سیاسی؛ سفر ده‌ها تاجر صهیونیست به عربستان

روزنامه صهیونیستی گلوبز فاش کرد؛ عادی‌سازی با عربستان سعودی، حتی اگر به‌طور رسمی اعلام نشده باشد، اما وجود دارد زیرا ما 20 سال است به‌طور غیرمستقیم با سعودی ارتباط داریم اما این امر در معاملات بزرگی که اخیراً امضا شده و سفر ده‌ها بازرگان اسرائیلی با پاسپورت اسرائیلی به عربستان سعودی، رونق زیادی گرفته است. این روزنامه اقتصادی صهیونیست‌ها افزود؛ عربستان سعودی ماه‌هاست که به بازرگانان اسرائیلی اجازه می‌دهد تا با گذرنامه‌های اسرائیلی خود پس از دریافت ویزای ویژه ورود وارد این کشور شوند. حوزه اصلی نمایندگان و مدیران شرکت‌های فناوری اسرائیلی است که از سوی سعودی‌ها دعوت شده‌اند.

سلبریتی‌هایی که درکی از درد مردم ندارند!

رئیس سازمان سینمایی در دیدار با برگزارکنندگان چتر سینمای ایران در بازار فیلم جشنواره کن ۲۰۲۲، گفت: «آیا شایسته نبود و نیست سینماگران ایرانی حاضر در جشنواره‌ها ازجمله همین جشنواره کن صدای مظلومیت مردم و راوی گوشه‌ای از جفا و جنایت آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها علیه کشور بزرگ ایران باشند؟ اظهارات غیرفرهنگی و غیرسینمایی در کنفرانس‌های خبری و رسانه‌ای با انگیزه‌های سیاسی و نمایش ژست‌های اپوزیسیونی هیچ‌گاه، مشروعیت و اعتبار بین‌المللی در پی نخواهد داشت، بلکه با واکنش منفی مردم نیز مواجه خواهد شد. آیا سزاوار است برای کسب جایزه به رفتارهای نمایشی، غیرصادقانه و مبالغه‌آمیز تن دهید و در برابر ظلم و حق‌کشی که به بیش از ۸۰ میلیون ایرانی روا داشته شده، سکوت کنید؟».

اخبار کوتاه

امیرآبادی: رئیسی کابینه را ترمیم نکند، وزرا را استیضاح می‌کنیم/ «احمد امیرآبادی» عضو هیئت‌رئیسه مجلس در برنامه جهان‌آرا، گفت: «به نظرم لازم است سه چهار وزیر، یک معاون و چند استاندار تغییر کنند، چون حدود یک سال زمان برای نشان دادن عملکرد کافی بوده است. هیئت‌رئیسه مجلس از نمایندگان خواست برای استیضاح صبر کنند شاید رئیس‌جمهور بخواهد خودش کابینه را ترمیم کند. نمایندگان، روی عملکرد وزیر ارتباطات حرف دارند. گرچه این دولت با دولت قبلی قابل‌مقایسه نیست ولی انتظار ما هم بیشتر است».

صدور مجوز واردات گندم توسط بخش خصوصی/ «زرگران» رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی از صدور مجوز برای واردات گندم توسط بخش خصوصی در کمیسیون اقتصادی دولت خبر داد و افزود: «برای تأمین نیازهای داخلی به واردات 7.8 میلیون تن از این محصول نیاز داریم. بخش خصوصی پتانسیل واردات نصف این مقدار را دارد؛ اما با توجه به برداشت داخلی، قیمت گندم داخلی در نیمه اول سال مناسب‌تر از گندم‌های وارداتی است؛ بنابراین پیش‌بینی می‌شود که واردات این محصول در نیمه دوم امسال توجیه اقتصادی داشته باشد».

مهلت ۲ ماهه به ساختمان‌های ناایمن پایتخت/ سرپرست سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران گفت: «به ساختمان‌های ناایمن تهران ۲ ماه فرصت دادیم رفع نقص کنند؛ اقدام نکنند، اسامی آن‌ها را برای اطلاع عموم منتشر خواهیم کرد. سر جان مردم به‌ویژه در ساختمان‌های پرتردد با احدی تعارف نداریم. نباید اجازه داد حادثه متروپل یا پلاسکوی دیگری تکرار شود».

سیاست ثابت اسلام‌آباد درباره رژیم صهیونیستی/ «احسن اقبال» وزیر توسعه و برنامه‌ریزی پاکستان در واکنش به اظهارات رئیس رژیم صهیونیستی مبنی بر دیدار با هیئتی از پاکستان و زمینه‌چینی برای عادی‌سازی روابط با این کشور، گفت: «هیچ هیئتی از جانب اسلام‌آباد به اسرائیل اعزام نشده و سیاست ما هم در به رسمیت نشناختن رژیم صهیونیستی تغییر نکرده است».

تراکنش‌های درشت بانکی رصد می‌شود/ دیروز مدیر اداره مبارزه با پول‌شویی بانک مرکزی خبر داد: «از امروز حساب افراد فاقد شغل که تراکنش حساب‌های آن‌ها بیش از سقف تعیین‌شده باشد رصد و مسدود می‌شود. حداکثر سطح فعالیت مورد انتظار در بازه یک‌ساله برای افراد بازنشسته ۲ میلیارد تومان، مستمری‌بگیر یک میلیارد تومان، بیکار ۵۰۰ میلیون تومان و غیرفعال مالیاتی ۵۰۰ میلیون تومان اعلام شده است».

«تاجر الهام‌بخش» یا غارتگر پول ملت/ مجله آنلاین اقتصادی تایکون در یکی از شماره‌های اخیر خود، پسر محمودرضا خاوری، مدیرعامل پیشین بانک ملی ایران و از مجرمان محکوم‌شده در ایران به‌ خاطر مشارکت در اختلاس ۳ هزار میلیارد تومانی را به‌عنوان «تاجر الهام‌بخش» سال ۲۰۲۲ انتخاب کرد. این ژن خوب به ادعای تایکون، بر روی حجم عظیمی از دلارهایی نشسته که پدرش با اختلاس و دزدیدن از جیب ملت ایران به دست آورده است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات