صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۸ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۳  ، 
کد خبر : ۳۳۹۵۶۷

مقتدی صدر از مردم عراق عذرخواهی کرد/ ضرب‌الاجل یک‌ساعته برای ترک منطقه سبز بغداد

 کنفرانس مطبوعاتی مقتدی صدر رئیس جریان صدر از لحظاتی پیش در محله «حنانه» نجف اشرف آغاز شد. او طی این کنفرانس به معترضان و تحصن‌کنندگان در منطقه سبز بغداد یک ساعت مهلت داد تا این منطقه را ترک کنند.

از حوادث اخیر عراق شرمنده‌ام
مقتدی صدر گفت: از آنچه رخ داده است شدیداً شرمگین و سرافکنده هستم و از مردم عراق به‌دلیل حوادث دیروز عذرخواهی می‌کنم. وقایع رخ‌داده به‌شدت مرا ناراحت کرد.

تحولات اخیر عراق آشوب بود
او گفت: قاتل و مقتول در این حوادث حسابشان یکی است. او گفت انتظار داشت که انقلاب محرم با کفن‌ها و دست‌های خالی انجام شود ولی متأسفانه به‌سمت درگیری و مسلحانه رفت.
صدر گفت: این انقلابی که به‌سمت خشونت برود، چقدر بد است. به‌صراحت می‌گویم آن‌چه امروز رخ می‌دهد، «انقلاب» نیست؛ بلکه آشوب است.
وی اضافه کرد: ملت عراق، تنها متضرر بزرگ تحولات اخیر است. کشور ما الآن اسیر فساد و در عین حال اسیر وحشت‌آفرینی است.

ضرب الاجل یک‌ساعته صدر برای ترک منطقه سبز بغداد
رهبر جریان الصدر به معترضان و تحصن‌کنندگان در منطقه سبز بغداد یک ساعت مهلت داد تا این منطقه را ترک کنند. او با بیان اینکه خون عراقی حرام است، گفت که اگر کسی از جریان الصدر از منطقه سبز بغداد تا 60 دقیقه دیگر عقب‌نشینی نکند، از او برائت خواهد جست.
وی افزود: جریان صدر باید یک جریان منضبط باشد، حتی تظاهرات‌های مسالمت‌آمیز را هم [در شرایط فعلی] تأیید نمی‌کنم. ضرب‌الاجل 60دقیقه‌ای می‌دهم تا میادین تحصن را ترک کنید؛ و الّا دفعه بعد موضع دیگری را اعلام می‌کنم.
مقتدی الصدر در مورد کناره‌گیری سیاسی خود نیز گفت: این کناره‌گیری نهایی بوده است. من عراقی هستم و دیگر در سیاست دخالت نخواهم کرد. مرجعیت به من امر کرده است از ورود به سیاست پرهیز کنم و من هم هرگز به سیاست برنمی‌گردم.

حشد شعبی ارتباطی با حوادث اخیر عراق ندارد
او گفت که بدنه سازمان الحشد الشعبی به آنچه رخ داده است ارتباطی ندارند.
رهبر جریان الصدر گفت: زمانی که انقلاب تشرین به‌سمت خشونت رفت، من آن را محکوم کردم و هرگونه ارتباط با آن را قطع کردم.
او ادامه داد: الآن هم اعلام می‌کنم انقلاب جریان صدر چون به‌سمت خشونت رفته است، بنده ارتباط خود را قطع می‌کنم و آن را محکوم می‌کنم.

ریختن خون عراقی‌ها حرام است
الصدر ادامه داد: «فرقی نمی‌کند چه‌کسی اولین گروهی بود که گلوله شلیک کرد، در این درگیری میان فرزندان یک ملت، قاتل و مقتول هر دو مرتکب معصیت شده و محکوم هستند». وی تأکید کرد که ریختن خون عراقی، حرام است؛ حرام، حرام، حرام.
مقتدی الصدر درباره انحلال گروه‌‌های مسلح نیز گفت: "اگر همان طور که قبلاً درخواست کرده بودیم، گروه‌های مسلح [غیرمنضبط] را منحل کرده بودند، به وضعیت فعلی نمی‌رسیدیم."

تقدیر از نیروهای امنیتی و حشد شعبی برای حفظ امنیت

وی همچنین از نیروهای امنیتی، الحشد الشعبی و فرمانده‌کل قوای مسلح بابت رفتارهای مسئولانه تشکر و قدردانی کرد.
کنفرانس مقتدی صدر پس از اعلام کناره‌گیری نهایی‌اش از صحنه سیاسی در روز دوشنبه هفتم شهریور (29 آگوست 2022) برگزار می‌شود، موضعی که سبب بروز خشونت‌های خونین در بغداد و برخی مناطق شد.

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات