صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۲ مهر ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۱  ، 
کد خبر : ۳۴۰۲۲۴

نشریه اخبار و تحلیل‌های سه‌شنبه 12 مهرماه

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): ملت در این حادثه هم مثل حوادث دیگر کاملاً قوی ظاهر شد؛ مثل همیشه، مثل گذشته؛ در آینده هم همین جور خواهد بود. در آینده هم هر جا دشمنان بخواهند اختلالی ایجاد کنند، آن که بیش از همه سینه سپر می‌کند و بیش از همه اثر می‌گذارد، ملت شجاع و مؤمن ایران است؛ وارد میدان می‌شوند؛ و وارد میدان شدند. بله، ملت ایران، مظلوم است اما قوی است؛ مثل امیرالمؤمنین، مثل مولای متقیان، سرور خودش علی(علیه‌السلام) که قوی‌ترین بود و مظلوم‌ترین.(1401/7/12) *شهادت امام حسن عسکری(علیه‌السلام) را تسلیت می‌گوییم*

▼ حرف روز
ترمزی برای حرکت پیش‌رونده کشور!

محور اصلی بیانات فرمانده معظم کل قوا در مراسم دانش‌آموختگی دانشجویان دانشگاه‌های افسری نیروهای مسلح، تبیین صحنه‌گردان اصلی و نقش آن در پشت ‌صحنه حوادث اخیر در کشور بود؛ اقدامات ناامن‌سازی که قصد دشمن از آن، متوقف کردن حرکت پیش‌رونده کشور و عدم تحمل «پیشرفت کشور» به سمت «قدرت همه‌جانبه» است. توجه به این خط تحلیلی و ناکام گذاشتن دشمن در اجرای نقشه شوم خود نیازمند توجه به چند اصل کلیدی است؛
1ـ مشکلات در کشور وجود دارد و مسئولان به دنبال حل آنها هستند. البته بیش از پیش باید به این مهم توجه داشته باشند. با این ‌حال، نادیده گرفتن نقاط قوت و پیشرفت‌های کشور، عامل متوقف‌ساز حرکت شتابنده کشور محسوب می‌شود. «حرکت جدی‌ای وجود دارد برای برطرف کردن مشکلات، ‌برای گشودن گره‌ها؛ حرکت به سمت پیشرفت در کشور شتاب گرفته، این واقعیتی است، در همه بخش‌ها یک حرکت شتابنده‌ای را انسان مشاهده می‌کند، دشمنان نمی‌خواهند این اتفاق بیفتد.»
2ـ ایجاد دوقطبی‌های اجتماعی از جمله حربه‌های دشمن برای به نتیجه رساندن نقشه شوم خود علیه ملت ایران است. افتادن در دوقطبی‌هایی همچون باحجاب و بدحجاب، هنرمند ارزشی و ضدارزشی، ورزشکار وطنی و ضدوطنی، دانشجوی انقلابی و غیرانقلابی و... موضوعات اختلاف‌انگیز مذهبی و قومیتی، تکمیل جورچین دشمن در ایجاد گسست و شکاف‌های اجتماعی و بر هم زدن اتحاد ملی است و طبیعی است، امکان غلبه بر ملتی چندپاره آسان‌تر از ملتی متحد و منسجم خواهد بود!
3ـ هرچند صحنه‌گردان اغتشاشات اخیر «آمریکا، رژیم صهیونیستی و دنباله‌روهای آنان» محسوب می‌شوند، لیکن هرکدام از بازیگران میدان حوادث اخیر نیز مقصر و شایسته برخورد، تأدیب و مجازات هستند؛ اما متولی برخورد با برهم‌زنندگان امنیت کشور که طیفی از «جوانان و نوجوانان هیجان‌زده» تا «عناصر منافق، تجزیه‌طلب و بقایای رژیم پهلوی، خانواده ساواکی‌های مطرود و منفور» را شامل می‌شود، کیست؟ برخورد و مقابله طیف‌هایی از مردم و یا دانشجویان دلسوز با عوامل میدانی اغتشاشات، دقیقاً بازی در نقشه ترسیمی ‌دشمن برای ایجاد شکاف‌های اجتماعی است؛ لازم است در این مقوله نیز در کنار مطالبه‌گری جدی از دستگاه قضایی کشور، اجرای قانون و برخورد قانونی با برهم‌زنندگان امنیت را از متولیان آن پیگیری کرد.
نکته پایانی: ملت در حوادث اخیر نیز همچون گذشته، هوشمندانه ظاهر شد و جلوی سوءاستفاده دشمن را گرفت؛ اما برخی خواص که علیه نیروی انتظامی ‌و نظام، «بدون تحقیق اطلاعیه دادند، بیانیه دادند، حرف زدند»، می‌بایست اعلام موضع کرده و صف خود را از دشمن مشخص کنند تا همچون برخی گذشتگان، مهر کج‌فهمی‌و بی‌بصیرتی برای خود نسازند.

(اکبر کریمی)

▼ گزارش روز

پروژه سوریه‌سازی ایران

تقابل با نظام و انقلاب اسلامی ‌پس از 11 سپتامبر وارد فاز جدیدی شد چرا که جمهوری اسلامی ‌مانع اصلی در تغییر مرزها و تجزیه کشورها به شکلی که منافع صاحبان نظم فعلی جهانی، تأمین شود بوده و هست. یکی از رویکردهای غرب در مواجهه با جمهوری اسلامی ‌ناامن‌سازی کشور و اجرای مدل‌های تجربی مانند سوریه‌سازی یا لیبیزاسیون ایران است.
گزاره‌های خبری: 1ـ روزنامه وطن امروز با اشاره به آشوب‌های اخیر نوشت: حوادث اخیر در زاهدان‌، ابعاد تازه‌ای از برنامه‌ریزی گسترده را عیان کرد، همچنین نقشه‌هایی که معلوم بود از مدت‌ها پیش برای این روزهای ایران کشیده شده است. توئیت خبرنگار امنیتی اسرائیلی نیز فاش کرد تجزیه‌طلبان نه عزادار مهسا امینی هستند و نه به‌دنبال اصلاحات اجتماعی در ایران؛ «بای بای ایران»، مخالفت با دولت و یا جمهوری اسلامی‌ نیست، بلکه اسم رمز تجزیه ایران است. 2ـ روح‌الله ایزدخواه نماینده مجلس شورای اسلامی‌ در رابطه با ضرورت هوشیار بودن مردم در هنگام مطالبه‌گری و از سویی تلاش دیرینه عناصر خارجی در راستای سوریه‌سازی ایران گفت به نظرم این موضوع از اساس منتفی است و امکان این اتفاق در ایران وجود ندارد. وی در ادامه افزود: با توجه به اینکه ایرانی‌ها همیشه در طول همه دوره‌های تاریخی از یکپارچگی ملت و سرزمین‌شان دفاع کرده‌اند، این موضوع از اساس نه در فرهنگ و نه در قانون مذهبی ما جایی ندارد و این خطر منتفی است.
گزاره‌های تحلیلی: 1ـ تحولات چند روز اخیر نشان داد که واکنش‌ها به فوت مهسا هیچ سنخیتی چه به لحاظ محتوا و چه به لحاظ ‌اندازه و شکل با این واکنش‌ها ندارد و صرفا یک «بهانه» است. به همین دلیل موج‌سواری دشمن بر اعتراضات و مطالبات بخشی از مردم و نتوانست چند روز دوام بیاورد و به سرعت به تحرکاتی رادیکال و غیرمردمی ‌تبدیل شد که به اذعان بسیاری از تحلیل‌گران نشان‌دهنده توطئه برنامه‌ریزی شده از سوی دشمن است. 2ـ ورود گروهک‌های تروریستی منحوسی مانند منافقین، کومله، جیش‌الظلم، الاحوازیه و... به این صحنه نشان داد که دشمن تلاش دارد از همه ابزارهای موجود خودش استفاده نماید که یکی از این حربه‌ها استفاده از حربه ناامن‌سازی در مناطق مرزی دارای قومیت‌هاست. آنچه در کشور پس از حادثه زاهدان بیشتر عیان شد این بود که دشمن سوریه‌سازی و پیاده کردن مدل آشوب در این کشور را در ایران مدنظر دارد. 3ـ خسارت بیش از 9 سال جنگ در سوریه که در نتیجه نبود خودآگاهی در مردم از وضعیتی که در آن قرار دارند به وجود آمد، کم نبود. در کنار صدها هزار کشته و قربانی، خسارت مالی ناشی از جنگ بیش از 530 میلیارد دلار برآورد شده است و سال‌ها عقب‌ماندگی این کشور را به همراه داشت. لذا فاصله‌گذاری مردم با اغتشاشگران، باید با خودآگاهی پررنگ‌تر شود؛ خودآگاهی نسبت به واقعیت‌ها و پروژه‌هایی که دشمن در چند سال گذشته در منطقه به دنبال پیاده‌سازی آن بوده است. 4ـ جادوی رسانه و قدرت روایت آن دارای این توان است که حق را باطل و بالعکس، باطل را حق جلوه دهد لذا در عین اقتدار و توانمندی نیروهای نظامی، امنیتی و انتظامی‌بخش دغدغه‌مند و انقلابی جامعه ما موظف به ارائه و بازخوانی روایت‌هایی از اهداف دشمن در تقابل با انقلاب اسلامی‌ هستند.
نکته مهم؛ رهبری حکیم و مقتدر، نقطه اتصال محکم عقیدتی و ملی در میان اقوام متعدد ایرانی حول دین، زبان و فرهنگ مشترک، نیروهای مسلح مقتدر و بسیاری مؤلفه‌های دیگر مؤید این موضوع است که دشمن نخواهد توانست به غایت مطلوب خود یعنی براندازی و تجزیه ایران برسد.

(فرهاد کوچک‌زاده)

▼ اخبار

1ـ وطن‌فروشی کومله به صهیونیست‌ها

رسانه عبری‌هاآرتز در خبری نوشت: ایران مدعی شده تیمی‌ که قصد خرابکاری در تأسیسات هسته‌ای را داشت پس از آموزش در اسرائیل هنگام ورود به ایران دستگیر شده‌اند. این خبر اشاره به صحبت‌های سردار پاکپور فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران است که گفته‌اند حدود یک ماه و نیم پیش گروهانی قصد خرابکاری در تأسیسات هسته‌ای اصفهان را داشتند، که پس از آموزش در اسرائیل هنگامی ‌که وارد کشور شده بودند دستگیر شدند. به گفته ایشان «رژیم صهیونیستی با حضور در پایگاه‌های سازمان‌های تروریستی در شمال عراق، افرادی را انتخاب و به اسرائیل آورده و سپس آموزش‌های لازم را به آنها داده و از طریق آنها در داخل خاک ایران عملیات تروریستی انجام می‌دهد. این پایگاه‌ها در شمال عراق را نیز می‌توان پایگاه‌های رژیم صهیونیستی دانست.»

2ـ توافق برای انتقال منابع ارزی آزاد شده ایران

نورنیوز رسانه نزدیک به شورایعالی امنیت ملی نوشت با تداوم گفت‌وگوهای با واسطه میان ایران و آمریکا، بانک مرکزی یکی از کشورهای منطقه به ‌عنوان بانک عامل برای واریز وجوه آزاد شده ایران در کره جنوبی مورد توافق قرار گرفت. مذاکرات مربوط به تبادل زندانیان و آزادسازی منابع ارزی ایران در کشورهای خارجی، ماه‌ها قبل انجام شده بود لیکن طرف آمریکایی پس از چند بار کارشکنی، اخیرا برای اجرای توافقات قبلی اعلام آمادگی کرد. تنها مانع در این خصوص؛ تعیین حساب و بانک عامل مورد پذیرش طرفین بود که اخبارها حاکی است این بانک هم در یکی از کشورهای منطقه تعیین شده و مورد توافق طرفین قرار گرفته است. آزادی باقر نمازی که به دلایل انسان‌دوستانه انجام شده، ارتباطی به توافق ذکر شده ندارد.

3ـ عاقبت وطن‌فروش

میثم مطیعی، مداح و عضو هیئت علمی‌ دانشگاه امام صادق(علیه‌السلام) در توئیتی نوشت: «ابن‌اثیر در الكامل فی التاريخ نوشته است: چنگیز نتوانست بخارا را تسخیر کند، نامه‌ای نوشت که هرکس با ما باشد در امان است! اهل بخارا دو گروه شدند، یک گروه مقاومت کردند و گروه دیگر با او همراه شدند. چنگیز به آنان نوشت: با همشهریان مخالف بجنگید و در عوض حاکمیت شهر و غنائم از آن شما باشد. آنان پذیرفتند و آتش جنگ شعله‌ور شد و در نهایت گروه مزدوران چنگیز پیروز شدند. اما شکست بزرگ آن بود که او دستور داد گروه پیروز خلع سلاح و سربریده شوند! چنگیز گفت: اگر اینان وفا می‌داشتند، به خاطر ما بیگانگان به برادرانشان خیانت نمی‌کردند!

4ـ بی‌طرفی به سبک بی‌بی‌سی

بی‌بی‌سی فارسی که این روزها برای اقناع مخاطبین خود در مطلبی مدعی «بی‌طرفی، صحت و شفافیت» شده بود، پس از سخنرانی رهبر معظم انقلاب، در تحریفی آشکار تیتری تقطیع شده از سخنان ایشان را منتشر کرد. رسانه ملکه در تیتر و متن خود این بخش از سخنان رهبر معظم انقلاب که فرمودند: «در این حوادث چند روز اخیر، بیش از همه به سازمان انتظامی‌ کشور ظلم شد، به بسیج ظلم شد، به ملت ایران ظلم شد؛ ظلم کردند.» را تقطیع نموده و بخش «به ملت ایران ظلم شد» را حذف نموده است که نشان می‌دهد در ادعای خود مبنی بر صداقت و شفافیت داشتن چقدر صادق است.

5ـ سرابی به وسعت کویر

عطاالله مهاجرانی وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد دوره اصلاحات در توئیتی نوشت: تحلیل آیت‌الله خامنه‌اى جامع، دقیق، روشنگرانه و به‌ هنگام بود. مفسر رادیو BBC فارسى‌ـ که آخر عمرش را مى‌گذراند‌ـ نگران غیبت آیت‌الله خامنه‌اى شده بود، از عدم حضور و صداى ضعیف ایشان غصه مى‌خورد! این سخنرانى را ایشان و همکاران و ایران‌ـ‌نال بشنوند و ببینند: «خشکید و کویر لوت شد دنیاشان!»


▼ اخبار کوتاه

دیوار فروریخته مصی/ رهبر معظم انقلاب در بیانات‌شان فرمودند: «وقتی عنصر سیاسی آمریکایی این قضایا (حجاب) را به دیوار برلین تشبیه می‌کند باید بفهمید (خطاب به خواص) قضیه چیست و اگر نفهمیدید حالا بفهمید و صریحاً موضع‌گیری کنید.» این بخش از بیانات رهبری اشاره به فایل صوتی افشا شده از مسیح علی‌نژاد بود که می‌گوید: «حجاب یکی از ستون‌های اصلی جمهوری اسلامی ‌است که اگر آن دیوار را فرو بریزیم باقی کار براندازی آسان خواهد بود.»

سنگ‌اندازی در کاندیداتوری ترامپ/ دادستان کل ایالت نیویورک دونالد ترامپ رئیس‌جمهور پیشین آمریکا و فرزندان بزرگسالش را به کلاهبرداری متعدد و اظهارات نادرست به قصد تحریف ارزش املاک و مستغلات به منظور دریافت وام و مزایای مالیاتی متهم کرد. به این ترتیب پرونده قضایی دیگری به پرونده‌های دونالد ترامپ افزوده شد. امری که می‌تواند کار او را برای نامزدی در انتخابات 2024 دشوار سازد.

انصارالله قدرت نوظهور دریایی جهان/ تقوی‌نیا کارشناس سیاسی شبکه خبر گفت یمن سومین قدرت دریایی است که به موشک بالستیک ضد کشتی دست یافته است عرض دریای سرخ از مبدا الحدیده تنها ۱۶۰ کیلومتر است و ارتش یمن می‌تواند با موشک‌های مندب و فالق صادرات نفت سعودی را مختل کند. آثار تسلیحات جدیدا رونمایی شده یمن بر بازار انرژی دنیا چشمگیر خواهد بود.

نفوذ تجزیه‌طلبی بر مطالبات/ بهزاد فراهانی هنرمند تئاتر، تلویزیون و سینما در اتفاق‌های اخیر، حفظ تمامیت ارضی کشور و خواست ملی مردم مورد توجه و اصل انکارناپذیر بوده است. نفوذ تجزیه‌طلبی در خواست مردمی، بخش ترسناکی است که باید برای آن‌ اندیشید. مردم ما خواستار زندگی مطلوب، عدالت و مدیریت سالمند.

دنبال تجاوز نیستیم/ وزیر دفاع آذربایجان در تماس با سرلشکر باقری گفت قصد تصرف خاک ارمنستان را نداریم مشکلات فی‌مابین دو کشور ارمنستان و آذربایجان به خوبی با گفت‌وگو و دوستی قابل حل است ما هیچ چشم‌داشتی به خاک ارمنستان نداشته و قصد عملیات نظامی ‌برای تصرف خاک ارمنستان را نداریم.

ذوالقدر دبیر مجمع تشخیص مصلحت ماند/ محمدباقر ذوالقدر با تأیید مقام معظم رهبری و با حکم آیت‌الله آملی‌لاریجانی، برای دور دوم به عنوان دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در دوره نهم منصوب شد.

تورم تركيه به 83/45 درصد رسيد/ سازمان آمار ترکیه اعلام کرد تورم در این کشور نسبت به سپتامبر سال گذشته 83/45 درصد افزایش یافته است. این میزان تورم در ٢٤ سال گذشته بی‌سابقه بوده است.

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات