صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۰۹ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۳  ، 
کد خبر : ۳۴۰۸۴۰
قنادباشی در گفت‌وگو با بصیرت مطرح کرد:

اولویت‌های دولت السودانی عراق

انتخاب دولت یک گام مهم ایشان به سمت آنچه که عراق بشدت به آن نیاز دارد، است و این نشان‌دهنده درایت وی و سرعت عمل او در انتخاب اعضای کابینه می‌باشد[...]

دولت جدید عراق به ریاست محمد شیاع السودانی در حالی دو روز پیش در این کشور آغازبه کار کرد که السودانی پیش از این در حاشیه دیدار با تعدادی از کارشناسان، نویسندگان و روزنامه نگاران محورهای مربوط به برق، بهداشت و درمان، خدمات شهری و مسیرها و مبارزه با فساد را از اولویتهای دولتش عنوان کرده بود.

وی همچنین گفته بود دولتش برای تأمین خدمات، بهبود وضعیت معیشت و ایجاد فرصت شغلی تلاش خواهد کرد و باید بخش‌های اقتصادی مانند صنعت، کشاورزی و گردشگری فعال شود.
برای تحلیل و ارزیابی تشکیل دولت جدید عراق و اولویت هایش با جعفر قناد باشی، کارشناس مسایل غرب آسیا گفتگویی داشته ایم که در ادامه می خوانید.

*جناب قنادباشی! تحلیل و ارزیابی شما در مورد آغاز به کار دولت السودانی چیست و فکر میکنید اولویتهای عراق در مقطع کنونی چه باید باشد؟ 
 آقای السودانی زمانی که انتخاب شد نماد و سمبل گروه های شیعی عراقی و موفقیت مجمع نمایندگان پارلمان در انجام وظایفش بود. انتخاب دولت یک گام مهم ایشان به سمت آنچه که عراق بشدت به آن نیاز دارد، است و این نشان دهنده درایت وی و سرعت عمل او در انتخاب اعضای کابینه میباشد، به جز آن نشان دهنده این است که عراق به سمت خواسته‌هایش حرکت کرده. 
اگر عراق امروز را با نخست وزیری السودانی و دولتش  مقایسه کنیم با آنچه که آمریکایی‌ها و عربستان میخواستند در عراق رقم بخورد می بینیم که  فاصله بسیار زیادی است. آنها می خواستند که انتخابی در عراق برگزار نشود و پارلمانی که تشکیل شده منحل  و انقلاب شود.
در مورد انتخاب نخست وزیر هم علاقه مند بودند که کسان دیگری انتخاب شود و الان چند سال است که تلاش می شود که نخست وزیری که شایسته است در عراق سرکار نیاید و کس دیگری در عراق زمام امور را بدست بگیرد. اگر بخواهم نام ببرم اینکه آقای الکاظمی در پست نخست وزیری باقی بماند و زمینه‌های تامین خواسته‌های آمریکا و بقیه را فراهم کند.  آقای السودانی فردیست که مخالف دخالت آمریکا در عراق میباشد و همچنین تلاش‌های زیادی دارد تا اینکه بخشی از فساد اداری در عراق را خنثی کند و وقتی که ایشان انتخاب میشود میبینیم که عراق در چه مرحله مناسبی قرار گرفته. اگر عراق را ببینیم از بعد از صدام که سرنگون شد تا الان که حدود 20 سال گذشته است عراق به دلیل سیاست‌های مداخله جویانه  شرایطی برای جبران عقب ماندگی‌ها و نوسازی و بازسازی پیدا نکرده بود، در عراق تا به امروز افرادی که دست‌اندرکار بودند شایستگی لازم را نداشتند. اما الان عراق دارد به سرعت به شرایط مساعد برمیگردد و مشکلاتش باید هر چه زودتر حل و فصل شود و جوانان عراق باید هرچه زودتر کار پیدا کنند.
با توجه به شرایط نفتی که عراق دارد و فرصت برای عراقی‌ها ذیقیمت می باشد و هم اکنون کشور عراق باید به طور جدی پیگیر تمام کمکاری‌ها باشد تا بازخورد مثبت بگیرد و این همان چیزی است که آمریکایی‌ها خواهان آن نیستند و در هر مرحله هم ما نگاه میکنیم مشاهده میکنیم که ارتجاع منطقه و آمریکایی‌ها در منطقه شکست خوردند.ک غیر از این باید هوشیار باشیم که آنها دوباره اقدام خواهند کرد و صحنه را خالی نخواهند کرد و باز هم شانس خود را در دوره دولت سودانی امتحان خواهند کرد.
با توجه به اتفاقات تودرتویی که افتاده آمریکایی‌ها و ارتجاع منطقه نخواهند توانست روند فعالیت‌های کابینه عراق را در اجرای امور و برطرف کردن مشکلات عراق متوقف کنند و نخواهند توانست عراق را به مشکلاتی که خواهانش هستند سوق دهند. 

*اشاره فرمودید که خروج نیروهای آمریکا باید یکی از اولویت‌های دولت السودانی باشد یعنی آیا دولت عراق باید تلاش خود را بکند که نیروهای آمریکایی عراق را ترک کنند با خروج آنها چه شرایط جدید ایجاد خواهد شد؟ 

آنچه مسلم است اینکه خروج آمریکایی‌ها در عراق  الزامی است و درخواست‌هایی که آمریکایی‌ها در عراق به عنوان یک دولت سلطه‌گر دنبال میکنند و کمک‌های پنهانی به داعش، حضورشان را نگران کننده کرده است. 
به نظر میرسد آمریکایی‌ها به دلیل مخازن انبوه نفت در عراق برنامه‌هایی در دستور کار دارند که در عراق باقی بمانند. اما مجلس سابق عراق مصوبه‌ای را تصویب کرد مبنی بر ضرورت خروج نیروهای آمریکایی که این مصوبه باید از لحاظ قانونی عملی شود‌.
 باید گفت: خواست مردم وطن پرست عراق این است که کشورشان در شرایط اشغال باقی نماند و دوست دارند از این شرایط عبور کند. مسئله دیگر اینکه آمریکایی‌ها زمانی که خارج میشوند از عراق مسلما مانع تراشی‌های پنهانی که در آنجا صورت میگیرد از میان میرود و همچنین امکان کمک رسانی پنهانی به داعش کاهش پیدا میکند. باز هم امکان اختلاف اندازی آمریکایی‌ها کم میشود چون آمریکایی‌ها تلاش داشتند با خریدن وقت یک گروه سیاسی و تشکل سیاسی در عراق ایجاد کنند و رفتن آنها طبیعتا این امر را متوقف میکند که آمریکا بتواند عده زیادی از جوانان عراقی را فریب دهد و به عناوین مختلف به خیابان بکشد. ما دوسال پیش شاهد بودیم که جوانان شروری که به خیابان می آمدند و خرابی به بار می آوردند  آموزش دیده آمریکا بودند. طبیعتا زمانی که آمریکا خارج میشود  این نگرانی مردم و دولت عراق از میان خواهد رفت. 

*تحلیل و ارزیابیتان از ارتباطی که با ایران خواهند داشت چیست؟ 

ایران خواستار یک عراق مقتدر و امن و آباد می باشد، ایران خواستار این است که عراق در ریل پیشرفت قرار بگیرد و قطار این ریل به سرعت به سمت جبران عقب ماندگی‌ها حرکت کند. چرا که پیشرفت عراق یعنی پیشرفت منطقه و برقراری امنیت در عراق یعنی برقراری امنیت در منطقه و به خصوص امنیت ما.

ما امنیت عراق را امنیت در مرزهای خودمان میدانیم و اگر عراق دچار هرج و مرج شود و در آنجا داعش برقرار بشود طبیعتا ایران هم دچار هرج و مرج خواهد شد. لذا ما به شدت خواستار یک عراق امن و مستقل هستیم و می بینیم که در منطقه کسانی هستند در همسایگی عراق که در عرصه عمل خواستار عراق مستقل و مقتدر و عراقی که دارای مردم سالاری باشد نیستند. کسانی هستند که در پرونده خود در منطقه ننگ به وجود آوردن داعش را دارند، همچنین کمک به ایجاد کودتای نظامی در کشورهای مختلف مثل مصر در پروندشان ثبت شده؛ لذا ما خواهان این هستیم که عراق عاری از داخل کشورهای مختلف باشد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات