صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۹ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۷  ، 
کد خبر : ۳۴۰۸۰۹

نشریه اخبار و تحلیل‌های دوشنبه 9 آبان‌ماه

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): اگر یک ملتی به خود نیاید، خود را قوی نکند، دیگران به او زور می‌گويند. بعضی ملت‌ها هستند که امیدی وجود ندارد که بخواهند در خود آن نیرویی را که بتوانند مقابله کنند با زورگویان و گردن‌کلفت‌های عالم، ایجاد کنند؛ اما ملت ما این‌جور نیست؛ ملت ما به ‌سمت اقتدار ملی هم راه افتاده است و راه زیادی پیموده است.(1393/1/1)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها WORD

نشریه اخبار و تحلیل‌ها PDF

 

▼ حرف روز

ایران قوی و دشمن مستأصل

برخلاف تصور رایج که ممکن است وقوع پدیده‌هایی مانند آشوب در ایران را ناشی از ضعف جبهه خودی و قدرت دشمن استکباری بداند، اما واقعیت آن است که اساس این آشوب‌ها ریشه در تغییر مسیر و ریل اداره کشور از سوی دولت سیزدهم و ایجاد یک دورنمای روشن برای حل مشکلات کشور از یک‌سو و حفظ و ارتقای مؤلفه‌های قدرت راهبردی ایران به ویژه در حوزه توانایی‌های راهبردی دفاعی همچون توانایی‌های سایبری، موشکی، پهپادی، پدافندی و... از سوی دیگر دارد.
در این زمینه باید اشاره کرد که دولت سیزدهم به دنبال تغییر ریل اداره کشور از نگاه به بیرون و یک‌جانبه‌گرایی غرب‌محور در روابط و سیاست خارجی به نگاه به درون و توازن‌بخشی به روابط و سیاست خارجی است. وجود این تصریح در سند امنیت ملی آمریکا در سال 2022 میلادی مبنی بر اینکه ایران به «توانایی‌های سرنوشت‌سازی» دست یافته که قادر است برتری ما را به چالش بکشد و در همین زمینه، اعتراف چند وقت اخیر رئیس سنتکام درباره‌ اینکه برای اولین بار بعد از جنگ جهانی دوم، ایران برتری هوایی ما در منطقه را به چالش کشیده است، بقدری کافی گویای تشدید هراس غربی‌ها و آمریکا از روند قدرت‌یابی جمهوری اسلامی ایران می‌باشد؛ روندی که دقیقاً مغایر با منافع و ملاحظات سلطه‌گران غربی می‌باشد. از این‌رو است که رهبر معظم انقلاب در دیدار با اعضای دوره جدید مجمع تشخص مصلحت نظام به ظرافت و درستی فرمودند: «حرکت دشمن حرکت انفعالی است، و ابتکار دست ملت ایران است». با توجه به آنچه گفته شد، ایجاد آشوب در فضای داخلی ایران به منظور ایجاد اختلال در این روندی است که در ایران با قدرت در حال تداوم آن است؛ مسیری که موفقیت کامل آن به معنای از دست رفتن تمام برگ‌های بازیگری غربی‌ها و آمریکا در قبال جمهوری اسلامی ایران می‌باشد.
با این حال، همانگونه که جمهوری اسلامی ایران در بیش از چهار دهه گذشته ثابت کرده است، هم توانایی عبور از این فشارها و فضاسازی‌ها را دارد و هم مسیر قدرت‌یابی خود را بدون دخیل‌سازی ملاحظات و نگرانی‌های قدرت‌های استکباری ادامه خواهد داد. بنابراین، این آشوب‌ها اگرچه در برهه کنونی ممکن است در حوزه‌هایی قادر به ایجاد اختلال‌هایی شده باشند، اما وقتی به عمق صحنه با دقت بنگریم که حکایت از قدرت‌یابی جمهوری اسلامی و در نقطه مقابل، استیصال غرب در مقابل آن دارد، بهتر و دقیق‌تر می‌توانیم نسبت به رقم خوردن آینده‌ روشن‌ و امیدوارانه‌تر برای مردم، کشور و نظام اطمینان و قوت قلب داشته باشیم.

(مصطفی قربانی)

 

▼ گزارش روز

چرا به دنبال سوریه‌سازی ایران هستند؟

در سال 2011 میلادی و همزمان با بحث بیداری اسلامی در کشورهای منطقه و شمال آفریقا، اعتراض‌هایی در مناطق جنوبی سوریه و استان درعا شروع شد و همین موضوع شرایطی را برای سوءاستفاده برخی بازیگران خارجی فراهم کرد که با موج‌سواری بر روی این اعتراض‌ها، شرایطی را فراهم آوردند که جنگ داخلی بر این کشور تحمیل شود. شبیه همین سناریو نیز در ذهن طراحان خارجی برای ایجاد آشوب و اغتشاش در ایران بود که با جرقه اعتراضی در یکی از استان‌های کشور و سپس تسری آن به سایر استان‌ها شرایط را برای ایجاد جنگ داخلی در ایران فراهم کنند.
گزاره خبری: هوشنگ امیراحمدی، مدیر مرکز مطالعات خاورمیانه در آمریکا ضمن هشدار به اهداف آمریکایی‌ها می‌گوید: «کشورها و سازمان‌ها پشت پرده اعتراضات و آشوب‌ها در ایران هستند. تلویزیون‌ها مخصوصا شبکه اینترنشنال در لندن رسما برای تجزیه ایران فعالیت می‌کنند؛ به اسم مسئله زن می‌خواهند ایران را نابود کنند، هدف‌شان سوریه کردن ایران است»!
گزاره‌های تحلیلی: با توجه به این مباحث و نکات، دشمن از تکرار سناریوی سوریه علیه ایران چند هدف خاص را دنبال می‌کنند:
1ـ تضعیف ایران در سطح منطقه‌ای و مشغول‌سازی در درون‌مرزها: این گزاره بارها توسط آمریکایی‌ها و هم‌پیمانان منطقه‌ای آن مطرح شده است که جنگ را باید به داخل مرزهای ایران و درون ایران کشاند. برای تحقق این امر دشمن بر روی دو گزاره تمرکز ویژه‌ای کرده است: اول؛ ایجاد شکاف‌های قومی و مذهبی و افزایش گسست‌های اجتماعی؛ دوم؛ حمایت از گروه‌های تروریستی برای ایجاد جنگ داخلی.
2ـ تبدیل ایران از یک بازیگر پیشرفته به بازیگر وابسته: سوریه تا قبل از بحران سال 2011 میلادی در مسیر پیشرفت و آبادانی قرار داشت و بعد از وقوع بحران به یک کشور جنگزده تبدیل شده که بازسازی آن سال‌های طولانی زمان می‌برد. سناریویی که در ذهن محور غربی‌ـ عبری‌ـ عربی برای ایران تدوین شده بود، تبدیل ایران پیشرفته و قوی به ایران ضعیف و شکننده بود که توانایی مقابله با تهدیدها را نداشته باشد و همین به عاملی برای ضربهپذیری ایران تبدیل شود.
۳ـ تغییر معادلات منطقه‌ای و بین‌المللی: غربی‌ها به این باور رسیده‌اند که ایران یکی از قدرت‌های مهم منطقه‌ای و حتی جهانی است و این را در موارد مختلفی اعم از اقتصادی، انرژی، نظامی و سیاسی مشاهده کرده‌اند. به عنوان مثال در بحث انرژی، امروزه ایران علاوه بر اینکه یک کشـور تولیدکننده در این زمینه است، به عنوان یک بازیگر تأثیرگذار نیز در این عرصه فعالیت دارد. در عرصه نظامی نیز همین وضعیت وجود دارد و از ایران به عنوان یک قدرت نظامی برتر در سطح جهانی آن یاد می‌شود. این موارد باعث شده که آمریکایی‌ها علت اصلی شکست‌های خود را در سطح منطقه‌ای و جهانی، ایران معرفی کنند و برای مقابله با آن از هر حربه و طرحی استفاده کنند.
دشمن اکنون تمام توان خود را به کار گرفته است که با ایجاد بحران‌های خودساخته و ایجاد آشوب و اغتشاش شرایط را برای افزایش ضربه‌پذیری علیه ایران و گروه‌های مقاومت فراهم کند، اما وقایع اخیر در سطح منطقه‌ای(در عراق، لبنان و یمن) نشان داد که این تحرکات و اغتشاش‌ها هیچ اثری بر روند محور مقاومت نگذاشته است.

(محمدرضا فرهادی)

 

▼ اخبار

1ـ جنگ نابرابر پلتفرم‌ها

وزارت ارتباطات در اطلاعیه‌ای پیرامون حذف برخی پیام‌رسان‌ها و اپلیکیشن‌های ایرانی توسط گوگل‌پلی نوشت: حذف مطالب و هشتگ‌های مرتبط با شهدای حادثه تروریستی شاه چراغ(ع) در پلتفرم‌های آمریکایی و به طور مشخص حذف مطالب مربوط به کودکان مظلوم، آرتین و آرشام و از سوی دیگر اجازه انتشار و حتی ترویج ویدئوهای تحریک‌آمیز حاوی خشونت عیان، سطح تازه‌ای از استاندارد دوگانه این پلتفرم‌ها را در تفسیر آزادی‌بیان و حقوق بشر آشکار کرده است. همچنین گوگل‌پلی با استفاده از موقعیت انحصاری خود در گوشی‌های اندروید در اقدامی خارج از عرف، فرآیند محدودسازی برخی از برنامه‌ها و پلتفرم‌های پرکاربرد ایرانی را به بهانه حمایت از حریم خصوصی کاربران آغاز کرده است. وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با توجه به تکالیف و رسالت قانونی خود در حمایت از زیست بوم فناوری اطلاعات کشور، تمام قد پشت سر پلتفرم‌ها و شرکت‌های ایرانی توسعه‌دهنده خدمات حوزه اقتصاد دیجیتال ایستاده است.

2ـ پیراهن صهیونیستی جواب نداد

شب گذشته لولا داسیلوا رئیس‌جمهور اسبق برزیل بار دیگر با رأی مردم سرزمین قهوه و فوتبال به عنوان رئیس‌جمهور برزیل تعیین شد. داسیلوا یک شخصیت منتقد آمریکا است که در دوره مسئولیت او رابطه برازیلیا و تهران به شدت تقویت شد و حجم روابط تجاری از ۱۴ میلیون دلار به ۳ میلیارد دلار رسید. نکته مهمی که باید ذکر شود این است که ایالات متحده تلاش بسیاری کرد تا رقیب داسیلوا یعنی بولسونارو بار دیگر رئیس‌جمهور شود و جالب‌تر اینکه میشل رینالدو همسر بولسونارو در هنگام رأی دادن، تیشرتی با تصویر پرچم رژیم صهیونیستی را پوشید تا بتواند آرای اوانجلیکها (مسیحیان صهیونیست) را به سبد شوهرش واریز کند اما این ترفند نیز نگرفت و بولسونارو از یک شخصیت ضد آمریکایی شکست خورد.

3ـ به دنیای مدرنیته خوش آمدید

مهدی پناهی، روزنامه‌نگار در رشته توئيتی نوشت: «ازدحام جمعیت در جشن هالووین به خاطر یک سلبریتی در کره‌ جنوبی حداقل ۱۲۰ کشته و ۱۰۰ زخمی داشته است! مدرنیته تا حدود زیادی آدم‌های جهان را شبیه بهم کرده است اما برخی اصرار دارند که مشکلات اجتماعی ایران را صرفا به مدل حکومت‌داری جمهوری اسلامی ربط دهند... خیلی از مشکلات فعلی جوامع ناشی از تعارضات مدرنیته است؛ چه حکومت شاه باشد چه جمهوری اسلامی سلبریتی‌های دوزاری یا نسل‌ بی‌تفاوت جوان و نوجوان به وجود می‌آیند یا حس نادیده‌انگاری به وجود می‌آید. مشکلات فعلی ایران را از عینک تعارضات مدرنیته هم ببینید.

4ـ انگار نه انگار...

کاربری در رشته توئیت خود نوشت: «حدود یک ماه از حادثه ورزشگاه اندونزی می‌گذرد، بیش از سیصد کشته و زخمی. من تا الان صبر کردم ببیینم آیا روی این حادثه کار رسانه‌ای خاصی می‌شود؛ اما دریغ از ذره‌ای پردازش. چرا؟ چون اینجا ایران نیست و ۲۶۰ شبکه ماهواره‌ای علیه او فعالیت نمی‌کنند تا این فاجعه انسانی را ضریب دهند. نه شمعی روشن شد، نه جریمه‌ای، نه تهدیدی، نه ترندی، هیچ! این یک نمونه بزرگ از خبط جبهه مقابل ماست و البته سوژه‌ای برای سواد رسانه! و حالا هم ۱۵۰ کشته در کره جنوبی. انگار اینها از دید رسانه‌های مقابل ما آدم نیستند!

5ـ آغاز رقابت فیل و الاغ‌ها

جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا با حضور در یک مرکز رأی‌گیری، در رأی‌گیری زودهنگام انتخابات میان‌دوره‌ای شرکت کرد. بایدن پس از رأی دادن در جمع خبرنگاران گفت: من احساس خوبی دارم. این یک رفراندوم نیست، یک انتخاب است. انتخابی اساسی بین دو بینش بسیار متفاوت برای کشور. این در حالی است که اغلب نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که جمهوری‌خواهان بار دیگر کنترل مجلس نمایندگان را در دست می‌گیرند و دموکرات‌ها پیروز این انتخابات نخواهند بود.

 

▼ اخبار کوتاه

اینستاگرام روی خط نزول/ مقایسه فعالیت کاربران در اینستاگرام فارسی، قبل و بعد از فیلترینگ آن نشان می‌دهد که کاهش چشم‌گیری از میزان فعالیت کاربران ایرانی آن در این پلتفرم رخ داده است. بر اساس گزارش آماری مجموعه لایف وب @LifewebIR که با درخواست دیجیاتو تهیه شده است، تعداد پست‌های اینستاگرامی در این مدت ۶۹ درصد کاهش داشته و میزان کاربران فعال نیز ۶۴ درصد کاهش پیدا کرده است. آمارهای منفی در دیگر بخش‌های این شبکه اجتماعی نیز دیده می‌شود و کاهش چشم‌گیر تعداد لایک و کامنت پست‌ها نیز رخ داده است.

سفر ۴۰ میلیارد دلاری/ وزیر نفت به عنوان رئیس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و روسیه، امروز عازم روسیه می‌شود تا در شانزدهمین نشست کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و روسیه حضور یابد. یکی از محورهای قابل مذاکره، بحث تعیین تکلیف تفاهم‌نامه ۴۰ میلیارد دلاری است که برآورد می‌شود این سفر و اسنادی که در پایان شانزدهمین کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی تهران‌ـ مسکو در روسیه امضا می‌شود، بتواند نقطه عطفی در جهت‌دهی و تسریع در مسیر اجرای این تفاهم‌نامه باشد.

17 سال حبس بدون محاکمه/ سیف‌الله پاراچا ۷۵ ساله، پیرترین زندانی گوانتانامو، پس از تحمل ۱۷ سال حبس و بدون برگزاری حتی یک جلسه دادگاه، سرانجام آزاد شد. پاراچا که سال‌ها در آمریکا زندگی می‌کرد و دارای املاک متعدد در نیویورک بود، پس از حمله القاعده به برج‌های مرکز تجارت جهانی در نیویورک، در سال ۲۰۰۳ و در تایلند به ظن ارتباط با این گروه تروریستی دستگیر و در سال۲۰۰۴ روانه گوانتانامو شده بود.

فکر خودت باش/ لوئیز آربور، قاضی سابق دادگاه عالی و آنیتا آناند، وزیر دفاع ملی کانادا طی گزارشی 404 صفحه‌ای اعلام کردند که زنان در ارتش کانادا با آسیب بیشتری(تجاوز و تعرض جنسی) از جانب همرزمان مواجه می‌شوند تا دشمن. کاربری در نقد این مطلب نوشت: «ترودو بهتر نیست به جای دخالت در امور ایران اول به وضعیت زنان کشور خودش رسیدگی کنه.»

از تناقض نمیرید/ طبق آمار مجموعه فریدم پرس آمریکا در سال 2020 حدود ۱۱۷ روزنامه‌نگار را به جرم انتشار اخبار دروغ و تحریک به آشوب بازداشت کرده است! بعد همین آمریکا بازداشت دو جاسوس روزنامه‌نگار در ایران را محکوم کرده است! جاسوسانی که خودشان اعتراف کردند آموزش دیده و مأموریت داشته‌‌اند!

انتقام قطعی است/ پس از اهتزاز پرچم سرخ «یالثارات الحسین» بر فراز گنبد جمکران به نشانه انتقام خون حاج‌ قاسم، روز گذشته این پرچم به نشانه خونخواهی شهدای حرم شاه‌ چراغ(ع) بر فراز گنبد این حرم به اهتزاز درآمد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات