صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۱۰ آذر ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۱  ، 
کد خبر : ۳۴۱۹۱۵
در گفت‌وگو با بصیرت مطرح شد

واعظ‌ آشتیانی: مالیات بر عایدی سرمایه دشمن دلالی و سفته‌بازی است

کارشناس صنعت و تحلیلگر اقتصادی گفت: دولت می‌تواند با بستن مالیات بر خرید و فروش سکه و ارز مانع از افزایش التهاباتی شود که ناشی از افزایش تقاضا، حباب‌های بزرگی را در این بازارها ایجاد می‌کند.
پایگاه بصیرت / گروه اقتصاد/ گفتگو با امیررضا واعظ آشتیانی
https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gifhttps://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif به گزارش بصیرت، امیررضا واعظ آشتیانی کارشناس صنعت و تحلیلگر مسائل اقتصادی در گفت‌وگو با بصیرت در خصوص موضوع مالیات بر عایدی سرمایه و اهمیت تصویب این طرح مالیاتی در مجلس گفت: متأسفانه در کشور ما به دلیل فرهنگ فرار مالیاتی هرگونه پرداخت مالیات برای کسانی که مکلف به پرداخت مالیات هستند، سخت است. ضمن اینکه این طرحی که در مجلس است، امیدوارم از پختگی و کارشناسی خوبی برخوردار باشد که احیاناً منجر به اتفاقات دیگری نشود و در عین حال هم اثربخشی لازم برای دریافت مالیات از این پایه جدید مالیاتی را داشته باشد. 
* وی در این‌باره گفت: اخذ مالیات به این دلیل حائز اهمیت است که افرادی دارای سرمایه‌هایی شده‌اند که متأسفانه این سرمایه‌ها به واسطه پول‌های کثیف به دست آمده و به نوعی پولشویی و سوداگری مشغول شده‌اند. به دلیل اهمیت جلوگیری از تداوم این روند، لازم است دولت و مجلس برای دریافت مالیات از محل عایدی سرمایه‌هایی که از به هم ریختن بازارهای مختلف و ایجاد آشوب در بازارها حاصل می‌شوند، ورود کنند.
* امیررضا واعظ آشتیانی خاطر نشان کرد: دولت باید برای جلوگیری از ثروت‌اندوزی‌هایی که از طریق پول‌های بادآورده ایجاد شده و معاملات غیرمولد فکری اساسی کند. به نظر می‌رسد طرحهای مالیاتی برای این منظور کمک‌کننده باشد و بتواند از انباشت سرمایه‌های غیرمولد جلوگیری کند. ضمن اینکه احیاناً درآمدی برای دولت ایجاد می‌کند که از این طریق نیاز کمتری به تأمین مالی از راه‌های مختلف دیگر داشته باشد که بعضاً تورمی است.
* این کارشناس و تحلیلگر اقتصاد و صنعت افزود: دولت می‌تواند با بستن مالیات بر خرید و فروش سکه و ارز، مانع از افزایش التهاباتی شود که ناشی از افزایش تقاضا، حباب‌های بزرگی را در این بازارها ایجاد می‌کند. برخی معتقدند طرح مالیات بر عایدی سرمایه در بازار مسکن و مالیات‌هایی که بتواند مانع سوداگری در بازار مسکن شود نیز باید مصوب شود اما مهم این است که مالیات بر کدام معاملات بسته شود تا در حق فردی که ملکی برای زندگی خود یا ملکی برای پشتوانه اقتصادی خود یا فرزندانش می‌خرد، اجحاف نشود. اما باید از کسانی که املاک و زمینها را برای سودآوری می‌خرند و در زمان‌های مختلف با ایجاد اغتشاش در بازار به فروش می‌رسانند، با طرحهای مالیاتی برخورد شود تا سرمایه خود را به سمت بازارهای مولد هدایت کنند.
* واعظ آشتیانی در این باره تصریح کرد: طرحهای مالیاتی تا حدودی می‌توانند مانع افزایش سوداگری در بازارهای مختلف شوند اما با بررسی حاصل این  اتفاقات متوجه می‌شویم که بخشی از چالشهای اقتصاد ایران نشئت گرفته از اقتصاد دولتی است که به اشکال مختلف خود را نمایان می‌کند.
* وی در این باره تصریح کرد: وقتی اقتصاد بیش از 80 درصد دولتی است متصور است که در این اقتصاد هر اتفاقی قابل رخ دادن است. ضمن اینکه بازارهای سرمایه‌گذاری در ایران بسیار محدود است؛ چراکه اگر متنوع بود با موضوعاتی مانند سوداگری مواجه نبودیم ولی چون بازار سرمایه محدود است، حتی این موضوع صدماتی به اشتغال کشور وارد کرده و باعث بروز مشکلاتی شده است. متأسفانه برای مقابله با این موضوع از سالهای گذشته دولتها سازوکار تعریف‌شده‌ای نداشتند تا مشخص کنند چه زمانی اقتصاد از دست دولت خارج می‌شود. 
*کارشناس صنعت و اقتصاد در پایان گفت‌وگو خاطرنشان کرد: قطع به یقین دریافت مالیات از کسب‌وکارهایی که بیشتر فتنه‌انگیزی در اقتصاد است تا کسب و کار و اخذ درآمد، لازم است اما برای هدایت سرمایه‌ها به بخشهای مختلف اقتصادی و اینکه سرمایه به دنبال سودآوری است، انتظار می‌رود دولت در فضای شفاف انقلابی مهم شرکت‌های دولتی به خصوص زیانده‌ها را به بخش خصوصی واگذار کند تا سرمایه‌ها میل و رغبتی برای حرکت به سمت سرمایه‌گذاری در فعالیت‌های اقتصادی مردمی با مدیریت بخش خصوصی داشته باشند.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات