اقتصادی >>  اقتصادی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۰ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۷  ، 
کد خبر : ۳۴۱۸۹۹

جزئیاتی از سخت‌ترین پروژه آبرسانی کشور/ کیفیت آب سنندج متحول می‌شود

قطار بهره‌برداری از اَبرپروژه‌های آبرسانی پس از طرح آبرسانی غدیر، طرح آبرسانی به همدان به ایستگاه سنندج رسید و مدرترین و یکی از پیچیده‌ترین خطوط انتقال آب در دستور کار قرار گرفت.

پروژه انتقال مستقیم آب از سد آزاد به تصفیه خانه سنندج به یکی از مهمترین  دغدغه های دولت برای بهبود کیفیت آب شرب  مردم مرکز کردستان به حساب می‌آمد که در ابتدای دولت در فهرست پروژه‌های ویژه قرار گرفت. 

جزئیات فنی این پروژه بیانگر آن است که مسیر پروژه آبرسانی از منابع آبی استان کردستان به شهر سنندج حدود 60 کیلومتر و ارتفاع پمپاژ 480 متر است که در این میان  27 کیلومتر از این مسیر با لوله‌های فولادی به قطرهای 1400 و 1200 میلی‌متر منشعب شده و با بهره برداری از آن سالانه امکان انتقال 57 میلیون متر‌مکعب آب به تصفیه‌خانه آب شهر سنندج برای جمعیتی معادل 700 هزار نفر، در افق سال 1425، را فراهم خواهد ساخت تا مردم از آب شرب با کیفیت و پایدار بهره‌مند شوند .

این طرح  با بودجه 850 میلیارد تومانی و با بهره گیری از توان 600 نفر از مهندسان، متخصصان و کارگران  بومی در مدت کمتر از دو سال به ثمر نشست.

*جزئیات منحصر به فرد از پروژه آبرسانی سنندج

شایان ذکر است، پروژه تصفیه‌خانه سنندج یک پتانسیل بسیار قوی و از نوع پدافند غیرعامل است و دولت با ظرفیتی که‌ در بخش آب شرب سنندج ایجاد کرده این شهر را از حیث تامین آب شرب باکیفیت به نحوی ایمن کرده که در دوران خشکسالی با بهره برداری از این پروژه هیچ مشکلی برای تامین آب شرب شهر سنندج وجود نخواهد داشت.

نگاهی به وضعیت پروژه بیانگر آن است که در بهره‌برداری از سامانه های انتقال آب سد آزاد ، سیستم کنترل یکپارچه سامانه انتقال آب و همچنین ایستگاه کاهش فشار از 30 اتمسفر به 2  اتمسفر برای اولین بار در دیسپاچینگ انتقال آب کشور طراحی و راه اندازی شده که در نوع خود کم نظیر است .

در این سیستم ، اپراتور بر اساس برنامه منابع و مصارف تعریف شده در پروژه میزان دبی مورد نیاز هر بخش از سامانه اعم از انشعابات ، تصفیه خانه شهر سنندج و سد قوچم را طی یک جدول به سیستم کنترل وارد نموده و سیستم به صورت اتوماتیک وارد عمل می شود .
طراحی ، ساخت ، نصب ، راه اندازی و بهره برداری این پروژه به طور کامل توسط متخصصان ، کارشناسان و کارخانه های داخلی انجام شده است .

این طرح با بودجه 8500  میلیارد ریالی و در مدت حدود دو سال به کارفرمایی شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران ، مهندسین مشاور آبان پژوه و توسط قرارگاه خاتم‌الانبیا ، مؤسسه اروندان و مشارکت تارا - معتبر اجرا شد.

*تامین آب شرب پایدار و با کیفیت در سنندج هدف دولت است

در همین راستا، کریم شیبانی یکتا، مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران در بیان جزئیات فنی این پروژه گفت: رفع بوی نامطبوع از آب شرب سنندج و انتقال آب سد آزاد از مسیرهای سخت‌‌گذر کوهستانی را از ویژگی‌های این طرح عنوان کرد و طول کلی مسیر پروژه آبرسانی از منابع آبی استان کردستان به شهر سنندج حدود 60 کیلومتر و ارتفاع پمپاژ 480 متر بوده است که پمپاژ این میزان ارتفاع و ایجاد کانال در دل صخره‌ها در مسیر سخت و کوهستانی برای عبور خط لوله فولادی بسیار دشوار و پیچیده بود.

مدیرعامل شرکت آب نیرو افزود: در این میان 27 کیلومتر از این مسیر با لوله‌های فولادی به قطرهای 1400 و 1200 میلی‌متر منشعب شده و با بهره برداری از آن سالانه امکان انتقال 57 میلیون متر‌مکعب آب به تصفیه‌خانه آب شهر سنندج برای جمعیتی معادل 700 هزار نفر، ایجاد شده است تا مردم از آب شرب با کیفیت و پایدار بهره‌مند شوند.

شیبانی یکتا در خصوص روند عملیات اجرایی سامانه انتقال آب سد آزاد به تصفیه‌خانه سنندج گفت: این طرح یکی از مهمترین اولویت‌های وزارت نیرو بوده است که برای بهبود کیفیت آب شرب شهر سنندج با بودجه 850 میلیارد تومانی و با همت ‌و تلاش قریب به 600 نفر از مهندسان و کارگران ایرانی که اکثراً بومی استان کردستان بوده‌‎اند، به مرحله بهره‌برداری رسیده تا مردم عزیز شهر سنندج از نعمت آب شرب با کیفیت بهره‌مند شوند.

مدیرعامل شرکت آب و نیرو با اشاره به این که اجرای طرح در دولت سیزدهم شتاب قابل توجهی یافت به گونه‌ای که 80 درصد پیشرفت پروژه مربوط به یک سال گذشته است، گفت: در بهره‌برداری از سامانه‌های انتقال آب سد آزاد، سیستم کنترل یکپارچه سامانه انتقال آب و همچنین ایستگاه کاهش فشار از 30 به 2 اتمسفر، برای اولین بار در دیسپاچینگ انتقال آب کشور طراحی و راه‌اندازی شده که در نوع خود کم نظیر است.

به گزارش فارس، افتتاح پروژه‌های آبرسانی با تکمیل بخش زیرساخت آب شرب کشور گامی مهم در جهت رفع تنش آبی مناطق مختلف است و تلاش دولت در کنار مصرف بهینه مردم می‌تواند زمینه تامین پایدار این مایع حیات در بخش شرب را به خوبی مهیا کند.

 

منبع:‌ فارس

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات