صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۷  ، 
کد خبر : ۳۴۱۸۴۷

نشریه اخبار و تحلیل‌های چهارشنبه 9 آذرماه

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): زینب کبری(سلام‌الله‌ علیها) توانست به همه‌ تاریخ و همه‌ جهان نشان بدهد ظرفیت روحی و عقلی عظیم جنس زن را؛ این خیلی مهم است. به کوری چشم آن کسانی که چه در آن زمان، چه در دوره‌ ما هر کدام به نحوی جنس زن را تحقیر می‌کردند و می‌کنند، زینب کبری توانست نشان بدهد علوّ مرتبه‌ زن و عظمت قدرت روحی و عقلانی و معنوی زن را.(1400/9/21) ***میلاد عقیله بنی‌هاشم زینب کبری(سلام الله علیها) را تبریک می‌گوییم***

نشریه اخبار و تحلیل‌ها WORD

نشریه اخبار و تحلیل‌ها PDF

 
▼ حرف روز
باختیم ولی...
فوتبال فراتر از ورزش یک پدیده اجتماعی و از اختراعات شگفت بشر است. می‌تواند برای جوامع غم و شادی بیافریند. روح جمعی آنان را متجلی و متبلور کند و داشته‌های ولو پنهان یک ملت را آشکار کند و لحظات تعیین‌کننده و خطیر زندگی جمعی ملت‌ها را، تدبیر کند. به همین دلیل ورزش ملی مانند فوتبال را نباید صرفا یک پدیده ورزشی بلکه باید یک مؤلفه ملت‌ساز دانست.
شاید کسی فکر نمی‌کرد فوتبال با همه شگفتی‌هایش برای ملتی مانند ملت ایران به شاخص و به مرز و خط‌کشی تبدیل شود که وطن‌دوستان را از خصم وطن، ایرانگرایان را از ویرانی‌خواهان ایران جدا و تفکیک کند. اما فوتبال برای ملت ایران در سال ۲۰۲۲ و در صحنه جهانی این کار را کرد. ویرانی‌طلبان همه کار کردند که ایران و ایرانی در همه صحنه‌ها از جمله فوتبال بازنده باشند و همه صحنه‌های زندگی‌اش را با شکست رو‌به‌رو کنند. همه کار کردند تا تیم فوتبال ایران را تحریم کنند و راه ورودش به جام جهانی را ببندند یا در این روزها حضورش را منتفی کنند و در جریان بازی‌ها به نماینده تحقیر ملت ایران تبدیل کنند تا جایی‌که شکست تیم ملی را جشن بگیرند و احساس افتخار کنند.
تلاش برای ایجاد شکاف میان مردم ایران و اعضای تیم ملی فوتبال ایران و نیز تولید دوگانه‌های دروغین و کاذبی نظیر «مردم‌ـ حاکمیت» از تاکتیک‌هایی بود که در این مدت از سوی رسانه‌های تجزیه‌طلب پیگیری شد. این جریان با هدف تداوم اغتشاشات‌، همه ظرفیت خود را روی خط آشوب در ایران متمرکز کرده‌ بودند و با بهره‌گیری از عناصر تکنیک برجسته‌‌‌سازی تلاش داشتند جام‌ جهانی و حضور تیم ملی فوتبال ایران در این رقابت‌ها را از اولویت نخست ذهنی ملت ایران خارج کنند و به عبارتی تلاش داشتند افکار عمومی را از هر اتفاق یا رویدادی که از آن احتمال خوشحالی مردم ایران می‌رفت پرهیز دهند. این امر به این دلیل است که کارکرد فوتبال یعنی ایجاد وحدت و نشاط دقیقا در مقابل کارکرد تجزیه‌طلبان یعنی سیاه‌نمایی و تجزیه‌طلبی قرار دارد.
ما شب گذشته در زمین فوتبال باختیم ولی سرفراز از جام بیرون آمدیم از آن جهت که نگذاشتیم رسانه بنسلمان و دیگر تجزیه‌طلبان برای ما تعیین تکلیف کنند. ما باختیم ولی فوتبال همچنان وحدت‌ساز بود نه دیگرساز، کرد و ترک و بلوچ و فارس و... همه با هم دعا کردیم، حرص خوردیم و شاید گریه کردیم و این معجزه فوتبال برای یک ملت غیور است.
 
▼ گزارش روز
اشتباه محاسباتی باکو در قبال تهران
ارتباط با همسایگان همیشه خصوصا در دولت جدید که تلاش برای همگرایی با همسایگان و تقویت دیپلماسی اقتصادی در دستور کار است بسیار مهم است. آذربایجان به عنوان یک همسایه مسلمان با اکثریت جمعیت شیعی، از زمان استقلال تاکنون، از اهمیت و جایگاه ویژه‌ای در سیاست خارجی ایران برخوردار است. پیوندهای عمیق تاریخی، تمدنی، فرهنگی، زبانی، نژادی و... این کشور با ایران، باعث شده است که به خصوص در سال‌های اخیر رژیم صهیونیستی تلاش‌های زیادی برای تخریب روابط دو کشور انجام دهد.
گزاره‌های خبری: در روزهای گذشته الهام علی‌اف رئیس‌جمهور آذربایجان یکبار دیگر اقدام به طرح سخنان تحریک‌آمیز علیه ایران کرده است که برخلاف اصول همسایگی ارزیابی می‌شود. وی در این باره طی اظهاراتی گفته است: «من با سه رئیس‌جمهور ایران، خاتمی، احمدی‌نژاد و روحانی کار کرده‌ام، سال‌هاست که وضعیت هیچ‌گاه مانند امروز نبوده است. ایران هیچ‌گاه دو رزمایش نظامی متوالی در طی چند ماه در مرزهای ما انجام نداده است. هیچ گاه اظهاراتی پر از نفرت‌پراکنی و تهدید علیه آذربایجان مطرح نشده بود. ما همیشه به هرگونه اقدام ضد آذربایجانی پاسخ داده‌ایم و خواهیم داد، چه در کلام باشد و چه در عمل. بنابراین، ما مجبور شدیم در مرزهای‌مان با ایران رزمایش نظامی دهیم تا نشان دهیم که از ایران نمی‌ترسیم. ما نهایت تلاش‌مان را خواهیم کرد تا از شیوه زندگی‌مان، از مسیر سکولار توسعه و پیشرفت آذربایجان و آذربایجانی‌ها از جمله آذربایجانی‌هایی که در ایران زندگی‌ می‌کنند، صیانت کنیم. آنها بخشی از ملت ما هستند!»
گزاره‌های تحلیلی: در خصوص رفتارهای اخیر رئیس‌جمهور آذربایجان و اظهارات و مطالب نامتعارفی که علیه جمهوری اسلامی ایران هر از گاهی بر زبان می‌آورد، نکات مهمی وجود دارد که لازم است تا مجدداً مورد یادآوری و تأکید قرار بگیرد.
1ـ امنیت و منافع ملی و مصادیق فرهنگی و تمدنی آن از جمله قومیت‌ها، زبان، مذهب و... جزو خطوط قرمز مهم و اساسی جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شود که نقض آن از جانب دولت‌های خارجی و کشورهای همسایه به هر دلیلی که صورت بگیرد، با واکنش جدی و قاطع مواجه می‌شود.
2ـ سیاست جمهوری اسلامی ایران در قبال آذربایجان مبتنی بر پیشبرد روابط مسالمت‌آمیز و گسترش همکاری‌های دوجانبه و رعایت حسن همجواری است. متقابلاً از دولت آذربایجان نیز این انتظار وجود دارد، از اصول، اقدامات و سخنان مغایر با لزوم رعایت وجوه همسایگی خودداری نموده و تحت تأثیر القات بازیگران درون‌منطقه‌ای و برون‌منطقه‌ای دچار محاسبات اشتباه نشود.
3ـ رزمایش‌های نظامی جمهوری اسلامی ایران در مناطق مرزی، از قبل برنامه‌ریزی شده و یک امر طبیعی است که هر کشوری برای پیشگیری از تهدیدهای خارجی و تمرینات نظامی انجام می‌دهد. این رزمایش‌ها به نوعی پیام صلح و امنیت به منطقه در مقابل عوامل و عناصر و بازیگران ناامن‌ساز برون‌منطقه‌ای است. برخلاف برخی القائات خارجی، جمهوری اسلامی هیچ برنامه‌ای برای تقابل در حوزه میدانی، دفاعی و نظامی با کشورهای همسایه ندارد و براساس اصل سیاست همسایگی به دنبال تعمیق مناسبات منطقه‌ای است. در همین حال، ایران براساس یک سیاست دیرینه، امنیت آذربایجان را امنیت خود می‌داند لذا در قبال هرگونه عوامل ناامن‌ساز حساس است.
4ـ زبان مشترک مردم آذربایجان با بخش‌های از مردم ایران، نباید به عاملی برای تحریک گسل‌های قومی، واگرایی و تخریب روابط خارجی دو کشور و بهره‌برداری‌های سیاسی، امنیتی و... تبدیل شود. بلکه این مؤلفه و سایر اشتراکات فرهنگی، فرصت منحصربفردی برای همگرایی و ارتقاء مناسبات و روابط دوجانبه به سطح راهبردی است.
نکته پایانی؛ بازی در زمین رژیم صهیونیستی و گسترش تعاملات دوجانبه با این رژیم، تنها دربرگیرنده منافع کوتاه‌مدت برای آذربایجان است. قطعاً این مسئله در بلندمدت منافع و امنیت ملی آذربایجان را که یک کشور مسلمان و شیعه در جهان است تهدید خواهد کرد.     
(حمید خوشایند)
 
▼ اخبار 
1ـ ابعاد و دستاوردهای سفر ویژه نخست‌وزیر عراق به تهران
محمد شیاع‌السودانی نخست‌وزیر جدید عراق دیروز سه‌شنبه هشتم آبان‌ ماه در رأس هیئت بلندپایه‌ای وارد تهران شد و علاوه بر ملاقات با سیدابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور کشورمان، با رهبر معظم انقلاب(مدظله‌العالی) نیز دیدار و گفت‌وگو کرد. اولین سفر السودانی به یک کشور غیر عربی از زمان تصدی پست نخست‌وزیری، به دلیل شرایط ویژه ماه‌های گذشته در عراق از یک‌سو و مناسبات راهبردی دو کشور ایران و عراق از سوی دیگر، از جهات متعددی حائز اهمیت بوده و اتفاق بزرگی در روابط طرفین محسوب می‌شود. اقدام بسیار مثبت و اصولی دولت مرکزی عراق در استقرار نیروهای ارتش فدرال در سراسر مرزهای مشترک دو کشور، به ویژه با توجه به حضور فعال تروریست‌های تجزیه‌طلب ضدایرانی در اقلیم کردستان عراق، نشانه دیگری از نگاه راهبردی السودانی به مناسبات دو کشور داشت. حضور السودانی در تهران نشان‌دهنده پذیرش توافقات گذشته از سوی اوست، چه، در چهار دور سفر مصطفی الکاظمی نخست‌وزیر پیشین عراق به ایران، توافقاتی در حوزه مسائل اقتصادی، تجاری، بانکی و امنیتی صورت گرفته بود که اکنون باید مورد تأکید و بازخوانی قرار گیرد. سفر السودانی به ایران در شرایطی رقم خورده که جهت‌گیری و راهبرد دولت سیزدهم در حوزه سیاست خارجی بر اساس اصل گسترش روابط با همسایگان، کاملاً شفاف، متوازن و مبتنی بر اولویت تحقق و تأمین منافع ملی در حال پیشرفت است. شرایط موجود بیش از هر زمان دیگری بسترهای لازم برای انتفاع دو کشور از ظرفیت‌های یکدیگر را فراهم آورده که باید با حفظ هوشیاری در برابر کید دشمنان، به بهترین شکل از آن استفاده شود.
 
2ـ رحمت و غضب دستگاه قضا
روز گذشته در پی دستور ویژه رئیس قوه قضائیه در استان تهران ۱۹۵ نفر، ۱۴ نفر در استان هرمزگان، ۲۰ نفر در استان آذربایجان غربی، ۵۷ نفر در استان البرز، ۴۰ نفر در استان کرمان، ۱۸ نفر در استان کردستان، ۲۰۴ نفر در استان فارس، ۷۸ نفر در استان مازندران، ۸۰ نفر در استان مرکزی، ۳۰ نفر در استان بوشهر و ۶ نفر در استان خراسان جنوبی آزاد شدند. همچنین در استان سمنان ۷ نفر آزاد و ۲۳ نفر از متهمان اتفاقات اخیر که تأثیر عمل آنان در ارتکاب بزه خفیف بوده از ارفاقات قانونی بهره‌مند شدند. این بخشش در حالیست که رئیس دستگاه قضا در دستوری قاطع خواهان برخورد با کسانی شد امنیت روانی جامعه را مختل می‌کنند. پیگیری همین سیاست باعث شد صادق زیباکلام در روز دوشنبه ادعای کذبش را پس بگیرد. صادق زیباکلام که مدعی کشته شدن ۴۰۰ نفر در جریان اغتشاشات شده بود صبح دوشنبه برای ارائه اسناد این ادعا در دادسرا حاضر شد و حالا در صفحه‌اش نوشته: «من هیچ منبع موثقی درباره صحت آمار کشته‌شدگان ندارم و رقم ذکر شده براساس مسموعات فضای مجازی و گفته‌های رسانه‌های فارسی‌زبان خارجی بود.»
 
3ـ یک بام و دو هوای رسانه ملکه
پروفسور جفری ساکس، استاد مشهور دانشگاه کلمبیا در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی جهانی گفت: نمی‌دانم چرا بی‌بی‌سی فقط با فهرست کردن نقض حقوق بشر توسط چین بحث می‌کند؟ پس نقض حقوق‌ بشر توسط آمریکا چه می‌شود؟! مثلاً جنگ عراق که با همکاری بریتانیا، کاملا غیرقانونی و به بهانه‌های واهی انجام گرفت. جنگ در سوریه، جنگ در لیبی، ادامه‌ تحریم‌ها علیه شهروندان ونزوئلا و ایران، خارج شدن از توافق آب و هوایی پاریس و اقدامات تجاری یک‌جانبه‌ای که توسط سازمان تجارت جهانی غیرقانونی تلقی شده است. ما واقعاً با نقض جدی حقوق بشر توسط ایالات متحده در خارج از کشور روبه‌رو هستیم. تازه به شورش ۶ ژانویه در خاک خودمان، نژادپرستی گسترده، برتری‌طلبی سفیدپوستان و سوءاستفاده و حبس صدها هزار سیاه‌پوست و رنگین‌پوست هیچ اشاره‌ای نکردم!
 
▼ اخبار کوتاه
کرانه باختری در حالت انفجار/ تور وینسلند، فرستاده دبیرکل سازمان ملل متحد در روند صلح خاورمیانه، وضعیت سرزمین‌های اشغالی فلسطین را پس از دهه‌ها خشونت مستمر و گسترش شهرک‌سازی‌های غیرقانونی و همچنین توقف مذاکرات، در حالت انفجار توصیف کرد. فرستاده دبیرکل سازمان ملل در امور خاورمیانه با اشاره به تلفات سنگین فلسطینی‌ها در کرانه باختری در پی حملات اشغالگران گفت: «همه طرف‌ها از جمله اسرائیل در قبال اقدامات خود باید پاسخگو باشند.»
 
خبر خوش دولت برای کولبران و کردستان/ سخنگوی دولت گفت: «بر اساس این لایحه و به منظور تأمین معیشت مرزنشینان، کوله‌بران و ملوانان تا سقف ۱۰ درصد بدون پرداخت هیچگونه عوارض گمرکی و مالیات می‌توانند واردات داشته باشند. در پایان هفته جاری افتتاح طرح آبرسانی به سنندج و استان کردستان را خواهیم داشت. کیفیت آب شرب منطقه افزایش می‌یابد و این طرح از گذشته آغاز شده بود اما در این دولت با کار جهادی در اولویت قرار گرفت و آماده بهره‌برداری است.»
 
کم‌کاری‌های زنگنه و خسارت ایران در بازار نفت/ آرش نجفی، رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران گفت: «اهمال وزارت نفت دولت روحانی در تأمین مخازن ذخیره‌سازی، عربستان را به بازیگر اصلی بازار نفت تبدیل کرد، الان ما داریم چوب آن موقع را می‌خوریم. مخازن ذخیره‌سازی نفت با ظرفیت و قیمت مناسب را به زنگنه معرفی کردیم؛ آنقدر فرصت‌سوزی کرد تا عربستان همه را از چین خرید!»
 
روایت یک نماینده از چگونگی اجرای یارانه‌ها/ محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: «پرداخت نقدی کار را برای دولت ساده می‌کند ولی برای مردم به خاطر اثرات تورمی می‌تواند یک آسیب باشد. با افزایش قیمت‌ها و ایجاد تورم و کاهش قدرت خرید مردم، روش پرداخت نقدی نمی‌تواند مفید باشد. اجرای کالابرگ الکترونیکی در یکی دو استان به صورت آزمایشی شروع شده است.»
 
کاهش سرمایه‌گذاری آسیب بزرگ مسکن/ طبق محاسبات مرکز پژوهش‌های مجلس از آمارهای سرمایه‌گذاری در بخش ساخت‌وساز کشور، طی سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۴۰۰ ارزش واقعی سرمایه‌گذاری در بخش ساخت‌وساز (به قیمت ثابت ۱۳۹۵) با کاهش 41/4 درصدی از ۲۵۶ هزار میلیارد در سال ۱۳۹۰ به ۱۵۰ هزار میلیارد تومان در سال ۱۴۰۰ رسیده است.
 
ثبت رکورد جهانی تزریق واکسن کرونا در ایران/ فرشیدی، معاون وزیر بهداشت از ثبت رکورد جهانی تزریق روزانه واکسن کووید۱۹ نسبت به کل جمعیت در اوایل شهریور ۱۴۰۰ در ایران خبر داد و گفت: «از ابتدای مرداد ۱۴۰۰ تاکنون بالغ بر ۱۴۶ میلیون دز و از ابتدای برنامه واکسیناسیون ۱۵۵ میلیون دز واکسن کرونا تزریق شده است.»
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات