صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۸ مهر ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۰  ، 
کد خبر : ۳۴۰۳۱۱

نشریه اخبار و تحلیل‌های دوشنبه 18 مهرماه

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): آنها فقط با جمهوری اسلامی مخالف نیستند، با ایران مخالفند؛ آمریکا با ایران قوی مخالف است، با ایران مستقل مخالف است. همه‌ بحث آنها، همه‌ دعوای آنها سر جمهوری اسلامی نیست؛ البته با جمهوری اسلامی به شدت و عمیقاً دشمنند، در این شکی نیست، اما بدون جمهوری اسلامی هم با ایرانی که قوی باشد مخالفند، با ایرانی که مستقل باشد مخالفند.(1401/7/11)

▼ حرف روز

تغییر آشفتگی‌آور

مقطع کنونی نظام بین‌الملل را شاید بتوان یکی از آشفته‌ترین و پیچیده‌ترین مقاطع نظام بین‌الملل دانست. برجسته شدن خطر جنگ هسته‌ای در مواجهه روسیه و غرب در اوکراین را شاید بتوان عالی‌ترین نمود این آشفتگی، پیچیدگی و ابهام دانست. سؤالی که در این میان مطرح می‌شود، آن است که این وضعیت را چگونه می‌توان تحلیل کرد و اساساً دلیل آن چیست؟ براساس تحلیل سیستمی از روابط بین‌الملل، وضعیت موجود را می‌توان محصول تغییر معادله قدرت و تقویت احتمال تغییر نظم بین‌المللی دانست؛ همان موضوعی که با عناوینی چون تغییر نظام بین‌الملل و ظهور جهان چندقطبی نوین از آن نام برده می‌شود. اگر این گزاره را مبنای تحلیل خود از وضع موجود قرار دهیم، بایستی به دو نکته مهم توجه کرد:
1ـ وقوع تحولاتی در نظام بین‌الملل در سال‌های اخیر که حکایت از تغییر موازنه قدرت به ضرر هژمون موجود(آمریکا) دارد؛ بروز و ظهور و رشد فزاینده اقتصادی چین و قدرت‌نمایی روسیه در برابر آمریکا در حوزه نظامی و همچنین، دست‌ برتر جمهوری اسلامی ایران در سطح منطقه‌ غرب آسیا، نمودهای بارز این تغییر موازنه می‌باشد.
2ـ هژمون موجود؛ یعنی آمریکا که متوجه این تغییر شده است، می‌کوشد تا به هر طریق ممکنی برای اعاده هژمونی خود تلاش می‌کند. با این حال، الگوی رفتاری آمریکای در حال افول حکایت از آن دارد که این کشور با اقدامات خود در عمل به آنتروپی‌های سیستمی(بی‌نظمی‌ در سطح نظام بین‌الملل) دامن می‌زند.
ورود تمام‌عیار غرب به قضیه اوکراین و تلاش قدرت‌های غربی به ویژه آمریکا برای شکست دادن روسیه در این جنگ را می‌توان در حکم دست و پا زدن این کشور برای متوقف کردن روسیه و اعاده هژمونی خود دانست؛ کما اینکه پیروزی روسیه در جنگ اوکراین، معادله تغییر نظام بین‌الملل را بیش از پیش به ضرر آمریکا تغییر می‌دهد. در همین راستا می‌توان به یکی از مهم‌ترین دلایل آمریکا و اذناب منطقه‌ای آن برای به آشوب کشیدن فضای داخلی ایران بخوبی پی برد. درواقع، آشوب‌های اخیر رخداده در ایران، بی‌ارتباط با وضعیتی که در بالا به آن اشاره شد، نیست. بر این اساس، آمریکا با این قبیل دست و پا زدن‌ها که به منظور اعاده هژمونی بین‌المللی خود انجام می‌دهد، عملاً نظام بین‌الملل را گرفتار آشوب و پیچیدگی بیشتر کرده است.
نکته مهم، رهبر معظم انقلاب براساس همین نگاه هست که جامعه و نخبگان را از تقلیل سطح منازعه تحذیر داده و فرمودند: «دعوا بر سر مسئله‌ باحجاب و بدحجاب نیست؛ دعوا بر سر از دنیا رفتن یک دختر جوان نیست... بحث سر اصل استقلال و ایستادگی و تقویت و اقتدار ایران اسلامی است.»

(مصطفی قربانی)

 

▼ گزارش روز

حزب‌الله برنده جنگ گازی

پنجشنبه هفته گذشته بود که لبنان به نماینده آمریکا که میانجی بین این کشور و رژیم صهیونیستی است اعلام کرد که در پیش‌نویس متن توافقی اصلاحاتی باید صورت گیرد. در همین مقطع کابینه رژیم صهیونیستی اعلام کرد که هیج اصلاحاتی در پیش‌نویس را نمی‌پذیرید. همین امر باعث افزایش تنش‌ها بین لبنان و این رژیم شده است.
گزاره‌های خبری: 1ـ وب‌سایت آمریکایی اکسیوس نیز به‌نقل از مقامات اسرائیلی اعلام کرد که اسرائیل به لبنان اطلاع داده است اقدامات شرکت انرژین در میدان کاریش بخشی از عملیات فعال‌سازی سکوی گازی بوده و تولید گاز آغاز نشده است. 2ـ رسانه‌های صهیونیستی اعلام کردند که تل‌آویو نگران است خبر عملیات شرکت انرژین در میدان کاریش به (سید)حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله برسد و اسرائیل نمی‌خواهد وارد جنگ گردد.
گزاره‌های تحلیلی: 1ـ اسرائیل در مقطع فعلی به هیچ وجه به دنبال درگیری نظامی با حزب‌الله نیست زیرا نه توان نظامی آن را دارد و نه شرایط کنونی داخلی اجازه چنین کاری را می‌دهد. 2ـ رژیم صهیونیستی به دلیل انتخابات کنست و نیاز مبرم لاپید به آرای شهرک‌نشینان به سمت افزایش تنش با حزب‌الله نخواهد رفت و اقدام فعلی را بیشتر در جهت یک نوع مقابله با سناریوی که نتانیاهو آن را مطرح کرده است، انجام داده است. اخیرا نتانیاهو اعلام کرد که لاپید در برابر حزب‌الله کوتاه آمده و شروط سیدحسن نصرالله را پذیرفته است. 3ـ در موضوع مناقشه میدان گازی کاریش یک‌ هماهنگی کاملی بین دولت و حزب‌الله وجود دارد و همین عاملی در جهت انجام‌ مذاکرات بود و اکنون نیز به نظر می‌رسد که تا زمانی که اسرائیل موضع رسمی در این رابطه اتخاذ نکند، اقدام خاصی از سمت حزب‌الله انجام نخواهد گرفت.
در مجموع به نظر می‌رسد که اسرائیلی‌ها بیشتر به دنبال یک نمایش قدرت طی چند وقت اخیر در منطقه کاریش بودند و توان و نیت لازم را برای شروع یک جنگ با حزب‌الله ندارند. اما آنچه لبنانی‌ها باید مدنظر داشته باشند این است که تا زمانی در منازعه می‌توانند موفق باشند که با ابزار چانه‌زنی خود یعنی سلاح حزب‌الله و مقاومت همراه باشند والا کوتاه آمدن از مقاومت و راضی شدن به میز مذاکره بدون ابزار چانه‌زنی مؤثر به معنای تسلیم در اراده صهیونیست‌هاست.

(محمدرضا فرهادی)


▼ خبر ویژه

بن‌سلمان دست در دست صهیونیست‌ها

پایگاه خبری‌ـ تحلیلی ژئوپلیتیکال فویچرز در گزارشی روابط پنهانی حکومت سعودی با رژیم صهیونیستی را فاش کرد و نوشت که احتمالا بن‌سلمان به دنبال عادی‌سازی روابط با این رژیم بعد از رسیدن پادشاهی است. این پایگاه در گزارش خود آورده است که اعضای خاندان سعودی همواره در پشت درهای بسته بر ارتباط با صهیونیست‌ها تأکید دارند. رهبران سعودی همواره نگران آن هستند که عادی‌سازی علنی روابط با رژیم صهیونیستی باعث خدشه‌دار شدن چهره آنان شود زیرا ملت عربستان همچون سایر ملل عرب داشتن تعامل با صهیونیست‌ها را مردود می‌شمارد تا چه رسد به آنکه بخواهد موجودیت رژیم اشغالگر را به رسمیت بشناسد و بر همین اساس. طبق نوشته این پایگاه بندر بن سلطان پس از حملات یازدهم سپتامبر به عنوان سفیر وقت عربستان در واشنگتن مأموریت یافت تا روابط میان نهادهای امنیتی سعودی و آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا و رژیم اسرائیل را هماهنگ کند. او در دیدار با ایهود اولمرت نخست‌وزیر وقت رژیم صهیونیستی در شهر امان پایتخت اردن در دوران جنگ ۳۳ روزه علیه لبنان در سال ۲۰۰۶ میلادی پیشنهاد داد که این رژیم حزب‌الله را از بین ببرد و عربستان نیز در عوض هزینه جنگ را می‌پردازد.


▼ اخبار

1ـ شهادت بدون سلاح

غلامرضا بامدی عصر روز شنبه در محوطه بازارچه تاناکورای سنندج در حالیکه می‌خواست از اموال مردم محافظت کند مورد هدف تیر عوامل گروهک‌ها قرار گرفت و به شهادت رسید. شاهدان عینی می‌گویند، نیروهای حافظ امنیت تنها به باتوم مجهز بودند و سعی داشتند آشوبگرانی را که قصد آتش‌زدن مغازه‌ها را داشتند متفرق کنند اما در یک لحظه به سمت شهید بامدی و همرزمانش شلیک شد. در این تیراندازی یک پاسدار دیگر نیز زخمی شد. یکی از بازاریان می‌گوید: فرد مسلح حدود دو خشاب اسلحه کلاشینکف را در میدان شلیک کرد. بررسی‌های اولیه و غیررسمی حاکی از آن است که فرد مسلح از اعضای گروهک تروریستی کومله بوده است. فرمانده انتظامی کردستان گفت هیچ یک از نیروهای انتظامی در جریان مأموریت‌های خود برای متفرق کردن و دستگیری اغتشاشگران تیر جنگی به همراه ندارند. در اعتراضات سال 1398 نیز حدود ۵۰ نفر با گلوله شلیک شده از سلاح غیر سازمانی کشته شدند.

2ـ درخواست وزیر اقتصاد از مدیران بورس

راهکارهای میان‌مدت و بلندمدت حمایت از بازار سرمایه در نشست تخصصی وزیر امور اقتصادی و دارایی با رئیس سازمان بورس و مدیران شرکت‌های بزرگ بورسی در وزارت اقتصاد بررسی شد. طبق اعلام وزارت اقتصاد، وزیر اقتصاد از مدیران بورسی خواست تا پیشنهادات خود برای راهکارهای اصلاحی بازار سرمایه به صورت میان‌مدت و بلندمدت را به صورت فهرستی در اختیار دولت قرار دهند تا تدوین لایحه بودجه با نگاه به این پیشنهادها در همکاری بین ارکان دولت تدوین شود و نظارت پیشینی درباره عواملی صورت گیرد که امکان تأثیرگذاری بر بازار سرمایه را دارد. هر چند باید از این رویکرد استقبال نمود ولی در چند سال گذشته مصوبه‌های بسیاری برای این بازار نوشته شده که نتوانسته است شرایط عادی را به این بازار برگرداند و این نشان می‌دهد که بازار سرمایه نیازمند کار کارشناسی و برگشت امید است.

3ـ حملات سپاه جواب داد

روز شنبه خبرگزاری تسنیم مدعی شد که حملات سپاه پس از انهدام اهداف از پیش تعیین شده، متوقف شده و در صورتی که مقامات اقلیم تصمیم معقولی بگیرند و جلوی شرارت‌های گروه‌های تجزیه‌طلب و ضد ایران را بگیرند، این آتش‌بس ادامه خواهد یافت. یک روز پس از اعلام خبر، ناظم دباغ نماینده اقلیم کردستان عراق در ایران در گفت‌وگویی اعلام کرده است که مقرهای گروه‌های کُرد مخالف ایران در اقیلم تخلیه خواهد شد. دباغ گفته است که متأسفانه برخی گروه‌ها و افراد گاهی از شرایطی که پیش می‌آید سوءاستفاده می‌کنند. عارف الحمامی، نماینده پارلمان عراق نیز گفت با اقدامات پارلمان، به حضور گروه‌های مسلح حاضر در خاک عراق پایان داده خواهد شد. کردستان عراق، جولانگاه گروه‌های [تروریستی] مسلح است. باید پ‌ک‌ک، مجاهدین خلق و سایر گروه‌ها را دور کنیم تا حملات همسایه‌ها تکرار نشود.

4ـ دعوای تلگرام و واتساپ

مدیر واتساپ به اتهامات مدیر تلگرام پاسخ تندی داده و گفت: او خودش یک کپی از تمام پیام های تلگرام دارد، این خطرناک است! ویل کاتکارت، مدیرعامل واتس‌اپ، در پاسخ به نظرات پاول دورف، مدیرعامل تلگرام، در توئیت خود نوشت: من از تلگرام برای کارهای خصوصی خود استفاده نمی‌کنم. برخلاف واتس‌اپ، تلگرام به‌طور پیش‌فرض از قابلیت رمزگذاری سرتاسری پشتیبانی نمی‌کند و هیچ راهی برای فعال کردن آن در گروه‌ها وجود ندارد. این یعنی تلگرام یک کپی از پیام‌ها شما نگه می‌دارد و این موضوع باعث نگرانی من می‌شود. همچنین باور دارم که پاول ادعاهای خود را برای رشد برنامه‌اش مطرح کرده است. دیدن این موضوع واقعا ناراحت‌کننده است که تلگرام تلاش می‌کند با ارائه اطلاعات نادرست به عنوان یک تاکتیک برای رشد خود استفاده کند.

 

▼ اخبار کوتاه

اروپا در انتظار معجزه/ به اعتقاد کارشناسان، با اینکه وقوع بحران انرژی در اروپا قطعی به نظر می‌رسد اما کشورها هنوز رویکرد منسجمی برای مقابله با این شرایط ندارند و هر کشوری برای خود مقرراتی را وضع کرده است. با این شرایط تنها یک معجزه می‌تواند اروپا را نجات دهد. نگرانی اصلی مقام‌های اروپایی آن است که بحران انرژی به طور قطع به افزایش شدیدتر هزینه‌ها، کاهش تولید صنایع و مشکل در بخش عرضه و به گرانی بیشتر ملزومات مردم منجر می‌شود که شاید نتیجه آن هرج‌ومرج و طغیان اجتماعی باشد.

بازنشستگی یا اخراج/ رئیس دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران در واکنش به خبر اخراج صادق زیباکلام به تلویزیون اینترنتی دانشگاه تهران گفت: دکتر زیبا کلام چهار سال قبل یعنی در ۷۰ سالگی بازنشسته شده است. دکتر متقی گفت در حال حاضر ۲۸ استاد در دانشکده فعالیت دارند که حتی به اندازه کافی برای استادان درس وجود ندارد بنابراین وقتی فردی بازنشسته می‌شود نباید چنین توقعی داشت.

پوتین را مجبور کردید/ دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمريكا گفت لفاظی‌های قبل از جنگ اوکراین باعث شد پوتین تصمیم به حمله بگیرد. اگر ماجرا را بررسی کنید می‌بینید آنها در حقیقت او (پوتین) را تحریک کردند. کشور ما، یا اصطلاحاً رهبران ما، پوتین را تحریک کردند. آنها او را مجبور کردند این کار را انجام بدهد. لفاظی‌ها، احمقانه بود.

این یک آغاز است/ متن نوشته ‌شده معنادار روی پلاکارد یک معترض عرب در همبستگی با اغتشاشات ایران نشان از نقشه گسترده دشمن علیه منطقه غرب آسیا خبر می‌دهد. در این پلاکارد آمده است: «شکفتن بهار در تهران، خبر از شکفتن گلهای سرخ در بغداد و بیروت و دمشق می‌دهد»!

هک بود یا نفوذ/ خبرگزاری دولت درباره جزئیات اخلال در صداوسیما گفت پخش فایل آلوده در اخبار ۲۱، ناشی از هک پلی‌اوت شبکه خبر بوده، این شبکه به واسطه ماهیت خبری خود دسترسی‌های ویژه‌ای دارد که بعد از رخداد اخیر در حال امن‌سازی است.

اغتشاشگران منتظر اقدام قاطع/ از این به بعد دستگیرشدگان صحنه اغتشاشات، تا زمان محاکمه دیگر به هیچ وجه آزاد نخواهند شد و دادگاه‌های آنها به سرعت برگزار می‌شود و احکام بسیار قاطع و بازدارنده‌ای برای آنها صادر خواهد شد.

تسویه حساب می‌کنیم/ سرلشکر موسوی فرمانده کل ارتش گفت: اجازه هیچ‌گونه دخالت و تعرض به هیچ بیگانه‌ای را نمی‌دهیم. روزی خواهد رسید که یکجا تسویه حساب خواهیم کرد و جوانان آن روز را به چشم خواهند دید.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات