صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۶  ، 
کد خبر : ۳۴۰۶۰۰

نشریه اخبار و تحلیل‌های یک‌شنبه 1 آبان‌ماه

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): ساخت تجهیزات پیشرفته‌ موشکی و پهپادی که چند سال پیش از این می‌گفتند که اینها فتوشاپ است! وقتی که عکس‌هایش منتشر می‌شد، می‌گفتند این فتوشاپ است؛ حالا می‌گویند که پهپادهای ایرانی خیلی خطرناک است! چرا به فلان‌کس می‌فروشید، به فلان‌کس می‌دهید. خب، اینها کارهایی است که نخبه‌ ایرانی انجام داده؛ اینها برای کشور آبرو است.(1401/7/27)
 
▼ حرف روز
با روسیاهی زغال چه کنیم؟
این خاصیت فتنه است، پیچیده، فریبنده و غلط‌انداز؛ و همین است که تازه وقتی غبارها فرو می‌نشیند و آب‌ها از آسیاب می‌افتد خیلی‌ها متوجه‌ خواهند شد که چه کلاه گشادی بر سرشان رفته است. وقتی می‌شنوید که عده‌ای به بهانه حمایت از ایرانی به دنبال حذف ایران از بازی‌های جام جهانی بودند تازه آن روی سکه مدعیان دروغین ایران دوستی بر ملا می‌شود. وقتی در خبرها می‌خوانید که بایدن قصد دارد به بهانه حمایت از ایرانی، ایرانیان را بیش از گذشته تحریم کند تازه دم‌ خروس مدعیان حقوق بشری که دائم در تنور ناآرامی‌ها می‌دمند پیدا می‌شود.
این تازه‌ها، میوه نوبرانه ماجرا است و هر چقدر که زمان بگذرد از این باغ برِ تازه‌تری خواهد رسید و حقیقت داستان از پس پرده تحریف طلوع خواهد کرد. آنگاه تاریخ خواهد نوشت که خدایگان‌ها و فرعونک‌های زمانه چه چوب‌هایی که لای چرخ ایرانی گذاشتند تا قطار رشد آن را از سرعت بیندازند. قطعا بهانه‌سازی، سوژه‌آفرینی و دشمنی‌های آنان به غائله‌های دیروز و بلواهای امروز ختم نخواهد شد با این همه پرچم ایران زمین ریشه‌دارتر از آن است که با این هیاهوها به خود بلرزد چرا که تجربه‌های پیشین نشان می‌دهد قدر مسلم زمستان می‌گذرد اما با روسیاهی زغال چه کنیم؟
تکلیف معاندین نظام که مشخص است اما باید از همین امروز به فکر فردای کسانی بود که در قیل و قال فتنه راه گم کردند؛ آنان که سال‌ها بر سر سفره انقلاب متنعم بودند و ژست انقلابی‌گری‌شان گوش فلک را کر کرده بود در شرایطی که می‌بایست پای کار انقلاب بایستند یا ساکت ماندند یا به جاده خاکی زدند! باید از همین امروز به فکر کسانی بود که هیجان زده شدند و با چشم بسته به خودی‌ها سنگ زدند. باید از همین امروز به فکر کسانی بود که به خیال خود در مسیر وطن‌پرستی و آزادی گام برمی‌داشتند غافل از اینکه ارابه‌کش توپ دشمنی هستند که هدفش خانه خرابی ایرانی است. 
همه عقلای عالم بر حق اعتراض اذعان دارند، اساسا اعتراضی که برای احقاق حقی مشروع اتفاق می‌افتد مقدس و پذیرفته شده است، آنچه نکوهیده است این است که ندانی که چرا، کی، کجا و چگونه این کار انجام شود. عدم توجه به این قیود می‌تواند نتایج اعتراض را به بستری برای موج‌سواری دیگران و انحراف از مسیر اصلی تبدیل نماید.      
(حسین حسینی‌نژاد)
 
▼ گزارش روز
از هنرپیشه‌های اروپایی تا سلبریتی‌های وطنی
در فضای سیاسی اجتماعی در سراسر جهان وقایع و حوادث بسیاری افتاق می‌افتد که فقط برخی از آنها در سطح جهانی برجسته می‌شوند و به گمان آید که این پدیده‌ها به معنای واقعی کلمه دارای وزن بیشتری برای پرداختن نسبت به سایر اخبار هستند و یکی از شاخص‌هایی که اخبار را برای ما مهم و قابل پیگیری می‌کند پرداختن چهره‌های مشهور و مورد علاقه به آن اخبار است. در روزهای اخیر مردم کشورهای اروپا و از جمله فرانسه در اعتراض به تورم و پیش‌رو بودن زمستان سخت به خیابان‌ها آمده که پلیس با معترضین به ویژه زنان به سختی برخورد کرده و مورد ضرب و جرح قرار داده است اما خبری از هم‌صدایی سلبریتی‌های اروپایی و آمریکایی با معترضین نیست! یا سی‌ان‌ان از اعتصاب کارگران صنایع و بخش‌های مختلف کشور فرانسه بیشتر از همه به حمل و نقل شهری ضربه وارد کرد تا جایی که حدود نیمی از بار ترافیکی قطار‌های شهری به حالت تعلیق درآمد و همچنین در خصوص روی کار آمدن تراس در انگلیس و کناره‌گیری زودهنگامش از قدرت که طرح جلد شماره جدید هفته‌نامه اکونومیست، او را در قامت یک جنگجوی رومی به تصویر کشیده که کلاه‌خودی جارویی، سلاحی چنگالی با ماکارونی و سپری پیتزایی در دست دارد... نیز از دیگر خبرهای بسیار مهم جهان بود... .
گزاره تحلیلی: 1ـ سلبریتی‌های اروپایی که بر بستر تولیدات هنری و صرف هزینه‌های کلان نظام حاکم بر آن کشور‌ها به شهرت رسیدند خبرهای تلخ جغرافیای خویش را به روی خود نیاوردند اما به عنوان سربازان فرهنگی کشورهای خویش در مواجهه همراه و هدفمند با نظام سرمایه‌داری علیه ایران اسلامی با تمام توان به برجسته کردن اغتشاشات اخیر با طرفداری از زنان وارد میدان شدند. 2ـ در کشور ما متأسفانه در غفلت فعالان فرهنگی امروزه چهره‌های سلبریتی که بسیاری از آنها صلاحیت کافی از لحاظ اخلاقی، منش، کردار و رفتار اجتماعی را ندارند به واسطه جادوی فضای مجازی یا تریبون‌دادن‌های عجیب رسانه ملی به آنها تبدیل به الگوی کودکان و نوجوانان و جوانان ما شده‌اند. الگوهایی که به طور اتفاقی یا شاید هماهنگ، درست هم‌راستا با اهداف دشمن در زمینه ترویج ضدارزش‌هایی چون اشاعه بی‌حجابی، سگ‌پروری، قبح‌شکنی و هنجارشکنی‌های متضاد با عرف و ارزش‌های جامعه و سایر زمینه‌ها، مشغول آسیب رساندن به فرهنگ و آینده فرزندان این کشور هستند. به عنوان مثال افرادی که هنگام حضور در یک محفل یا حتی جشنواره‌ای مثل جشنواره فیلم فجر نشان می‌دهند که حتی توانایی انتخاب یک لباس موجه و درست برای خود را ندارند چطور می‌خواهند الگوی نوجوان ما یا مرجع مردم در انتخابات باشند؟
(جواد خسروی)
 
▼ خبر ویژه
از سیم خاردار تا تسلیحات پیشرفته
رئیس‌جمهور در مراسم روز صادرات خطاب به کشورهای اروپایی گفت: «از کشوری که به آن سیم‌خاردار نمی‌دادید، تسلیحات نظامی می‌خواهید. اگر احیای کارخانجات و کارگاه‌های تولیدی، مثبت شدن تراز تجاری، رشد تولید و صادرات نفتی و غیرنفتی دشمن را عصبانی می‌کند، بگذار عصبانی شود و از این عصبانیت بمیرد. ما متوقف نمی‌شویم. ما افسران و سربازان خنثی‌ کردن تحریم‌ها و دور زدن تحریم‌ها داریم. دیروز در صنعت نظامی گرفتار سیم خاردار بودیم، اما امروز در نیویورک و سمرقند یکی از خواسته‌های‌شان این است که یکی از صنایع‌ نظامی‌مان را به آنها بفروشیم. می‌گویند ما شنیده‌ایم که صنایع نظامی شما پیشرفته‌ است و با بقیه کشورها فرق دارد.» این یک واقعیت است که کشور در مسیر اعتماد به توانمندی می‌رسد و علت پیشرفت ایران در فناوری‌های نظامی و تسلیحات مدرن تکیه بر توانمندی‌های بومی کشور و استفاده از نخبگان است و این موضوع باید در دیگر حوزه‌های کشور هم جریان یابد. 
 
▼ اخبار 
1ـ از خیابان تا اردوگاه سرد تروریست‌ها
واکنش محمد مرندی، مشاور رسانه‌ای هیئت مذاکره‌کننده هسته‌ای به تجمع ایرانیان در برلین نوشت: انقلاب ایران در برلین رخ داده است. شهروندان بدبخت اروپایی که با فروپاشی اقتصادی مواجه هستند، هزینه جمع شدن همه این افراد از سراسر اتحادیه اروپا را پرداخت کرده‌اند. پس از گشت‌وگذار و خرید، بسیاری از معترضان «ایرانی» به اردوگاه‌های تروریستی سرد و تاریک سازمان مجاهدین خلق بازخواهند گشت. کارشناسان بارها هشدار داده‌اند که اگرچه جامعه ایران مطالبات و پرسش‌هایی دارد، با این حال سیستم‌های امنیتی غربی و شکارچیان سیاست‌بازی که در پشت صحنه بسیاری از کمپین‌های اغتشاش و فشار علیه جمهوری اسلامی حضور دارند، نه تنها نسبتی با واقعیات جامعه ایران ندارند بلکه به دنبال آن هستند که زن و مرد ایرانی را به پوششی برای کثیف‌ترین رفتارهای خود تبدیل کنند. آنها به اسم مطالبه زنان برهنه می‌شوند و به زن ایرانی اهانت می‌کنند، به اسم دموکراسی از کودتاچی‌زاده‌ دیکتاتوری به نام رضا پهلوی سخن می‌رانند و در ظاهر دفاع از مردم خواستار تحریم‌های شدید و حتی بمباران و تجزیه ایران می‌شوند.
 
2ـ دریغ از یک سنت
شب گذشته رسانه ملی شاهد مناظره صادق کوشکی استاد دانشگاه تهران و احمد زیدآبادی فعال سیاسی اصلاح‌طلب بود. زیدآبادی در بخشی از صحبت‌هایش گفت: روابط نامتعارفی با روسیه برقرار شده و حتی گفته می‌شود به آنها پهپاد داده‌ایم، انگار روسیه کشور دلسوزی برای ما است اما با خود آمریکا رابطه معمولی هم برقرار نمی‌کنیم و گفت‌وگو نمی‌کنیم. این اظهارات زیدآبادی بی‌پاسخ نمانده و کوشکی در پاسخ گفت: جمهوری اسلامی در حال گوش دادن به حرف‌های شما است خودتان می‌گویید با همه کشورها ارتباط برقرار کنید بعد نگران ارتباط با روسیه و چین می‌شوید چون رابطه را فقط با آمریکا و اروپا می‌دانید. رابطه‌تان با آمریکا مثل بچه‌ای شده که از مادر کتک می‌خورد اما باز هم به بغل او می‌رود. رویکرد شما در حالی است که حتی آنها یک سنت هم به ایران ندادند.
 
3ـ کشورهای دنیا چگونه با اخبار جعلی مبارزه می‌کنند؟
اخبار جعلی اطلاعات نادرست یا گمراه‌کننده‌ای است که به اسم خبر منتشر می‌شود. انتشار این نوع اخبار اغلب با هدف آسیب رساندن به اعتبار یک شخص یا نهاد یا کسب درآمد است. بسیاری از کشورها اقدامات و سیاست‌هایی برای مقابله با اخبار جعلی به کار گرفته‌اند. برای مثال حکومت بلاروس افرادی را که اخبار جعلی در فضای مجازی منتشر می‌کنند، تحت تعقیب قرار می‌دهد. در آلمان پلتفرم‌های آنلاین باید مطالبی را که با قوانین این کشور مغایرت دارند، ظرف ۲۴ ساعت حذف کنند، در غیر این صورت با جریمه ۵۰ میلیون یورویی مواجه خواهند شد. هند افرادی را که اقدام به انتشار شایعات و اخبار غلط می‌‌کنند، دستگیر می‌کند. آوریل ۲۰۲۰ فارن‌پالیسی گزارش داد هند بیش از ۱۰۰ نفر را به دلیل انتشار اخبار جعلی درباره ویروس کرونا دستگیر کرده است.
 
4ـ مصی پولی
بر اساس اطلاعات منتشر شده در سایت www.insidegov.com، مسیح علی‌نژاد بین سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۸ سه قرارداد با «شورای مدیران خبررسانی» مشهور به «BBG» وابسته به دولت آمریکا منعقد کرده. در نخستین قرارداد کارفرما به پرداخت 61/250 دلار به علی‌نژاد در ازای ارائه خدمات به‌ عنوان مجری، نویسنده و گزارشگر برای بخش فارسی «صدای آمریکا» در بازه زمانی «۲۷ مه ۲۰۱۵» تا «۳۰ سپتامبر ۲۰۱۶» (۶ خرداد ۱۳۹۴ تا ۹ مهر ۱۳۹۵) موظف شده ‌است. قرارداد دوم نیز پرداخت 85/600 دلار به کارپذیر در ازای وظایف فوق‌الذکر را شامل می‌شود. قرارداد سوم، نیز با پرداخت 85/600 دلار به علی‌نژاد در ازای کار از تاریخ یک جولای ۲۰۱۶ تا ۳۱ آگوست ۲۰۱۷ (۱۱تیر ۱۳۹۵ تا ۹ شهریور۱۳۹۶) موافقت شده‌ است.
 
▼ اخبار کوتاه
برجام و رفتار متناقض آمریکا/ وزیر خارجه ایران درباره اظهارات مقامات آمریکایی که گفته‌اند‌ مذاکرات رفع تحریم‌ها از دستور کار خارج شده است، گفت: آمریکایی‌ها گفتار و رفتارشان متناقض است. سه روز پیش پیامی از آمریکا دریافت کردیم و گفتیم موارد اتهامی آژانس حل و فصل شود. آمریکایی‌ها تلاش می‌کنند در مسائل روزهای گذشته در ایران بدمند. هیچ مذاکره‌ای را با هیچ امتیازی به طرف آمریکایی نخواهیم داد. ارزیابی ما از پیام طرف آمریکایی است که نه تنها اولویت آنهاست بلکه شتاب هم دارند.
 
یک زن اولین سهمیه المپیک ایران/ در دهمین روز از مسابقات تیراندازی قهرمانی جهان، هانیه رستمیان در تپانچه ۲۵ متر زنان به‌ عنوان نخستین ورزشکار ایرانی موفق به کسب سهمیه المپیک ۲۰۲۴ پاریس شد. هانیه رستمیان با ثبت امتیاز ۵۸۸ و ضمن شکستن رکورد خود به ‌عنوان نفر دوم به جمع هشت نفر پایانی صعود کرد.
 
دموکراسی به سبک آلمانی‌ها/ شولتز صدراعظم آلمان به روزنامه ولت‌ام سونتاگ گفته است که تا ۳۰ درصد از شهروندان این کشور از دیدگاه‌های گوناگون سیاسی، با سیاست برلین درباره اعمال تحریم (بر روسیه) و عرضه جنگ‌افزار به اوکراین، مخالف هستند ولی آلمان برای امنیتش مجبور به این کار است.
 
عدم محبوبیت پرزیدنت پیر/ محبوبیت بایدن در چند قدمی انتخابات میان‌ دوره‌ای کنگره به ۳۳ درصد یعنی کمترین حد خود در ۲ سال گذشته‌ رسیده‌ است؛ وضعیتی که نه تنها کنگره بلکه انتخابات ۲۰۲۴ را نیز برای رئیس‌جمهوری نامحبوب و سردرگم آمریکا و همچنین حزبش دشوار خواهد ساخت.
 
تهران آب ندارد/ وضعیت بغرنج آب در تهران به وضعیت خطرناکی رسیده است و طبق آمار پایتخت فقط برای ۱۰۰ روز آب دارد! بختیاری مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب تهران گفت: اگر تمهیدات لازم صورت نگیرد اوایل زمستان به مشکل خواهیم خورد.
 
شی رئیس ماند/ «شی‌‌ جین‌پینگ» برای سومین بار رئیس‌جمهور چین شد. حزب کمونیست چین اعلام کرد رئیس‌جمهور کنونی این کشور را به مدت ۵ سال دیگر به عنوان رئیس‌جمهور جدید این کشور انتخاب کرده است. 
 
طالبان قانون اساسى جديد مى‌نويسد/ سرنوشت قانون اساسی پس از حاکمیت طالبان در بیشتر از یک سال گذشته در افغانستان نامشخص بود؛ اما اکنون سخنگوی طالبان می‌گوید که تلاش‌ها برای تدوین قانون اساسی جدید در جریان است.
 
پهپادهای ناشناس بر سر یانکی‌ها/ شبکه خبری المیادین به نقل از منابع خود گزارش داد، یک پهپاد ناشناس، مقر نظامیان آمریکایی در میدان العمر واقع در شرق دیرالزور را هدف قرار داد. 
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات