صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۹  ، 
کد خبر : ۳۴۲۱۰۳

نشریه اخبار و تحلیل‌های چهارشنبه 16 آذرماه

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): در شانزدهم آذر همان سال[1332] دانشجوها در دانشگاه تهران گفتند: مرگ بر آمریکا؛ مرگ بر آمریکا یادگار شانزدهم آذر است؛ از آن وقت گفته شد.(1401/8/11) ***شهادت بانوی دو عالم، ام ‌ابیها حضرت فاطمه‌الزهرا(سلام‌الله علیها) تسلیت می‌گوییم***

نشریه اخبار و تحلیل‌ها WORD

نشریه اخبار و تحلیل‌ها PDF

 
▼ حرف روز
عرضه خودرو در بورس، خوب اما ناکافی
وضعیت کنونی صنعت خودرو، کلاف در هم تنیده‌ای است که نقطه ورود به آن نیز محل بحث و اختلاف‌نظر است. برخی مانند کارشناسان بازار سرمایه، سپردن کامل عرضه خودرو به بورس را راه حل مشکل می‌دانند. برخی دیگر بازکردن نامحدود واردات خودرو و کاهش عوارض واردات و در نتیجه رقابت خودروهای خارجی با داخلی را راهکار اساسی برای حل مسئله خودرو می‌دانند. خصوصی‌سازی، قیمت‌گذاری دستوری، حمایت از خودروساز سوم نیز از دیگر راهکارهای ارائه شده برای حل این موضوع می‌باشد. بی‌شک این همه پیشنهاد متفاوت و گاها متناقض می‌تواند گویای پیچیدگی این موضوع باشد.
دولت سیزدهم در گام اول تلاش کرد که بدون عرضه خودرو در بورس، تولید خودرو را در کشور افزایش دهد؛ برآوردها نشان می‌دهد اگر عرضه خودرو به بازاز تا حدود 1/5 میلیون دستگاه در سال برسد، تقاضای کاذب از بین رفته و در فضای رقابتی شکل گرفته برای فروش آنها و قیمت آن متعادل خواهد شد. به‌رغم تلاش‌های دولت و افزایش نسبی تولید خودرو، انتظارات دولت محقق نشد. در گام بعد دولت بنا دارد با عرضه خودرو در بورس کار را به جلو ببرد، کاری که در حال حاضر با عرضه خودروهای گران‌قیمت آغاز شده و بنا دارد شامل خودروهای پرمصرف هم بشود. این اقدام باعث می‌شود که منافع حاصل از فروش خودرو به جای دلال و واسطه، به خودروساز منتقل شود و قیمت بازار خودروها نیز اندکی کاهش یابد ولیکن نباید از چند مسئله مهم غافل شد.
1ـ عرضه خودرو در بورس یعنی تثبیت قیمت خودرو در حاشیه قیمت بازار؛ در حقیقت در اختلاف قیمت کارخانه و بازار خودرو، قیمت بازار توانسته است برنده شود و خودرو رسما گران‌تر می‌شود. 2ـ اگر قرار است بازار بورس و رقابتی تعیین‌کننده قیمت خودرو باشد یعنی خودرو یک کالای سرمایه‌ای است در حالی که قاعدتا سیاست دولت در این حوزه باید به این منتهی شود که خودرو یک کالای مصرفی است نه سرمایه‌ای. 3ـ اگر فشار برخودروسازها برای افزایش تولید صورت نگیرد، این احتمال وجود دارد که تولید‌کننده‌های خودرو ترجیح ‌دهند با پایین نگه داشتن تولید خودرو، به نوعی بازار سیاه را حفظ کنند و محصولات خود را گران‌تر بفروشند.
به نظر می‌رسد دولت باید مجموعه‌ای از اقدامات مانند واردات محدود و کنترل شده خودرو، حمایت از خصوصی‌سازی خودرو، ورود خودروساز سوم، افزایش نظارت و کنترل بر بازار و... را به صورت همزمان دنبال کند تا بتواند سامانی به بازار پرآشوب فعلی بدهد. بنابراین عرضه خودرو در بورس به صورت مشروط مثبت است اما کافی نیست.    
(علی کارگر)
 
▼ گزارش روز
نگاه متفاوت تهران به مسئله «کُردی» در منطقه
همزمان با عملیات نظامی ترکیه در مناطق کردنشین عراق و سوریه هفته پیش وزیر امور خارجه در تماس تلفنی با چاووش اوغلو، در خصوص آخرین وضعیت تحولات مرزی و درگیری‌های نظامی‌ بین دو کشور ترکیه و سوریه رایزنی کردند. در این گفت‌وگو وزیر خارجه کشورمان ضمن اشاره به درک جمهوری اسلامی از نگرانی‌های امنیتی ترکیه و لزوم رفع این نگرانی‌ها، تأکید کرد تحقق این امر مستلزم تداوم گفت‌وگوهای امنیتی فی‌مابین دو کشور بوده و توسل به عملیات نظامی زمینی نه تنها کمکی به حل مشکلات نخواهد کرد، بلکه موجب ایجاد خسارت‌ و پیچیده‌تر شدن وضعیت خواهد شد.
گزاره‌های تحلیلی: در خصوص عملیات نظامی اخیر ترکیه در مناطق مرزی با سوریه و عراق نکات قابل توجهی وجود دارد که در زیر به موارد مهمی از آنها اشاره می‌شود:
1ـ با اینکه جمهوری اسلامی ایران در زمینه دفع تهدیدهای امنیتی از مناطق کردنشین در عراق دارای نگاه مشترکی با ترکیه است، اما در حوزه «اقدامات تاکتیکی» و نحوه مواجهه با تهدیدهای مذکور و چگونگی برطرف کردن آنها، از رویکرد و سیاست متفاوتی نسبت به ترکیه برخوردار است.
2ـ نگاه دولت ترکیه به کردها چه در داخل و چه در خارج از این کشور، یک نگاه کاملاً امنیتی، محدودساز و تهاجمی است، طوری که حتی بخشی از سیاست‌های ضدکردی در قوانین و مقررات داخلی ترکیه از جمله قانون اساسی نهادینه شده است. در هیچ کشور منطقه به اندازه ترکیه، کردها از مشارکت در روندهای سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و... محروم نیستند.
3ـ در نقطه مقابل، اما جمهوری اسلامی ایران به مسئله کردی از خوانش و بینش کاملاً «عقلانی، منطقی و واقع‌گرایانه» برخوردار است. جمهوری اسلامی با تفکیک عناصر و گروهک‌های تروریست، تجزیه‌طلب و آشوب‌ساز کرد، کردها را که جزو اقوام کهن ایرانی هستند، یک قوم متمدن، پیشرفته و قابل احترام می‌داند که همیشه، خدمات شایسته‌ای را به ایران و جمهوری اسلامی انجام داده‌اند.
4ـ‌حملات پهپادی و موشکی ایران به مراکزی اقلیم کردستان که منطبق بر حقوق بین‌الملل است، یک اقدام «بازدارنده» و در راستای امنیت و منافع ملی جمهوری اسلامی ایران بوده و به مفهوم ضدیت با کردها نیست. جمهوری اسلامی تنها اقدام به نابودی پایگاه‌های تروریستی و تجزیه‌طلب کرد که از درون خاک عراق، خطوط قرمز امنیتی ایران را نقض کرده و در داخل کشور عملیات‌های تروریستی انجام می‌دادند. اینکه جمهوری اسلامی با وجود در تیررس بودن، از هدف قرار دادن یکی از تروریست‌های ارشد کومله به خاطر حضور در کنار خانواده خودداری می‌کند، کافیست تا به عمق نگاه انسانی و حقوق بشری ایران در درگیری‌های مسلحانه پی برد.
نکته راهبردی؛ سیاست جمهوری اسلامی ایران در قبال مسئله کردی در منطقه کاملا مشخص بوده و از روند «ثابت و پایدار» برخوردار است. در عین حال جمهوری اسلامی در مواجهه با تهدیدهای خارجی هم از هر ناحیه‌ای که باشد، از سیاست واقع‌بینانه تبعیت می‌کند. تهران ماجراجویی و اقدامات تروریستی عناصر و گروهک‌های تجزیه‌طلب کرد چه در اقلیم کردستان و چه در سوریه و داخل کشور را هرگز به مسئله قومیت‌ها پیوند نمی‌دهد و بین این دو مرزبندی ایجاد می‌کند. ضمن اینکه در 43 سال گذشته نیز برای امنیت، رفاه و آرامش مردم کرد در مقابل هرگونه عوامل ناامن‌ساز، هزینه‌های گزافی داده است.
افزون بر این، جمهوری اسلامی ایران مخالف هرگونه عملیات نظامی و اقدامات خودسرانه در خاک کشورهای همسایه بدون هماهنگی با دولت‌‌های آن کشورهاست. سازوکار اخیر ایران در عراق برای مقابله با تهدیدهایی که از ناحیه عوامل تروریست در اقلیم متوجه ایران بود، «الگوی مناسبی» است که دولت ترکیه نیز می‌تواند از آن در جهت دفع تهدیدهای امنیت ملی خود از ناحیه سوریه و عراق استفاده کند.    
(حمید خوش‌آیند)
 
▼ اخبار 
1ـ حذف استعمارگر توسط مستعمره
کانال جنایت غرب در واکنش به برد دیشب مراکش، با انتشار تصویری از استعمار اسپانیا در مراکش نوشت: «سرهای بریده مردم مراکش در دست سربازان اسپانیا.» برد مراکش فراتر از یک پیروزی ورزشی بود زیرا شمال مراکش سال‌ها زیر چکمه‌های استعمار اسپانیا بوده است. این برد نماد پایان سلطه‌پذیری کشورهای آفریقایی است. استفاده از گازهای شیمیایی تا شکنجه و قطع عضو بخشی از کارنامه استعمارگری اسپانیا در مراکش است. میگل آلونسو، آلن کرامر و خاویر رودریگو در کتاب جنگ فاشیست، ۱۹۲۲ تا ۱۹۴۵: تجاوز، اشغال، نابودی نوشتند: «اگرچه جنگ ریف، جنگ «فاشیستی» نبود، اما روش‌های متعددی برای «آرامش» جمعیت به کار گرفته شد؛ جمع‌آوری اطلاعات از طریق شکنجه، اعدام‌های خلاصه، کار اجباری و کشتار سادیستی نظامیان و زندانیان. قطع عضو مراکشی‌های اسیر شده توسط اسپانیا نیز گزارش شده است، از جمله اخته کردن و بریدن سر، بینی و گوش‌ها که توسط لژیونرهای اسپانیایی به عنوان غنائم جنگی جمع‌آوری شده و به‌عنوان گردنبند استفاده می‌کردند یا بر سر نیزه می‌زدند.
 
2ـ رحیم استرلینگ و یک بام و دو هوای بی‌بی‌سی
رحیم استرلینگ بازیکن تیم ‌ملی انگلیس، قطر و جام جهانی‌اش را رها کرد و به خانه برگشت اما این برگشت عادی نبود. استرلینگ بازیکن فیکس نیست که هست. انگلیس از جام جهانی حذف شده که نشده. انگلیس مدعی قهرمانی در جام نیست که هست. استرلینگ شانس حضور در جام جهانی ۴ سال بعدی را دارد که معلوم نیست. این جام برای استرلینگ فرصت طلایی نبود که بود. اما استرلینگ همه این رویاها را رها کرد و به خانه برگشت؛ چرا؟ چون در انگلیس به خانه بازیکنی مثل استرلینگ حمله مسلحانه شده و او حاضر نیست با وجود قول‌هایی که پلیس داده پیش خانه و خانواده‌اش نباشد. حالا خبر به این مهمی در رسانه‌های لندنی که برای ایران نسخه می‌پیچند چه بازتابی داشته؟ هیچ حتی یک استوری که این خبر را پوشش عادی و یواشکی هم بدهند، حاضر نشدند ناخنکی به امنیت انگلیس بزنند. در عوض بی‌بی‌سی اما از مرگ فوک‌های خزری در روسیه پست رفته!
 
3ـ کوه براندازها موش زایید
در فضای موهوم توئیتر که لاف و بلوف و خالی‌بندی هیچ کنتوری نمی‌اندازد و سر بی‌صاحب می‌تراشند، «یک میلیون و دویست هزار توئیت» برای اعتصاب کذایی در شده! با این حال، در ازای این رگبار مشقی توئیت، بیست مورد تصویر و ویدئوی ولو مات و مبهم هم ارائه نکرده‌اند؛ چرا؟ چون همه کسب‌و‌کار‌ها‌ـ به جز گالری جواهرفروشی علی دایی در تجریش!‌ـ دایر هستند و منطقا نمی‌شود مغازه‌های باز و مردم در حال تردد و خرید را به عنوان اعتصاب فاکتور کرد. شده حکایت جن و بسم‌الله. آن‌ور آبی‌ها چرا این قدر گل درشت، خودشان را سوژه خنده می‌کنند؟! یک میلیون و دویست هزار توئیت با خروجی تقریبا صفر که حتی نتوان گفت: «کوه موش زایید؟!» عجب غلطی کردند و چه شکری خوردند، با این سوژه‌ای که خودشان ساختند و خودشان هم انگشت‌نما شدند.
 
4ـ چرخش اعراب به سمت شرق
شی ‌جین‌پینگ رئیس‌جمهور چین قرار است امروز وارد ریاض شود و پس از دیدار با پادشاه و ولیعهد عربستان سعودی، روز جمعه در نشست سران اعراب به میزبانی ریاض شرکت کند. این سفر که دیپلمات‌ها معتقدند همچون سفر دونالد ترامپ به عربستان در سال ۲۰۱۷ با استقبال باشکوهی برگزار شود، دقیقا در نقطه مقابل سفر ناخوشایند ماه ژوئیه جو بایدن به ریاض بود. در همین قالب، ریاض درخواست آمریکا برای افزایش تولید نفت با هدف افزایش فشار بر روسیه را رد کرد تا قیمت نفت در بازارهای جهانی کاهش پیدا نکند.
 
▼ اخبار کوتاه
دست بن‌سلمان در دست صهیونیست‌ها/ الجبیر وزیر مشاور در امور خارجه عربستان اعلام کرد سازش با رژیم صهیونیستی تنها مسئله زمان است و بن‌سلمان آن را منوط به تقویت پیمان آمریکایی‌ـ سعودی و تعهد واشنگتن به ادامه فروش سلاح به عربستان و محسوب شدن ریاض همسان کشورهای پیمان ناتو کرده است تا سعودی‌ها بتوانند از ذخایر گسترده اورانیوم خود برای برنامه هسته‌ای غیر نظامی و تحت نظارت استفاده کنند. روابط عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی به سوی سازش پیش می‌رود اما این امر نیازمند زمان بیشتری است و ما نباید گاری را جلوتر از اسب قرار دهیم.
 
نوربالای ایرانی در چشم تروریست‌ها/ تروریست‌های سنتکام اعلام کردند: گشت ایرانی با تاباندن نورافکن به سمت کشتی نظامی «لوئیس بی‌پولر» و ناوشکن «سولیوانز» که هزاران کیلومتر دورتر از خاک آمریکا به‌صورت غیرقانونی در آب‌های غرب آسیا حرکت می‌کنند سعی در کور کردن دید آنها داشت. سنتکام مدعی شد ایران استانداردهای بین‌المللی رفتار حرفه‌ای و ایمن دریایی را نقض کرده و این اقدام خطرناک در آب‌های بین‌المللی، نشانه‌ای از فعالیت‌های ثبات‌زدای ایران در سراسر خاورمیانه است.
 
دوراهی غذا یا انرژی؟/ گوردون براون، نخست‌وزیر سابق بریتانیا در توئیتی نوشت: «فقیران بریتانیا با بدترین زمستان در تاریخ روبه‌رو هستند. یک سال پیش، ما در مورد مردم صحبت کردیم که باید بین گرمایش و غذا خوردن یکی را انتخاب کنند، اکنون بسیاری از آنها توانایی انجام هیچ‌کدام را ندارند! کالاهای اساسی مانند صابون، خمیر دندان و غیره در حال تبدیل شدن به کالاهای تجملی خارج از قدرت خرید هستند و اوضاع همینطور در حال بدترشدن است!»
 
مصونیت آمریکا برای قاتل اره به دست/ جان بیتس قاضی فدرال واشنگتن در حکمی با پذیرفتن موضع دولت آمریکا، گفت: بن‌سلمان در پرونده قتل خاشقچی، به ‌عنوان رئیس یک دولت خارجی از مصونیت حاکمیتی برخوردار است و این دادخواست را رد کرد. بیتس اما تصریح کرد که شکایت مدنی نامزد خاشقچی، استدلالی «قوی» و «شایسته» مبنی بر اینکه ولی‌عهد سعودی در این قتل دست داشته، ارائه می‌کند.
 
واکنش ارتش به رزمایش رژیم صهیونیستی و آمریکا/ سرلشکر موسوی فرمانده ارتش گفت: «اقدامات رژیم صهیونیستی مانند آواز خواندن در تاریکی برای توجیه و یا مقابله با ترس است. رژیم صهیونیستی براساس سنت الهی رو به زوال است، اما اگر می‌خواهد از ترس مرگ زودتر خودکشی کند ما مانعش نمی‌شویم.»
 
پیروزی قطعی دموکرات‌ها در سنا/ رافائل وارناک در انتخابات ميان‌دوره‌اى سنا در جورجيا بر واكر‌ـ رقيب جمهوری‌خواه‌ـ غلبه كرد. به اين ترتيب دموكرات‌ها صاحب ۵۱ كرسى در سنا شدند و اكثريت‌شان تثبيت شد.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات