صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۰  ، 
کد خبر : ۳۴۲۲۷۷
در گفت‌وگو با بصیرت مطرح شد

میرابیان: آب و خاک و آسمان این سرزمین خط قرمز یکایک ایرانیان است

کارشناس و تحلیلگر مسائل غرب آسیا و بین‌الملل گفت: آنچه باعث تند شدن لحن بیانیه اخیر کشورهای سران همکاری خلیج‌فارس شد نشات گرفته از بحران اجتماعی ایران در هفته‌های اخیر است که فکر کردند با افزایش فشار سیاسی بر ایران می‌توانند از آب گل‌آلود به نفع خود ماهی بگیرند و اما هرگز موفق نمی‌شوند چرا که آب و خاک و آسمان این سرزمین خط قرمز یکایک مردم ایران است.
پایگاه بصیرت / گروه بین‌الملل/ گفتگو با سید رضا میرابیان
https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gifhttps://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif به گزارش بصیرت، تمامیت ارضی و دفاع از کیان سرزمین یکی از مهمترین موضوعاتی است که دولت و ملت ایران با هیچکس درباره آن نه پیمانی بسته نه حتی اجازه بیان چنین موضوعاتی را می‌دهد بنابراین سخن گفتن از الحاق سرزمین‌هایی که متعلق به این خاک و بوم است به کشورهای همسایه خط قرمز ایران و ایرانی به شمار می‌رود. کارشناس و تحلیلگر مسائل سیاسی و سیاست خارجی در گفت‌وگو با بصیرت دلیل تنش‌افزایی کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس و بیانیه مبتنی بر واگذاری بخشی از جزایر ایران به خاک خود را تحلیل کرده است.

* سیدرضا میرابیان کارشناس و تحلیلگر مسائل سیاست خارجی در گفت‌وگو با بصیرت در خصوص آنچه در اجلاس‌های سران شورای همکاری خلیج‌فارس که به صدور بیانیه‌ای تند علیه بخشی از جزایر متعلق به ایران گذشت، گفت: اصولا این موضوع همواره بخشی از دستور کار برگزاری جلساتی است که در بین سران شورای همکاری خلیج‌فارس و اجلاس وزرای امور خارجه کشورهای عربی برگزار شده به این معنا که بر جدا شدن جزایر تنب کوچک و بزرگ و الحاق به امارات متحده عربی تاکید می‌کنند.
* وی در این‌باره خاطرنشان کرد: در سی و چهارمین نشست سران شورای همکاری خلیج‌فارس که همزمان با سفر رئیس‌جمهور چین انجام شد یک بار دیگر بر این موضوع تاکید شد و شاهد پافشاری مجدد سران کشورهای یاد شده بر این موضوع بودیم که تنب کوچک و بزرگ و ابوموسی باید در حاکمیت امارات باشد و به امارات بازگردانده شود.
* وی در این‌باره خاطرنشان کرد: در هر نشستی که اصولا سعی شده بحث به این سمت‌وسو کشیده شود شاهد اقدام قاطع و موضع‌گیری صریح وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر این موضوع بوده‌ایم که جزایر یاد شده بخشی از سرزمین ایران است که به هیچ وجه قابل تبادل نیست و خط قرمز ما به شمار می‌رود.
* وی در این‌باره تصریح کرد: با اینکه جمهوری اسلامی همواره نشان داده خواهان حسن همجواری با امارات و کشورهای منطقه است اما قطع به یقین در برابر هر گونه دست‌اندازی و زیاده‌خواهی درباره این سرزمین اعم از خاک و آب کوتاه می‌آید.
* سیدرضا میرابیان در خصوص تفاوت‌های لحن بیانیه اخیر سران شورای همکاری خلیج‌فارس گفت: به نظر می‌رسد این بار لحن بیانیه سران شورای همکاری با توجه به تحولات اخیر ایران تند و گزنده بود. به بیان بهتر این بار شاهد بیانیه‌ای بی‌پروا از سوی سران کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس بودیم، اگر چه وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز با صدور بیانیه شدید‌الحنی و اتخاذ مواضع قاطعی نسبت به امارات بر این موضوع تاکید کرد که مسائلی چون جزایر نامبرده موضوعات حاکمیتی است که به هیچ وجه در هیچ سطحی قابل گفت‌وگو نیست و نخواهد بود.
* سیدرضا میرابیان در خصوص تنش‌افزایی‌هایی صورت گرفته از سوی امارات درباره نیت این کشور گفت: مشخص نیست اماراتی‌ها با اتخاذ چنین مواضعی و بیان چنین دیدگاه‌هایی چه نیتی در سر می‌پرورانند و اینکه آیا به دنبال تنش‌زایی هستند یا خیر؟ مساله حائز اهمیت این است که ایران هیچگاه به دنبال تنش‌زایی با همسایگان خود نبوده و نیست و همواره خواهان افزایش و حفظ روابط دوستانه با همسایگان است، همچون بهبود روابط ایران و امارات که با اعزام سفیر امارات به ایران شاهد کاهش فضای تنش‌آلود بین دو کشور هستیم.
* وی در ادامه بحث خاطر نشان کرد: به نظر می‌رسد فشار آمریکا در انتشار این بیانیه بی‌تاثیر نبوده است چرا که بیانیه سران شورای همکاری خلیج‌فارس در ریاض عربستان صادر و قرائت شد، بنابراین می‌توان رد پای آمریکا و سعودی‌ها را مشاهده کرد. بی‌تردید لحن تند و گزنده بیانیه سران شورای همکاری خلیج‌فارس ناشی از فضای بحرانی دو ماه اخیر در سطح جامعه ایران است چرا که آنها مترصد این فرصت هستند تا فضای منطقه را ملتهب نشان دهند، اما ایران فارغ از اینکه چه نیتی دارند همچنان بر مواضع خود پافشاری می‌کند و هیچ‌گونه گفت‌وگویی با هیچ کشوری در این زمینه نخواهد داشت.
* سیدرضا میرابیان در پایان بحث خاطرنشان کرد: مساله مهم این است که این کشورها کمترین توان سیاسی، نظامی و امنیتی برای رو در رویی و تقابل با ایران را ندارند لذا بیانیه‌های آنها در حد بیانیه باقی می‌ماند و آنچه باعث تند شدن لحن بیانیه اخیر کشورهای سران همکاری خلیج‌فارس شد نشات گرفته از بحران اجتماعی ایران در هفته‌های اخیر است که فکر کردند با افزایش فشار سیاسی بر ایران می‌توانند از آب گل‌آلود به نفع خود ماهی بگیرند و اما هرگز موفق نمی‌شوند چرا که آب و خاک و آسمان این سرزمین خط قرمز یکایک مردم ایران است.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات