صفحه نخست >>  عمومی >> یادداشت کوتاه
تاریخ انتشار : ۱۷ دی ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۵  ، 
کد خبر : ۳۴۳۱۷۲

برنده و بازنده در جدال نفتی روسیه و غرب

پایگاه بصیرت / گزوه اقتصاد

https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gifhttps://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif در تعیین قیمت نفت خام همواره یک قاعده کلی وجود داشته است که بر مبنای آن هر یک از طرفین سعی در تغییر قیمت به نفع خود دارند. به نحوی که خریداران تلاش در کاهش قیمت‌ها و فروشندگان سعی در افزایش قیمت‌ها دارند.

جنگ اوکراین و موضع گیری ها در ایران !
* اگرچه در گذشته بخش مهمی از این معامله از فرآیند چانه‌زنی و مذاکره می‌گذشت، اما اینک جهان با جنگ اوکراین وارد دوران و فرآیند نوینی شده است. که خریداران قصد دارند شرایط خود را بر یکی از مهمترین فروشندگان نفت جهان تحمیل کنند.

* بررسی ابعاد مختلف نشان می‌دهد که تعیین سقف قیمت علیه نفت روسیه نه تنها باعث کاهش یا کمبود نفت جدی در بازار نفت در بازارها نخواهد شد بلکه به این دلیل که مسکو ناگزیر است نفت خود را به مشتریان دیگر با قیمت پایین بفروشد، عملا بر قیمت‌ها تاثیر چندانی نخواهد داشت. در عین حال باید این نکته را در نظر گرفت که روسیه به اندازه کافی به تانکرهای حمل نفت دسترسی دارد و می‌تواند بیشتر صادرات خود را فارغ از محدوه قیمتی تعیین شده به هر نقطه‌ای در جهان ارسال کند. در نتیجه تصمیم گروه 7 برای محدود کردن منابع روسیه تا حد زیادی بلندپروازانه و غیر علمی به نظر می‌رسد.

* در این بین همچنان یک مساله جدی وجود دارد که می‌تواند در آینده بر معاملات بازار انرژی تاثیر بگذارد و آن موضوع تامین نفت کشورهای غربی است. در شرایطی که این کشورها خود را از نفت روسیه محروم کرده‌اند و کشورهای عربی خلیج‌فارس نیز تمایلی به کمک کشورهای غربی در این شرایط ندارند، عملا این روند می‌تواند در میان‌مدت بر بازارها تاثیر بگذارد. کشورهای غربی با تعیین سقف قیمت برای نفت روسیه، عملا خود را با چالشی مواجه کرده‌اند که ممکن است برای آنها هیچ دستاورد مشخصی نداشته باشد. زیرا سقف 60 دلاری نمی‌تواند روسیه را از ادامه جنگ در اوکراین باز دارد یا موقعیت این کشور را در بازارهای جهانی انرژی متزلزل سازد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات